וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 מעלות בדשבורד: באיזו טמפרטורה בקיץ הופכת המכונית למלכודת מוות לילדים?

27.5.2018 / 13:34

חוקרים מארה"ב בחנו את השפעת קרני השמש על חלל הפנים ברכבי נוסעים בטמפרטורת קיץ טיפוסית בחשיפה מלאה וגם תחת צל. "לא חשבנו שהטמפרטורות כל כך גבוהות"

פנית פרסה. ShutterStock
פנית פרסה/ShutterStock

הקיץ הישראלי התחיל מוקדם השנה ולמרבה הצער כבר נגבו קורבנות חסרי ישע שנשכחו ברכב תחת השמש הקופחת. התופעה הזו שהולכת ומתרחבת בשנים האחרונות נוכח קצב החיים הכאוטי והסחות הדעת המרובות, הובילה קבוצה של חוקרים משתי אוניברסיטאות בארה"ב לבדוק באיזה שלב הופך תא הנוסעים ברכב למקום שבלתי אפשרי לשרוד בו בשל הטמפרטורות הקיצוניות.

את המחקר שהתפרש על פני שלושה ימים ביצעו אוניברסיטת קליפורניה מסן דייגו ו-אוניברסיטת אריזונה סטייט; החוקרים השתמשו בסוגים שונים של כלי רכב המייצגים נאמנה את הקהל הממוצע: מיניוואנים, מכוניות סדאן ו-מכוניות קומפקטיות כדי לאמת שאין הבדלים משמעותיים בין הממצאים.

במהלך השבוע העמידו את המכוניות באותו הזמן בכמה נקודות שונות - ללא הגנה מקרני השמש ותחת הצללה - למשך 60 דקות. המדידות נלקחו על פי טמפרטורה חיצונית של 37 מעלות והשפעותיה על המשטחים החיצוניים והפנימיים של הרכב: גלגל ההגה, הדשבורד ו-המושבים.

טמפרטורת מכונית בשמש, מחקר של אוניברסיטת קליפורניה ואריזונה סטייט. יצרן, אתר רשמי
טמפרטורת מכונית בשמש, מחקר של אוניברסיטת קליפורניה ואריזונה סטייט/אתר רשמי, יצרן

כפי שניתן לראות בתרשים שהוכן על ידי החוקרים, ישנם הבדלים דרמטיים בין הטמפרטורות שנמדדו בשמש לטמפרטורות שנמדדו בצל. כך למשל, נרשם הפרש של 22 מעלות בטמפרטורת הדשבורד בצל לזו שנמדדה ברכב שהועמד בשמש, שם העפילה הטמפרטורה ל-69 מעלות. גם גלגל ההגה של המכונית שעמדה בשמש טיפס לטמפרטורה של 52 מעלות לעומת 41 בצל, והפער בין המושבים היה 50 מעלות בשמש לעומת 40 בצל. בסך הכול, הטמפרטורה בקבינה עצמה גבוהה ב-10 מעלות בקירוב בשמש ביחס למכונית שעמדה בצל (37 מעלות).

"המבחנים האלו משקפים בצורה די מדאיגה עלול לקרות אפילו באיזו משימה שגרתית בתוך סדר היום שלך", אומרת ננסי סלוור, מהחוקרות הבכירות בתחום הקלימטולוגיה במסגרת המחקר. "רצינו לבדוק מה באמת קורה בפרק זמן לא ארוך, של שעה והאמת היא שהתוצאות הפתיעו אותנו מאוד. ידענו שבשמש יהיה חם, אבל לא עד כדי כך".

במחקרים מקבילים שנעשו בארה"ב, נמצא כי בטמפרטורה של 37.7 מעלות בחוץ, ללא צל, צונח כושר הישרדותם של ילדים אחרי פרק זמן של 25-30 דקות בלבד לאחוזים נמוכים מאוד.

בארה"ב, בעקבות ריבוי מקרים קטלניים של שכחת פעוטות במושב האחורי - 29 מקרי מוות בשנה, התארגנו קבוצות פרטיות במטרה להעביר חקיקה שתחייב יצרני רכב להתקין מערכות חכמות למניעת שכחת ילדים, אבל היום הזה עוד רחוק. אחת ממיסדות התנועה, ג'נט פאנל מעירה: "אתה לא יכול לרכוש היום רכב שלא דואג להזכיר לך לכבות אורות כדי שחלילה לא יגמר לך המצבר. מי אמר שיותר חשוב למנוע מוות של מצבר ממוות של תינוק"?

  • עוד באותו נושא:
  • מכונית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully