וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירוק הוא האדום החדש: פורשה קאיין היברידי חדש במבחן

15.5.2018 / 7:52

פורשה מציגה גרסה כל-חדשה ללהיט המכירות הירוק שלה, קאיין PHEV. בצמוד ל-462 כ"ס ו-5.0 שניות מאפס ל-100, תקבלו תצרוכת דלק של קטנוע וגם תג מחיר מתון, יחסית לקטגוריה. האין זה פלא, ש-60% מהלקוחות צפויים לקנות את הגרסה הירוקה?

פורשה קאיין היברידי. יצרן, רמי גלבוע, אתר יצרן
פורשה קאיין היברידי/אתר יצרן, יצרן, רמי גלבוע

פורשה קאיין עונה להגדרת "קרוסאובר", אבל לא רק במובן המקובל של שילוב בין מכונית כביש ורכב כאילו-שטח; הקרוסאובריות שלו מתבטאת גם במזיגה הבלתי אפשרית בין רכב ספורט טהור כמו 911 לבין מוביל נוסעים משפחתי, בעל יומרות שטח. כאשר הוצג הקאיין לפני כ-15 שנה הוא נתפס כפיל בחנות חרסינה; קאיין היה הפורשה המושמץ ביותר, אבל מהר מאוד הוא הפך להיות התרנגולת מטילת ביצי זהב. אילו שאלתם ב-2002 מה הסיכוי לראות דגם חשמלי של ג'אמוס השטח הייתם נתקלים בפרצי צחוק היסטריים; אבל ב-2018 כולם כבר יודעים שהיברידי הוא הדבר הבא. בעצם, הדבר הנוכחי.

פורשה קאיין היברידי. יצרן, רמי גלבוע, אתר יצרן
החרטום והדפנות מזכירים מאוד את העיצוב הקודם, לא ממש מחוברים לעולמה הספורטיבי של פורשה/אתר יצרן, יצרן, רמי גלבוע

עיצוב שמרני

כאשר אתה מתבונן במכוניות פורשה לדורותיהן, אי אפשר להאשים אותן בחוסר יצירתיות, או בעיצוב מתפשר. במרוצת השנים השכילו מעצבי פורשה לגבש מראה משפחתי אחיד, נחשק, המתפתח היטב לאורך השנים. ברוב המקרים תוכל לזהות פורשה בעיניים חצי עצומות, אפילו אם קילפו מעליה כל לוגו או סטיקר. גם עיצוב הקאיין הפך להיות מוכר במרוצת השנים, אבל הוא לא מחובר ל-DNA הספורטיבי של פורשה, ואם תסלחו לי - קאיין הוא אחד הפורשים הפחות יפים.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
פורשה קאיין היברידי. יצרן, רמי גלבוע, אתר יצרן
פורשה קאיין היברידי/אתר יצרן, יצרן, רמי גלבוע

למרות מידותיו הגדולות (4.92 מטרים אורך, רוחב 1.98) הקאיין לא מצליח להרשים אותי בקימוריו, עיצובו חרטומו אינו נושא בשורה, והישבן סתמי למדי. עם צמיגי 21 אינץ' ברוחב 285 הוא נראה כמו הבריון של השכונה, אבל אינו מצליח לגעת בלב. "זה לא אתה" אני ממלמל כלפיו בהתנצלות, "זה אני".... השינוי הוויזואלי העיקרי הוא יחידת התאורה הענקית הנמתחת לרוחב הישבן. פס התאורה בסגנון 'פנאמרה' חובק את תא המטען והכנפיים האחוריות, בתוכו משובץ לוגו PORSCHE.

פורשה קאיין היברידי. יצרן, רמי גלבוע, אתר יצרן
פס התאורה הרחב מזכיר את זה של פורשה פנאמרה/אתר יצרן, יצרן, רמי גלבוע

גם בתא הנוסעים אין בשורה מהפכנית, אבל ניכר שהרכב חדש לחלוטין. חומרי הריפוד והדיפון הם הטובים שבנמצא, כמו גם עבודת ההרכבה הקפדנית. צג מגע 12.3 אינץ' מאפשר שליטה על מערכות הרכב השונות, ומשני צדי מוט ההילוכים יש משטחי מגע נוספים; הם מתוחכמים למראה אבל קל מידי להפעיל אותם באקראי, במהלך הנהיגה. כמות נאותה של מתגים פיסיים מאפשרת גישה מידית לפעולות תכופות כמו ניהול צליל, מיזוג, ניווט וכיו"ב. כמצופה, יש מרחב גדול לארבעה נוסעים ותנוחת נהיגה מצוינת, גם לגבוהים ביותר. כמובן שכל המושבים חשמליים, מחוממים ומאווררים, כולל מסאז' ושאר תפנוקי פרימיום. ברשימה האינסופית תמצאו כניסה ויציאה אוטונומית לחניה כאשר הנהג מחוץ למכונית, מערכת מיזוג עם שליטה מלאה גם מאחור, צליל משובח וקישוריות מלאה, מה שתרצו.

פורשה קאיין היברידי. יצרן, רמי גלבוע, אתר יצרן
תא הנוסעים משובח, מתוחכם, מפורט, רהוט ומענג. בגווני בז' הוא מאיר עיניים, עדיף על פני הגרסה הכול-שחורה/אתר יצרן, יצרן, רמי גלבוע

על כוחות סוס וגמדים חשמליים

הבנזין מזהם את הפלאנטה והדיזל זיהם את תעשיית המכוניות הגרמנית, עם דיזל-גייט שפגע אנושות בדימוי שורפי המזוט. נשארה הטכנולוגיה ההיברידית והצורך לשכנע שהיא מספקת לא רק חיסכון, אלא גם ביצועים. הרבה ביצועים. את Cayenne E-Hybrid החדש נהגנו בדרום צרפת ואני שמח לומר לכם, שאין חשש - הטכנולוגיה ההיברידית נמצאת בשלב בוגר ובשל, המעניק ביצועים מצוינים - ברמה המאיימת על מכוניות-על המונעות בבנזין או דיזל.

פורשה קאיין היברידי. יצרן, רמי גלבוע, אתר יצרן
פורשה קאיין היברידי/אתר יצרן, יצרן, רמי גלבוע

"It's not only about emissions, it's also about emotions" אמר אחד ממנהלי פורשה, ובתרגום חופשי: "זה לא רק עניין של זיהום, אלא גם חדוות הנהיגה". ובאמת, עם כל כך הרבה כוח ברגל ימין, עם התנהגות כביש משופרת פי כמה מקרוסאוברים אחרים השוקלים 2,300 קילוגרם, הקאיין הירוק מספק ערימות של הנאת נהיגה בלתי נגמרת. חדוות הנהיגה מגיעה מביצועי המנוע המרשימים, אבל לא רק. שפע טכנולוגיות מקנות לג'אמוס הגבוה קלילות ודיוק שיפתיעו גם את התובעניים ביותר. האם הקאיין מתנהג כמו 911? לא, אבל הוא מדהים בנכונותו לזגזג בכביש מתפתל.

פורשה קאיין היברידי. יצרן, רמי גלבוע, אתר יצרן
עם 2.3 טונות משקל עצמי, הקאיין לא יכול להיות מכונית ספורטיבית עצבנית; אבל הוא מענג מאוד בכביש מתפתל/אתר יצרן, יצרן, רמי גלבוע

קצת טכנולוגיה

קאיין הירוק חמוש במערכת ההינע ההיברידית של פנאמרה, ושתיהן אימצו את התוכנה המנהלת את ה-918 ספיידר, דגם-על המתפוצץ עם 899 כ"ס ו-661 קג"מ. נתוני הקאיין פחות היסטריים מאלה של 918 אבל גם הם מרשימים ביותר; בחרטום פועם מנוע בנזין מוגדש, 6V המספק 340 כ"ס ו-45 קג"מ. המנוע החשמלי של קאיין מוצב בהמשך ישיר למנוע הבנזין (ולא בצמוד לגלגלים האחוריים, כמקובל בדגמים היברידיים אחרים), והוא מוסיף לחגיגה 136 כ"ס ו-40 קג"מ. הספקם המשולב של שני המנועים עומד על 462 כ"ס עם מומנט של 70 קג"מ, כבר ב-1000 סל"ד.

פורשה קאיין היברידי. יצרן, רמי גלבוע, אתר יצרן
באדום מאחור, המצבר הראשי. המנוע החשמלי ממוקם בין מנוע הבנזין ותיבת ההילוכים/אתר יצרן, יצרן, רמי גלבוע

ניהול אלקטרוני מתוחכם משלב את שני המנועים בצורה לינארית לחלוטין, והתחושה היא של מקור כוח אחיד וזמין בכל שבריר שנייה, השופך טונות של עוצמה לתיבת שמונה ההילוכים. צמיגי 285/40R21 בשרניים (הקדמיים צרים יותר, בכ-20 מילימטרים) נאבקים לשמור אחיזה בעזרת מערכות בקרה המונעות סחרור צמיגים, על כל משטח שאינו אספלט משובח. השליטה על ניהול המנועים וטעינת המצבר הראשי מתבצעת בעזרת מתג עגול חמוד, מכאני כמובן, המוצב על גלגל ההגה. הוא מזכיר במקצת את ה- Manettinoשל פרארי. המתג מאפשר בחירה בין מצבי "חשמל מלא", "היבריד אוטומטי", "ספורט" ו"ספורט פלוס". המצב האחרון מוציא מהקאיין את הג'אננה ומאפשר להאיץ ב-5.0 שניות מאפס ל-100 (11.5 שניות ל-160), מעניק לו תגובת דוושה של שור זועם.

פורשה קאיין היברידי. יצרן, רמי גלבוע, אתר יצרן
גלגלת מכאנית מאפשרת לבחור בין מצבי הנהיגה השונים, מ"היברידי ירוק" ועד "ספורט פלוס" חוליגאני/אתר יצרן, יצרן, רמי גלבוע

לחיצה מסיבית על דוושת הגז תגרום לרכב הכבד לעוף קדימה בעוצמה מפתיעה, עד 253 קמ"ש מרביים. לא ניסינו להגיע ל-253 אבל התאוצות מרשימות ביותר, גם מעל 160 ואף הרבה יותר. השיוט זחוח ורגוע לחלוטין, גם ב-200 קמ"ש. בניגוד מושלם נמצא זינוק הבוקר, ביציאה מהחניון הביתי; אם תבחר להיות ידידותי לשכנים תוכל לגלוש מהחניון בשקט מוחלט, מתנייע על חשמל טהור. מצבר הליתיום-איון 14.1 kWh יספיק לכ 30-40 קילומטרים על חשמל טהור, במהירות עד 135 קמ"ש.; מעבר לכך ייכנס מנוע הבנזין לפעולה. טעינה מלאה של מצבר ריק נמשכת בין ארבע לשמונה שעות, תלוי בסוג המטען שברשותך. הקאיין מבטיח להיות גם חסכוני להפליא; לא טרחנו לבזבז את נהיגת ההשקה על מדידת תצרוכת דלק (יש גבול למידת ההקרבה שלנו...) אבל היצרן טוען ליותר משלושים קילומטרים לליטר, במסלול מעורב... אתם יודעים מה, אסתפק גם ב-25 קמ"ל!

פורשה קאיין היברידי. יצרן, רמי גלבוע, אתר יצרן
המשטחים השחורים בשני צידי מוט ההילוכים הם משטחי מגע לבחירת פונקציות שונות; קל לגעת בהם בטעות, ולקבל תצוגה אותה לא ביקשת/אתר יצרן, יצרן, רמי גלבוע

אנחנו כבר מכירים SUV פרימיום, מהסוג הגבוה והכבד; מנועים חזקים מעניקים להם זריזות ומהירות, מתלי אוויר מעניקים להם נוחות נסיעה. אבל כמעט תמיד הם מתנודדים על מתליהם, בצורה המצמצמת את חדוות הנהיגה בכביש הררי. השקת הקאיין נערכה בדרום צרפת, אזור השופע ערוגות לבנדר סגולות ולהקות פלמינגו וורודים; זה קסום, אבל אני רציתי דווקא כביש הררי מאתגר, וכזה לא היה בנמצא. אבל גם בגבעות המתנשאות בואכה פרובאנס, אפשר היה ללמוד את התנהגות הכביש המפתיעה של קאיין החדש. שפע טכנולוגיות מצמצם את תחושת הכבדות - בולמי אוויר מתכווננים, מוטות מייצבים אקטיביים, 4X4 טורק ווקטורינג, היגוי אחורי (אופציונאלי)... נראה כאילו אתה נוהג בחללית של נאסא.

פורשה קאיין היברידי. יצרן, רמי גלבוע, אתר יצרן
פורשה קאיין היברידי/אתר יצרן, יצרן, רמי גלבוע

התוצאה היא בקרת מרכב מצוינת, עמידות מפתיעה בהעברות משקל לצדדים או קדימה-אחורה, ותחושת אחיזה אינסופית מהצמיגים הבשרניים. פונקציית 'הייבריד בוסט' מעניקה 15 שניות של כוח מוגבר עוד יותר, תיבת ההילוכים מתקתקת בזריזות, יש אפילו אופציה להגביר את קול המפלט... ההיגוי קצת קליל לטעמנו, אבל הוא מדויק ביותר; לאן שתכוון את גלגל ההגה, שם תמצא את החרטום השומר על קו פנייה מדויק, גם על אספלט משובש. הקליפרים הירוקים לופתים דיסקים בקוטר 360 מילימטרים (358 מאחור), המספקים בלימה נושכנית מאוד. הבלימה מתאימה מאוד לנהיגה ספורטיבית, אבל קצת קשה למנן אותה לכדי לחיצה מעודנת - בנסיעה מנהלתית, הדוושה הייתה קצת רגישה לטעמנו. האם זה קשור בתפקוד המערכת כחלק ממערכת הטעינה החשמלית?

פורשה קאיין היברידי. יצרן, רמי גלבוע, אתר יצרן
פורשה קאיין היברידי/אתר יצרן, יצרן, רמי גלבוע

משולבת בכל אלה נוחות נסיעה שלא הפסיקה להפתיע אותנו; מתלי האוויר סופגים היטב את שיבושי הכביש, לא מתרגשים מגדודיות אספלט מרושעות במיוחד. רכב המבחן נעל צמיגי 21 אינץ', אני משער שעם צמיגי 19 או 20 אינץ' הוא יהיה יותר נוח ולא פחות מדויק, ככל שמתבקש על כביש ציבורי. מי שבאמת רוצה לחוש כל גרגר אספלט, יוכל לבחור בצמיגי 22 אינץ' הקיצוניים.

פורשה קאיין היברידי. יצרן, רמי גלבוע, אתר יצרן
פורשה קאיין היברידי/אתר יצרן, יצרן, רמי גלבוע

אל תנסו את זה בחוף פלמחים; לקאיין יש יכולות שטח לא מבוטלות, אבל צמיגי הכביש לא מאפשרים הרפתקת שטח אמיתית. הצמיגים מגיעים בחתך של ארבעים ואף פחות, והם מונעים מנהג הקאיין כל פנטזיה על ניצול יכולת השטח שלה. אין בה הילוך כוח אבל יש שפע בקרות משיכה, נעילת דיפרנציאלים ואפילו מערכת לבחירת סוג השטח אותו אתה מתכוון לצלוח - לאט לכם, עם הצמיגים האלה לא הייתי מרחיק לכת מעבר לשביל כורכר מפולס היטב

עולם ירוק ואמיץ

ממש ביום ההשקה נערך בגרמניה מרוץ ה-24 שעות של Nürburgring בו נצחה, לא תופתעו לשמוע, פורשה 911 GT3 R ירוקה כמו הדשא של קאיין ההיברידית. Cayenne E-Hybrid אינה מתיימרת להיות מכונית מרוץ, אפילו לא 911 שגרתית. אבל שמחנו לגלות כי ה-DNA הספורטיבי של פורשה הצליח להסתנן למושב הנהג של ה-SUV הכבד, ולהעניק לו זריזות וקלילות שאינן קיימות בשום SUV אותו נהגתי עד היום.

ביצועים ספורטיביים אלה מצטרפים לקסם הטמון במשפט "קניתי ג'יפ של פורשה" ולמחיר אטרקטיבי יחסית של 615,000 שקלים, והם יגבירו את תפוצת קאיין בישראל. ב-2017 נמכרו על ידי היבואנית בישראל 'אורכיד ספורטס קארס' 33 קאיינים, מתוכם 10 היו היברידיים וב-2018 נמכרו שניים, אף אחד מהם אינו היברידי. שוק הקרוסאוברים-פרימיום מבעבע וגועש, ודגם E-Hybrid העוצמתי ישכנע בוודאי לקוחות נוספים לרכוש פורשה.

פורשה קאיין היברידי. יצרן, רמי גלבוע, אתר יצרן
פורשה קאיין היברידי/אתר יצרן, יצרן, רמי גלבוע
  • עוד באותו נושא:
  • פורשה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully