וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על קרקע יציבה: אופל גרנדלנד X במבחן דרכים

יואב פולס

27.3.2018 / 8:23

אופל גרנדלנד הוא מתוצריו הראשונים של מיזוג אופל בתוך קונצרן PSA. האם מי שאמור להיות תוספת להיצע של אופל באירופה גם יסמן את ההתעוררות של המותג הגרמני בישראל? יצאנו לנהיגה ראשונה בו

אופל גרנדלנד: מבחן דרכים. יואב פולס, ניר בן טובים
למרות הקרבה המשפחתית לפיג'ו 3008, אופל גרנדלנד מצליח לייצר זהות עצמאית משלו/ניר בן טובים, יואב פולס

לפני מספר שנים הזדמנתי לחתונה של חברים. שמחנו עם החתן-כלה, ושלושה חודשים לאחר מכן כבר חגגנו בבריתה של הבת שנולדה. זה בדיוק מה שחשבתי כאשר קיבלתי את המפתחות של האופל גרנדלנד X.

רק לפני כשנה התבשרנו כי תאגיד PSA רכש מ GM את הזרוע האירופית שלו - קרי אופל. עוד לא הספקנו להבין את משמעויות ההשתלטות וכבר באפריל הוצג האופל גרנדלנד בתערוכת הרכב בפרנקפורט. תחילת המכירות היו בספטמבר 17, ללא ספק פרק זמן קצר מאוד לתכנון, ייצור ושיווק של מכונית חדשה, דבר המצביע על קשרים מעמיקים טרם ההכרזה על רכישת אופל על ידי היצרן הצרפתי.

אופל גרנדלנד: מבחן דרכים. יואב פולס, ניר בן טובים
מטמיע בעיצוב החיצוני שלו מאפיינים קבועים של אופל דוגמת קורות C והצביעה הדו-גוונית לגג/ניר בן טובים, יואב פולס

האח מגרמניה

אבל לא נדרשת עבודה בלשית קשה כדי לגלות שהגרנדלנד יושב על פלטפורמת פיג'ו 3008 ומצויד במנוע הפיורטק של PSA בנפח 1.2 ליטר (יש גם דיזל 1.6 ליטר) אליו משודכת תיבת ההילוכים של אייסין היפנית - פלנטרית 6 הילוכים. עם זאת, אי אפשר לטעות בזהותו ה'אופלית' של הגרנד. עיצובו של הגי'פון קוהרנטית עם השפה העיצובית של דגמי אופל השונים, והוא נראה כמו אסטרה שהתאמנה במכון כושר.

חזית הרכב מורכבת ממספר 'שכבות' - למטה כונס אוויר טרפזי בצבע שחור עם פנסי ערפל עוקבי פניה. מעליו פס שחור עם 'גומות חן' בשתי הקצוות, מעל הגריל הטרפזי המוכר של אופל עם סמל גדול של המותג, ומשני צדדיו צבירי הפנסים המזכירים את כל דגמי אופל, אשר נמתחים לעבר הכנף. בשורה התחתונה אופל יצרו חזית מזוהה, אגרסיבית-אך-לא-מאיימת ובהחלט נאה.

קו חלונות גבוה יחסית נמשך מקורה A ועד לקורה C - כולו בשחור, כאשר קורה C צבועה בצבע המרכב, שוב, באופן מזוהה ומוכר מדגמי אופל אחרים. הדלתות הצידיות 'חתוכות' בשני קווי פיסול במתכת, הקו העליון מתחיל למעשה מחלקו העליון של בית הגלגל הקדמי, ונמשך לעבר חלקו העליון של הפנס האחורי, דרך הדלת החמישית וחוזר עד בית הגלגל הקדמי בצידו השני של הרכב. הקו התחתון זורם מהחיבור התחתון של הדלת הקדמית, עולה בתנועה זורמת לעבר בית הגלגל האחורי, ממשיך אל מעבר לבית הגלגל אל הדלת האחורית וחוזר לצידו השני של הרכב.

הדלת האחורית מאופיינת עם שני פנסים 'אופליים' מובהקים, סמל גדול של המותג במרכז הדלת, ופגוש תחתון עבה ושחור, ומתחתיו פס עדין עם רמז ליציאות מפלט. למרות שעיצוב הוא לחלוטין עניין של טעם, התוצאה הסופית בעיצובו החיצוני של הרכב בהחלט נאה, וללא רמזים על אחיו התאום הצרפתי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אופל גרנדלנד: מבחן דרכים. יואב פולס, ניר בן טובים
עיצוב פנים נקי ופשוט לתפעול/ניר בן טובים, יואב פולס

עיצובו הפנימי של הרכב מתרחק אף יותר מהמקור הצרפתי. דשבורד כהה ורחב נמתח מהשמשה הקדמית עם פס 'קיפול' בפלסטיק אל תוך הדלתות למראה הומוגני וזורם. באמצע הדשבורד מסך מולטימדיה עם שני פתחי מיזוג משני צדדיו. לנהג עוד פתח מיזוג משמאל, ולנוסע פתח מיזוג מימין. את מסך המולטימדיה עוטפת מלמטה תפירה נאה למראה. שורה מתחת למסך נמצאים פקדי המיזוג ומתחתיהם תא עמוק עם שקע מצת וחיבור USB. חיבור ה-USB מעט עמוק מדי.

לוח המחוונים סטנדרטי - מד מהירות גדול מימין, מד סל"ד גדול משמאל, מד לטמפרטורה ולדלק בין השניים בחלקו העליון של הלוח, ומתחתיו צג דיגיטלי למערכות הרכב השונות, לרבות מערכת הבטיחות. במקרה הזה הפשטות והעדר ההתחכמות מבורכים. על ההגה כפתורי שליטה על מרבית הפונקציות - הן על בקרת השיוט והן על מערכת השמע והטלפון.

המושבים הקדמיים מוכרים מהגרסאות בכירות של האינסיגניה, עם אפשרויות כיוונון חשמליות מרובות, כולל אפשרות להארכת חלקו הקדמי של המושב לטובת תמיכה לירכי נהגים גבוהים. יחד עם הגה המתכוונן לעומק ולגובה, אין קושי למצוא תנוחת נהיגה לכל סוג נסיעה. למושב הנהג אופציות זיכרון לשני מצבים.

המושבים האחוריים נאים ועמוקים, ומאפשרים ישיבה נוחה כמקובל בסגמנט. בגירסה שקיבלנו הרכב צוייד בגג פנורמי גדול, שהכניס הרבה אור ואווירה לרכב.

תא מטען הנפתח חשמלית עם חיישן מתחת לפגוש בנפח 514 ליטר, מציג רצפה שימושית ושטוחה לחלוטין. לסיכום החלק הסטאטי של המבחן - רכב נאה, מזוהה מותגית, מאובזר ונעים לשהות.

אופל גרנדלנד: מבחן דרכים. יואב פולס, ניר בן טובים
למנוע שלושת הצילינדרים אין בעיה למשוך את הג'יפון של אופל/ניר בן טובים, יואב פולס

יוצא לדרך

החלק הדינאמי מתחיל להיות מעניין יותר, המנוע המוכר של PSA בעל שלושה צילינדרים בנפח 1,199 סמ"ק מחוזק במגדש טורבו מפיק בגרסה זו 130 כ"ס ומעל 23 קג"מ. השילוב המוכר לתיבת ההילוכים המצוינת של אייסין (פלנטרית 6 הילוכים), עובד גם כאן נפלא. אנשי אופל הצליחו להתעלות על המקור, ובעמידה בסרק אין שום דרך לדעת שמדובר במנוע 3 צילינדרים. שיכוך הרעידות המובנות במנוע כזה, יחד עם העלמת כל סממן לרעש גורם לך להעריך את מהנדסי אופל על עבודה טובה שעשו עם החומרים שעמדו לרשותם.
במקרה של הגרנדלנד X תיבת ההילוכים משודכת להנעה קדמית.

הרכב מצויד במערכת OPEL EYE המספקת התרעה על סטייה מנתיב, שמירה אקטיבית על נתיב באמצעות תיקון ההגה, התרעת מרחק ובלימה אוטונומית במהירויות משתנות בהתאם לאופי הסכנה.

תחילת הנסיעה, מהמרכז של אופל בצריפין לעבר העבודה, והוייז מחליט לקחת אותי דרך כל סמטאות לוד. כאן אני לומד שעיריית לוד משקיעה רבות בשיפור התשתיות, והכבישים הם או באמצע שיפוץ או לקראת שיפוץ. התוצאה היא מסלול בורות, שברי כבישים, הפרשי גובה בין סלילות אספלט ועוד. הגרנדלנד מדלג על כולן ומעיד כבר מהרגע הראשון על איכות ייצור גבוהה. שום קרקוש, צפצוף או חיכוך לא נשמע מהרכב. המתלים וההגה עובדים מצוין, מעבירים את המידע ההכרחי, ואת זה שיש בורות ששום מערכת מתלים לא יכולה להתגבר עליהן. הרכב מכויל לצד הנוקשה, אבל לא לצד הקשה. הוא סופג את המהמורות, מעביר אותן לתוך הרכב אבל לא באופן מעניש.

ביציאה לכבישים מהירים, הגרנדלנד מעניק תחושה טובה ונינוחה יותר. שיוט במהירויות גבוהות (קורפו וחצי וצפונה) בכביש 6 נעשה בקלות, ללא שמץ של רגשי נחיתות בגלל המנוע. במהירויות אלו מתגלה הגרנדלנד במלוא תפארתו, השיוט נינוח לחלוטין, המתלים משדרים בדיוק מה שצריך, ההגה חד ומדויק, רזרבות כח זמינות (במגבלות ה-1,370 ק"ג ו 23.4 קג"מ) ובתוך הרכב נשמר שקט יחסי שמופרע מעט מאוושת הרוח של המראות הצדדיות שחודרת לתוך הרכב, אבל זו כבר טרוניה של פיינשמקרים. חברים שנסעו ונהגו ברכב, לא התלוננו כלל.

אופל גרנדלנד: מבחן דרכים. יואב פולס, ניר בן טובים
לא עורר יותר מדי עניין בכפרי הגליל/ניר בן טובים, יואב פולס

רצה הגורל והבוס בעבודה, שאת יום המבחן העברתי בכפרים בגליל - כפר מנדא, סחנין, עארבה, ראמה, בית ג'אן, פקיעין ועוד. הגרנדלנד התגלה כבן לוויה מאוד נוח ושימושי. באמצע הדרך נזקקתי לחבר מחשב נייד שהיה 'על הקצה' מבחינת סוללה. בגרנדלנד 'שלנו' היה שקע 220V והבעיות נפתרו בקלות. אולי דבר קטן אבל כשאתה מבלה יום שלם בריצות בין אתרים שונים, אתה רוצה שהרכב יספק לך את האקסטרה מייל מעבר לכלי להעביר אותך מנקודה א' לנקודה ב'.

יחד עם חבר דרוזי מפקיעין, לקחנו את הרכב לסמטאות בית ג'אן היפהפיה, עד לאתר הקדוש של נבי בהא א-דין - טיול מומלץ וחובה לשמור על קדושת המקום. בעליות התלולות של בית ג'אן ובסמטאות הצרות הייתי שמח לקצת יותר כח מצד אחד, ומצד שני בירכתי את אופל על הבחירה בתיבת הילוכים פלנטרית ולא רובוטית.
לאור כל הסיור בכפרים עם הסמטאות, העליות, הנסיעה המהירה בכביש 6 ועוד, צריכת הדלק עמדה על כ-11 ק"מ לליטר - בהחלט סביר בהתחשב במתווה האגרסיבי והלא חסכוני של הדרך. בחזרה, בנסיעה במהירויות החוקיות, ללא סמטאות צרות ומאתגרות, צריכת הדלק כבר עמדה על כ-18.5 ק"מ לליטר - צריכת דלק מצוינת. אני סבור שבשימוש סביר ניתן יהיה בקלות לקבל מהרכב מעל 15 ק"מ לליטר - צריכת דלק מצוינת לסגמנט לרכב שאינו עם מנוע דיזל.

אופל גרנדלנד: מבחן דרכים. יואב פולס, ניר בן טובים
תא המטען נוח להעמסה/ניר בן טובים, יואב פולס

מבחן האישה

קראתי לאישה שלצידי לנהוג ברכב. אני עושה את זה כמעט בכל רכב על מנת לקבל את המושג מנהגת שביום-יום מתניידת ברכב מהסגמנט והיא חפה מכל רעשי הרקע שיש לחובב רכב. ההתלהבות הייתה רבה. היא נהנתה מאוד מהשקט ברכב, מהכח, מהאבזור ומהגימיקים הקטנים כמו תאורת הלד בדלתות ועוד.

אופל גרנדלנד: מבחן דרכים. יואב פולס, ניר בן טובים
מושב אחורי עמוק ומרווח, רמת הגימור הבכירה מצוידת בגג פנורמי/ניר בן טובים, יואב פולס

סיכום

נראה שאופל גרנדלנד הוא רכב שיתברג מהר מאוד בחזית הזירה הלוהטת של הג'יפונים המשפחתיים. הוא נוח, שימושי, איכותי, חסכוני ונעים לנהיגה. הוא גם מבודל היטב מאחיו התאום הצרפתי.
השאלה הגדולה היא התמורה למחיר. בעוד שאת הג'יפונים של המתחרים ניתן לקבל בגרסאות פתיחה כבר מכ-140 אלף שקלים ולפעמים פחות, מדיניות התמחור של היבואן היא אשר תקבע את הצלחתו של הרכב.

ליבואן יש לי רק בקשה אחת, אפילו תחינה, אל תסירו את אביזרי הבטיחות מהגרסאות הזולות ברכב. אני מוכן לוותר על גימיקים כמו גג פנורמי, פתיחה חשמלית של תא המטען, ריפודי עור ועוד אביזרים נאים-אך-לא-מצילי-חיים, אבל ב 2018 אין סיבה לוותר על מערכות בטיחות מתקדמות.

על הצד הטכני: אופל גרנדלנד

מנוע, הנעה - בנזין, 3 צילינדרים, טורבו, קדמית
נפח - 1,199 סמ"ק
הספק/סל"ד - 5,500/130
מומנט/סל"ד - 1,750/23.5
תיבת הילוכים - אוטומטית, 6 הילוכים

ביצועים
תאוצה 0-100 (שניות) - 10.9
מהירות מירבית (קמ"ש) - 188

מידות
אורך (ס"מ) - 448
רוחב (ס"מ) - 186
גובה (ס"מ) - 161
בסיס גלגלים (ס"מ) - 268
תא מטען (ליטרים) - 514
משקל (ק"ג) - 1,370

מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' - מק'פרסון/קורת מתח
בלמים קד'/אח' - דיסק מאוורר/דיסק
צמיגים - 255/55 R18

מחיר - 155,000 שקלים (140,000 שקלים לגרסת הכניסה)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully