וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחמים בזיהום האוויר: פטור ממכס לאוטובוסים חשמליים בישראל

1.7.2018 / 13:33

שר האוצר משה כחלון חתם על התקנה שתוקפה 4 שנים. עד כה עמד המכס על 7%. עלות המהלך למדינה - 13 מיליון שקלים בשנה

אוטובוס חשמלי של חברת דן בישראל (השקה). קובי ליאני
השקת אוטובוס חשמלי של חברת 'דן' בישראל לפני כחמש שנים/קובי ליאני

האם אפשר להכריז על עליית מדרגה של הממשלה הנוכחית להאבק בזיהום האוויר הנפלט מאוטובוסים בישראל? למראית עין, נראה שהמהלך האחרון של שר האוצר משה כחלון מצביע על כוונה קצת יותר רצינית לטפל בסוגיה. על פי פרסומי משרד האוצר היום (ראשון) דווח כי השר העניק פטור מכס לאוטובוסים חשמליים המיובאים לישראל למשך 4 השנים הקרובות.

עלות המלך מוערך ב-13 מיליון שקלים בשנה, והוא מורכב מביטול שיעור המכס שעומד כיום על 7%, לפחות עד שנת 2022. ממשרד האוצר מוסרים, כי "הצו, שהוכן ברשות המסים, נועד לעודד יבוא ושימוש באוטובוסים חשמליים, כחלק מיישומה של החלטת ממשלה מס' 1837 מיום 11 באוגוסט 2016, וכן כחלק מיישום המלצות הוועדה הבין-משרדית למיסוי תחליפי נפט לתחבורה (ועדת "מיסוי ירוק 3") בראשה עמד מנהל רשות המסים, ערן יעקב, בתפקידו כמשנה למנהל הרשות".

בכבישי ישראל נעים עשרות אוטובוסים חשמליים לאחר שבשנה הקודמת זכו החברות המובילות לסבסוד חלקי של הפעלתם על ידי גופים כמו קק"ל, המשרד להגנת הסביבה, בתמיכת מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה. חברת 'דן' מחזיקה בארסנל הגדול ביותר של אוטובוסים חשמליים, כמו גם אגד, בעוד יתר החברות (קווים, מטרופולין ועוד) מחזיקות כלים בודדים.

התרומה של האוטובוסים החשמליים להפחתת זיהום האוויר תהיה משמעותית אם מספרם יעלה, אולם כיום, עדיין מדובר בכמות זניחה בהשוואה לאוטובוסים מונעים סולר, המהווים סכנה בריאותית חמורה ומטרדי רעש. יתרה מכך, טווח הנסיעה של האוטובוסים החשמליים נאמד לכל היותר ב-30 קילומטרים בין טעינות, ועמדות הטעינה המהירות בודדות.

ראוי לציין כי ישנו גם אוטובוס חשמלי של חברת 'מרכבים' שמורכב בישראל על בסיס מכלולים סיניים לו 200 ק"מ טווח נסיעה, אך מדובר ב-2-3 אוטובוסים לכל היותר.

אי לכך, פטור ממכס לאוטובוסים חשמליים הוא מהלך מבורך, אבל כדי לחולל מהפכה בתחבורה הציבורית, הוא מותנה במהפכה שטמונה בסופו של דבר גם בתשתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully