וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חרפה": 11 שעות על הכביש בשביל 6,000 שקל בחודש

3.1.2018 / 9:07

נהגי מוניות השירות זוכים ליחס שנוי במחלוקת מצד המשתמשים בכביש, אבל בה בעת עומדים בפני רפורמה שעלולה לשבש להם את הפרנסה הדלה. אברהם פריד, יו"ר איגוד נהגי מוניות השירות: "הם נתנו את הנשמה. מכרו את הבית. אכלו את כל הפנסיות ונשארו מאחור"

ניר בן טובים

"המצב על הפנים, הכי גרוע שיכול להיות, נהג מונית שירות לוקח לבית מידי חודש, במקרה הטוב שהוא קרע את עצמו באחת עשרה שעות נהיגה על הכבישים המטורפים של ישראל – סכום של 6 אלף שקל. את האצבע המאשימה אני מפנה באופן ישיר למשרד התחבורה ומשרד האוצר. הוא ולא אחר אחראי למצוקה הקיומית אליה נקלעו הנהגים המעטים שעוד שרדו בתחום. זו חרפה, הם נתנו את הנשמה, מכרו את הבית , אכלו את כל הפנסיות ובסוף נשארו הרחק מאחור. אין בענף התחבורה בישראל עוד מגזר נוסף שמקופח כמו נהגי מוניות השירות". את הדברים הקשים הללו אומר לוואלה רכב אברהם פריד, יו"ר איגוד נהגי מוניות השירות, אותו תפסנו לשיחה צפופה על מצב הענף בישראל.

לדבריו, עשר השנים האחרונות היו נוראיות לענף והסיבה לכך היא התנהלותו של "משרד התחבורה וגם משרד האוצר. בעבר מוניות השירות נתנו מענה מעולה לצרכנים אך מעולם לא קיבלו סובסידיה. הנהגים בנו בעצם את כל המערבכוחות עצמם, בנו תחנות והקימו חברות. נהגים מכרו דירות בשביל לקנות את קו השירות. את הזכות לעבוד בענף. אלא שבעשור האחרון, המדיניות של משרד התחבורה הפלתה את נהגי מוניות השירות . התייחסו אלינו בגישה של כמו שקמתם אתם גם תמותו. ניסו להרוג אותנו באופן טבעי. והסיבה לכך ברורה אנו הרחבנו את מארג הפתרונות התחבורתיים ופגענו בפרנסה של אגד, דן ורכבת ישראל. לנו לא היה לובי כל כך חזק כמו שלהם היה אז הכי קל היה לפגוע בחוליה החלשה בשרשרת".

משרד התחבורה ניסה בכל דרך להצר את צעדיהם של מוניות השירות. כך למשל, את ההחלטה שנתקבלה בשנת 2014, במסגרתה, הממונה על התקציבים הודיע במסגרת דיוני וועדת הכלכלה כי הוא נותן 4.5 מילארד שקל לאגד, לדו ולרכבת אבל שקל אחד לא לנהגי מוניות השירות. הפער הלך וגדל, עד שרבים הלכו הביתה. מ 2,300 נהגים, נשארו אולי 700 וגם הם במלחמת קיום אמיתית.

כך זה יהיה בקרוב

דבריו של אברהם פריד נאמרים בין היתר על רקע כוונת משרד התחבורה להוסיף 1,700 קווי מוניות שירות לכ-800 הקווים שפעילים כבר היום, כאשר כץ הוסיף שאותן מוניות יקלטו לתוכן אפשרות לשימוש ברב קו בימות השבוע. לעומת זאת, בסופ"ש הרב קו יהיה מושבת. אולם מבחינת נהגי המוניות, מדובר על "מעט מידי, ומאוחר מידי", כך פריד. "הרב קו לא יעזור לענף. הפיתרון הגיע באיחור רב, אני מכיר היטב את השיטה הזו של משרד התחבורה לנקוט בסחבת מתוכננת. תעבור עוד שנה ועוד שנה, וגם אם היא תצא לפעול, ואני מסופק, עדיין, זו לא התרופה שצריך לתת לאותם מאות נהגים שנפצעו קשה. מבחינתנו, משרד התחבורה צריך לתת לנו פיצוי - זה הדבר הנכון וההוגן לעשות".

לא כולם צדיקים גדולים

ואם אנו עוסקים במצבן של מוניות השירות ונהגיהן, אי אפשר להתעלם מנקודה מהותית – נהיגתם הבריונית. כך למשל, בסרטון שקיבלנו באדיבות 'אור ירוק', תועד נהג מונית שירות עוקף בפראות רכב תוך חציית נתיב נסיעה. עבירה חמורה ומסכנת חיים, שמהווה דוגמא אחת מיני רבות להתנהלותם על הכביש. "ליבי ליבי איתם" אומר פריד. "אני עדיין דורש מהם לנהוג כחוק אולם יש כאן מצב משברי, מלחמה יום יומית. אף אחד מכם לא היה רוצה להתחלף עם נהג מונית שירות".

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהגי מוניות שירות נמצאים שעות ארוכות על הכביש בנהיגה ומסיעים אזרחים רבים, האחריות שלהם היא להביא את כולם בבטחה ליעדם ולשם כך לנהוג בצורה בטוחה ועל פי החוקים. כדי שהם יוכלו לבצע את המוטל עליהם ולשמור על בטיחות הנוסעים עמם, על המשטרה לדאוג לאכיפה מוגברת בכבישים באופן שוטף ובתשומת לב מוגברת במקרים של רכבי היסעים. על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לדאוג להסדרה של הענף ולבצע הכשרות מתאימות לנהגים על מנת שיסיעו נוסעים בבטחה".

עו"ד אלעד שור שייצג לא מעט נהגי מוניות מבהיר: "מדובר בענף שהועמד בפני מצב בלתי אפשרי בו המשמעות של פיספוס העלאת נוסע יכולה להיות גם שלא יהיה לו כסף לשים אוכל על השולחן לילדים. אלו לא נהגים שיושבים בנוחות על הכיסא ומרוויחים משכורת פיקס ולעיתים גם עמלות מכירת כרטיסים אלא על כאלו שצריכים לעבוד מצאת החמה ועד צאת הנשמה בשביל להוציא את היומית שלהם. כמו כן, אם תבחנו את שכיחות תאונות הדרכים בהם מעורבים נהגי מוניות שירות תגלו כי השד אינו נורא, זה פופוליזם זול. גם בתי המשפט מודעים למצוקה הקיומית ולא מתעלמים מההשלכות ההרסניות שיש לשלילת רישיון על יכולתם להמשיך ולפרנס את משפחתם?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully