וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: האם מורה הנהיגה אחראי לתאונה שגרמה התלמידה?

12.7.2018 / 14:35

בסרטון נראה כי התלמידה לא נתנה זכות קדימה לרכב שנסע ישר וגרמה לנהג לסטות מנתיבו ולהתנגש ברכב אחר. הנהג שרכבו נפגע: "המורה סירב לתת לי פרטים, לא יצא אפילו מהרכב לבדוק מה קורה והסתלק מהמקום"

יח"צ - חד פעמי

הנחת היסוד שעומדת מאחורי לימוד נהיגה היא כי תלמיד אינו בקי ברזי מערכות הרכב ולבטח אינו יודע להשתלב היטב בתנועה. לפיכך, המורה הוא הגורם היחיד שנושא באחריות במקרה תאונה. בתוך כך, במרוצת השנים האחרונות הוגשו מספר רב של תביעות כנגד תלמידי נהיגה שחויבו לשלם פיצויים בשל הנזקים שנגרמו בתאונה לרכב הנוסף המעורב בהתנגשות. איך ייתכן כי גם התלמיד מחויב לשלם מכיסו את הנזקים ולא רק המורה, שאמור לפקח על התנהלותו?

התשובה לכך טמונה בהגדרת פקודת הנזיקין שמסדירה את יסודות דיני הנזיקין בישראל, וקובעת את עוולת הרשלנות שאינה עושה הפרדה ואינה מייחסת חשיבות לסוגיית קיומו או העדרו של רישיון הנהיגה. מכוח הפקודה, גורם שהתרשל והפר את חובתו ובכך גרם לנזק ישלם פיצויים, בהתאם לחלוקת האחריות בין הצדדים וכאמור, ללא קשר לעובדה האם החזיק ברישיון נהיגה: "דומה הדבר למקרה בו רכב שנהוג ע"י בחור ללא רישיון שפגע ברכב אחר. זכותו של הניזוק לקבל פיצוי עבור נזקיו ואין זה מעיניינו האם היה או לא היה לבחור רישיון נהיגה", מסביר עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני נזיקין וביטוח.

תאונת דרכים של מורה נהיגה ותלמיד בגין הסחת דעת. יחצ,
תלמיד הנהיגה ברכב מסוג קיה מגיח משמאל/יחצ

כך זה נראה מנקודת מבטו של הנהג

בסרטון שהגיע לידנו באדיבות 'עמותת אור ירוק' מתעד נהג בכביש 412 את התגלגלות האירוע טרם התאונה ובמהלכה; עם הגיעו לכניסה למושב בניה, הרכב ללימוד נהיגה, נהוג ע"י התלמיד, נכנס בפראות לצומת, סוטה שמאלה ללא מתן זכות קדימה וכתוצאה מכך, ועל מנת להימנע מפגיעה בו, הרכב שנוסע בנתיב ישר סוטה ממסלולו ופוגע ברכב נוסף. מנגד, ניכר כי מהירות נסיעתו של הנהג בנתיב ישר גבוהה מהמותר ואילו היה נוסע לאט יותר, יכול היה להבחין מבעוד מועד בתלמיד מבצע את הפניה באופן הזה.

כך או כך, מטבע הדברים יגיע המקרה לפתחו של בית המשפט שיידרש לפסוק לגבי חלוקת האחריות בין הצדדים ובהתאם לכך, ייקבע סכום הפיצוי אותו יידרש לשלם התלמיד וגם המורה. המורה מנגד, מספר סיפור שונה לחלוטין לגבי נסיבות התאונה. על פי דברי הנהג, "אחרי התאונה מורה הנהיגה יצא מהרכב ואמר שבכלל ניסיתי לפנות ימינה ושנזכרתי מאוחר מדי ושברתי חזק ימינה לכיוון המושב. המורה סירב לתת פרטים, לא הודה בעבירה והסתלק מהמקום. למזלי עומדת לזכותי מצלמת הדרך שהקליטה את כל מה שקרה".

עמותת אור ירוק: "ממורה נהיגה, כזה שמחנך ומלמד את הדור הבא של הנהגים מצופה להוות דוגמא לשאר הנהגים. כאשר מתרחשת תאונה חשוב להשאר בזירה ולהגיש עזרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הסחות דעת בזמן שיעור

סוגיה יסודית שנגזרת מהתנהלות מורי הנהיגה בישראל כפופה לקביעה בחוק הישראלי. האם החוק מתיר להם לדבר בטלפון תוך כדי נהיגה, לאכול, לשתות ולמעשה לנהל את המשרד שלהם, במהלך השיעור? החוק קובע, קודם כל, כי קיים איסור שימוש בטלפון בעת הוראת נהיגה. בעל רישיון להוראת נהיגה לא ישתמש במכשיר טלפון קבוע או נייד בעת הוראת נהיגה ברכב מנועי, אלא באמצעות מיקרופון המותקן ברכב. יו"ר איגוד מורי הנהיגה אבי גולן מבהיר בנוסף, כי החוק אף אוסר על המורה לאכול במהלך הנהיגה ולמעשה "מוטלים עליו איסורים כאילו הוא נוהג בעצמו".

ND - משרד הרישוי מנע ממתבגרת לקבל אישור להתחיל בלימודי נהיגה בשבל טיפול פסיכולוגי. מערכת וואלה! NEWS
ND - משרד הרישוי מנע ממתבגרת לקבל אישור להתחיל בלימודי נהיגה בשבל טיפול פסיכולוגי/מערכת וואלה! NEWS

האומנם החוק מיושם באופן מלא? האם מורי הנהיגה מהווים מופת לתלמידים? כלל לא בטוח. משיחות שניהלנו עם מספר תלמידים שלומדים מתברר כי התמונה עגומה. אולג, תלמיד נהיגה מספר לוואלה! רכב: "יש לי אחלה מורה, באמת. אבל אחרי שלושים שנה בה הוא מלמד תלמידים באותו המסלול, הוא זוכר אותו בעל פה, רוב הזמן עסוק בטלפון שלו ולקבוע פגישות". גם ירדן, תלמידת נהיגה מספרת על ציות חלקי לחוק של מורה הנהיגה שלה: "אני מרגישה לא הכי בנוח להעיר לו אבל הוא כל הזמן כותב ביומן שלו בזמן השיעור. לא יכולה להגיד האם זה מסוכן כי הוא כן מחובר למה שקורה בכביש אבל אם אתה אומר שאסור, אז ברור שהוא עושה את זה".

בעוד שחלק מהתלמידים לא מודעים לאיסורים שהחוק מטיל על המורים, המשטרה מודעת היטב ואוכפת את החוק . כך למשל מורה לנהיגה מהדרום, שבעברו התעבורתי 71 עבירות תעבורה, נתפס מדבר בסלולרי בזמן שתלמידו הצעיר מנווט את דרכו על הכבישים. השופטת הגיבה לכך בחומרה בעניינו בבית המשפט: "הוא אמור להוות מודל חיקוי לתלמידיו", ופסלה את רשיונו לשלושה חודשים. במקרה אחר, מורה לנהיגה מבית שמש נתפס על-ידי המשטרה בזמן שלימד תלמידה ועוכב לחקירה בחשד שלימד בעת שהיה תחת השפעת סמים ובהחזקתו נמצא חומר החשוד כסם.

למה התלמיד צריך לשלם?

הקביעה לפיה תלמיד צריך לשלם עבור הנזקים שנגרמים במהלך לימודיו מחדדים את הצורך מבחינתו לברר קודם לתחילת הלימודים כי ברשות המורה פוליסת ביטוח מקיף, היות והחוק אינו מחייב את המורה להצטייד בה, אלא רק בביטוח חובה. הסיכון מבחינת חברת הביטוח במתן כיסוי למורי נהיגה מעלה באופן חד את גובה הפרמיה שהם משלמים בהשוואה לביטוח מקיף רגיל ובהתאמה לכך, גם את הקושי לממן את רכישתו: "אני מורה לנהיגה בתחילת הדרך, אין לי הרבה תלמידים ולצערי אני לא יכול לממן כרגע רכישה של פוליסה כזו" , אומר לוואלה אחד ממורי הנהיגה מאזור המרכז.

עו"ד ורשה מבהיר כי במקרה בו אין למורה כיסוי ביטוחי שכולל את האחריות כלפי נזקים שיגרמו לצד ג' - הוא "למעשה חושף את התלמיד לכדי תביעה ותשלום פיצויים". סוכן הביטוח תומר גוטוירט: "אין ספק כי מעטפת ביטוחית למורה לנהיגה יקרה יותר מאשר זו שנרכשת לנהג פרטי אולם ניתן כיום במסגרת הסדר ביטוחי ייעודי לקבל פרמיה זולה הרבה יותר עם כיסוי רחב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully