וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטח משומש: ג'יפ רנגלר JL החדש עומד להגיע אלינו בקרוב - האם זו ההזדמנות לרכוש JK משומש?

17.7.2018 / 8:13

אוניות עמוסות ברנגלרים יפליגו בקרוב לישראל ואין ספק שיהיו ג'יפאים רבים, שלא יעמדו בפיתוי לשדרג את ה-JK המזדקן שלהם... האם זו ההזדמנות לרכוש רנגלר משומש, במחירים פחות היסטריים?

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
רנגלרJL החדש בדרך לישראל, והרבה ג'יפאים ירצו אחד כזה. האם זה זמן טוב לקנות את ה-JK המשומשים שלהם?/ניר בן טובים, רמי גלבוע

קהיליית הג'יפאים רוחשת, וכולם מחכים לראות בארץ את רנגלר JL החדש עליו כבר סיפרנו לכם ב-וואלה. בסמלת יבואנית Jeep לא מכבירים בפרטים אבל הם מאשרים כי ה-JL אמור לנחות אצלנו "במהלך 2019". יותר מכפי שאני למד מהצהרותיהם העמומות, אני נתקל במבצע מכירות ארצי לג'יפ רנגלר, הכולל הטבות של עשרות אלפי שקלים; זה אומר שמועד הגעת ה-JL לישראל אינו כל כך רחוק, וכי סמלת מתחילה לנקות את המדפים.

לא פורסמו עדיין מחירי רנגלר החדש בישראל אבל רנגלר JL עולה בארה"ב 18-20% יותר ממחירו שלJK מקביל; חישוב פשוט מצביע על מחיר צפוי בישראל של 315,000 שקלים ל'ספורט' 3-דלתות קצר, עד 350-370 אלף שקל קשים מנשוא לרוביקון JL 5-דלתות. אני יכול לספר לכם שכבר היום תוכלו להזמין רוביקון JL בייבוא אישי; המחיר המפורסם בסוכנויות הוא 342,000 שקלים, כרגע, לא יודע, לא בדקתי, בלי נדר... כך או כך, אין לי ספק שג'יפאים רבים לא ירצו להישאר עם ה-JK 'הישן'; חלקם קנו את הג'יפ רק לפני שנה-שנתיים, שיפרו אותו ביד רחבה, ועכשיו ימהרו להיפטר מהסחורה המשומשת.

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
גם רנגלר 'ספורט' מבוקש מאוד, אם כי פחות מה'רוביקון' האייקוני/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מניית זהב בשוק המשומשות

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
זהו הרוביקון 2015 אותו העלינו על הליפט. בדרכי הקצרה למוסך עצרו אותי שני אנשים שהיו מעוניינים לקנות; גם בעל המוסך חשק ברוביקון המקסים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

רנגלר הוא רכב נחשק מאוד, השומר על מחירי פיצוץ בשוק המשומשות; סביר להניח שרוב רוכשי JL ישתדרגו מ-JK רעננים יחסית, אליהם נתייחס בכתבה זו. האם זה אומר שהמחירים יצנחו? לא בהכרח, רנגלריסטים מושבעים טוענים שהמחירים מתחילים אפילו לזחול כלפי מעלה, בידיעה שמחירי רנגלר חדש עומדים לעלות בכמה עשרות אלפי שקלים... לך תדע מה יקרה עם המחירים? מה שבטוח הוא שהיצע הרנגלרים המשומשים יגדל זמנית, וזה יעניק לרוכשי המשומשים היצע גדול יותר.

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ג'יפ רנגלר/ניר בן טובים, רמי גלבוע

כדי להמחיש עד כמה מצומצם שוק הרנגלרים המשומשים, בדקתי ומצאתי כי ביום סגירת הכתבה פורסמו ביד-2 עשרים וארבעה (24 בלבד) רנגלרים ארוכים, מהשנים 2012-2018; באותו יום פורסמו בלוח למעלה מ-1200 ספורטאז'ים מאותן שנים, מטורף! אגב, לידיעת החברים מיד-2: ספורטאז' הוא קרוסאובר, ג'יפון, מכונית משפחתית - הוא יכול להיות כל דבר, אבל מקומו לא צריך להיות בקטגוריית "ג'יפ". לא התבלבלתם קצת?

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
רנגלר יכול להיות צנוע ועדין, או להשתדרג לרמה של מפלץ שטח; הרוביקון הכסוף שופר בסדנת "רוק סוליד" הישראלית עם הגבהה 4.5-אינץ', צמיגי 35 אינץ', צי'פ מנוע ועוד. לא חוקי לכביש, למתקדמים בלבד!/ניר בן טובים, רמי גלבוע

המחירים המבוקשים לרנגלר אנלימיטד 4-דלתות נעו מ-170,000 שקלים לרנגלר 2012 עם מנוע 200 כ"ס הישן (לא מומלץ), ועד 270-320 אלף ל-JK מודל 2018. טווח המחירים הגדול אינו נובע רק מגחמות המוכרים אלא גם מההבדלים בין גרסת 'ספורט' ל'רוביקון' הנחשק ובעיקר - מרמות שונות של שיפורים. מעטים בעלי הרנגלרים שאינם משפרים אותם בכלל, והרוב משקיע ברכב סכומים גדולים ביותר. צמיגים, מתלים, מיגונים, מערכות שיפור מנוע, סרנים ויחסי העברה, קוסמטיקה ותאורה... השמיים הם הגבול, גם במסגרת המגבלות החוקיות על שיפור רכבי שטח בישראל. אגב - מי שרוצה רנגלר ואין לו תקציב גבוה כל כך, יוכל למצוא את אושרו עם TJ מודל 2000 למשל; פחות מ-100,000 שקלים והוא שלך.

רוכשים, היזהרו בקניותיכם!

קניית רכב משומש היא עניין מורכב וחמקמק, בוודאי כאשר מדובר ברכב ייחודי כמו רנגלר שעובר טראומות של נסיעות שטח ושיפורים רבים. שדרוגים רבים לא נעשו בתבונה וברוחב לב, חלק מהכלים משתכשך חופשי במי הים התיכון, אחרים נלחמים בסלעים של כמריר. מיד ניכנס למוסך בו נלמד על נקודות התורפה של רנגלרים משומשים אבל עוד לפני כן, כמה מחשבות.

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
בסופו של פס השיפורים עלול לחכות לכם בוחן רכב ערני... משרד התחבורה מוריד מהכביש רנגלרים מוגזמים, המיועדים לנסיעה בשטח בלבד/ניר בן טובים, רמי גלבוע

אם זה הרנגלר הראשון שלכם, אתם חייבים להיעזר ביועץ ידען ואמין. רנגלר הוא רכב שטח מופלא, אבל הוא אינו מזכיר שום דבר אחר על הכביש. גם רנגלר משובח אינו מעודן כמו לנד קרוזר או פג'רו; האייקון האמריקני רועש ומחוספס, סרניו החיים משדרים תחושות מוזרות לנהג העירוני, ההיגוי חופשי, הבלמים חלשים, יש חופשים במערכת ההנעה... לפני הביקור במוסך הציצו מתחת למרכב, הקפידו לצאת לסיבוב התרשמות עם 'אחד שיודע'.

אם זה הרנגלר הראשון שלכם, התרחקו מכלים שעברו שיפורי עבירות קיצוניים; הגבהות של 4-6 אינץ', צמיגי 34 אינץ' ויותר, צ'יפים למנוע, כל אלה הופכים את הרכב למפלצת עבירות וביצועים - אבל יש להם מחיר גדול בסעיפי הבטיחות, חוקיות, אמינות, ונוחות הנסיעה. תאמינו לי, רוביקון עם הגבהה של 2-אינץ' יביא אתכם רחוק מאוד, לא צריך יותר!

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
גם 'ספורט' סטנדרטי יכול לעבור את הר חמרן, אבל הוא נמוך מדי לשבילים התובעניים של הר הנגב/ניר בן טובים, רמי גלבוע

אם אתם מתעקשים לרכוש רכב משופר מאוד, בדקו היטב שהעבודה נעשתה בידי איש מקצוע, והמכלולים אינם מאולתרים. התרחקו משיפורים שנעשו וגומרו ביד גסה, מרכב עם סימני חלודה, או מערכות חשמל מרושלות. ולאחר כל זה, לכו לבדיקה במוסך ג'יפאים המכיר היטב את הרנגלר, לא מכון בדיקה של טוסונים וספורטאז'ים.

בכתבה זו איננו מנסים לחסוך לכם את הצורך בבדיקת מוסך; כאשר משקיעים 200-300 אלף שקלים בקניית רכב משומש, אתם חייבים עין מקצועית שתוודא שאינכם רוכשים כלי חבוט ומרוט, מתחת לקוסמטיקה נוצצת. לפני שתשכיבו כסף רב לבדיקה במוסך, בצעו מספר בדיקות מקדימות המפורטות מטה; ככה תפסלו מראש רכב הסוחב עליו ערימת שרצים.

על הליפט

עם תצרוכת דלק של 5-6 קילומטר לליטר על הכביש ורמת עידון מפוקפקת, רוב הרנגלרים אינם צוברים קילומטרים רבים על השעון. חלק גדול מהכלים שפורסמו למכירה היו עם פחות מ-100,000 קילומטרים, כך שלא אמור להיות להם בלאי מכאני חמור. אפשר לשער שחלק ניכר מהרנגלרים שייפלטו לשוק יהיו משנות הייצור האחרונות, 2014-2015 ואילך; אנו נתמקד בכלים כאלה ולשם כך פנינו אל אסף הלוי ממוסך עדן בראש העין. אסף הוא מכונאי ג'יפים וותיק המטפל בעשרות רנגלרים, פטרולים, רכבי עבירות מקצועיים וכיו"ב.

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
רוביקון נקי ומסודר מאוד. אין מעיכות במערכת הפליטה, אין נזילות שמן, האוטו נקי ונחשק/ניר בן טובים, רמי גלבוע

העלינו על הליפט רוביקון 2015 במצב מעולה, עם 51,000 קילומטרים על השעון. הג'יפ הלבן עושה שטח, אבל ממש לא קיצוני. יש לו הגבהה תקנית של 2" עם בולמי פוקס, פגושAVM איכותי ומיגונים מינימליים, מה שבאמת צריך. הרכב נועל צמיגיAT מתוצרתBF במידה המקורית של 245/75R17; זו מידה "אירופאית" שהגיעה לישראל, מקבילה ל-31.5 אינץ' אמריקני. הרוביקונים החדשים נמכרים בארה"ב עם צמיגי 33, עדין לא ידוע כיצד יגיעו לישראל.

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
לאחר אמבטיית בוץ, כדאי לשטוף היטב את הגחון/ניר בן טובים, רמי גלבוע

"רוביקון מרופא, לא ראה שטח"

הרכב הלבן שייך אמנם לרופא, אחד מחבורת הטיילים שלנו. מלמטה הוא נראה מושלם - אין נזילות, יש מעט מאוד כיפופים וחופשים, ההגבהה המתונה (2-אינץ') אינה גורמת נזקים סביבתיים למכלולי ההיגוי וההנעה. צינור ודוד המפלט אינם מעוכים, סימן נוסף ליחס טוב של הדוקטור. לאחר שהתפעמנו ממצבו הכללי של הרכב, הצביע אסף על נקודות תורפה קלאסיות.

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
תושבת הפנהרד הקטנה לא תעמוד בעומס של רכב מוגבה; יש להקפיד על תיקון הגיאומטריה של הסרן וההיגוי/ניר בן טובים, רמי גלבוע

סדקים וריתוכים בתושבת מוט פנהרד: מוט פנהרד מייצב את הסרן הקדמי וכאשר מבצעים ברכב הגבהה (אפילו של 2 אינץ' בלבד) בלי לתקן את הגיאומטריה, התושבת (נמצאת בצד ימין של הסרן הקדמי) עלולה להיחלש ואף להיעקר ממקומה. כל סדק בפרופיל המתכת או סימני ריתוך מרושל, מצביעים על התקנה בעייתית וצורך בהחלפת התושבת. מחיר תושבת חדשה והחלפתה, כ-2100 שקלים. נסיעה עם מוט פנהרד לא מאוזן עלולה לייצר תופעה בשם Death Wobble, טלטול אגרסיבי ומסוכן של הסרן הקדמי.

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
אסף מצביע על הנקודה הרגישה ביותר בכל רנגלר חדש, תחתית מיכל הדלק. כמה שריטות ייצוגיות לא צריכות להדאיג אתכם, גם לא כיפוף קל של מגן המיכל המקורי/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מיכל דלק: מאז הועבר מיכל הדלק מאחורי הרכב אל חלקו המרכזי (משיקולי בטיחות), המיכל הפך להיות המכלול הנמוך והפגיע ביותר. בדרך כלל ניתן להסתפק במיגון המקורי והוא עלול להיות שרוט במקצת, או אף מכופף בעדינות פנימה (כלפי למעלה). אם המיגון המקורי נראה כמו בתצלום, הכול בסדר. אבל מיגון מרוטש ומכופף כנייר אלומיניום עלול להצביע על פגיעות במיכל עצמו, או אף במשאבת הדלק. אצל רוביקון שהורכב לו מיגון נוסף למיכל הדלק, בדקו שהמיגון לא חרץ חריצים בגל ההינע האחורי - המרחק בין מיכל הדלק לגל ההינע קטן מאוד, והמיגון עלול ליצור חריצים סיבוביים בגל ההינע, או לקרוע את 'גרמושקת' הגומי.

גומיות זרועות הרדיוס, חיבור קדמי-עליון: הגומיות העגולות נוטות להיסדק מיובש ועומסים, או אף להיקרע. החלפת זוג, 420 שקלים.

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הגומיות הקטנות עלולות להתייבש, ולגרום לחריקות בזמן עבודת המתלה/ניר בן טובים, רמי גלבוע

חופש בצלבים: בכל רנגלר יש לבדוק חופשים, בעיקר אם בוצעה הגבהה מעל 2 אינץ'. יש להשתחל מתחת לרכב (טוב שהוא גבוה...). נסו להזיז את שני גלי ההינע האורכיים, ימינה-שמאלה, ובסיבוב. החופש צריך להיות בסביבות מילימטר אחד. יותר מזה, הצלב חשוד כדורש החלפה. חברכם הג'יפאי ("אחד שיודע") יראה לכם מה מידת החופש הסבירה.

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
אם יש סימני נזילת מים, צריך לבדוק אם הבעיה היא באטמי הגומי או במנגנון הנעילה של הגג/ניר בן טובים, רמי גלבוע

תא הנוסעים: הריפודים והדיפונים פשוטים מאוד, אבל הם גם עמידים. בדקו באופן כללי אם הרכב רענן ומטופל בכבוד. חפשו סימני נזילה מחלקיו המתפרקים של גג הפיברגלאס. אם יש סימני נזילה, יכול להיות שאתם צריכים להחליף אטמים, לא זול. אם אתם קונים רכב ברזנט, בדקו היטב את תקינות החלונות, הרוכסנים וכיו"ב.

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
בדקו שהקניסטר אינו פגוע מסלעים. וודאו שחופש גלי ההינע אינו מוגזם, וכי גרמושקות הגומי אינן קרועות/ניר בן טובים, רמי גלבוע

קניסטר: בדקו שה"קניסטר" המותקן מאחור בצד שמאל, אינו פגוע. הוא ממוקם באופן חשוף, מטרתו למחזר אדי דלק מהמיכל - אם הוא פגוע או תלוש, התיקון עלול להיות יקר מאוד.

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מנגנון הניתוק נמצא מתחת לפגוש הקדמי. מיקום רגיש ופגיע/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מנגנון ניתוק מוט מייצב: מכלול נוסף החשוף לפגיעה הוא המנגנון לניתוק מוט מייצב, המותקן מתחת לפגוש הקדמי. אם הוא פגוע או שנורית האזהרה דולקת, עלול לחכות לכם תיקון של אלפי שקלים. באופן כללי, לפני שאתם בכלל מתכופפים מתחת לג'יפ, בדקו בשקדנות את נוריות האזהרה. הן אמינות בדרך כלל, ועלולות לבשר על תקלות חמורות.

בזמן ניתוק המוט המייצב הקדמי, שרוול הגומי של גל ההינע הקדמי עלול להיקרע על עוקת השמן של המנוע, יש לבדוק אותו ויזואלית. תושבת בולמי הזעזועים האחורית נמוכה וחשופה לפגיעת סלעים; אין מה לעשות כנגד זה אבל כדאי לבדוק שהיא לא חבוטה מדי, ואין נזק (או נזילות שמן) לתחתית הבולם.

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ג'יפ רנגלר/ניר בן טובים, רמי גלבוע

האם לקנות רנגלר משומש?

אל תיבהלו מהרג'קטים. רנגלר שטופל היטב ולא שופר בהגזמה, הוא רכב אמין ויציב בדרך כלל. תתחילו עם רכב צנוע ואם זה ממש חשוב לכם, שפרו אותו בהמשך. היזהרו בזמן הקנייה, אבל אל תוותרו עליה: כל ג'יפאי חייב שיהיה לו בזמן זה או אחר,Jeep רנגלר אמיתי - רצוי אחד עם גג ברזנט, אותו אפשר לקפל לעת ערב. אם המחירים הנקובים מעלה גבוהים מדי, תוכלו לקבל את חווית הג'יפאות הטהורה גם על סיפון של רנגלר TJ, ג'יפ סופה או אפילו סיקס קשיש וכריזמאטי - העולה פחות ממכונית מיני משומשת.

ג'יפ רנגלר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ג'יפ רנגלר/ניר בן טובים, רמי גלבוע
  • עוד באותו נושא:
  • ג'יפ
  • משומש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully