וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו באיזו קלות ניתן לפרוץ לכם לרכב

3.5.2018 / 10:44

חברות הרכב וטכנולוגיות המיגון משקיעות מאות מיליוני דולרים בפיתוח אמצעים למניעת גניבת כלי רכב, אולם במבחן התוצאה מידי חודש נגנבים בישראל סדר גודל של 1,300 כלים. גורם מקצועי בענף: "התחום פרוץ. המשטרה חסרת אונים"

צלמים זמניים מורשים

(בסרטון: תיעוד פריצת מכוניות בישראל)

בהשוואה לעשור הקודם, חלה ירידה חדה במספר המכוניות הנגנבות בישראל. אולם עדיין, נשאלת השאלה, כיצד גנבי הרכב, שרבים מהם בקושי סיימו תיכון, מצליחים להתגבר על האתגרים שמעמידים בפניהם אמצעי המיגון? בעבר, פריצה לרכב התבצעה באמצעות החדרת סרגל לתוך החלון המשולש והכנסת היד או ע"י דחיפת הסרגל למרווח שבין החלון לדלת ודייג של כפתור הנעילה. בשלב הבא היו מתחברים עם מעין קולב לחוטי החשמל, ומניעים את הרכב. אולם כיום, היצרניות מגנות על מנעולי הדלתות מבפנים באמצעות כיסויים ומגנים אולם עדיין, הקלות בה ניתן לפרוץ כיום רכב היא במקרים רבים על גבול הבדיחה.

גנב רכב תפס זוג עושה סקס ברכב. Youtube, צילום מסך
גנב רכב תפס זוג עושה סקס ברכב/צילום מסך, Youtube

אמצעי פריצה זמינים לכולם

כל אחד יכול לרכוש כרית ניפוח אותה מכניסים בין המשקוף לדלת

שיטוט קצר ב-EBAY מעלה כי מגוון כלי הפריצה שניתן לרכוש תמורת דולרים בודדים - מטרידה ביותר. "בקלות", מסביר המנעולן רון יזרעאלי: "כל אחד יכול לרכוש כרית ניפוח אותה מכניסים בין המשקוף לדלת. לאחר ניפוח שנמשך זמן קצר, הכרית יוצרת מרווח מספק לפתיחת הדלת". לאלו שקצת יותר מתוחכמים יש אפשרות נוספת - בלא מעט מכוניות מספר השילדה מוטבע על החלון; באמצעות אותו מספר וע"י רכישת תוכנה אותה שניתן למצוא באינטרנט, ניתן ליצור מפתח איתו הרכב יפתח בקלילות. כן, זה קל, זמין ומטריד מאוד".

מהיכן הידע לפרוץ את הרכב? בראש ובראשונה מהאינטרנט: הקלקלה בגוגל תחת המילים Break a car lock, מעלה תוצאות אינספור. אולם מי שמעוניין לרכוש ידע באופן מסודר יותר, תמיד יכול לפנות לאחת מעשרות המכללות ומוסדות הלימוד שמציעות לכל אחד, בכל רגע נתון - לרכוש ידע בפריצה. תנאי מוקדם ללימודים הוא אמנם הצגת תעודת יושר, אולם הבעיה העיקרית היא מכללות שלא מוודאות שתעודת היושר אותנטית, כך שבקלות רבה ניתן לזייף אותה; "זו אשכרה הפקרות בחסות החוק. לאור פריחת התחום, צצו הרבה מוסדות לימוד והמלחמה על התלמידים יוצרת הגמשה פושעת של הנהלים", מסביר לוואלה חוקר משטרה לשעבר. "בעיה נוספת היא פריחת הקורסים באינטרנט בהם הגורם המלמד כלל לא יוצר הליך סינון. לדבריו,"הוא לא יודע את מי הוא מלמד. הוא לא בדק. הוא לא שוחח איתו מעולם. הוא עושה הכל דרך האינטרנט, לוקח כרטיס אשראי ובזה נגמר העניין".

"זו לא הפקרות - זה פשע" אומר לוואלה רכב אביתר סוקולובסקי, יו"ר ארגון המנעולנים בישראל: "פניתי למשטרה, והיא כותבת לי: התחום פרוץ. אנו מודעים שזה נהפך למקום של פשע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
גניבת כלי-רכב. ShutterStock
גניבת כלי-רכב/ShutterStock

מכוניות יוקרה בסכנה

מעבר להקניית ידע לציבור בלא כל סינון של ממש, יש כאן היבט חמור לא פחות מסביר רון יזרעאלי: "רבים מאלו שמסיימים את הקורסים, לא רכשו מספיק ידע מקצועי, הם גורמים לנזקים משמעותיים לרכב אותו הם נתבקשו לפרוץ ע"י בעליו. וכל זאת, בטרם התייחסנו להיבט הבטיחותי של העניין, הציבור עלול לשלם בחייו בשל התנהלות חובבנית של מנעולן רשלן. התחום חייב לעבור רגולציה דחופה, הרי זו רק שאלה של זמן עד שיקרה אסון".

ומה כאשר מדובר על פריצה לרכבי יוקרה? גם במקרה הזה, לא צריך להיות מנעולן על, אלא די בידע בסיסי. ברכבים כאלו, רבות מהדלתות מוגנות באמצעות נעילת וואקום, כך שנעילת הרכב באמצעות השלט או המפתח, מצריכה מהגנב לנקוט בטקטיקה של דגדוג: מכניסים מכשיר שמודד עם גובה הפינים ובאמצעות מניפולציה עליהם, פותחים את הרכב .ישנן שיטות מורכבות יותר, שמושתתות על התחברות לקווי התקשורת של הרכב עם אביזר שיודע לקרוא את שפת פרוטוקול המחשב ומתן פקודה של "פתח רכב".

ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים. ניר בן טובים
ב.מ.וו סדרה 7/ניר בן טובים

בסוף מגיעים למפתחות

הגנב מגיע עם מחשב נייד ולאחר פריצה לרכב, הוא מתחבר לשקע ומפעיל תוכנה שכוללת קובץ שמאפשר לו לקבל שליטה על המנוע והגיר

כל אמצעי המיגון, טובים ככל שיהיו, לא ימנעו מפורץ שמחזיק בסט מפתחות הרכב להניעו ולנסוע איתו לרמאללה או לטול כרם. את הסט הוא ישיג בקלות יחסית, באמצעות פריצה לבית. מנתוני חברת איתוראן עולה כי 14% מהפורצים גונבים את מפתח הרכב מביתם של בעל או בעלת הרכב.
אולם לא די בפריצת הרכב, כי על מנת להביא אותו למשחטה, צריך להניע אותו (אלא אם הוא מועמס או נגרר, כי אז אין כלל צורך לפרוץ אותו).

לצורך כך, מסביר שי עידן, הנדסאי אלקטרוניקה ורכב: "בכל רכב שבו יש מחשב יש גם שקע דיאגנוסטיקה שנמצא תחת רגלי הנהג. הגנב מגיע עם מחשב נייד ולאחר פריצה לרכב, הוא מתחבר לשקע ומפעיל תוכנה שכוללת קובץ שמאפשר לו לקבל שליטה על המנוע והגיר באמצעות השתלטות על המשבתים. עלות רכישת קובץ כזה מגיעה לסכום זניח של 80 דולר, אותו יש לרכוש בנפרד עבור כל דגם ודגם. הפעלת הקובץ מבטלת למעשה את פעולת המשבת מנוע - האימובילייזר".

וכך למשל, בחיפוש קצר שערכו מצאנו מתאם שנמצא בין המחשב והרכב או אלמנט נוסף שנדרש להסתייע בו לפריצת הרכב.

כאשר מדובר על רכבים שאינם עממיים, שמצוידים באמצעי הגנה שעשוים לחסום את שיטת הפריצה הזו, בוחרים הגנבים פעמות רבות בדרך רכישת סט התנעה. הם מקבלים הזמנה לגניבת רכב מסוים, ומשנמצא הקורבן, הם מגיעים למגרש פירוק רכבים ורוכשים סט שכולל מחשב אימוביליזר, מחשב מנוע ומפתחות. מכאן ועד להנעת הרכב - הדרך מאוד מאוד קצרה.

פריצה לכלי רכב במושב בית גדי - הקלטת שיחה עם מוקדנית המשטרה. מערכת וואלה! NEWS
פריצה לכלי רכב במושב בית גדי - הקלטת שיחה עם מוקדנית המשטרה/מערכת וואלה! NEWS

רגע, ומה עם מכשירי האיתור, שהרי אותם קשה לאתר מה גם שברכבים רבים מותקנים שניים, אז כיצד מצליחים הגנבים לדלג מעל המהמורה הזו? זה די פשוט, מסביר לוואלה קצין המשטרה: "במוסכים רבים בארץ יש רישום של הקוד. כמובן שאי אפשר להאשים את כולם בפלילים. חלילה, הרוב הגונים, אולם ישנם שלא. וגם למכוני שטיפה נמסר הקוד פעמים רבות". בנוסף הוא מסביר , שגם לניסיונות של חברות האיתור לתת מענה לבעיה של קשיי קליטה בחניונים תת קרקעיים - נמצא פיתרון. ובכלל, אחת מהשיטות המתוחכמות אך הקלות לביצוע היא שתילת מצלמה נסתרת ברכב. "זה הרבה יותר קל ממה שנדמה לך, המצלמה בגודל של כלום. היא משדרת לגנב שיושב בקרבת מקום את המספר שהוא מקיש".

מה עם הביטוח שלכם?

לדברי זוהר ואבי צדיק, מנכל"ים משותפים של סוכנת הביטוח צבר שמבטחת רבים מרכבי היוקרה בישראל: "המשקל שיש למשתנה של גניבות הרכב בתוך משוואת חישוב הפרמיה מגיע לסדר גודל של 15%, וצריך לקחת בחשבון כי האקטואריה מכלילה גם את שכיחות תאונות הדרכים וההסתברות למקרי טוטלאוס, כך שבשורה התחתונה - הפרמיה שמשלם הציבור עבור ביטוח מקיף אינה נקבעת ברובה על בסיס נתוני הגניבות. בסופו של דבר, חברות הביטוח לא אוהבות להפסיד כסף. את הצפרדע של X כלי רכב שנגנבים פחות או יותר מידי חודש, הן יכולות לעכל, אולם אם תחול עליה בשיעור הגניבות, אין ספק שהשינוי בסיכון יתבטא בעליית גובה הפרמיה".

המגמה בשנים האחרונות לחייב חברות ביטוח לשלם תגמולי ביטוח, גם במקרים בהם הוכח כי ברכב לא הותקנו כל אמצעי המיגון, אינה משמחת אותם בלשון המעטה. לדברי עו"ד אסף ורשה, יו"ר ועדת נזקי רכוש ושיבוב בלשכת עורכי הדין: "עד לפני מספר שנים, המגמה הרווחת בבית המשפט במקרה בו הוכח שהמבוטח לא עמד במכלול תנאי המיגון, היתה לדחות את תביעתו. אולם פסק דין של בית המשפט העליון שינה את ההתייחסות למקרים אלו לאחר שקבע כי על מנת שמבוטח יאבד לחלוטין את זכותו לקבל תגמולי ביטוח, על המבטחת להוכיח שני דברים: ראשית, כי ברכב לא הותקנו והופעלו כל אמצעי הביטוח שננקבו בפוליסה וכן כי לא היא - ולא חברת ביטוח אחרת היו מסכימות ליטול עליהן את הסיכון ולבטח את הרכב ללא אמצעי המיגון.

נטל ההוכחה, מוסיף עו"ד ורשה במקרה זה מוטל על חברת הביטוח והסיכוי כי תביא תצהיר כזה - נמוך ביותר. "משמעות הדבר הוא כי במקרה של גניבה בנסיבות כאלו, המבוטח לא מאבד כליל את זכאותו לקבלת תגמולי ביטוח, אלא שסכומם יופחת בהתאם ליחס שבין גובה הפרמיה אותה שילם לזו שאמור היה לשלם לו היתה מסכימה לבטחו עם מערך המיגונים שקיים ברכבו".

  • עוד באותו נושא:
  • גנבי רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully