וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2017: בכמה מכוניות הותקנו מערכות בטיחות חכמות?

אסף בר-שי

17.1.2018 / 11:20

94% מהמכוניות שנמכרות באיחוד האירופי עברו בשש השנים האחרונות במרתפי הניסויים של איגוד הבטיחות האירופי יורו NCAP והשנה היתה העמוסה מעולם. איך צריכה היום להיראות מכונית בטיחותית?

10 מכוניות זולות עם מערכות בטיחות מתקדמות. יצרן, מערכת וואלה!רכב, ניר בן טובים
10 מכוניות זולות עם מערכות בטיחות מתקדמות/ניר בן טובים, יצרן, מערכת וואלה!רכב

בשורות טובות מאיגוד הבטיחות האירופי, יורו NCAP. האיגוד יודע לבקר ויודע ולהעריך. כעת, בסיכומה של שנת 2017, נאמרות לא מעט מילות הערכה. הפנים המשמעותיים ביותר בסיכום השנה נמצא הן בשיפור הניכר והמתמשך בבטיחות המכוניות שנבדקו והן בתפוצה ההולכת ורחבה של מערכות בטיחות מתקדמות.

מערכות בלימה אוטונומית, הן במהירויות עירוניות (AEB City, כפי שהם קוראים למערכת) והן בבינעירוניות (AEB Interurban) נעשו נפוצות מאוד בשנה החולפת. לדבריהם, אפשר היה לקבל את המערכות לכל הפחות כאופציה ב-90% מהמכוניות החדשות שנבחנו השנה (לא מתיחות הפנים) וב-73% מהן היא היתה מותקנת כסטנדרט.

ביורו NCAP מעירים כי בתחום המכוניות הקטנות ההצטיידות עדיין איטית מדי. נוסף על כך מציינים באיגוד כי עדיין מעט מדי מכוניות (10% מהחדשות שנבחנו) הוצעו עם ביטול אוטומטי של כרית האוויר בהתקנת מושב בטיחות מלפנים.

אחד ההישגים של הקמפיינים הבטיחותיים של השנים האחרונות נמצא במערכות סטייה מנתיב. מערכות כאלה הוצעו השנה ב-78% מהמכוניות וב-55% מהן היא הותקנה מראש כסטנדרט. למעלה מחצי מהמערכות הסטנדרטיות (כלומר, למעלה מרבע מכלל המכוניות החדשות שנבחנו השנה באיגוד) הותקנו מערכות אקטיביות למניעת סטייה מנתיב. דווקא במערכות התרעה על אי חגירת חגורת היתה השנה נסיגה קלה.

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock
הסיבה השנייה לשיפור המהותי בבטיחות הולכי רגל הן מערכות זיהוי הולכי רגל. ב-2016 החלו באיגוד לתגמל מערכות כאלה בנקודות ובשנה החולפת היא הוצעה ב-82% מהמכוניות

בטיחות הולכי רגל זינקה כפליים, לעומת הבדיקות שלפני עשור. הציון הממוצע כיום הוא 26.8 מתוך 36. הסיבות העיקריות, כך נראה, נמצאות בשני פנים: הסיבה הראשונה היא הטכנולוגיה של מכסה מנוע אקטיבי. זוהי מערכת ש"מקפיצה" את מכסה המנוע כשמזוהה פגיעה בהולך רגל ובכך מורחק הולך הרגל באופן מבוקר מבלוק המנוע הקשיח והמסוכן.

הסיבה השנייה לשיפור המהותי בבטיחות הולכי רגל הן מערכות זיהוי הולכי רגל. ב-2016 החלו באיגוד לתגמל מערכות כאלה בנקודות ובשנה החולפת היא הוצעה ב-82% מהמכוניות. ב-61% מהמכוניות היא הותקנה כסטנדרט.
בשנת 2015 החלו באיגוד לבדוק את עמידות כלי הרכב בתאונות חזיתיות מלאות (בנוסף לחצי-חזית כמקובל). באיגוד מדווחים כי אחת המטרות היא בדיקת איכות ועמידות החגירה של היושבים מאחור. בין 51 דגמים חדשים לגמרי שנבחנו ב-2017, 48 (94%) כללו מערכות של קדם-מותחנים ומגבילי עומס בחגורות הבטיחות.

בסיכום של שנת 2017 טופח האיגוד לעצמו על השכם ומציין כי כמעט כל המכוניות שנמכרות באיחוד האירופי, וליתר דיוק - 94% מתוכן, עברו במרתפי הניסוי של איגוד הבטיחות במהלך שש השנים האחרונות לכל המאוחר.

שנת 2017 היתה העמוסה ביותר בהיסטוריה של האיגוד. במהלך השנה נבחנו כמעט 70 דגמים שונים, מהם 51 חדשים לחלוטין, שכמה מהם נבדקו פעמיים - עם מערכות בטיחות מתקדמות ובלעדיהן, והיתר היו בחינות בטיחות של מכוניות שעודכנו (מתיחות פנים).

מילות ההערכה הבאות מופנות אל יצרני הרכב שמוכרים את מרכולתם באירופה: שלושה מכל ארבעה כלי רכב (76%) מאלה שנבחנו באיגוד, דורגו ברמת הבטיחות הגבוהה ביותר - 5 כוכבים. חשוב לציין כי הדירוג חי ובועט ומשתכלל כל הזמן, כך ש-5 כוכבים בשנת 2012 אינם שקולים ל-5 כוכבים ב-2017. עם זאת, אלו ואלו מצביעים על רמת הבטיחות הגבוהה ביותר ביחס לאותה תקופה.

הסטטיסטיקה השנה מעניינת במיוחד בהתפלגות בין תוצאות המבחנים למכוניות חדשות לגמרי ובין תוצאותיהם למכוניות שרק עברו עדכון. בין החדשות לגמרי, 75% דורגו ב-5 כוכבים. ביקורת חמורה מופיעה בנתוני המכוניות שעברו מתיחת פנים: בין המכוניות המעודכנות רק 15% דורגו בדירוג המלא, עוד 15% דורגו ב-4 כוכבים ולא פחות מ-62% דורגו ב-3 כוכבי בטיחות בלבד. אפשר לראות בכך עדות לשיפור המתמיד בבטיחות המכוניות, סטנדרטים בינוניים וגרועים דהיום שקולים לסטנדרטים הגבוהים ביותר רק לפני שלוש-ארבע שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully