וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכושר קרבי: אודי RS5 החדשה במבחן דרכים

9.1.2018 / 8:17

עם שילדה משודרגת ומנוע חדש וחזק מבעבר, הדור החדש של RS5 התייצב אצלנו למבחן. לקחנו אותו לסיבוב וזכינו ל-15 דקות תהילה

אודי RS5. יואל שוורץ, ניר בן טובים
ספורט קופה מייד אין אינגלושטט. אודי RS5 החדשה/ניר בן טובים, יואל שוורץ

350 ק"מ לאחר קבלת המפתחות, אני נכנס לתדלוק ראשון למיכל שלא היה מלא כשיצאתי. בחור מזוקן באזור ה-20 לחייו, מתקרב אלי עם חיוך מלא שיניים: "וואו, איזו מכונה" הוא מסנן מבעד לחיוך. "כן. היא באמת מרשימה" אני עונה. הוא שולף את הסלולר לשסן צילום חיצוני שממשיך ל"בוק" פנימי לאחר שהוא תוחב את ראשו מבעד לדלת. "זה ממש יפה", הוא נשמע בצליל מעומעם כשחצי גופו בתוך המכונית, ואני מזמין אותו להתיישב, לגעת ולצלם מקרוב. הבנ'אדם מוקסם. "יש לי A3 דור קודם, משופרת," הוא אומר ושוטח בפני את מעלליו כשבינתיים, תוך 3 דקות, מתקבצים מסביבי בדרך נס חבריו כשלכל אחד סיפור על מכוניות משופרות אחרות. מסתבר שהוא גם אחראי המשמרת בתחנת הדלק שבה עצרתי, ובזכות השיחה הקולחת הוא מזמין אותי לקפה. מעולם לא הייתי כזו אטרקציה.

ביציאה מתחנת הדלק, ולאחר שביקש "שאתן כל מה שיש" בדרך אל האופק, הבנתי שלא אני מושא ההערכה. זה הרגיע אותי. אני הכי רחוק שיכול להיות מסלב, ואשמח שכך זה גם יישאר. את התהילה וההילה אשאיר לאנשים אחרים. או למכונית.

אודי RS5. יואל שוורץ, ניר בן טובים
אודי RS5/ניר בן טובים, יואל שוורץ

שעה קודם לכן

מה הכוונה חיית טרף? מה דעתכם על מנוע V6 כפול מגדשי טורבו שפותח ע"י פורשה בנפח 2.9 ליטר שמפיק 450 כ"ס חורכי אספלט

עם שתי רגליים עמוק בתוך השטיח RS5 הזו מתקדמת בקצב מטורף. רגל אחת מדרבנת את העדר לנוע, ורגל שנייה מנסה לשמור את היצור השברירי בתוך המושב במקום מחוץ לחלון. המכונית בולעת את העצים מסביב ויורקת נסורת תוך כדי התקדמות. הצליל, וואו, איזה צליל. זה קונצרט אמיתי שבוקע עמוק מבפנים, עם להקה שמקיפה אותך מתא המנוע ועד קצה המפלטים. יש גם אפקטים קוליים, ופיצוצים שונים בהורדת הילוכים, אבל למען הסדר הטוב אומר שציפיתי לרעם חזק יותר, או לפחות כזה שניתן לחזק יותר עפ"י דרישה. זה לא בגלל שבאמת חסר כמו שאצל המתחרות מגרמניה, ולא רק אצלן, הסימפוניה הזו עוצמתית עוד יותר. סאונד הוא לא סתם עוד מרכיב חשוב באורקסטרה, אלא שווה ערך לשירת מלאכים הכרחית. ממכונית שמוגדרת כחיית טרף, אי אפשר לצפות לפחות.

מה הכוונה חיית טרף? מה דעתכם על מנוע V6 כפול מגדשי טורבו שפותח ע"י פורשה בנפח 2.9 ליטר שמפיק 450 כ"ס חורכי אספלט. על 3.9 שניות עוקרי שיניים מ-0 ל-100 (שהם 0.7 שניות פחות מבעבר). על מהירות מרבית שיכולה היתה לעבור את 300 קמ"ש (עפ"י פרסומים זרים), אם רק תוסר ההגבלה האלקטרונית ל-250 מזעריים. היא גם קלה מקודמתה ב-70 ק"ג בעיקר בשל שימוש נרחב יותר באלומיניום ומנוע קטן יותר (בדור הקודם היה V8 בנפח 4.2 ליטר). אלה נתונים של מעבר לחיית טרף. זו חיית צייד משובחת, צייתנית בקנאות.

קבע את המערכת להתנהלות דינמית, ו-RS5 תתנהל כנשוכת נחש. חושיה מתחדדים עם דוושת תאוצה רגישה יותר, הגה מהיר יותר ובעל משקל מדוד יותר, והמפלטים האקטיביים עולים אוקטבה. ההתנהגות מצוינת עם יכולת מרשימה לכניסה לפניה ושיגור ביציאה ממנה. ההנעה הכפולה שבמצב רגיל מעבירה 60% מהמומנט לאחור, מכוילת לתת את הכל ויכולה לשחק בחלוקה של 70% מהמומנט לאחור ועד 85% לפנים. היא גם מונמכת בשבעה מ"מ ורחבה ב-15 מ"מ לעומת הדגם הרגיל ונעולה צמיגי פירלי P-זירו שמנמנים ודביקים, כך שגם עדר הסוסים מתקשה לקרוע את האחיזה. הבלמים הנשכניים השלימו את החבילה ובכל זאת הייתי שמח למעט יותר עירוב מצד גלגל ההגה (שלכשעצמו שופר ביחס לעבר), ולמעט יותר שיתוף הנהג בכל ההמולה המתרחשת תחתיו. בכל זאת אנחנו מדברים כאן על טריטוריה של ב.מ.וו M4, מרצדס C63 AMG קופה ואחרות. היעד הוא שלמות. לא פחות מכך.

קבע את המערכת על מצב נוחות, ותתקבל חיה אחרת. כמעט גמלונית בפעולתה. התיבה האוטומטית בעלת 8 הילוכים (בעבר היתה כפולת מצמד עם 7 הילוכים) ממהרת להעלות הילוכים ומעט ממאנת להורידם. המנוע שקט יותר (אם כי אפשר לקבוע בנפרד את מצב המפלטים לרועש יותר, שכאמור לא רועש מספיק) וההתנהלות הכללית מרגישה, גם אם לא כך באמת, איטית יותר. בלחיצת כפתור היא הפכה לסוג של GT גומאת אוטוסטראדות.

זה יכול היה להיות מצוין אלמלא הבולמים הנוקשים. על כביש 6 במהירות חוקית אפשר להגדיר את הנחות כבנונית עד סבירה. מהירות גבוהה יותר, גם על כביש סלול היטב, המתלים חושפים טווח פעולה צר וקופצנות יתר. זה גם המצב במהירות עירונית שבו בדרך כלל האספלט מצולק יותר ועטור בבמפרים ומכסי ביוב שנראה שפוזרו ביד נדיבה מידי. בכביש משובש ובמצב של אטרף בעיני הנהג, הקופצנות הזו הופכת למעייפת לאורך זמן. ועייפות ממכונת מלחמה זה ההיפך הגמור מהדרישה הבסיסית. יתכן אולי ובחירה בבולמי זעזועים אדפטיביים אופציונאליים (תוספת של 20,000 שקלים), היתה משנה את התוצאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אודי RS5. יואל שוורץ, ניר בן טובים
אודי RS5/ניר בן טובים, יואל שוורץ

על כוס קפה מהביל ואחת RS5 שמערכת הפליטה החמה שלה ממשיכה להתפצפץ, אני תופס את הרגע להתענג על הנוף. וגם על ה-RS. היא נראית מצוין. הפגוש הקדמי עמוק במידה מלחכת קרקע. כונסי האוויר הגדולים מאיימים לבלוע גם חור שחור, ומכסה המנוע המקומר ממשיך קן עוטף שיורד עד הזנב שמבליט זוג מפלטים אובליים ענקיים שביניהם דיפיוזר עצום. גם צבע האפור-מט של מכונית המבחן, תואם בדיוק למטרה שלשמה היא נועדה – בולטות על פני העדר.

בפנים העסק מלטף ומתחנף לאגו עם דיפון אלקנטרה, מושבי באקט עוטפים עם יכולת חביקה משתנה, תפירה עדינה, הטבעות קרבון, נגיעות כרום אסטרטגיות, ולוח מחוונים גדול (12.3 אינץ') עם יכולת תצוגה מתחלפת. רשימת האבזור ארוכה וכוללת את המקובל: מסך מולטימדיה בגודל 8.3 אינץ', צימוד ל-Apple CarPlay או Android Auto, ריפודי עור, עיסוי במושבים, מפתח חכם, חלון גג, תאורת אווירה מתחלפת ועוד. מאחור - מי שיוכל להיכנס - ייהנה מאזור מיזוג שלישי שיש למכונית ומשקע 12V לטעינת מכשירים. לטעמי מערכת אחת ראויה לציון מיוחד וזו מערכת השמע המשובחת של Bang & Olfsen שלה 19 רמקולים כולל סאב. בווליום הנכון אפילו החדשות נשמעו ברורות יותר (ועדיין מופרכות).

המכונית גם מוצעת עם מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות כמו בלימה אוטונומית בחירום, סיוע בשמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטחים מתים ותאורה דינמית (מעבר בין אור גבוה ונמוך), כך שניתן לסמן "וי" גם בנושא זה. הערה אחת בנוגע לרכב המבחן, נראה שהתאורה הדינמית מעט איטית בפעולת הזיהוי של רכב מתקרב.

האיכות, הגימור וההרכבה משובחים וביכולתם ללמד אחרים פרק או שניים ב"איך לעשות זאת נכון", אבל תפעול חלק מהמערכות לא מושלם. מערכת ה-MMI של אודי נשלטת מחוגה נוחה, אבל יש בה יותר מידי תפריטים ובנוסף הם גם מעט מסורבלים. פקדי בחירת מערכת ניהול מנוע ממוקמים באזור פחות נגיש וגם אז הם רחוקים מיד מושטת. לכך אגב יש פתרון, כיול פקד שנמצא על גלגל ההגה שיחליף בין מצבי הניהול השונים. גם השליטה במערכת השמע וכיוון תחנות הרדיו מעט מעיק.

סוף יום

אודי RS5. יואל שוורץ, ניר בן טובים
אודי RS5/ניר בן טובים, יואל שוורץ

את סוף השהות שלי עם RS5 ביליתי כמו רבים וטובים אחרים – בפקקים. זה איפשר לי לאסוף את מחשבותיי, ולסכם את כל היבטי צריכת הדלק: 10 ק"מ לליטר בכביש מהיר, 6.5 ק"מ לליטר כשהסכין בין השיניים ו-8.3 ק"מ לליטר בממוצע. אבל סביר שנתונים אלה לא יעניינו את הרוכש הפוטנציאלי שיוציא 735,000 שקלים עבור RS5 שכזו. אותו יעניין לדעת ש-RS5 נראית מצוין, שהיא סוחפת מבטים מכל פינה, עמוסה באבזור, בעלת יחידת כוח מצוינת, ויכולות דינמיות משובחות.

זו ללא ספק אחת המכוניות שתביא אותך מאוד- אבל מאוד - מהר מנקודה אחת לשניה. אבל לטעמי לפחות, חסר לה ניצוץ. חסרה לה מעט מעורבות דינמית, חסר לה אותו אפקט ווקאלי שמעלה על השפתיים חיוך מטופש גם בנסיעה מינהלתית לקניות, ובעיקר חסרה לה נוחות נסיעה טובה יותר. את הסעיף האחרון אפשר אולי לפתור בעזרת חבילת מתלים אקטיביים. אבל לא את הסעיפים האחרים.זה לא הופך אותה למכונית גרועה, להיפך זו מכונית מעולה שרק חסר לה מעט. מעט מאותו תבלין שהופך אותה ליותר מעורבת, מעט יותר מרגשת, ומרים אותה למעמד של מכונית מצוינת.

אודי RS5. יואל שוורץ, ניר בן טובים
אודי RS5/ניר בן טובים, יואל שוורץ
אודי RS5. יואל שוורץ, ניר בן טובים
אודי RS5/ניר בן טובים, יואל שוורץ
  • עוד באותו נושא:
  • אודי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully