וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק פרארי: האם המכונית שלכם בסכנת התלקחות?

12.8.2018 / 12:26

מכונית הפרארי 458 שעלתה באש ביום שישי על כביש 6 מציפה מחדש את נושא השריפות במכוניות. אלו הגורמים שעלולים לגרום לרכב שלכם לעלות באש ומה אפשר לעשות?

שריפת רכב מסוג פרארי בכביש 6 סמוך לקרית גת 10 באוגוסט 2018. דוברות כיבוי והצלה, מערכת וואלה! NEWS
מכונית הפרארי שעלתה באש ביום שישי/מערכת וואלה! NEWS, דוברות כיבוי והצלה

תמונות וסרטוני הוידאו של מכונית הפרארי 458 שעלתה באש בצהרי יום שישי האחרון חרכו את קבוצות הווטסאפ והרשתות החברתיות.

המראה של האקזוטיקה האיטלקית שממנה נותר החלק הקדמי בלבד אולי עורר צביטה בלב של כל חובב רכב, אבל חשוב לדעת שהתלקחות של מכונית, על אף העובדה שאינה שכיחה במיוחד בהחלט עשויה לקרות.

בין אם הסיבה לשריפה הייתה אותו ריקול עליו הודיעה החברה בשנת 2010 שהתריע על סכנת התלקחות באיזור בתי הגלגלים כתוצאה של התחממות חומרי ההדבקה או כל סיבה אחרת, גם מכוניות שאינן יקרות כל כך עשויות להתלקח.

אלו הסיבות המרכזיות שגורמות לכך.

האם המכונית שלכם בסכנת התלקחות. יצרן, ניר בן טובים
דליפות, ניצוץ חשמלי או שילוב של השניים עלולים להיות בעייתיים מאוד/ניר בן טובים, יצרן

מצבר

מעבר לסכנה של חומרים רעילים המשתחררים בזמן שריפה של מצבר או למעשה כל סוללה, מצבר הרכב שלנו הוא מקור אפשרי לשריפה ופיצוץ במכונית.

במהלך העבודה שלו, משחרר מצבר הרכב מימן, במקרה של תקלה, או נזק לגוף המצבר, המימן שמשתחרר בלחץ האוויר ששורר על פני כדור הארץ נותר בצורת גז דליק מאוד. במקרה של ניצוץ בסמוך לריכוז גז שכזה, פיצוץ המוביל לשריפה הוא אפשרות שבהחלט קיימת.

עוד באותו נושא

מאות אלפי שקלים עולים בלהבות: פרארי נשרפה בכביש 6 | צפו

לכתבה המלאה

קצר חשמלי

המכוניות המודרניות עמוסות בצרכני חשמל, בין אם אלו חלק מהמערכת המקורית של המכונית, או כאלו שנוספו בהתקנות מקומיות כמו מערכות שמע, חיישני רוורס, מצלמות או קודנים למערכת המיגון.

בשורה התחתונה, במכונית שלנו יש מטרים רבים של חוטי חשמל המחוברים זה לזה בשלל צמות וצמתים. עם השנים, החום והטלטולים, הדבקים, שרוולי הגומי וסרטי הבידוד סביבם נוטים להתייבש ולנשור - בכך חושפים את קצוות החוטים. מגע של שני חוטים חשופים עלול להביא להתחממות שלהם ואם בסמוך ישנו חומר דליק, החל בבדים וכלה בעלים יבשים שמצאו את דרכם לאיזור תא המנוע.

בנוסף, ווסתי מתח או אלטרנטורים לא תקינים הם מקור להתחממות יתר במערכת החשמל ויחד עם חומר בעירה עלולים לגרום לשריפה.

האם המכונית שלכם בסכנת התלקחות. יצרן, ניר בן טובים
איזור תא המנוע והבלמים מייצרים חום רב/ניר בן טובים, יצרן

דליפות

שמנים, דלק בצירוף שלל אלמנטים לוהטים הם שילוב מאוד לא בריא. אבל זה בדיוק מה שיש לנו במכונית. אם חושבים על זה, נהיגה במכונית היא ממש ישיבה על חבית דלק קטנה.

הצינורות המרכיבים את מערכת הזנת הדלק במכונית שלנו הן נקודות תורפה מרכזיות מאוד בסיכון לשריפה. קריאות יזומות לתיקון (ריקולים) נוגעות המון פעמים בחיבורים או צינורות העשויים להתבלות כתוצאה מחשיפה לחום, לחות, חיכוך או בלאי אחר.

גם דליפות שמן עשויות לגרום להתלקחות אם כי בסבירות נמוכה מאוד, בשל נקודת התלקחות גבוהה ביחס לדלק.

ריח דלק חריף, צינורות סדוקים או חיבורי פלסטיק עכורים וישנים הם עדות ראשונה לסיכון כזה.

ממיר קטליטי

כאמצעי לצמצום פליטת המזהמים, במכוניות מודרניות מותקן רכיב בשם "ממיר קטליטי". תפקיד הממיר הוא לשרוף חלקיקים שלא נשרפו בתהליך העבודה של המנוע, ובכך למנוע פליטה שלהם לאוויר.

הוא עושה את זה באמצעות חימום של אותם חומרים בטמפרטורות המגיעות ל-400-800 מעלות. בכלי רכב לא תקינים או לא מתוחזקים היטב, הפולטים כמויות גדולות של החומרים הללו יכולה הטמפרטורה להגיע גם ל-1,000 מעלות.

הבעיה מתחילה כאשר חומר דליק בא במגע עם אותו ממיר קטליטי שממוקם בסמוך לאגזוז. מה שאומר שעמידה בשטח על קוצים או שיחים יבשים, או קרטון שנתקע בסמוך אליו עלולים לגרום לשריפה בקלות.

גורמים נוספים

מעבר לגורמים אלו, ישנם עוד מוקדי סיכון לשריפה ברכב.

למרות שכיום מחויבים יצרני הרכב לעשות שימוש בחומרים מעכבי בעירה בתא הנוסעים, בדל בוער או קצה סיגריה עשויים לגרום לשריפה, בעיקר אם הם נופלים על ערימת החשבוניות תדלוק שתמיד שכחתם להוציא מהרכב.

שמענו גם על מקרים של בלוני גז קטנים של פקל"י קפה שנשכחו או הושארו בתא הנוסעים של מכוניות, אחרי עמידה של כמה שעות בשמש הטמפרטורות הגבוהות עשויות לגרום לפיצוץ שלהם, לנזק ושריפה.

שריפת רכב מסוג פרארי בכביש 6 סמוך לקרית גת 10 באוגוסט 2018. דוברות כיבוי והצלה, מערכת וואלה! NEWS
זה לא שלג באוגוסט/מערכת וואלה! NEWS, דוברות כיבוי והצלה

מה אפשר לעשות?

כמאמר המשפט הידוע: "הדרך הטובה ביותר לכבות שריפה היא למנוע אותה". שמירה על תקינות הרכב ואפילו ניקיון שלו יסייעו לשמור את פעולתו התקינה ולצמצם מקרים של סכנת שריפה.

בדיקה ויזואלית, ואם אפשר גם פיזית של סביבת תא המנוע בחיפוש אחר סימנים מרשיעים חיוניות וחשובה. חפשו את הצינורות היבשים, את סרטי הבידוד הבלויים ואפילו סימנים לחלקי פלסטיק מותכים שעלולים להעיד על בעיית חום נקודתית. גם קצוות חוטי חשמל מיותמים שהיו שייכים למערכת אזעקה או פנסי ערפל שהוסרו יש לבדוק.

בדקו את תקינות ושלמות המצבר, שאינו סדוק, נפוח או מראה סימני זליגה ונזילות.

מטפה לכיבוי אש היא משהו שתמיד כדאי להחזיק ברכב, אלו הקטנים בני 1-2 ק"ג לא יועילו מול שריפה משתוללת אבל יכולים לסגור עניין אם האש רק בראשיתה. מחירי המטפים הקטנים מתחילים ב-60 שקלים ועד כ-200 שקלים לגדולים בני 2 ק"ג. שני דגשים חשובים:
1. להחזיק אותה בתא הנוסעים. אין הרבה תועלת באחת שסגורה בתא המטען.
2. עיגון המטפה, חשוב מאוד להתקין את המטפה באופן שבו במקרה תאונה חלילה היא לא תתנתק ותעוף בתוך המכונית.

במקרה בו האש כבר בוערת, אין הרבה מה לעשות מלבד להתרחק מהמכונית, אין לנסות לפתוח את מכסה המנוע בשום פנים ואופן. המתכת הלוהטת תגרום לכוויות, סכנת הפיצוץ של המצבר גובהה ואספקת חמצן טרי לאש שבוערת עלולה להביא להתגברות פתאומית שלה.

סעו בבטחה ושמרו על עצמכם ועל הפרארי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully