וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכיבה ראשונה: KTM מוטוקרוס החדשים

23.6.2018 / 17:38

ראובן סביו יצא לפגוש את ה-KTM החדשים על מסלול מירוצי השטח ברומא כדי לבדוק את מקצה השיפורים שביצעו האוסטרים. התגוששות בוצית על שני גלגלים

השקת KTM. יצרן, אתר יצרן
KTM מוטוקרוס. שיפורים גדולים ל-2019/אתר יצרן, יצרן

הקפה ראשונה של מסלול המוטוקרוס Malagrotta בסמוך לרומא, גשם לא מפסיק לרדת וכל טיפה מלכלכת עוד יותר את משקפי האבק ומונעת ממני למצוא את הקו הנכון לאורך המסלול. פתאום אני רואה מולי עלייה ארוכה, שללא פתיחה מסיבית של ידית הגז והרבה מהירות אין לי סיכוי לסיים אותה.

הקי.טי.אם 450 SX-F עוזר לי לשמור על הקו בתוך חריצי הבוץ העמוקים בזכות המנוע שמושך למעלה גם ללא צורך בסל''ד גבוה ותנוחת רכיבה שמאפשרת שליטה מעולה באופנוע ברכיבה בעמידה. למעלה הנוף נפתח ומיד הגלגל הקדמי צונח למטה כמו ברכבת הרים וכל מה שאני מצליח לקלוט זה שבסוף הירידה יש סיבוב חד של 180 מעלות בתוך שלולית גדולה ומיד לאחר מכן עלייה בחזרה לקצה המדרון. אני יודע שבכדי לשמור על האופנוע ישר, אסור לי לסגור את הגז אבל השילוב בין אורך הירידה, השיפוע ועוצמת המנוע של ה- 450 SX-F מחייבים אותי להגיע למטה הרבה יותר מהר ממה שתכננתי. תוך כדי הירידה, אני שומע מאחורי נהמה עצבנית מאוד של מנועי ארבע פעימות גדולים שמתקרבים אלי כמו מטוסי קרב. עדיין לא הספקתי להחליט לאיזה צד של המסלול לזוז ואני נעקף על ידי טוני קאירולי וריאן דאנג'י.

השקת KTM. יצרן, אתר יצרן
השקת KTM/אתר יצרן, יצרן

שלושתנו מתיישרים לכיוון העלייה ועכשיו הגלגלים האחוריים שלהם מתחילים לירות בי גושי בוץ דביקים תוך כדי שהם מתרוממים לאוויר בקצה המדרון החלקלק. הרגע נעקפתי על ידי שניים מבחירי רוכבי המוטוקרוס בעולם בכל הזמנים, תוך כדי שאני רוכב על אחד מאופנועי המוטוקרוס הטובים והמעניינים ביותר כיום. זה מיד גורם לי לצעוק מאושר בתוך הקסדה ולהבין עד כמה רכיבת מוטוקרוס יכולה להיות חוויה מלהיבה ומרגשת עבור כל רוכב שטח במיוחד כשאתה על האופנוע הנכון במקום הנכון.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
השקת KTM. יצרן, אתר יצרן
השקת KTM/אתר יצרן, יצרן

הכול מתחיל על המסלולים

הישגי קבוצות המרוצים של קי.טי.אם בתחום המוטוקרוס, מגוון הדגמים העצום וההצלחות במכירות בכל העולם, מוכיחים עד כמה גבוה הגיע היצרן האוסטרי בתחום המוטוקרוס בשנים האחרונות. שלוש אליפויות סופרקרוס בארה''ב 2015-2017 על ידי ריאן דאנג'י, תשעה אליפויות עולם מתוך ה-10 האחרונות בקטגוריית MX2 על ידי טוני קאירולי הם ההישגים העיקרים, אך בנוסף אליהם קי.טי.אם הפכו להיות מאוד דומיננטיים גם בקרב רוכבים חובבנים וכאלו שמתחרים באליפויות מקומיות. אם עד לפני כעשור אופנועי המוטוקרוס של קי.טי.אם נחשבו לפשרה ולמרות הסיסמא "READY TO RACE" חייבו הרבה תשומת לב מבחינת שיפורים והתאמות בכדי להיות תחרותיים מול המתחרים, אז כיום הם כבר אופנועי "READY TO WIN RACE".

השקת KTM. יצרן, אתר יצרן
מחט בולם ה-PDS/אתר יצרן, יצרן

רפורמות טכנולוגיות

לאחר שבשנה שעברה ליין אופנועי האנדורו של קי.טי.אם עבר מהפכה בעיקר בזכות מערכות ההזרקה למנועי שתי הפעימות, השנה הגיע תורם של דגמי המוטוקרוס לעבור שינויים משמעותיים. כ-60% מהחלקים בכל אחד מהדגמים חדשים לחלוטין וכמו כן השלדות בכל הדגמים. השינויים הללו הביאו לחסכון גדול במשקל ומרבית הדגמים קלים בערך ב-5% מהמתחרים השונים. בולטים מאוד בתחום המשקל ה- 450 SX-F שבזכות השינויים משקלו הרטוב ללא דלק הוא 100 ק''ג בלבד וכמובן ה-150 שתי פעימות ששוקל 87.5 ק''ג באותם התנאים.

השלדות החדשות קשיחות יותר ובעיקר בדגמי הארבע פעימות מתוכננות בכדי להנמיך את מרכז הכובד לטובת היציבות ויכול ניהוג יותר טובה. המזלג האחורי מאפשר את הזזת הגלגל האחורי סנטימטר אחד יותר לאחור וגם תת השלדה האחורית התארכה וגם שינויים אלו מיועדים להיטיב עם היציבות הכיוונית. הפלסטיקה, מיכל הדלק והמושב צרים יותר ומחוברים בצורה חלקה ואחידה. תשומת לב מיוחדת הושקעה במניעת היתפסות מגפיים, תומכי בירכיים ומגנים שונים תוך כדי חביקת האופנוע עם הרגליים ברכיבה בעמידה. תיבת האוויר הוגדלה ועכשיו הגישה למסנן האוויר קלה יותר ומאפשרת גם זרימה רבה יותר של אוויר למנוע לטובת הביצועים.

בכדי לעזור בהנמכת מרכז הכובד, גם הרדיאטורים מורכבים נמוך יותר ולצורך כך יציאת הפליטה מהצילינדר מכוונת בצורה חדה יותר כלפי מטה. מערכת החשמל צומצמה בצורה משמעותית ורוכזה בצמה אחת מרכזית לטובת חסכון במשקל ותחזוקה הרבה יותר פשוטה. בתחום המתלים מורכב מלפנים מזלג האוויר המוכר של קי.טי.אם והשנה הוא זכה לעדכונים בעיקר בכדי לאפשר תחזוקה וכיוון פשוטים יותר. הבולם האחורי נותר עם מנגנון הלינק, אך זכה לשסתום חדש בכדי להתאים למבנה השלדות החדש ולחלוקת המשקל השונה.

השקת KTM. יצרן, אתר יצרן
חורחה בארדה בפעולה/אתר יצרן, יצרן

פעימות רבותי

החידושים העיקריים במנועים הם המעבר בדגמי הארבע פעימות למצמד בשיטת DDS שמאפשר שליטה הרבה יותר מדויקת וקלה במצמד. מערכת זו מוכרת כבר מספר שנים במנועי שתי הפעימות והיא עושה שימוש בקפיץ דיאפרגמה הבנוי מדסקת מתכת גדולה (שייבה גדולה) אלסטית בדומה למכסה של סיר לחץ ולא בקפיצים ספירליים רגילים. היתרון הגדול טמון בעובדה הפיסיקלית שקפיצים ספירליים רגילים מפעילים כוח נגדי שהולך וגדל ביחס ישר למידת הכיווץ שלהם לעומת קפיץ דיאפרגמה שבו עקומת ההתנגדות היא לא ביחס ישר לשינוי במידת הכיווץ.

כתוצאה מכך, במצמד עם קפיצים רגילים כאשר המצמד מגיע לנקודת השילוב בין המנוע לגיר הקפיצים נמצאים בשיא ההתנגדות שלהם וכל שינוי ממצב זה מחייב הפעלת כוח רב על ידי הרוכב. בשונה מכך, בקפיץ דיאפרגמה ההתנגדות קטנה בצורה חדה הרבה יותר מיד לאחר שהמצמד מתחיל להיפתח ובזכות כך הרוכב יכול להשקיע הרבה פחות כוח ולהשיג שליטה הרבה יותר באופן העברת הכוח לגלגל האחורי.

במערכת ניהול המנוע מתוצרת Keihin עודכנו מפות חדשות ובכל הדגמים ניתן לבחור בין שתי מפות ביצועים שונות על ידי מתג על הכידון. מנוע ה-450 עבר את השינויים המשמעותיים ביותר שכוללים גל זיזים שונה הממוקם נמוך יותר, שוב לטובת מרכז הכובד והזריזות של האופנוע.

השקת KTM. יצרן, אתר יצרן
השקת KTM/אתר יצרן, יצרן

שתיים, שתיים

בדגמי שתי הפעימות הורכבו אגזוזים במבנה חדש המיועד להצר את האגזוז בחלקו התחתון בכדי למנוע מגע בינו לבין הקוליסים העמוקים הנוצרים במסלולי המוטוקרוס. הסיבה לכך היא, שמאז שמרבית האופנועים במסלולים הם ארבע פעימות הקוליסים במסלולים "מותאמים" לאופנועים צרים יותר למטה וכך אופנועי שתי הפעימות מוצאים את עצמם מפלסים דרך בתוך הבוץ. המערכת החדשה כמובן גם מטיבה עם עקומת ההספק ומאפשרת שימוש יעיל במנוע כבר מסל''ד נמוך מאוד.

בכיף שלי

ברכיבה על המסלול על ה- 450 SX-F בהחלט מרגישים שהאופנוע החדש קל וזריז מאוד ולמרות זאת גם בקוליסים העמוקים והחלקלקים בגלל הבוץ, לא צריך להשקיע מאמץ מיוחד בכדי לשמור על הכיוון. גם כאשר, לאחר מספר הקפות, מצאתי את עצמי רוכב עייף על המסלול הרגשתי שהאופנוע סלחן ומאפשר לי לרכוב עליו במסלול החלק עם תחושת בטחון גבוהה.

כל פתיחה של ידית הגז מתורגמת מידית לדחיפה קדימה, אך לא מהסוג שגורם לך להסס, אלה מהסוג שגורם לך רק לחייך. מבין דגמי הארבע פעימות וכנראה גם בגלל תנאי המסלול, התחברתי הכי טוב דווקא ל-450 ובעיקר בגלל שעל גביו יכולתי להתמודד עם כל ההפתעות לאורך המסלול מבלי להזדקק לשמירה על מהירויות גבוהות במקומות שבהם תנאי המסלול חייבו אותי להוריד גז.

תנוחת הרכיבה מאפשרת שליטה מעולה בכל המצבים שבהם נתקלתי, כולל בהרבה מצבים של החלקות של שני הגלגלים שבהם הרגליים לא תמיד נשארו על הרגליות. החזרה למיקום הנכון על גבי האופנוע מתבצעת בקלות בזכות מיקום נכון של כל מכלולי השליטה השונים ומידות יסודיות נכונות. מבנה זה של האופנוע גרם לי בהתחלה להיות קצת מבולבל, בגלל שהוא מאפשר למקם את הגוף כמעט בכל מקום על האופנוע בצורה נוחה. לאחר כמה הקפות הבנתי שצריך להפוך זאת ליתרון ולהיכנס חזק לתוך הפניות והרמפות ובהתאם לצורך לתקן את המיקום תוך כדי הפניה או הקפיצה.

בפרק הזמן הקצר שבו חלקים מסוימים של המסלול החלו להתייבש הרגשתי חוסר רגישות במזלג הקדמי ולכן ביקשתי מאנשי הצוות לנסות לתקן זאת. המכונאים טענו שבגלל תנאי הבוץ הם הגבירו משמעותית את מידת ההתנגדות של המזלג על ידי הגדלת לחץ האוויר ושמחו מאוד להדגים עד כמה הכיוון פשוט. בעזרת משאבת בולמים וכמה שינויים בברגיי הכיוון המזלג שינה את אופניו בצורה משמעותית מאוד ואכן הספיגה במהירויות הנמוכות שופרה משמעותית.

אין ספק שיכולת הכיוון של לחץ האוויר מאפשרת כיוון הרבה יותר מהיר ונוח מאשר החלפת קפיצים ובזכות כך ההתאמה של האופנוע לתנאי המסלול המשתנים נוחה הרבה יותר. שני דגמי הארבע פעימות האחרים חולקים את אותם מאפיינים של ה-450 עם מנועים שמרגישים בעיקר בסל''ד הנמוך פחות בשרניים וללא ספק מתאימים יותר לרוכבים שלא צריכים לסגור את הגז לאורך כל המסלול ולתנאים קצת יותר יבשים.

השקת KTM. יצרן, אתר יצרן
טוני קאירולי/אתר יצרן, יצרן

ההפתעה של המבחן

מבין דגמי שתי הפעימות התפעלתי במיוחד מדגם ה-150SX שמצליח לשלב בין המשקל נוצה של ה-125 עם מנוע באופן מפתיע, הרבה יותר בשרני ממנו. עם משקל של 87.5 ק''ג הרגשתי שהכול אפשרי וגם אותם החלקות עם שני גלגלים על הבוץ הפכו להיות הרבה יותר נשלטות ומהנות. רק בעליות הארוכות הרגשתי שיש צורך בהשקעה של יותר תשומת לב בכדי להצליח לסיים אותם באוויר, אך ביציאה מפניות בסל''ד נמוך לא הייתה למנוע כל בעיה למשוך אותי החוצה בצורה החלטית בעזרת ליטוף של המצמד.

השליטה באוויר היא מדהימה ושינויים באיזון האופנוע ניתנים לביצוע בתורה פשוטה במיוחד. על גבי ה-150SX מרגישים שהאופנוע משתף עם הרוכב פעולה וללא ספק זהו אופנוע מעולה בכדי לאפשר לרוכבים במידות גדולות להתחיל ללמוד רכיבת מוטוקרוס. ה-250SX הוא סיפור אחר לחלוטין ולפי דעתי הוא היה האופנוע הקשה ביותר לרכיבה מבין כולם בתנאי המסלול המיוחדים.

השקת KTM. יצרן, אתר יצרן
השקת KTM/אתר יצרן, יצרן

הסיבה לכך היא כוח המנוע האדיר שמגיע ללא כל אזהרה כבר מהסל''ד הנמוך ומשם הוא רק מתגבר בצורה אקספוננציאלית. השיא מגיע כאשר המנוע מגיע לסל''ד הגבוה ושם התחושה היא שהמצמד מתחיל להחליק, כי הגלגל האחורי מאבד לחלוטין את האחיזה בבוץ. על גבי ה-250 הרוכב נדרש למאמץ הרבה יותר גבוה לעומת דגמי הארבע פעימות וכמובן ה-150 ויעידו על כך אופנועי ה-250SX שנשארו מיותמים מתחת לאוהלי הטיפולים. במהלך ההשקה הוצגו שלל מוצרי ה-POWER PARTS של קי.טי.אם ובלטו במיוחד המזלג הקדמי והבולם האחורי שזהים לחלוטין לאלו שבהם עושים שימוש רוכבי המפעל הרשמיים. המגוון העצום של חלקים אלו מיועד להתאים את האופנועים בצורה מיטבית לכל רוכב ורוכב ובנוסף להגביר עוד יותר את הרמה של האופנועים מבחינת ביצועי השלדה והמנוע.

השקת KTM. יצרן, אתר יצרן
השקת KTM/אתר יצרן, יצרן

אבולוציות לרוכבים מנוסים

שלל דגמי המוטוקרוס החדשים של קי.טי.אם הם תוצאה של שנים רבות של פיתוח ומעידים על כך שהחברה הגיעה לרמה הגבוהה ביותר גם בתחום זה. ההצלחה במרוצים בשנים האחרונות וההשקעה העצומה בדור העתיד של הרוכבים הם ההוכחה להשקעה הרבה של קי.טי.אם בתחום המוטוקרוס ולאמונה שלהם בענף זה. בישראל תחום המוטוקרוס נמצא בצמחיה משמעותית מאוד, בעיקר בזכות הדור הצעיר והמבטיח שהחל זה מכבר להתחרות בהצלחה גם בחו''ל.

לקי.טי.אם יש גם מגוון גדול של אופנועי מוטוקרוס ספורטיביים לדור הצעיר, אך אלו לא נחשפו באירוע זה. אין לי ספק שהמגוון הרחב של דגמי המוטוקרוס של קי.טי.אם שעליו זכיתי לרכוב באירוע זה יאפשר לרוכבים רבים למצוא את האופנוע המתאים להם ויחד איתו ליהנות וגם לנצח בתחום ספורט מלהיב זה.

  • עוד באותו נושא:
  • ktm

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully