וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראלי הולילנד חוזר לישראל, עם יצירות אמנות מופלאות

26.3.2018 / 7:57

העיניים רואות, אבל המוח אינו מסוגל להכיל כל היופי הזה - שמונים מכוניות מדהימות שבאו להקיף את ישראל, בשישה ימים לוהטים. היה זה מפגן אדיר של תרבות מוטורית במיטבה, הלוואי שמשהו ייקלט ויישאר כאן אצלנו!

עריכת וידאו:ניר חן

סטילס: רמי גלבוע, רונן טופלברג


"משעמם לי פה, לבד בחדר" חשבה לעצמה 'מונה ליזה', התלויה על קיר במוזיאון ה-לובר בפריס; "כמה הייתי רוצה לצאת מכאן, לטייל על גדות נהר ה-סיין, לנשום קצת אוויר", התייפחה La Gioconda אותה צייר לאונרדו דה ווינצ'י במאה ה-16, ומזה מאתיים שנה היא תלויה על אותו קיר. בדיוק באותו הזמן ב- Musee de l'Automobileהסמוך, התלחשו ביניהן יצירות אמנות אחרות, פסלים קינטיים מדהימים בני קרוב למאה שנים; "בא לך לצאת לסיבוב קטן?", שאל ה-בנטלי 1922 הכוחני, את האלפא רומיאו 1750 GS-טורינג מודל 1933. "האמת", הצטנעה האיטלקייה החיננית, "אחלה רעיון. בוא נצא לסיבוב בארץ הקודש, שמעתי שיפה שם עכשיו".

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
"היי, דרומה לאילת" עם מכוניות שהיו זקנות מופלגות, כבר בעת הקמת המדינה/ניר בן טובים, רמי גלבוע
ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
אלפא רומיאו קשישה, מעלה חיוכים גדולים על פני הנהגים והצופים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

אמנות קינטית

איני בטוח שהדיאלוג הזה אמנם התקיים בין המכוניות המדהימות שהגיעו אלינו השבוע, אבל כך הרגשתי כאשר ראיתי את המכוניות הקלאסיות שהגיעו לראלי הולילנד השני, הקפה של 1600 קילומטרים מסביב למדינת ישראל, אותו תכנן עופר אוגש שגם הוביל את המסע. יכול להיות שההשוואה עם המונה-ליזה קצת מוגזמת אבל בעיניו של שוחר קלאסיקה מוטורית, מכוניות אלה הן לא פחות מיצירות אומנות מדהימות ונדירות. הקימורים הסקסיים, האישיות המוטורית והעוצמה המתפרצת מהמרכבים המגולפים, הגימור הקפדני של עיטורי כרום, רצועות עור ומנועים עתיקים המשובצים בנחושת צהובה - כל אלה יוצרים חגיגה מופלאה המקבלת עוצמה גדולה פי כמה, כאשר מתעוררים המנועים לחיים.

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מנוע ה-3-ליטר משנת 1922 משתתף בארבעה מסעות ראלי בשנה. פשטותו המכאנית ושילוב המתכות השונות, הן יצירת אומנות בפני עצמה/ניר בן טובים, רמי גלבוע

וזהו הנס השני אותו יוצרות מכוניות אלה - הן לא רק פסלים מקסימים המוצגים במוזיאון מגונדר, הן לא מונחות כאבן שאין לה הופכין. בעליהן הגאים מתעקשים לעשות בהן את השימוש המקורי לו נועדו בזמן היוולדן, לפי עשרות שנים. "לא קניתי את ה-MG כדי שתעמוד במרתף אפלולי" אמר לי Philip Lewis לפי שיצאנו ממצפה רמון, לכיוון ירושלים; "זו מכונית ספורטיבית משובחת ואני אנהג אותה בדיוק כפי שעשו ב-1959, כאשר עלתה לראשונה על הכביש".

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
יגואר 100SS מודל 1937, שעשתה אלינו את כל הדרך מאמריקה/ניר בן טובים, רמי גלבוע

לטייל בתוך תנור אפייה

לקח לי זמן להידחק אל מושבי העור הקטנים של ה-MG MGA Twin Cam מודל 1959 של Philip Lewis. תא הנוסעים של ה-Roadster הדו-מושבי קטן מלהכיל את מידותיי הבשרניות והייתי צריך למצוא מקום להניח את מרפק שמאל, ולשרבב את רגליי הרחק קדימה; אבל לאחר שהתמקמתי הרגשתי הכי טוב בעולם, על סיפון המכונית בת 59 השנים. שמש מדברית קפחה על ראשנו אבל חלון הזכוכית הסיט הצידה את רוב הרוח. מבעד לשמשה הקדמית ראיתי את מכסה המנוע האדום מתנוסס הרחק קדימה, הכנפיים האדומות מקומרות כמו גל מתכתי הבולע את כבישי הנגב. עוד כנף אדומה נשקפה במראת הצד הקטנה והצליל, אלוהים, איזה צליל מדהים בקע מהמפלט! נהמה מכאנית מחוספסת העולה ויורדת ככל שפיליפ הקליק את מוט ההילוכים הקצרצר, התנשפות קרבורטור כפול שהזין את מנוע ה-1.6 ליטר, ריח עור ישן שהתערבב בניחוחות הבנזין של המכוניות שעקפו אותנו... הנסיעה בקלאסיקה כזו היא חוויה רב חושית, מדהימה ומענגת.

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
אושר גדול היה זה, לבלות את היום על סיפון הבריטית האייקונית. ישבתי בצד הנכון של האוטו, אבל ההגה היה בצד ימין.../ניר בן טובים, רמי גלבוע

כ-100,000 MG MGA יוצרו באנגליה בשנות החמישים אבל רק 2,111 מהן היו בגרסת Twin Cam הספורטיבית, עם מנוע בעל שני גלי זיזים עליונים. במבט ראשון אתה חושב שמתחת לחרטום הארוך מתחבא לפחות 12V אבל האמת היא שיש שם רק מנוע 4-בוכנות 1.6 ליטר. המנוע הקטן מייצר 108 כוחות סוס ב-6700 סל"ד, מאיץ את המרכב הקליל מאפס ל-100 ב-9.1 שניות בלבד, עד 180 קמ"ש אליהם איננו חולמים להגיע היום. ה-MG של Philip Lewis שופצה לחלוטין לפני 14 שנים, באחת הסדנאות הבריטיות המתמחות ב-MGA. אחד היתרונות של רכב כזה, הסביר לי פיליפ, הוא שיש חלפים זמינים המיוצרים עד היום בבריטניה, אז אין בעיה לתחזק את הרכב במצבו המקורי.

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
פיליפ לואיס מאושר מהנסיעה ב-MG הקסומה. הכול פשוט ובסיסי, כמו ה-נוקיה 6310 המיושן שלו; עד היום הוא מסרב להשתמש בסמארטפון.../ניר בן טובים, רמי גלבוע

פיליפ ביקר בישראל פעמים רבות, בין השאר בקבוצה שזכתה בתואר "כדורגלן הזהב" של המכבייה בשנת 2009. כאשר שמע על ההזדמנות לתור את ישראל עם מכונית האספנות שלו, קפץ על ההזדמנות ונרשם לאירוע - מסתבר שנותרו באירופה עוד מאה צוותים שרצו להשתתף בראלי, ולא נמצא להם מקום. פיליפ מתענג על נהיגת הרודסטר האדמוני, מלהטט בדוושות ומקליק את ארבעת ההילוכים תוך שימוש נרחב ב'גז ביניים', דאבל קלאץ' ושאר טכניקות נהיגה שאינן אומרות דבר לנהגים צעירים בני זמננו. ה-MG מתהדרת בארבעה בלמי דיסק, חידוש טכנולוגי לתקופה ההיא. מאחור יש סרן חי עם קפיצי עלים ומלפנים מתלים עצמאיים/סליל, שהפתיעו אותי ברמת הנוחות הגבוהה.

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ג'יימס בונד עוקף אותנו עם אסטון מרטין 5DB מודל 1965/ניר בן טובים, רמי גלבוע

פנסים אחוריים קטנטנים ומכסה מיכל דלק מתוק מגיחים אל מחוץ לכנפיים המתוחות, השבכה הקדמית והפגושים נוצצים בכרום עתיק. ככל שהמכונית מדהימה במבט חיצוני, גם תא הנוסעים מענג את העין; לוח המחוונים מצופה עור בהיר, מחוונים בריטיים קלאסיים, עגולים עם מסגרות כרום דקיקות. גלגל ההגה 3-זרועות עשוי עץ מלוטש ומגומר בקפידה, עם מסמרי נחושת מתוקים - ממש כמו הגה של יאכטה עתיקה. אל תחפשו ידיות לפתיחת הדלתות כי אין (הפתיחה באמצעות כבל), המראה המרכזית קטנטנה ומפושטת לרמת פונקציונאליות טהורה - פשוט מדהים!

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
פשטות אלגנטית, פונקציונליות בעיצוב בריטי טהור/ניר בן טובים, רמי גלבוע

ב-1959 עלתה ה-MG של פיליפ 1,283 ליש"ט, אבל היום היא שווה כ-60,000 דולרים; במונחים של רכב אספנות טהור-גזע זה כסף קטן, בוודאי בהשוואה למכוניות אחרות בשיירה העולות מיליון יורו, ועד למעלה משני מיליון. מסתבר שאותם שועי עולם, חלקם כבר בשנות השבעים לחייהם, מוכנים לנטוש את משרדיהם המהודרים באירופה, ולבוא להיטגן בשמש הישראלית. חם היה על חוף ים המלח והאירופאיים נשלקו כסרטנים, תחת השמש הקופחת. גם אני התבשלתי, סופג קרינת שמש מלמעלה וגלי חום מהמנוע, המתנשם הרחק לפנים. אבל שום דבר לא היה מונע ממני לחוות את הנסיעה בקלאסיקה מופלאה שכזו שהייתה, שומה עלי להודות, אחת מפנטזיות הנעורים שלי.

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע/ניר בן טובים, רמי גלבוע

נהגים קשוחים במכוניות מעופפות

קל להלביש על משתתפי הראלי תגיות של מוחצנות, פלצנות והתנשאות; אבל תהיה זו טעות גדולה כי החבר'ה האלה באו לכאן כדי לממש את תשוקתם המוטורית במלואה, ולא כדי להסתובב על הדשא עם כוס יין לבן, ב-Concours d'Elegance. עבורי, כל מי שמוכן להתבשל עם גג ברזנט מקופל בשמש הישראלית הוא שוחר רכב הכי אותנטי בעולם, אדם המוכן לספוג אי נוחות גדולה כדי לחיות את החלום שלו ושלה - ולסיים את הימים המתישים עם חיוך גדול.

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
איוון האיום משחיז צמיגים על המסלול, עם יגואר XK 120 SE OTS משנת 1954. כאילו אין מחר!/ניר בן טובים, רמי גלבוע

הנהגים הנלהבים ביותר משתתפים בארבעה מסעות ראלי בשנה או אף יותר, באירופה, ארצות הברית או דרום אמריקה. הם מדלגים ממרוץ אחד לשני, מביאים איתם חלקי חילוף ואולי אפילו מכונאי. ראלי הולילנד אינו מרוץ מהירות אבל את השיירה הוביל גרעין של נהגים קשוחים ותחרותיים להפליא; הם נוהגים במכוניות מיושנות בעלות הגאים מכאניים מעורפלים, בלמים מפוקפקים וצמיגים דקיקים של אופניים ולמרות זאת - הם נותנים בגז במהירויות מעל 150 קמ"ש, הם החליקו את המכוניות על מסלול המרוצים בשדה תימן, כאילו אין מחר. מדהים!

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
שתי אלפות מובילות את השיירה, על המסלול בשדה תימן/ניר בן טובים, רמי גלבוע

משתתפי הראלי היו מאושרים לפגוש כאן אנשים מתרבות שונה (זה אנחנו...), להחליף חוויות וללקט כל בדל מידע על ההיסטוריה של ישראל, הכלכלה ומצבנו הפוליטי. הם צפרו בשמחה לעוברים ולשבים המנופפים אליהם בהתלהבות, שמחה גדולה למשתתפים ולצופים מהצד, שלא הבינו מאיפה נחתה עליהם השיירה המופלאה. על הדרך עצרו המשתתפים כדי לתרום כספים לכפר "נרדים" בערד, בית חם לילדים ולנוער בסיכון. אין לי ספק שמשתתפי ראלי הולילנד יהפכו לשגרירי ישראל בעולם, כמו המחזור הראשון שביקר כאן ב-2015.

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
המכונית העתיקה ביותר בשיירה, בנטלי משנת 1922. פעם שניה בישראל, 2.4 מיליון דולר בדרך לירושלים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

זה שאתה נושם, לא אומר שאתה חי

את החסות הראשית לראלי נתנה 'סמלת', יבואנית אלפא רומיאו לישראל. כשוחרי תרבות מוטורית ראוי לנו לעודד כל יבואן המחליט לקדם את עסקיו על ידי הדגשת ערכי המותג המוטוריים, ולא על ידי פיתוי באמצעות הנחות כספיות, חבילות אבזור ושאר פיתויים המתאימים למכירת מקררים ומזגנים. בשנים האחרונות נמצאת אלפא רומיאו בתנופה חזקה בארץ ובעולם, תוך שהיא מדגישה את מאפייניהן הספורטיביים של מכוניותיה, את מורשת העבר ואת הכמיהה ליצור מכוניות מרגשות ומהירות.

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
פרדר על הכידון וטופלברג עם העדשה, מנציחים פורשה 356 C מודל 1965, בירידה למכתש הגדול/ניר בן טובים, רמי גלבוע

תשע מכוניות אלפא רומיאו נרשמו לראלי; אחת מהן היא דגם נדיר משנת 1933, 6C 1750 GS Touring, אחרת היא מכוניתו החמודה של שף חיים כהן הנוהג באלפא ג'וליה GTC משנת 1964. ארמדת אלפות מודרניות ליוו את השיירה, ובהן הג'ולייטה Veloce 240 כ"ס שהביאה אותי למצפה רמון. ה- Veloceשונה להפליא מהאלפא-סוד אותה רכשתי בהיותי סטודנט, אבל חדוות הנהיגה לא דעכה מאז ועד היום.

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ב.מ.וו על שניים ועל ארבעה גלגלים, בשיתוף פעולה נדיר במקומותינו/ניר בן טובים, רמי גלבוע

משעשע היה לחרוש את כבישי הנגב ולראות את אופנועני המשטרה מלווים אותנו, מתחברים לרוח האירוע ולא מטרידים אותנו בזוטות שביום רגיל, היו מסתיימות במפח נפש... לאורך הדרך ליוותה אותנו כנופיית האופנוענים של אורי הראל; "כוח אורי" כלל את גידי פרדר שהוביל בווירטואוזיות את טופלברג וארסנל העדשות שלו, ג'וי בירן, עופר טל, מולי גולן ואחרים. האופנוענים כיוונו את השיירה, פתרו בעיות מזדמנות, איתרו משתתפים תועים, ואפשרו זרימה שוטפת של השיירה הארוכה.

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע/ניר בן טובים, רמי גלבוע

ראלי הולילנד השני הוכיח שהצלחת האירוע הראשון לא הייתה מקרית; היזמים הישראליים חזרו ועשו את הבלתי אפשרי לכאורה, האירופאים גדשו את רשימת הקבלה, צוותים ישראלים ייצגו את שוק האספנות המקומי, והאירוע ריגש לא רק את המשתתפים בו - על פי כמות הצפירות ונפנופי היד, על פי כמות הטלפונים שנשלפו בכל מקום, אין ספק שגם עם ישראל התענג על המופע המדהים, השיירה המוטורית המופלאה ביותר שהגיעה אלינו אי פעם!

הכתב היה אורח יבואנית אלפא רומיאו, הנותנת חסות לראלי הולילנד

ראלי הולילנד 2018, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
אלפא בורגנית ומדהימה, דגם 6C 2300 GTC משנת 1937/ניר בן טובים, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully