וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'וינט על הכוונת: ה"ינשוף" שיגלה אם צרכתם קנביס בנהיגה

3.3.2018 / 8:26

הנה בשורה שתשמח את משטרת התנועה בישראל: במהלך השנה הקרובה צפוי להימכר אב טיפוס של מכשיר "ינשוף הקנאביס" שיאפשר לשוטרים לקבל תשובה מהימנה תוך שניות בנוגע לחשד שמא הנהג נוהג תחת השפעת סם. מה יקרה אם יגיע לארץ?

מריחואנה ברכב. ShutterStock, ניר בן טובים
מריחואנה ברכב/ניר בן טובים, ShutterStock

האם בקרוב תתבצענה בדיקות באמצעות מכשיר ייעודי לבדיקת המצאות סם מסוג קנביס בדמם של נהגים? מדובר על כלי שדומה למכשיר הינשוף שמשמש את המשטרה לאכיפת נהיגה תחת השפעת אלכוהול, ויבחן את שרידי הקנאביס בנשיפה. מבחינת משטרת ישראל מדובר על מהפכה, לא פחות מכך, שכן נכון להיום, בשונה מאלכוהול שאת ריכוזו בגופו של הנבדק ניתן לבדוק בקלות, תוצרי הפירוק (הרכיבים) של הקנאביס אינם ניתנים לאיתור באופן הזה, ולכן על מנת לבסס את החשד נדרשת המשטרה להביא את החשוד למעבדה לצורך מתן בדיקת דם או שתן - תהליך מורכב וארוך שמקשה עליה לפעול ביעילות למיגור התופעה.

לאחרונה, הודיעה החברה האמריקאית 'מעבדות האונד' (Hound Labs) כי המחקר הקליני שהחל בחודש מאי 2017, באוניברסיטת קליפורניה, הגיע לישורת האחרונה והם מקווים שהמוצר יתחיל להימכר כבר ברבעון השני של שנת 2018.

החברה מסבירה כי בשונה מבדיקת נהיגה תחת השפעת אלכוהול, בדיקת המריחואנה היא מורכבת יותר: "הבדיקות הקיימות בשוק אשר בוחנות THC ברוק, בדם או בשתן, עלולות להוביל לממצאים שגויים ולגזרי דין וענישה שיובילו אף לפיטורים, זאת מאחר ו-THC נשאר בנוזלי הגוף גם עד שבועות לאחר השימוש - הרבה אחרי ההשפעה המסכנת נהיגה".

ההבדל בין השפעת החומרים

לפיכך, בשונה מבדיקות דם או שתן, החומר הפעיל בקנאביס - THC, מתנדף כעבור שעות ספורות ועל כן, ביצוע בדיקה באופן הזה לא תביא להרשעתם של נהגים שעשינו זמן רב בטרם נתפסו כשהם נוהגים תחת השפעת קנאביס. לדברי החברה "ינשוף המריחואנה של 'האונד' משתמש בגישה מדעית חדשה שמעוצבת במיוחד כדי להתגבר על האתגרים שבמדידת כמויות ה-THC בנשיפה ובניגוד לטכנולוגיה בינשוף האלכוהול, המודד את מולקולות האלכוהול ב'חלקים לאלף' (PPT), ינשוף המריחואנה החדש בודק את מולקולות ה-THC ב'חלקים לטריליון' (מאה מיליארד)".

השיח על סוגיית הנהיגה ועישון קנאביס התגבר בחודשים האחרונים בשל פרסום רפורמת אי ההפלה, לפיה משתמשי קנאביס לא יטופלו במישור הפלילי ובמקום אכיפה פלילית יוטלו על משתמשים שייתפסו בציבור קנסות מנהליים שיעמדו על כאלף שקלים. טיפול במישור הפלילי - החל מעבירה רביעית. אולם מבחינת הנהגים, בין אלו שצורכים קנאביס רפואי בהיתר ובין אלו שלא, השינוי היחיד שחל הוא בהקשחת הנהלים ובאמירה ברורה של התביעה המשטרתית כי אסור לנהג תחת השפעת סם, בין אם עברו שלוש שעות מאז העישון ובין אם 24 שעות ואף יותר.

שימוש בקנאביס (אילוסטרציה). GettyImages
מגלגלים קנאביס/GettyImages

איפה אנחנו ואיפה החוק?

עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה מסביר כי על מנת שמשטרת ישראל תוכל לעשות שימוש יעיל במכשיר, יהיה עליה להוביל שינוי חקיקה שיאפשר לשוטרים לחייב נהג לבצע את הבדיקה ללא שקיים חשד סביר כי הוא נוהג תחת השפעת סמים: "נכון להיום, בשונה מביצוע בדיקה לגילוי אלכוהול אותה השוטר יכול לבצע ללא כל מגבלה, כאשר מדובר על קנאביס - השוטר רשאי לדרוש מהנהג למסור דגימת דם או שתן רק אם הבחין בדפוס התנהגות או בממצאים ויזואלים שמעלים את חשדו". כמו כן, מוסיף עו"ד שור, כי על המחוקק יהיה לתקן את החוק תוך שהוא מגדיר טווח שעות בהן אסור למשתמש לנהוג לאחר צריכת הסם "כיום, לאור העובדה כי רכיבי החומר נותרים בדמו של המשתמש ימים ארוכים לאחר השימוש, נוצר מצב אבסורדי בו בחור יכול לאכול עוגיית חשיש באמסטרדם וכעבור שלושה ימים להיתפס בישראל ולהימצא אשם בנהיגה תחת השפעת סמים.

קביעת סף שעות, תעשה חסד גדול עם ציבור החולים שמחזיקים בהיתר לשימוש בקנאביס שכן החקיקה והפרשנות הנוכחית של המשטרה מכלילה את כולם תחת מטריית הנוהגים בהשפעה, בלא התייחסות כלל לשיעור החומר הפעיל שנמצא בגופם וליחס בין ריכוזו לבין השפעתו על מסוגלות הנהיגה. המדינה עושה עוול גדול לעשרות אלפי החולים בכך שלמעשה היא נטלה מהם את הזכות לנהוג, תוך שהיא מציבה בפניהם דילמה בלתי אפשרית האם להמשיך לסבול מכאבי תופת או להמשיך לנהוג, מוסיף עו"ד שור.

חוסר בהירות לגבי מהימנות הבדיקה

סביר להניח כי כניסת המכשיר לשימוש משטרת התנועה תגרום לעליה תלולה במספר ההרשעות בגין עבירה זו, אולם עולה השאלה האם כלל צריך לבצע אכיפה ולהשקיע משאבים רבים לצורך כך. "כל תאונה חמישית נגרמת כתוצאה משימוש בתרופות אך המדינה מסתפקת בחיוב חברות התרופות לרשום אזהרה על גבי העלון המצורף, ובהנחיית הרוקח להבהיר ללקוח את תופעות הלוואי. אני לא רואה פעולות משמעותיות מצד המשטרה בנושא זה" מסביר יאיר רביב, יו"ר עמותת קאנה, העמותה הישראלית לקנאביס אחראי. "משטרת ישראל מנפנפת במעצר של נהג שבדמו נמצא קנאביס, כאילו קיימת אחדות דעים בנוגע להשפעת החומר הפעיל שבו על רמת הריכוז בנהיגה, מה שכלל אינו נכון.

במחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת איווה בארה"ב, נמצא כי קנאביס אינו מביא לסטייה של הנהג ממסלולו ולא מאריך את משך זמן התגובה שלו לאירועים חריגים. לדבריו, "רק לאחרונה התבטא פרופסור סמואל קרלטון, מהמומחים הגדולים בעולם לפסיכולוגיה של הנהיגה, שהבהיר כי "נהיגה תחת השפעת תרופות עלולה להתגלות כ-'סלולארי הבא' מבחינת בטיחות בדרכים. אנחנו נתקלים ביותר ויותר נהגים שלצד תרופות נגד כאבים או מחלות שונות לוקחים גם תרופות נגד חרדה, כולן תחת מרשמים, ושותים כוסית לפני שהם יוצאים לכביש. זה שילוב שבעבר לא מספיק הבנו עד כמה הוא מסוכן, והולך והופך נפוץ יותר ככל שהאוכלוסייה מזדקנת. בשנים הבאות נראה יותר ויותר מחקרים וניסויים בתחום, ואני בהחלט מודאג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully