הנגב מזריחה לשקיעה

25.7.2002 / 14:06

מסע לרוחב הנגב, מנחל הערבה לגבול המצרי

כתבה: נילי גרייצר צילם: אברהם גרייצר

המסע הארוך ממזרח הנגב למערבו משקף מיגוון נופי מדבר מפתיעים בייחודם. השטח הפראי מהווה מרחב מחייה לבעלי חיים שוכני הנגב, ושובה בקסמו ובשלוותו את המטייל העירוני. במהלך הטיול נחלוף לאורך נחלים שופעי צמחיה ועצי שיטה, שבהם משוטטים צבאי נגב ומעליהם מרחפים עופות מדבר. לאחר חציית קמר צניפים ב'שער צניפים' הסלעי הנודע ביופיו, נבקר באתר הנסתר של 'הקניון הלבן' בנחל שגיא. סיום המסלול באיזור שמדרום להר כרכום, בו נותרו שרידי התיישבות ופולחן קדומים.

אורך המסלול: כ-95 ק''מ בשטח, עם חיבור קצר בכביש
מפה: סימון שבילים 000,50:1 מס' -19 'מישורי פארן ונחלים גדולים'
עבירות: בינונית-קלה, ללא מכשולים מיוחדים
סימון: כל המסלול מסומן בצבע, למעט קטע קצר ליד שלוחת כרכום. ראויים לכל שבח עמודי הכוונה משולטים בצמתים שהוצבו ע''י רשות שמורות הטבע
שטחי אש: רוב המסלול עובר בשטח אש
שימו לב: התנועה בכביש הגבול המערבי מס' 10 מוגבלת לשעות האור בלבד

תאור המסלול:
(1) פונים מכביש 90 מערבה לכביש הגישה לקיבוץ יהל, נ''צ 16255/94364. לאחר כ50- מ'פונים צפונה (ימינה) בכביש המקיף את היישוב. לאחר כ500- מ' מנק' 1 פונים מהכביש מערבה (שמאלה) לדרך מסומנת בכחול, מקבילה לגדר היישוב. ממשיכים באפיק נחל יעלון הזרוע עצי שיטה גדולים, שבצילם מסתתרים צבאים. עולים בנתיב הנחל על מצע חצץ או על מחשופי סלע לבנים ומדורגים. עוקפים מדרום את הערוץ שלרוחבו בנויים מגלשי בטון לצורך מדידות מי השטפונות. במדרונות הזקופים נעוצים בולבוסי אבן גיר - כיכרות סלע גדולות ופחוסות, כדוריות או סגלגלות. בולבוסים רבים נשרו מהמצוק לאחר תהליכי בלייה וסחיפה ונערמו מסביב. מטפסים על גבעה בהירה ועוקפים סידרת ערוצים עיליים סדוקים ומפלים. מתקדמים על רמה שטוחה וחוזרים לנתיב מרופד בחלוקים בתוך הערוץ או לצידו, בין עצי שיטה גדולים (סה''כ כ7.7- ק''מ בין נק' 2-1).

(2) פונים בדרך מסומנת בכחול חדות דרומה, נ''צ 15732/94610, עם תוואי הנחל ומתקדמים בעלייה מתונה. לצידי האפיק הרחב גבעות ציוריות. ממשיכים על רמה שטוחה, מכוסה צרורות אבן כהים (סה''כ כ8.7- ק''מ בין נק' 3-2).

(3) עולים על כביש 40, נ''צ 15371/93931, ופונים בכביש מערבה (ימינה). נוסעים כ3- ק''מ עד לצומת שזפון. פונים בצומת שזפון דרומה (שמאלה) לכביש 12 ונוסעים 11.7 ק''מ (סה''כ כ14.7- ק''מ בין נק' 4-3).

(4) פונים מכביש 12 מערבה (ימינה), נ''צ 14339/93208, אבן ק''מ 59, לכביש מישני לפי סימון אדום. עולים ''במעלה עקוף'' למצוקי עובדה. בראש המעלה, הנמצא 2.8 ק''מ מנק' 4, פונים חדות לפי סימון אדום מערבה בדרך עפר תחוחה. סביבנו מישורים מכוסים חצץ שחור (סה''כ כ6- ק''מ בין נק' 5-4).

(5) במפגש דרכים פונים צפונה (ימינה), נ''צ 13837/93477, לדרך מסומנת בכחול לצד נחל גרזי. בערוץ צומחים עצי אשל ושיטה גדולים, המסמנים את נתיבו הבולט בגווניו הירוקים בשטח החשוף. נוסעים בתוך הערוץ המתפתל או במקביל לו. לצידי הנחל מתרוממים מצוקים בנויים שכבות לסרוגין של סלעי קירטון בהיר וצור כהה ונוקשה, שמהם מבצבצים בולבוסי אבן. למרגלות המצוקים הסדוקים נערמו גלי מפולות סלעים שהתמוטטו. מתקדמים על מישור מכוסה אבנים כהות, שעליו מרוכזים פה ושם גלי אבנים קדומים.
במפגש דרכים לאחר כ8.3- ק''מ מנק' 5 , נ''צ 13837/93477 (מעט אחרי מפגש עם דרך מסומנת בירוק, שממנה מתעלמים), בוחרים בסעיף המזרחי יותר (הימני) המסומן בכחול וממשיכים צפונה. לאחר עוד כ1.6- ק''מ משם פונים מזרחה (ימינה) בדרך לא מסומנת בצבע לעבר הערוץ. נוסעים כ600- מ' עד לבורות גרזי. (סה''כ כ10.5- ק''מ מנק' 6-5).

(6) בורות גרזי, נ''צ 14222/94274, ניכרים בשטח לפי עמודי ברזל המוצבים סביב פתחיהם, וחלקם מכוסים בלוחות פח גלי. הבורות הרדודים חפורים בסחף החולי של האפיק לעומק של כמה מטרים. במקום נמצאים למעלה מ10- בורות יבשים, שאינם בשימוש כיום, אך מעידים על חיפוש ומציאת מים בעבר לצורך השקיית עדרים.

נחזור כלעומת שבאנו אל הדרך המסומנת בכחול. ממשיכים צפונה במישור, לצד הנחל הרחב (סה''כ כ3.1- ק''מ מנק' 7-6).

(7) פונים עם הסימון הכחול מערבה (שמאלה), נ''צ 14275/94502. נוסעים במישור על מיסלע קירטון לבן מכוסה חצץ כהה וחוצים יובלים (סה''כ כ8.5- ק''מ מנק' 8-7).

(8) מפגש דרכים ב'שער צניפים', נ''צ 13497/94475. כאן הוא מקום פריצת נחל צניפים מזרחה דרך הדופן התלול של קמר צניפים, בעל רכס שצורתו משוננת כמסור. אורכו של קמר צניפים כ20- ק''מ וכיוונו מדרום-מזרח לצפון-מערב. מדרונותיו המזרחיים בנויים כמצלעות נטויות של סלע גיר קשה וצור כהה. נחל צניפים בולט בשפע עצי שיטה אדירים היוצרים בשטח הצחיח פס ירק רחב ומצל, המשמש כמחסה לחיות הבר.
פונים צפונה לפי סימון שחור בתוך הערוץ, בין שיחים ושיטים. מטפסים ב'מעלה צניפים' על מדרון חלקלק וסדוק (סה''כ כ1.2- ק''מ מנק' 9-8).

(9) במפגש דרכים, נ''צ 13439/94545, פונים מערבה (שמאלה) לפי סימון אדום. נוסעים בכיוון צפון-מערב לצד נחל קטיפה המסומן באדום ובהמשך צפונה במישור חתור בערוצים (סה''כ כ8- ק''מ מנק' 10-9).

(10) במפגש דרכים, נ''צ 13200/95245, פונים מערבה (שמאלה) לדרך מסומנת בכחול. מתקדמים בשטח מישורי חשוף ומכוסה צרורות כהים וחולפים בקטעים של מיסלע קירטוני שהפך ל''פודרה'' טחונה ומאובקת. לאחר כ5.3- ק''מ מנק' 10, יורדים לאפיק הרחב של נחל פארן לפי הסימון הכחול ונוסעים בסבך שיחי אשל, בין עצי שיטה. בשולי הגדה הצפונית של הנחל מתרומם מצוק גיר זקוף שפניו חלקים (מכונה במפה 'גבעות קרטון'), ובסדקיו האנכיים נאחזים שיחי סהרון משולשל. מכאן ממשיכים לפי סימון כחול מדרום לנחל שגיא, שבערוצו צומחים שיחי אשל. המישור הפראי מבותר בערוצים וניתן לזהות בו פה ושם מעגלי אבן ורגמים קדומים (סה''כ כ13- ק''מ מנק' 11-10).