וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: מה הבין סרג'יו מרקיונה, שרוב מנהיגי התעשייה עוד לא מבינים

אסף בר-שי

26.7.2018 / 14:21

אהבתו העמוקה של מנהיג פיאט-קרייזלר למכוניות הנחתה אותו בדרך בלתי שגרתית, אבל מבריקה ומדויקת. מה במותו טלטל את עולם הרכב ומה בחזון שלו מסתמן כמבטיח את עתידה של קבוצת הרכב הגדולה. אסף בר-שי נפרד מסרג'יו מרקיונה שנפטר השבוע

סרג'יו מרקיונה. AP, AP
סרג'יו מרקיונה. נפטר בעקבות סיבוך רפואי עקב ניתוח בכתפו/AP, AP

אמש (רביעי) נמסר לעולם הרכב על פטירתו המטלטלת של סרג'יו מרקיונה, אדם מבריק ומנהיגה הבלתי מעורער של קבוצת פיאט-קרייזלר. בן 66 היה, ועד להתדרדרות הפתאומית במצבו, עוד שימש בתפקידו הרם.

פטירתו של האיש מותירה את עולם הרכב בהפתעה וטלטלה מכמה סיבות: החביבות האנושית שבו, שסימן ההיכר שלה היה הופעתו הקבועה בסריג צנוע ולא בחליפות מעצבים; ה"וורקוהוליזם" שלו שהשאיר אותו במשרד שעות על גבי שעות, אופי שייתכן שהיה אחת הסיבות המרכזיות להתדרדרות הקשה בבריאותו; ישנה האחריות התמנונית שלקח על עצמו, שהביאה לכך שבינתיים מונו שני אנשים להחליף אותו. הטלטלה נוגעת גם להערכה הרבה לעובדה שהוא, במידה רבה של צדק, היה האיש שהציל הן את פיאט והן את קרייזלר, כשלקח את מושכות כל אחת מהן בעיתה.

בסיבה הזו, האחרונה, מופיעות שלוש התכונות הכי בולטות אצלו: הגאונות, ההתנגדות המוחלטת לקבל על עצמו את תכתיבי המוסכמות וראיית פני העתיד.

כיצד מתייחס רואה-פני-עתיד לרכב האוטונומי?

החביבות המפורסמת, למשל, לא מנעה ממנו לחתוך את פתיל החיים של לנצ'יה למרות המסורת הוותיקה והאהובה שלה. על אף החיבור הרגשי למותג פיאט האיטלקי, לא היתה לו בעיה גם לאחרונה לצמצם מאוד את מקומה בחזון הקבוצה ולמרות שמומחי משא ומתן לא היו ממליצים על כך, הוא הצהיר שוב ושוב בפומבי כי הוא מחפש שותף אסטרטגי גדול. החשיבה הבלתי שגרתית וראיית פני העתיד הביאו אותו להכריז כי הוא גונז סדרה של דגמי מכוניות כביש, גם המרכזיים שבהם (ע"ע דודג' דארט, קרייזלר 200 ו-300), כיוון שהציבור מעדיף רכבי פנאי.
עכשיו שאלה: כיצד צפוי לפעול מנהיג רואה-פני-עתיד של יצרן רכב גדול, לנוכח תהפוכות התחבורה החכמה, אוטונומיה, בעיקר, ושאר הטכנולוגיות שצפויות לשנות מהיסוד את עולם התחבורה כפי שאנו מכירים אותו?

המתחרים של מרקיונה ב-GM, טויוטה, פולקסווגן, דיימלר. ב.מ.וו ורוב יצרני הרכב הגדולים האחרים הקימו ערוצים שונים שבהם מושקעים כספים רבים בפיתוח טכנולוגיה חדשה, באיתור ורכישה של חברות טכנולוגיה מוטורית גדולות וקטנות. המטרה? משתנה כמובן מחברה לחברה, אבל בגדול המטרה היא לשלוט בטכנולוגיה במינונים גדולים.

מרקיונה חשב אחרת לגמרי. המומחיות של מותגי הרכב שלו היא יצירת המכוניות עצמן, ולא סתם ביצירה אפרורית, אלא בחוויות עתירות רגש, מפיאט 500, דרך דגמי ג'יפ ואלפא רומיאו ועד למזראטי ופרארי. טכנולוגיה זו המומחיות של חברות הטכנולוגיה, כך מרקיונה, מכוניות זו המומחיות שלנו.

FCA תביא את החומרה, חברות הטכנולוגיה - את התוכנה.

סרג'יו מרקיונה. AP, AP
מרקיונה ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ליד מכונית של מותג Jeep בבעלות קרייזלר-פיאט/AP, AP

העתיד עם גוגל

שיטת הניהול הזו של מרקיונה חידדה מאוד את התפקיד של הקבוצה. כך נחסכים מיליארדים רבים, על פיתוחים של טכנולוגיה שלתפישתו אין זה תפקידו לעסוק בה, מעבר למינימום ההכרחי (נראה שפיתוח טכנולוגיה חשמלית היא כן מתפקידו של יצרן הרכב, אבל מרקיונה לא חדל להתלונן כי על כל פיאט 500 חשמלית הוא מפסיד הרבה כסף).
האם זהו המתכון לחיי נצח מוטוריים, או להיעלמות מעל פני האדמה?

המציאות בשטח רומזת כי התשובה היא א'. קבוצת קרייזלר היא זו שיצרה שיתוף פעולה אסטרטגי רחב היקף עם חברת הטכנולוגיה המתקדמת בעולם בתחום הרכב השיתופי, וויימו (Waymo) של ענקית החיפוש גוגל. FCA מספקת כבר בשלב זה עשרות אלפי כלי רכב, וויימו מתקין בהם מערכות אוטונומיות.

אפשר בהחלט להניח שוויימו וקרייזלר בחרו זה בזה כיוון שהם אינם מאיימים זה על זה. כל אחד מהם ממוקד בהתמחות שלו.

המתחרים של FCA משתפים פעולה עם חברות טכנולוגיה, כמה מהם מפתחים פרויקטים עתידיים עם אינטל-מוביל איי, עם Nvidia ועם שורה ארוכה של ספקי טכנולוגיה; בכל זאת, בחשש מפני איבוד שליטה על העתיד רובם משקיעים כספים כבדים על פיתוחים עצמאיים, מסלול שמרקיונה חסך לקבוצה שלו.

סרג'יו מרקיונה. AP, AP
סרג'יו מרקיונה/AP, AP

השקעה בטכנולוגיה אינה בהכרח טעות, אבל גם אינה הכרחית

באתר קבוצת FCA מחולק העתיד המוטורי החכם לאבולוציה (Evolution) ולמהפכניות (Revolution). ב"אבולוציה" מופיע פיתוח מערכות אוטונומיות 'קלות' - אלו שדואגות בעיקר לבלימה אוטונומית ולהכנה למסלול מעט מתקדם יותר של אוטונומיה חלקית. ב"מהפכניות" מונח שת"פ FCA-וויימו.

דרכו של מרקיונה אינה גורסת שחברה שמשקיעה בטכנולוגיה חכמה כורה לעצמה בור, אבל בלי ספק רבות מההשקעות הנוכחיות יירדו לטמיון והדרך לצלוח את המעבר לעידן הטכנולוגי אינה מחייבת פיתוח עצמאי. אפל, לשם המחשה, מפתחת גם את המכשירים וגם את התוכנות שלהם, אבל אסוס, דל וטושיבה מתמקדות במכשירים וגוגל, ובמידה רבה גם מיקרוסופט, מתמקדות בתוכנה.

מנהיג קבוצת פיאט קרייזלר, אחד האישים המרתקים בתעשייה בשנים האחרונות, לא רק אוהב מכוניות בכל מאודו, אלא גם בעל חזון אמיתי, שהבין היטב את מה שאחרים עוד יבינו: העתיד יזדקק ליצרני רכב שמבינים דווקא בברזלים, בחומרה, ביצירת הצלילים והחיבור הרגשי של אנשים עם המכוניות שלהם.

עכשיו נשאלת השאלה, האם ממשיכיו בקבוצה, מייק מאנלי ולואיס קמיירי ימשיכו בתנופת החזון של מרקיונה, או יקחו את FCA למקום אחר.

היה שלום, סרג'יו מרקיונה.

אסף בר-שי הוא מרצה ומומחה בתחום הרכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully