וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנקים את האוויר: מבצע הגריטה של כלי רכב כבדים מזהמים יוצא לדרך

5.8.2018 / 18:17

במסגרת המאבק בזיהום האוויר מכלי רכב ישנים של המשרד להגנת הסביבה, יוצאת לדרך היוזמה לעידוד התקנת מסנני חלקיקים למנועי דיזל וכן לגריטה של כלי רכב מיושנים, תמורתם תעניק המדינה מענק גריטה של עד-22,000 שקלים

יח"צ - חד פעמי

את מדבקות הענק של "האם רכב זה פולט עשן?" המודבקות על חלקו האחורי של רכב כבד אנחנו כבר רגילים לראות, אלו המדבקות המזמינות את הציבור לדווח על פליטת עשן מזיק ממשאיות ואוטובוסים של ציי רכב גדולים. ציים אלו מחויבים בעמידה בתקן זיהום אוויר מירבי לצי הרכב.

אולם השלב הבא בתוכנית של המשרד להגנת הסביבה בזיהום האוויר המסוכן של כלי רכב כבדים כבר יוצא לדרך ובמסגרתו יעודד המשרד התקנת מסנני חלקיקים (DPF) במשאיות ואוטובוסים, או לחלופין יציע לבעליהם לגרוט אותם תמורת מענקים הנעים בין 5,000 ל-22,000 אלף שקלים.

המשרד לאיכות הסביבה מפעיל תוכנית גריטת כלי רכב כבדים. יח"צ,
מדבקת "רכב מזהם" שתנועתו תוגבל באיזורים מסוימים/יח"צ

כ-1,100 מתים בשנה

לפי הערכות המשרד לאיכות הסביבה כ-1,100 אנשים מתים מדי שנה כתוצאה מזיהום אוויר מכלי רכב. ל-80 אחוזים מזיהום האוויר מכלי רכב אחראים רכבי דיזל ישנים. בכלי רכב אלו מתמקד הקמפיין הנוכחי.

על פי התקנות החדשות שקבע השר להגנת הסביבה זאב אלקין, החל מה-1 בנובמבר 2018 לא יוכלו כלי רכב כבדים עם מנועי דיזל דוגמת משאיות, מיניבוסים ואוטובוסים לעבור את מבחן הרישוי השנתי אם לא יתקינו מסנן לצמצום זיהום האוויר בכלי הרכב שלהם.

המסננים המדוברים, הינם רכיב תקני בכלי רכב בעלי מנועי דיזל חדשים, אך לא הותקנו בכלי רכב ישנים. מסנני החלקיקים הללו או בשמם הטכני DPF, נמצאים בקצה סעפת הפליטה של כלי הרכב ו"לוכדים" בתוכם חלקיקי פיח שלא נשרפו במלואם במהלך העבודה של המנוע. המסנן שבו נלכדים החלקיקים הללו בעצם משלים את פעולת השריפה שלהם כדי למנוע פליטה שלהם לאוויר. פעולת המסנן מותאמת לכלי הרכב בו הוא מותקן, ומותנה במצב תקין של המנוע, מה שיביא באופן עקיף גם לתחזוקה טובה יותר של מנועי הדיזל, שלה השפעה משמעותית על פליטת המזהמים. למסננים מסוג זה יכולת של הפחתה בשיעור של עד 98 אחוזים.

על מנת לסייע ולעודד התקנת מסננים מסג זה, כלי רכב בבעלות פרטית או בבעלות חברות בעלות צי רכב קטן ומחזור כספי נמוך יוכלו לקבל תמיכה של עד 100 אחוזים מעלותו של המסנן.

בנוסף להתקנת המסנן, יסומנו כלי רכב אלו במדבקה מיוחדת שתשמש רשויות מקומיות שבשטחן חלות מגבלות תנועה לכלי רכב מזהמים.

במקביל לעידוד התקנת המסננים, תוצע גם תוכנית גריטה לכלי רכב כבדים בעלי מנועי דיזל. מענקים אלו מותנים במספר תנאים. הרכב מוגדר כרכב כבד ישן, רישיון הרכב היה בתוקף עד שנה ממועד הגשת הרכב לגריטה, הרכב נקי משעבוד או עיקול וכן שהגיע לאתר הגריטה במצב שמיש ועם כל חלקיו. סכומי המענקים נעים בין 5,000 ל-8,00 שקלים לכלי רכב קטנים יחסית דוגמת מיניבוסים להסעת מעל ל-9 נוסעים עד משקל של 5 טון בתלוי בשנת היצור שלהם. בין 11,000 ל-22,000 שקלים למשאיות מעל 12 טון בהתאם לשנת היצור ובין 13,000 ל-22,000 שקלים לרכבי הסעה של מעל ל-9 נוסעים ו-5 טון.

נשאר רק לקוות שהתכונית החשובה הזו לא תגווע בקול ענות חלושה כמו פרויקט הגריטה של משרד התחבורה.

עוד באותו נושא

אבסורד ירוק: בישראל דווקא ישתלם יותר לקנות מכוניות מזהמות

לכתבה המלאה

מגיע לכם כסף?

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "היום אנחנו מתחילים בפועל את המהלך הדרמטי שיציל חיים של מאות אנשים. לא נתפשר על הפחתת הזיהום מכלי רכב מזהמים, אך נציע את מלוא התמיכה לאוכלוסיות החלשות המחזיקות בכלי רכב אלו. אני קורא לציבור הזכאי, לממש את התמיכה בהקדם. ביחד נהיה שותפים למהפכה סביבתית דרמטית"!"
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר: "זהו צעד נוסף במהפכה לתחבורה נקייה. נוריד רכבי דיזל מזהמים מהכבישים ונעלה במקומם אוטובוסים חשמליים, מוניות היברידיות וכלי-רכב שיתופיים חשמליים, ובכך נשפר את איכות האוויר ואיכות החיים של הציבור בישראל"

המשרד לאיכות הסביבה מעמיד לרשות בעלי כלי הרכב הכבדים בעלי מנועי הדיזל אתר ובו מחשבון פשוט המאפשר להם לדעת האם הם זכאים לסבסוד ההתקנה, האם הם עומדים בתבחינים לגריטה והאם הם כלולים ברשימת כלי הרכב המזהמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully