וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: המשרד לאיכות הסביבה צריך לדאוג פחות לקמפיינים ויותר לחשמול צי הרכב בישראל

רפאל מוזינסקי, מאמר דעה

17.5.2018 / 10:22

אל תתנו לססמאות נבובות על השקעה בתחבורה ציבורית לבלבל אתכם. המדינה רוצה שתגיעו לעבודה עם הרכב הפרטי ולגרוף ערימה של מסים. העתיד טמון במערכות חשמל, אבל אף אחד שם בצמרת לא נוקף אצבע כדי לשנות את המציאות סביבנו

פקקים כביש החוף – בגלל עבודות ברכבת. מגד גוזני
פקקים כביש החוף – בגלל עבודות ברכבת/מגד גוזני

כמה נפלא וקסום הקמפיין האחרון של המשרד להגנת הסביבה. משפחה מאושרת של אם ובת ושאר אזרחים תמימים צריכים למעשה לחשב את קיצם לאחור הרבה יותר מהר ממה שנראה להם. הסיבה לכך היא זיהום האוויר מרכבי דיזל מיושנים. הבנתם? מדינת ישראל שמתגמלת את המגזר הציבורי בבונוס של 650 מיליון שקל על מנת שיגיע לעבודה ברכב הפרטי (עליו הוא משלם הון עתק של מיסי רכישה, דלק, אגרות רישיונות וכו'), אותה מדינה מצאה כמה כלי רכב (מאות?) שהם האשמים בכל הסבל הזה של פליטת מזהמים מתחבורה.

מעניין שאף אחד לא מדבר על אוטובוסים שמונעים כיום בסולר וצובעים את האוויר והבניינים של מרכזי הערים בשחור ואפור. אף אחד לא בודק כיצד ניתן לזרז חשמול של צי האוטובוסים הישראלי, דבר שיחסוך זיהום אוויר רב וכמובן יוריד את רמות הרעש במיוחד במרכזי הערים הצפופות. על רכבות נוסעים שיחושמלו באיחור של מספר עשורים כמובן שלא מדברים. בשנה האחרונה הגיעו לישראל מספר מדהים של 3 מכוניות חשמליות שעברו תקינה בארץ הקודש, לעומת מאות אלפי מכוניות שממשיכות לזהם, אבל כמובן, לשלם מיסים והרבה לקופת המדינה. אותו משרד איכות סביבה ששש לגרוט עשרות מכוניות סולר מיושנות עם קמפיין מיותר בעלות של מאות אלפי שקלים בערוצי הפרסום השונים לא מעניק שום הטבה לרוכשי רכב חשמלי.

ויש גם בשורה חשמלית לענף האופנועים

בתחום הדו גלגלי - קטנוע חשמלי בדרום קוריאה יזכה לסבסוד של 2000 דולר - למה? כי שמה הבינו שעידוד תחבורה חשמלית יצמצם זיהום אוויר ורעש ובהדרגה במסות גדולות ישנה לחלוטין את האווירה במרכזי ערים צפופות. בהודו הענייה והצפופה, רוכש קטנוע חשמלי יזכה לסבסוד של 350 דולר מהמדינה על מנת לעודד אותו לעבור לקטנוע חשמלי. איזו סובסידיה מקבלים רוכבי קטנועים חשמליים בישראל? ניחשתם נכון, אפס כלום, כאילו המדינה באה ואומרת "תגיד תודה על הטבת המס שתכף תיעלם". אז מה יש לנו כאן בישראל? בינתיים כלום, תלונה על בעיה כוללת - זיהום אוויר חמור מאמצעי תחבורה ש"מטופלת" באמצעות קמפיין שמסביר לנו שהעניין "בטיפול" כשבפועל ה"פתרון" הוא הורדת עשרות כלים מזהמים מהכביש, כאילו שמיליוני המכוניות וכלי הרכב הדו גלגלי שנעים על כבישי ישראל ביצעו הסבה מדלק למים.

איפה בכלל נטעין את המכוניות?

בעיה נוספת שגם אותו משרד התחבורה אינו מקדם היא בעיית התשתיות. בטר פלייס שקמה ונפלה בקול תרועה גדולה צבעה את המדינה בתכלת ואפור עם נקודות החלפת סוללה ועמודי טעינה בעלי תקן מורכב ומסובך, כל זאת על מנת לאפשר לשי אגסי ועידן עופר למכור לנהגים הטוענים את רכבם חשמל במחיר מופקע. כיום, שקעי טעינה לא מורכבים ופשוטים הם דבר שלוקח רגולטורית להתקין ברחובות מספר שנים לכל שקע. ברגע שיהיו כאן מספר רב של מכוניות חשמליות, אם לא יבוא למדינה, כנראה שהן יוכלו להיטען אך ורק בבית. המשרד לאיכות הסביבה צריך להפסיק להשקיע כסף בקמפיינים מיותרים ותכניות נקודתיות. אם למשרד יש כסף להשקיע, יתכבד בבקשה המשרד להעניק סובסידיה לרוכשים רכב חשמלי וידאג לפריסת רשת טעינה ארצית שתהווה תחליף תחנות דלק לנהגים "ירוקים".

הכותב הוא מנכ"ל בליץ מוטורס המתמחה בייצור ויבוא קטנועים חשמליים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully