וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענן אבק חשמלי: מבחן על אלטה רדשיפט אי-אקס

28.7.2018 / 8:47

ה-ALTA REDSHIFT EX הוא טעימה ראשונה מהעתיד, העתיד של אופנועים ללא מנוע בעירה פנימית. בלי רעש, בלי עשן או חום, אבל באיזה מחיר? מה נשאר בחווית הרכיבה, מה התשלום בטווח ובעלויות?

ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים. ראובן סביו, ניר בן טובים
הכל דומה, והכל שונה כל כך על אופנוע שטח מקצועי וחשמלי/ניר בן טובים, ראובן סביו

במבט ראשון הוא נראה כמו מרבית אופנועי השטח התחרותיים, לוקח שניה עד שמבחינים שבמקום מנוע יש תיבה מתכתית גדולה ובמקום תיבת אוויר יש חור גדול, אז מבינים שזה משהו אחר. מכאן ואילך כבר מתחילים לחפש עוד פרטים מיוחדים ומגלים, שגם אין מערכת פליטה, ידית מצמד, מיכל דלק ועוד מספר עצום של חלקים מסקרנים נוספים. ה-ALTA EX הוא אחד מהאופנועים המעניינים ביותר מבחינה טכנולוגית שיצאו לשוק בשנה האחרונה ובנוסף גם בזכות העובדה שהוא מצליח להתחרות בהצלחה במסלולי המרוצים מול אופנועים מקצועיים עם מנוע בנזין.

ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים. ראובן סביו, ניר בן טובים
ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים/ניר בן טובים, ראובן סביו

הוא לא "כמו", הוא אחר לגמרי

האופנוע מיוצר על ידי חברת ALTA מקליפורניה, שמקום מושבה בסמוך ל"עמק הסיליקון" הוא בהחלט לא מקרי. באותו אזור שוכנים משרדי חברת טסלה המוכרת היטב מתחום המכוניות החשמליות ועוד אלפי חברות בתחום ההייטק וזו בדיוק הסביבה שממנה יכול לצאת אופנוע כל כך מתקדם מבחינה טכנולוגית והנדסית. לעומת אופנועי ה-ZERO והקי.טי.אם פרירייד החשמליים, שאותם זכיתי להכיר מקרוב בעבר, ה-ALTA הוא סיפור אחר לחלוטין. ה-ALTA הוא בראש ובראשונה אופנוע מרוץ על כל המשתמע מכך, החל מהספק המנוע, התנהגות המתלים ועד לתנוחת הרכיבה ושרידות המכלולים השונים.

כבר לפני כשלוש שנים, לאחר הרכיבה הראשונה על אופנועי ה-ZERO הבנתי שגם כאשר ייעלמו לחלוטין מנועי הבנזין, עדיין ניתן יהיה ליהנות מרכיבה בשטח על אופנועים חשמליים. עכשיו אחרי שרכבתי על ה-ALTA החדש, הבנתי שהמעבר לאופנועי שטח חשמליים יהיה הרבה יותר מהנה, מרגש וקרוב ממה שחשבתי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים. ראובן סביו, ניר בן טובים
זה מתחיל משלדה שלא נראית כמו שום דבר מוכר/ניר בן טובים, ראובן סביו

טכנולוגיה עתידנית

בגלל ייחודו של ה-ALTA EX כל חלק בו הוא פנינה לחובבים ולמבינים בטכנולוגיה, אך בכדי לא לשעמם יותר מידי נתרכז רק בכמה מאפיינים מרכזיים. שלדת האלומיניום בנויה משלושה חלקים עיקריים. החלק הראשי המחבר בין צוואר ההיגוי לציר הזרוע האחורית בנוי משני חלקים העשויים מאלומיניום ונראים מאסיביים ביותר ומחוברים ביניהם עם ברגים. בחלק הקרוב לציר המזלג האחורי נמצאים המנוע, התמסורת ולהפתעתי גם מערכת הקירור.

המנוע הוא מתוצרת חברת PMACוהספקו 42 כ''ס והוא אטום לחלוטין כנגד חדירת מים. מיקום המנוע מעל ציר המזלג האחורי ממקם אותו בדיוק במרכז האופנוע, לטובת היציבות ויכולת השליטה של הרוכב. בשונה ממרבית הכלים החשמליים, המנוע מקורר בנוזל וזאת על מנת לאפשר הספקים גבוהים במיוחד מבלי לפגוע באמינות וביכולת המנוע לפעול גם בתנאי חום קיצוניים.

ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים. ראובן סביו, ניר בן טובים
כל החשמל האצור הזה אומר שיש לו המון כוח שנשלט ביד ימין/ניר בן טובים, ראובן סביו

מערכת הקירור משתמשת במשאבה חשמלית המזרימה את נוזל הקירור גם כאשר עומדים במקום בלי קשר למהירות הסיבוב של המנוע. המשאבה פועלת גם במקרה שהמנוע כלל לא מסתובב וזה בהחלט יתרון ברכיבת הארד אנדורו איטית. המזלג האחורי ותת השלדה האחורית בנויים בצורה קונבנציונאלית הרבה יותר, כאשר הבולם מחובר אל הזרוע האחורית עם מנגנון לינק פרוגרסיבי.

המתלים מיוצרים על ידיWHITE POWER , בדגם האנדורו EX המזלג הוא מסוג CS4 והבולם האחורי זהה לזה של הדגמים התחרותיים של הוסקוורנה ובדגם המוטוקרוס מורכבים אותם בולמים של דגמי המוטוקרוס של קי.טי.אם כולל מזלג האוויר החדש. בנוסף לכך ישנם עוד חלקים רבים, כגון המזלג האחורי, מנגנון הלינק, ברגים ועוד שנראים לקוחים מדגמי קי.טי.אם-הוסקוורנה השונים, שיתוף פעולה מעניין מאוד...

ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים. ראובן סביו, ניר בן טובים
ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים/ניר בן טובים, ראובן סביו

המצבר הוא מסוג ליתיום יון ופועל במתח של 350 וולט! ובעל קיבולת אנרגיה מקסימלית של 5.8 קילוואט לשעה. בכדי להקטין את הסיכוי להתחממות המצבר הוחלט לצבוע אותו בצבע כסף ובנוסף להשתמש במערכת הקירור בכדי לסייע. טעינה של המצבר ממצב ריק אורכת שעתיים וקיימים סוגים שונים של מטענים בהתאם למקור הטעינה הזמין. כל מערכת הבלימה היא מתוצרת BREMBO ושוב פעם זהה לזו של אופנועי קי.טי.אם השונים. עוד פרט מעניין היא העובדה שהאופנוע עומד בתקן המחמיר IP67. משמעותו של תקן זה היא שהאופנוע עמד בבדיקת אטימות לכניסת אבק דק מאוד והטבלה במים בעומק 1 מטר למשך 30 דקות מבלי שזה ישפיע על פעולתו. נתון זה בהחלט מרשים ומעורר רעיונות מאוד משעשעים לגבי שימושים אפשריים באופנוע ולגבי יכולת השרידות שלו.

ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים. ראובן סביו, ניר בן טובים
ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים/ניר בן טובים, ראובן סביו

מה לוקח, כמה נותן?

תנוחת הרכיבה בעמידה ובישיבה נוחה מאוד וכמעט זהה לזו של אופנועי שטח תחרותיים, פרט לרוחב שקטן יותר ביחס לאופנועי הבנזין באזור שבו אמור להיות מיכל הדלק. בנוסף לכך, העדר ידית מצמד, רגלית הילוכים והרגישות של ידית הגז מחייבים פרק הסתגלות קצר.

לאחר פתיחת הסוויץ' והעברת המתג הראשי למצב נסיעה מתחילים לשמוע רעשים של ממסרים חשמליים ומשאבה שנכנסים לפעולה, אך שום רמז למה שעתיד להתרחש עם פתיחה של ידית הגז. פתיחה של ידית הגז ואני מוצא את עצמי נאבק בכל כוחי על מנת לא להיתלש מהכידון ורק שריקה חרישית ואיבודי האחיזה של הגלגל האחורי, תוך כדי התאוצה, מפרים את השקט מסביב. בתוך כל המהומה הזו, אני נזכר בשיעורי הפיסיקה על התורה האלקטרומגנטית ומודה לגיימס מקסוול על התרומה המכרעת שלו לפיתוח התורה האלקטרומגנטית והמנועים החשמליים שבאו בעקבותיה.

ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים. ראובן סביו, ניר בן טובים
ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים/ניר בן טובים, ראובן סביו

בזכות המומנט האדיר שמנוע חשמלי מיצר כבר מסל''ד אפסי, התאוצה של ה-ALTA EX היא משהו ברמה אחרת לעומת כל אופנוע עם מנוע בנזין שהכרתי. הסיבה לכך היא שבמנוע חשמלי מה שקובע את הכוח שהוא מייצר זו עוצמת הזרם העובר בסלילים וזה ללא קשור למספר סיבובי המנוע באותו הרגע. לעומת זאת במנועי בנזין שבכדי שהמנוע יפיק כוח רב הוא זקוק לכמות גדולה של תערובת ולכן חייב להסתובב מהר או להשתמש במדגש טורבו שגם הוא מתחיל לפעול רק מסל''ד מסוים ואילך. ההבדל הוא עצום ויעידו על כך הפסים השחורים הארוכים שהשאירו צמיגי המוטוקרוס של מישלן על האספלט בכל הניסיונות שלי לא לסגור מצערת בזמן התאוצה.

צריך גם לקחת בחשבון שאין כאן צורך להעביר הילוכים ולכן אין כל השהייה במשיכה לפנים ממצב עמידה עד למהירות המרבית שמוגבלת על ידי המחשב ויחסי ההעברה ל-120 קמ''ש. מהר מאוד הבנתי שעדיף להתחיל עם בורר מצבי מנוע במצב 3 או אפילו 2 מתוך 4, כי אין סיכוי למצוא אחיזה בשטח היבש עם מנוע חזק כל כך. לאחר שהבנתי עם מי יש לי עסק החלטתי להוריד הילוך, או במקרה הזה להוריד מפה, להקטין את הזרם למנוע ולהיכנס בזהירות לשטח.

התחלתי לרכוב לאורך הסינגלים באופן פחות אגרסיבי ומהר מאוד התחלתי לחייך לעצמי בתוך הקסדה. תוך כדי הרכיבה הצלחתי לשמוע ציוץ ציפורים, מטוסים בשמיים ואפילו את רעש הרוח בין העצים וזה גורם לי להבין שיש פה משהו חדש ומעניין מאוד בכל הקשור לחוויית הרכיבה.

בקפיצות הרגשתי שצריך למקם את הגוף ולתזמן את פתיחת ידית הגז באופן שונה ממה שאני רגיל מאופנועי הבנזין. פעמים רבות הגלגל הקדמי נחת לפני האחורי ובהחלט צריך להתרגל לאופי השונה של המנוע החשמלי ולהעדר המצמד. בקטעים הקשים ובעיקר בעליות הסלעים הטכניות, ניתן לשמוע את הצמיג האחורי מתחיל לאבד את האחיזה בקרקע ובהתאם לווסת את הזרם וזה מאפשר להתקדם עם הרבה פחות חפירות של הגלגל האחורי.

ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים. ראובן סביו, ניר בן טובים
ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים/ניר בן טובים, ראובן סביו

בטיפוס מהמקום של מדרגות סלע גבוהות אני מתקשה לתזמן את מכת הכוח הדרושה כדי לזנק למעלה ופשוט עולה תוך כדי ויסות רציף של כוח המנוע. אני נתקל באותה בעיה, כאשר במהלך פניות ארוכות ורחבות אני מנסה לשלוט בזנב בעזרת החלקות כוח נשלטות של הגלגל האחורי. בניגוד למנועי הבנזין, אין כאן מצמד והשליטה בהעברת הכוח לגלגל האחורי דורשת פרק הסתגלות בכדי לשלוט היטב בכל הכוח שהמנוע החשמלי מסוגל להפיק. בכדי לעזור לרוכב להתאים את התנהגות המנוע לצרכיו קיימות אפשרויות כיוון רבות דרך המחשב המאפשרת לשלוט בפרמטרים השונים. אנחנו לא התעמקנו בכך, אך ללא ספק שזהו חידוש מעניין שרק לאחר בחינה לאורך זמן ניתן יהיה להבין את יתרונותיו.

ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים. ראובן סביו, ניר בן טובים
ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים/ניר בן טובים, ראובן סביו

למה כן, למה לא?

לאחר חצי שעה של רכיבה רצופה, בעיקר בגלל הספקנות שלי, אני עוצר לבדוק את מצב הסוללה. הטעינה ירדה רק ב-20%, החישוקים ישרים ואין פגיעות בשלדה התחתונה, בקיצור עבר את המבחן הראשוני בהצלחה. יתרונות נוספים של ה-ALTA EX טמונים בכך שהאופנוע לא מתחמם, לא נשפך דלק בנפילות, עלות ביטוח של 50 סמ''ק, טיפול גדול כל 1,000 שעות! דרגת רישיון A2 למרות הביצועים המדהימים, לא צריך להגיע לתחנות דלק, אפשר להחנות בבית בתוך ללא חשש לריחות רעים (לטענת הסביבה, אנחנו לא יודעים על מה הם מדברים), וייחוד טכנולוגי שאין לשום אופנוע אחר.

אני נשארתי המום מהביצועים של האופנוע וללא ספק ה-ALTA EX שינה אצלי את הדעה לגבי כלים חשמליים. האופנוע מיוצר במחשבה לספק לרוכב אופנוע עם ביצועים ושרידות בשטח ברמה גבוהה ביותר כולל להתחרות בהצלחה במרוצים מול אופנועים עם מנועי בנזין.

ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים. ראובן סביו, ניר בן טובים
ALTA REDSHIFT EX מבחן דרכים/ניר בן טובים, ראובן סביו

המגבלות של ה-ALTA EX, יחסית לאופנועי שטח מקצועיים, הם בעיקר בנושא זמן/טווח הנסיעה במצב של רכיבה מהירה ואגרסיבית שעשוי לרדת לסביבות שעה וחצי לעומת כ-4 שעות ויותר ברכיבה רגועה. בשל הפערים האדירים האלו, קשה גם לייצר הצהרה ריאלית לגבי טווח אמיתי. את זה נצטרך לבדוק במבחן שידמה רכיבה ושימוש יום-יומי באופנוע. צריך גם לקחת בחשבון פרק זמן ארוך יחסית של הסתגלות בכדי לרכוב עליו נכון ברכיבה מהירה ותחרותית. בנוסף, הוא ממש לא כלי שאפשר להגיע על גביו לשטח, לתדלק רגע לפני הירידה מהכביש, או אפילו למלא תוך דקות מג'ריקן ברכב הליווי.

האופנוע יכול להתאים לרוכב שרוצה להשתמש באופנוע לשימוש יום יומי ובסופי השבוע בשטח, בתנאי שטווח הנסיעה שלו לא עולה על המגבלות של המצבר. מבחינת יכולת השטח הוא בהחלט יכול לתת פתרון לרוכבי האנדורו והמוטוקרוס בעלי הדרישות הגבוהות ביותר. עם מחיר מחירון של 77,000, אבל עכשיו במבצע 69,700 ש''ח הוא גם יכול להתאים לרוכבים שעבורם אופנועי האנדורו הרגילים יקרים מידי לתחזקה בזכות מחירי הטיפולים, הביטוח, הטסט והעדר עליות דלק. אני בטוח שזו רק ההתחלה, כי בעוד כמה שנים נהיה בכל מקרה חייבים למצוא פתרונות חליפיים לנפט ולהוריד את רמת זיהום האוויר. מה שמעודד אותי היא העובדה שלאחר הרכיבה על ה-ALTA EX הבנתי שגם אופנוע חשמלי יכול להיות מאוד מהנה לרכיבה ובמקרים מסוימים אפילו יותר ממנועי הבנזין.

על הצד הטכני: ALTA REDSHIFT EX

משקל: 124 ק''ג
מומנט: 17 קג''מ
הספק מקסימלי: 42 כ''ס
מהירות מקסימלית: 120 קמ''ש
דרגת רישיון: 2A
זמן נסיעה: עד ארבע שעות, בהתאם לאופי הרכיבה
זמן טעינה: שעתיים
צמיגים: קדמי 90/90-21, אחורי 140/80-18
בלמים: קדמי 260 מ''מ, אחורי 220 מ''מ
מחיר: 77,000 עכשיו במבצע 69,700 ש''ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully