וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגיגה פיראטית: כדאי לפתוח בישראל מוסך לתיקון אופנועים?

30.7.2018 / 13:12

מכונאים מנוסים בענף הדו גלגלי טוענים כי פרנסתם התכווצה משמעותית עקב ריבוי מוסכי "מדרכה" שפועלים תחת הרדאר ואינם כפופים למערכת המיסוי. רונן לוי: "כמות המתקנים הפיראטיים זהה למספר המוסכים ברישיון"

דיאלים במבחן ארוך טווח. יואל שוורץ, ניר בן טובים
דיאלים במבחן ארוך טווח/ניר בן טובים, יואל שוורץ

"30% מבעלי המוסכים בתחום הדו גלגלי בארץ לא סוגרים את החודש. אנשים חושבים שזו בוננזה גדולה לפתוח כיום מוסך אבל זו חרטא, הענף הזה הולך לכיוון רע מאוד; חוץ מהיבואנים, אין כמעט גורמים בתחום שעושים כסף. הימים של פעם נגמרו. הרוב בוכים וגם אלו שסוגרים את החודש - כבר מזמן לא עושים את הסכומים כמו לפני עשר שנים", כך אומר לוואלה רכב אחד מהגורמים הבכירים בענף הדו גלגלי בישראל שמצר על המצוקה הגדולה שנקלע אליו הענף.

מחוץ לחוק

אחת מהסיבות העיקריות שהובילו למצב הנוכחי היא פריחת המוסכים הפיראטיים - מאות מוסכי המדרכה שנפתחו בשנים האחרונות ברחבי המדינה, שרבים מהם נפתחו בחצרות בתים או במגרשי חנייה ציבוריים, כאשר המכנה המשותף לכולם הוא כי בניגוד למוסכים החוקיים, הם אינם נדרשים לשלם מידי שנה עשרות אם לא מאות אלפי שקלים בשביל לעמוד במכלול החובות שמטיל עליהם משרד התחבורה - מצב שמאפשר להם לתמחר את השירות שהם נותנים במחירי "זנות" - מצב עימו מתקשים בעלי המוסכים החוקיים להתמודד.

"להערכתנו כמות המתקנים הפיראטיים זהה למספר המוסכים ברישיון אם לא יותר מכך. בכירי המשרד דואגים להכחיש את העובדות בכל הזדמנות ובכל מקרה אם פועלים פה ושם - זה פעילות זניחה שלא מועילה. נהפוך הוא - "מעודדת את התופעה", אומר רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים ומוסיף: "הנה לדוגמא ביום שישי האחרון הגיע אלינו מידע על מוסך פיראטי נוסף שעובד ברעננה. אני מעביר על בסיס שבועי מידע למשרד התחבורה ולא קורה מאומה".

אין כסף, אין אנשים

איגוד המוסכים שולח אצבע מאשימה גם ליבואני הכלים ולמדיניות התשלום הנמוך למוסכים עבור שעת עבודה לתיקונים תחת אחריות; " זו חרפה, משלמים לך 60 שקל לשעת עבודה" אומר לנו בעל מוסך." הם לא משלמים על הדיאגנוסטיקה שאנו מבצעים לכלים, אלא הלכה למעשה, דורשים מאיתנו עם השעתון ההזוי, לסבסד אותם. הם אומרים לך בצורה הכי ברורה: או שתעבוד במחירים שלנו או שתלך לחפש מי ישלם לך יותר, אם אתה לא מעוניין יש רבים אחרים שכן", אומר לואלה אחד מבעלי המוסכים הגדולים בישראל בתחום הדו גלגלי.

עוד אומרים לנו גורמים המעורים בנושא: "יבואני הכלים אכן לא פועלים בראייה כוללת לטובת הענף אלא לריכוז השליטה בו ופרקטיקות הפגיעה שלהם בזכיינים הם רבות ומגוונות", מוסיפים באיגוד המוסכים ולא חוסכים ביקורת מהממונה על ההגבלים העסקים שלטענתו מפקירה אותם: פנינו בנושא לממונה הנוכחית והיא לא אישרה לנו לייצג אותם. ככל הממונה הנוכחית - כמו קודמיה - פועלת לשמר את הריכוזיות בענף הרכב ומשמרת את השליטה שלהם בשוק - רכב וחלקים ואת המחירים הגבוהים לצרכן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

הסמכות?

אולם לא ניתן להסביר את המצוקה אליה נקלע הענף מבלי להתייחס לדפוס הפעולה הלא חוקי שרווח מאוד בישראל בשנים האחרונות - השכרת כתב הסמכה. החוק דורש כי בכל מוסך יהיה מנהל מקצועי בעל תעודת הסמכה, שישהה בו במהלך כל שעות הפעילות ובעיקר יפקח על כך שעובדיו שומרים על נהלי העבודה, או במילים אחרות - שלא עושים טעויות שיכולות לעלות לציבור בחייו.

אולם בפועל, עשרות רבות של מוסכים בארץ משכירים כתב הסמכה, למשל מכאלו שפרשו לגמלאות, בלא שהם יהיו נוכחים במוסך במהלך העבודה. ומי חותם על טפסי העבודה? זה פשוט - הגורם ממנו השכירו את הכתב ההסכמה תמורת 3,000 - 4,000 שקלים, השאיר בידם את החותמת שלו.

בסוף זה נגמר באסון

לכל הכאוס מסביב השלכה ישירה על איכות העבודה ורמת המקצועיות, כאשר המשוואה ברורה - ככל שהתחרות מאלצת את המוסכים להוריד את רמת המחיר, "כך גם בהתאמה, רבים מהם מחפשים פתרונות כיצד להעלות את שולי הרווח", אומרים לנו גורמים בענף. "כשמגיע אליך לקוח עם קטנוע טימקס לטיפול גדול ואתה אומר לו שזה יעלה 3,500 שקלים והוא אומר לך שקיבל הצעה ב-2,500 - יש לך שתי אפשרויות: או לאבד את הלקוח או להתאים את המוצר שאתה מוכר למחיר, וזה בא על חשבון איכות החלפים. במקום מקורי - אתה שם לו תחליף סיני זול, מחפף פה ושם. ככה נראה הענף, הלקוחות מסתכלים על השורה התחתונה. ואני אומר לך בוודאות שכל השטיקים האלו חלחלו עמוק לתוך הענף וגם מוסכים רציניים עושים קיצורי דרך - כי אין להם ברירה".

מיסוי גבוה

אחד מהסממנים למצוקה אליו נקלע הענף הוא מספר העיצומים הכספיים שהטיל משרד הכלכלה על עסקים בתחום בשל הפרה ואי מתן זכויות לעובדים. על פי נתוני משרד הכלכלה, במרוצת השנים האחרונות הוטלו עשרות רבות של עיצומים על מוסכים כאשר אחד מהחוקים המופרים ביותר הוא חוק הגנת השכר וחובת מתן שכר מינימום. במקרים רבים אחרים, הטיל משרד הכלכלה עיצומים בגין אי הפרשות של כספי פנסיה לעובדים כמו גם בשל העסקת בני נוער בניגוד לחוק.

"זה נכון שרבים מבעלי המוסכים נקלעו למשבר בשנים האחרונות, אולם לא הייתי אץ לקבוע כי מדובר על מגזר שמתעמר בעובדים שלו", אומר לוואלה חיים מולכו, מנכ"ל חברת עוקץ מערכות שמספקת פתרונות בתחום כוח האדם לעשרות מוסכים בישראל; "רבים מהם הם אנשי עבודה הגונים ומקצועיים שנקלעו בשל אוזלת היד של המשרדים הרלוונטיים לתוך מצב בו הם מתקשים להתמודד עם השינויים בלא שהמדינה מושיטה להם את הסיוע לו הם זקוקים. נדמה כי הרשויות לא הולכות יד ביד עם האיגוד אלא מפנות עורף, תוך העמקת המשבר".

תגובת משרד התחבורה:
כל תלונה בנושא מוסכים בלתי מורשים המוגשת למשרדנו מטופלת בכובד ראש ובעדיפות גבוהה. מתחילת השנה הוגשו יותר מ- 100 דוחות כנגד מוסכים בלתי חוקיים , כ-70 חוקיים נוספים נפתחו כנגד מוסכים שהפרו את תנאי הרישיון. משרד התחבורה פועל בשיתוף הרשויות המקומיות ומשטרת ישראל למיגור תופעת מוסכי המדרכה הפועלים בסופי שבוע או לאחר שעות העבודה השגרתיות.

  • עוד באותו נושא:
  • אופנועים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully