וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מציבה את הרף: נהיגה ראשונה במרצדס A קלאס החדשה

26.4.2018 / 11:22

הדור החדש של מרצדס A קלאס הופך את מה שהכרנו על מעמדות בתוך מותג יוקרה, עם תא נוסעים וממשק משתמש מהשורה הראשונה. קפצנו לנהיגת בכורה בדור החדש

אתר יצרן

היררכיה זה דבר חשוב, לא משנה אם אנחנו מדברים על מריבות אחים בבית, פז"ם בצבא, יציעים במשחק כדורסל או אפילו סידור הספלים בארון בבית.

היררכיה זה דבר חשוב מאוד גם בעולם הרכב, ולא רק בין מותגים אלא גם בתוך קו הדגמים של החברה עצמה.

בסוף שנות ה-90 הבינו יצרניות היוקרה שעליהן להציג דגמים בקטגוריות בהן לא היו להן דגמים בעבר. המטרה הייתה לייצר "כרטיס כניסה" זול ונגיש יחסית שיכניס לקוחות צעירים לאולמות התצוגה שלהן, בתקווה שבהמשך יעברו גם לדגמים הגדולים והיקרים יותר.

זו גם הייתה המטרה של הדור הקודם של מרצדס A קלאס, שהייה הדור הרביעי לסדרה (אם כי השניים הראשונים לא היו בתצורת האצ'בק אלא מיקרוואן). הוא אכן הצליח לעשות את זה, העיצוב היה טוב וגם התנהגות הכביש והוא אכן הפך לרב מכר ודגם חשוב מאוד באותה היררכיית דגמים של היצרנית. אבל היו דברים שהוא עשה הרבה פחות טוב, ואני עדין מאוד - בעיקר בתחומים של נוחות הנסיעה, בידוד רעשים ואיכות תא הנוסעים. ועבור מרצדס, אלו שלושה תחומים בהם מכונית שנושאת את הסמל המחייב פשוט לא יכולה שלא להצטיין בהם.

כאשר אני מגיע לנהוג לראשונה בדור החדש של ה-A קלאס, בפנקס שלי רשומים שלושת הסעיפים האלו ותחתם קו שחור והערה - לבדוק אם שופר.

מרצדס A קלאס: נהיגה ראשונה. קינן כהן, ניר בן טובים
מה שופר ומה נשאר?/ניר בן טובים, קינן כהן

מעלה מעלה

מפגש ראשון עם ה-A קלאס מציג מכונית שנראית טוב מאוד, יש לה העיצוב שהתחדד ביחס לדור היוצא, מאמץ את החזית האגרסיבית-כוחנית של הקו החדש של מרצדס, בעיקר אזכורים ל-CLA. עם יחידות תאורה החדות והגריל העמוק. בגרסאות הרגילות היא נראית אלגנטית, אלו עם חבילת ה-AMG כבר מפלפלות אותה עם הופעה כוחנית מאוד. אגב, הופעה, רואים את יציאות האגזוזים המרשימות מאחורה, זה רק פלסטיק לקישוט, אבל זה מה שהולך היום...

הצמיחה במימדים החיצוניים שלה ביחס לדור הקודם, שמתבטאים ב-12 ס"מ לאורך, 2 ס"מ לרוחב, ס"מ בודד לגובה ו-3 ס"מ בבסיס הגלגלים שעומד כעת על 273 ס"מ אומרים שיש שיפור של ממש במרווח הרגליים מאחור לעומת מה שהיה בעבר. אבל עד כאן המספרים, בפועל העיצוב המחודד יותר ואיתו הקורות הקדמיות שיורדות נמוך מפחיתות מתחושת המרחב שהייתה בדור היוצא. למרות ההצהרות על שיפור של 10 אחוזים בראות החוצה ביחס לדור היוצא. תא המטען עלה מ-341 ל-370 ליטרים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מרצדס A קלאס: נהיגה ראשונה. יצרן, אתר יצרן
המימדים גדלו, אבל העיצוב החדש מסתיר את זה/אתר יצרן, יצרן
סביבת הנהג שלה גורמת לזו של המתחרות להיראות כמו מתפרה בבנגלדש

הזינוק האדיר הראשון קדימה שמציגה ה-A קלאס נמצא בתא הנוסעים. לא רק ביחס למה שהיה בעבר, אלא גם ביחס למה שיש מסביב ולא רק ביחס למתחרות שלה, שסביבת הנהג שלה גורמת להן להיראות כמו מתפרה בבנגלדש. היא נראית טוב יותר גם מאלו של דגמים שנמצאים מעליה באותה היררכיה של מרצדס.

בהיבט של איכות החומרים היא ביצעה צעד ענק קדימה ביחס ל-A היוצאת, ולמרות שנהגנו במהדורות המאובזרות ביותר. גם תחת האלקנטרה וגימור סיבי הפחמן יש פלסטיקה איכותית. מה שכן, מקו האמצע של הדשבורד ומטה העסק מאבד גובה ורמה. הפלסטיקה עדיין מוצקה, אבל מסוג פשוט יותר.

ההגה עבה, בקוטר מצוין, נעים מאוד לאחיזה ונראה כמו העתק מוקטן של ה-S קלאס, מאוחר יותר אני מגלה שהוא אכן נלקח משם. המושבים עמוקים ונוחים, ובהתאם לרמת הגימור מציעים גם שלושה סוגי עיסוי בנוסף לחשמול, חימום ואוורר.

יש כאן שילוב של חומרים ומרקמים שנעשה באופן שמעניק למי שיושב בה תחושה של עושר ושבאמת השקיעו בכל הדבר הזה שנקרא "סביבת נהג". בכלל, יש רגע של פשששש ארוך מאוד כשמסתכלים מסביב.

מרצדס A קלאס: נהיגה ראשונה. יצרן, אתר יצרן
סביבת נהג שעושה לך וואוו/אתר יצרן, יצרן

ברוכים הבאים לאנטפרייז

ניתן לאפיין את המערכת, או לאפשר לה ללמוד לבד את הרגלי הנסיעה של הנהג

אבל גולת הכותרת כאן היא מערך הצגת נתונים שנראה כולו כמסך אחד ענק. בפועל הוא מורכב משני מסכי 10.2 אינץ' חדי רזולוציה (מסך קטן יותר מוצע ברמות הגימור הנמוכות) שמעניק לה מראה של גשר הפיקוד של האנטפרייז, עם כמות אדירה של קונפיגורציות שאפשר לשחק בהן עם הצגת הנתונים במסך מול הנהג.
.
המסך הימני שמשמש כמרכז מידע מופעל הן על ידי משטח מגע בין המושבים, או על ידי מגע וכן ניתן לשלוט בו גם דרך כפתור ג'ויסטיק קטן בהגה. התפעול במגע היה הנוח ביותר מבין השלושה. התצוגה ברורה, התפריטים קלים לניווט וקריאה ויש אפילו תמיכה מובנית בשפה העברית כבר מהמפעל, כולל הוראות נסיעה בשפת הקודש (אבל עדיין צריך לעבוד על הדקדוק...).


חיבור בין מצלמת החזית, מערכת הניווט והמסך החד מאפשר להציג בכל צומת או כיכר תמונה חיה של הדרך ואנימציית חצים שמורה איפה לפנות ומתי. גם בנסיעה ברחוב היא מציגה על פני המסך את מספרי הבתים ברחוב כאשר חולפים על פניהם.


בכלל, כל מערכת ממשק המשתמש ב-A קלאס היא חדשה ומוצגת בה לראשונה במרצדס. חלק מחידושים היא האפשרות לא רק לדפדף בין תפריטים אלא לבחור בפונקציות הראשיות של כל פעולה כבר ממסך הבית ולהפחית התעסקות במסך המגע. יש כאן פיצוח של אחד החסרונות של עידן המסכים החדש.

ניתן לאפיין את המערכת, או לאפשר לה ללמוד לבד את הרגלי הנסיעה של הנהג. למשל, בכל בוקר לנווט לבד לעבודה, תוך השמעת מוזיקה קצבית ולהרים טלפון למשרד או הקראת דואר אלקטרוני.

מרצדס A קלאס: נהיגה ראשונה. יצרן, אתר יצרן
שני מסכי 10.2 אינץ' שיוצרים פאנל מרהיב/אתר יצרן, יצרן

מערכת ההפעלה הקולית היא פיצ'ר חביב מאוד. בעזרתו ניתן לבקש מהמכונית לבצע שלל פעולות, בין אם כאלו שקשורות לתפעול המכונית כמו פתיחה של גג השמש, החלפת תחנה ברדיו או שליטה במיזוג, אבל גם לשאול אותה מהי מגבלת המהירות בכביש בו נוהגים, לבקש ממנה לנגן מוזיקה מסוימת, מה מזג האוויר ביעד, המלצות למסעדה באיזור, אפשר לשאול אותה מה היא חושבת על אודי (בדיוק כמוך, אחרת לא היית יושב פה), או ב.מ.וו (אני אוהבת את איך שהן נראות במראה האחורית שלי) ואפילו לבקש ממנה לספר בדיחה, אם כי התשובה שלה תהייה תמיד שהיא מתנצלת, אבל המהנדסים שלה היו גרמנים. כרגע היא מבינה 23 שפות, הפעלה קולית נתמכת עברית תהייה זמינה רק במהלך 2019.


יש גם אפליקציה ייעודית שמאפשרת בין השאר לצלם את תא הנוסעים של המכונית ולקבל הסברים על כל הכפתורים והמסכים השונים ישר לטלפון, מה שמחליף למעשה את הכרכים עבי הכרס של ספרי הרכב. שוב, גם זו תהייה זמינה בשלב מאוחר יותר.


זוכרים את עניין ההיררכיה? יש פה שבירת פרדיגמה של ממש לפיה התרגלנו לראות פיצ'רים חדשים ומתקדמים מופיעים קודם כל במכוניות המפוארות ורק אחר כך מחלחלות למטה.
כמה מילים על מערכות הבטיחות המתקדמות, מעבר לכל מה שמוכר וקיים שמירת נתיב, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים וכו', יש כאן שתי תוספות נחמדות. הראשונה היא שבהפעלת איתות ימינה או שמאלה תוך שימוש בבקרת השיוט המכונית בודקת האם הנתיב פנוי, אם אין מכונית בסביבה ומבצעת מעבר נתיב באופן עצמאי. התוספת השניה היא השימוש שהמכונית עושה בניטור רכב ב"שטח מת", גם אחרי שהרכב מדומם, המערכת ממשיכה לעבוד, כדי להתריע שלא לפתוח את הדלת במקרה שמכונית, או רוכב אופניים מגיע מאחור.

מרצדס A קלאס: נהיגה ראשונה. יצרן, אתר יצרן
המרווח מאחור שופר גם הוא/אתר יצרן, יצרן

מחדשים מנועים

בשלב זה, מגיעה ה-A קלאס עם שני מנועי בנזין, הם הרלוונטיים לנו ומנוע דיזל אחד. גרסאות הבנזין נקראות 200 ו-250, הראשונה עם מנוע 1.3 ליטר (1,332 סמ"ק), שהוא מנוע חדש והינו חלק מהשת"פ רנו-ניסאן-מרצדס, הוא מעלה את ההספק ל-163 סוסים (156 בעבר). המומנט נותר זהה, 25.5 קג"מ שמגיעים ב-1,620 סל"ד לעומת 1,250 סל"ד בעבר. למנוע זה נוספה גם אפשרות ניתוק שני צילינדרים (2 ו-3) בשיוט לטובת חיסכון וצמצום פליטת מזהמים.

בגרסת ה-250 המנוע הוא אבולוציה של מנוע ה-250 היוצא בנפח 1,991 סמ"ק. ההספק צמח מ-211 ל-224 כ"ס והמומנט נותר זהה ועומד על 35.7 קג"מ אבל מגיע גבוה יותר (1,200 סל"ד בדור הקודם ו-1,800 בדור החדש).

אנחנו מתחילים את הסיבוב שלנו בגרסת ה-250. כמצופה מהגרסה הדינאמית יותר היא זריזה מאוד, 6.2 שניות למאה קמ"ש שתואמות את התחושות במציאות. המנוע בשרני ומספק דחף טוב לאורך כל טווח הסל"ד. גם המנוע וגם תיבת שבעת ההילוכים כפולת המצמד עובדים נהדר, מחלצים זה מזה את המיטב.

המתלים האדפטיביים מספקים נוחות נסיעה טובה ביחס למכונית עם חישוקי 19 אינץ' בחתך 40, לא רק במצב קומפורט, אלא אפילו על שיבושים במצב דיינמיק.

בכביש המפותל היא לא נכנעת לפרובוקציות ומתמודדת מצוין עם העברות משקל ושינויי כיוון מהירים, יש המון אחיזה מסוליית ה-225 וצמיגי הפירלי P זירו וגם כאשר אלו משמיעים צלילי מחאה, המכונית נותרת במסלול הנבחר. במצב דיינמיק ההגה מוסיף משקל והופך כבד יותר, אבל כרגיל בהגאים חשמליים, אי אפשר לסמוך על משוב ממנו.


הנהיגה בגרסה הזו ומיד אחריה בגרסת ה-200 מחדדת מאוד את ההבדלים בין השתיים. הגרסה החלשה אמנם בעלת יציבות ויכולת לצלוח פניות במהירות גבוהה, אבל בלי יותר מדי כיף, חשק או עודף מוטיבציה.

כל עוד זוכרים שזו גרסת הכניסה נכון לעכשיו והתנועה איתה היא התנהלות יום-יום שוטפת אין בעיה בכלל, אבל אם רוצים לסחוט ממנה קצת חיוכים בכבישים מפותלים, היא לא ממש בעניין.

זה מתחיל במנוע שמאבד אוויר מוקדם מאוד ומסביבות 4,000 סל"ד מייצר המון רעש מתכתי ומעט תמורה. תחת עומס המנוע נשמע היטב בתא הנוסעים, חתך של קיר האש שהוצג באחת הסדנאות הבהיר את הסיבה לבידוד הרעשים השונה של שתי הגרסאות, שכן ה-250 מקבלת תוספת דיפון מבודד בין תא הנוסעים והמנוע.

מי שמחבלת עוד ביכולת של גרסה זו היא תיבת ההילוכים, אמנם גם ב-200 יש תיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד, אך זו מתוצרת גטרג ולא מרצדס (כמו ב-250). התיבה הססנית במקום שבו לא צריך להיות, או מתעקשת להוריד ולהעלות הילוך במקומות אחרים. בולט במיוחד הילוך רביעי ארוך מאוד מאוד, שגורם לכך שבמעבר שלישי-רביעי צונח הסל"ד ל"בור" באספקת הכוח.

כל מכוניות ההשקה צוידו בחישוקים הגדולים מ-18 אינץ', עמם מגיע כסטנדרט מתלה רב-חיבורי (כמו גם עם גרסת ה-250). ישנה גם תצורת קורת מתח לרמות הגימור הנמוכות יותר, אולם שוב, בה לא התאפשר לנהוג בהשקה. כן הזדמן לנו לנהוג בגרסת ה-200 ללא בולמים אדפטיביים, ונוחות הנסיעה בה הייתה טובה מאוד, עם כיול שמשלב טוב בין נוחות לדינאמיות.

מרצדס A קלאס: נהיגה ראשונה. יצרן, אתר יצרן
בשלב זה, שני מנועים. ה-200 חדש, ה-250 מחודש/אתר יצרן, יצרן

מקדם גרר הנמוך ביותר למכונית קומפקטית של 0.25cd, מפחית את התנגדות האוויר ומסייע להעביר אותו סביב המכונית ביעילות המירבית. חישוקים, ספוילרים זעירים בחלק התחתון של הפגוש הקדמי, תריסים בעלי פתיחה משתנה בגריל וכן משטחים בחלק התחתון של המכונית בדומה לאלו שבמכוניות מירוץ המפחיתים את ההתנגדות לזרימת האוויר. בערכים של צריכת דלק, מקדם הגרר הנמוך שווה להפחתה של בין 100 ל-200 ק"ג בהתאם למהירות.

נוחות הנסיעה המשופרת של הדור החדש ביחס לזה היוצא ובכלל, לא נזקפת רק לעבודת המתלים-בולמים. אלא גם לשיפור מקדם הגרר של המכונית, שלו יש לא רק יתרון של שיפור צריכת הדלק אלא גם היבט של שיפור בבידוד רעשי הרוח שנוצרים בזמן הנסיעה. בנוסף קורות A החדשות, איטום משופר סביב החלונות, מראות הצד וכן עיצוב חדש של דלת תא המטען. כל אלו מפחיתים את הרעשים לכתחילה ומצמצמים את החדירה של אלו שכן יש לתא הנוסעים.

מרצדס A קלאס: נהיגה ראשונה. קינן כהן, ניר בן טובים
השקעה אדירה בהפחתת מקדם הגרר לטובת חיסכון בדלק, אבל לא פחות חשוב מכך - נסיעה שקטה/ניר בן טובים, קינן כהן

עוגן לעתיד

בסעיפים החשובים במכונית שמגיעה ממותג יוקרה כמו מרצדס, ה-A קלאס החדשה היא זינוק אדיר קדימה

בסעיפים שחשובים במכונית שמגיעה ממותג יוקרה כמו מרצדס, ה-A קלאס החדשה היא זינוק אדיר קדימה, לא רק ביחס לדור היוצא - אלא גם באופן שפותח פער עצום על המתחרות שלה. רק בנהיגה בה ראש בראש בכבישים מקומיים מול המתחרות נוכל לייצר תובנות דינאמיות, אבל לגבי תא הנוסעים והאיכות - אין בכלל שאלה.

זה חשוב מאוד, כי A קלאס הזו מהווה בסיס למשפחה שלמה של דגמים במשפחת הקומפקטיות של מרצדס. משפחה שתקיף לדברי אנשי מרצדס לא פחות משמונה דגמים (CLA, A סדאן, B קלאס, GLA, CLA שוטינג ברייק ועוד). הנקודות שהיו צריכות להשתפר ביחס לדור היוצא היו נוחות הנסיעה, איכות החומרים, תפקוד תיבת ההילוכים הרובוטית במהירות איטית - שופרו ובאופן משמעותי.

אבל לכל השיפור הזה יהיה מחיר. צפי ההגעה של המכונית החדשה לישראל הוא הרבעון השלישי של שנת 2018. מתי בדיוק? לא ברור, מה שכן ברור זה שהמחיר הולך להיות גבוה יותר משמעותית מזה של ה-A הנוכחית. גם אם נשים כרגע בצד את גרסת ה"החל מ-" הידנית שעולה 175 אלף שקלים. מחיר ה-180 האוטומטית עומד על 190 אלף שקלים. בהיעדר גרסת 180 בהיצע כרגע ובהתחשב ברמת המוצר של ה-A החדשה, ברור שהמחיר יהיה גבוה משמעותית.

אז בעוד על השאלה "איך ה-A קלאס החדשה?" התשובה ברורה - "מעולה!" על השאלות אילו מהטכנולוגיות המתקדמות שלה ישרדו את ה"גיור" כדי להגיע לתג מחיר תחרותי? וכמובן בכמה היא תתייקר? והאם לאחר כל אלו היא עדיין תהווה כרטיס כניסה נגיש לעולם של מרצדס, נצטרך להמתין בסבלנות.

על הצד הטכני: מרצדס A200 (נתוני ה-250 בסוגריים)

מנוע, הנעה - בנזין, 4 צילינדרים, טורבו, קדמית
נפח - 1,332 סמ"ק (1,991)
הספק/סל"ד - 5,500/163 (5,500/224)
מומנט/סל"ד - 1,260/25.5 (1,800/35.5)
תיבת הילוכים - כפולת מצמד, 7 הילוכים


ביצועים
תאוצה 0-100 (שניות) - 8 שניות (6.2)
מהירות מירבית (קמ"ש) - 225 (250)


מידות
אורך (ס"מ) - 442
רוחב (ס"מ) - 180
גובה (ס"מ) - 144 (145)
בסיס גלגלים (ס"מ) - 273
תא מטען (ליטרים) - 370
משקל (ק"ג) - 1,375 (1,445)


מתלים, בלמים
מתלים קד'/אח' - מק'פרסון/רב חיבורי
בלמים קד'/אח' - דיסק מאוורר/דיסק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully