וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאונות דרכים ופיצויים: המדריך המלא

עו"ד מיכאל ברנד

7.11.2018 / 6:20

מעורבות בתאונת דרכים היא אירוע לא נעים, אבל מעבר לתאונה עצמה, נושא הפיצויים, הזכאות להם והפעולות שצריך לנקוט הוא תחום שרובנו לא מבינים בו. עו"ד מיכאל ברנד עושה לכם סדר בכאוס

מחדל החקירה של תאונת הדרכים. יח"צ,
את מי תובעים? מה עושים? מה חשוב? הכל במדריך/יח"צ

בשנת 2017 קיפחו את חייהם בישראל 364 בני אדם ולמרבה הצער הנתונים לשנת 2018 מצערים לא פחות. עד לחודש ספטמבר קיפחו את חייהם בכביש 213 בני אדם ונרשמו 9,008 תאונות עם נפגעים - מתוכן 202 הוגדרו "קטלניות".

למרות שלל הפעילויות, העלאת המודעות, הגברת האכיפה והקנסות, עדיין מדובר בנתונים עגומים. אבל מהי הגדרת "תאונת דרכים" לצורך פיצויים, האם פגיעה מקורקינט תיחשב "תאונת דרכים" ומה חשוב לעשות אם אתם מעורבים בתאונה? שבוע הבטיחות בדרכים הוא ההזדמנות להגיש לכם את המדריך המלא והחשוב הזה, שהלוואי ויעלה אבק על מדפי האינטרנט.

מהי תאונת דרכים?

תאונת דרכים מוגדרת בסעיף 1 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה - 1975: "מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי לצרכי תחבורה".
עם זאת הגדרות נוספות בסעיף 1 לחוק, בין היתר, של המושגים "שימוש" ו-"רכב מנועי" מביאה לאבחנות והבחנות דקות ודקיקות וכוללת כ"תאונת דרכים" גם אירועים הרחוקים מאוד מתאונת דרכים כפי שהיא נתפסת על ידי רובנו.

כלומר, 'תאונת דרכים', אינה רק אירוע תאונתי במובן ה"קלאסי" של התנגשות בין כלי רכב במהלך נסיעתם או פגיעה של רכב בהולך רגל.

לפי הגדרות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הידוע בקיצור כ"חוק הפלת"ד"), אירוע יוגדר כתאונת דרכים במגוון של מקרים, לרבות במקרים כניסה לרכב ויציאה ממנו, דחיפתו, התלקחות הרכב, פגיעה ממטען שנפל מרכב או חלק שהתנתק ממנו, תיקון דרך ועוד.

במקרים מסוימים, יוכר אדם כנפגע בתאונת דרכים כאשר הוא עצמו לא נפגע פיזית, אך היה עד לאירוע תאונתי שבו נפגע קשה קרוב משפחתו או חלילה נפטר וכתוצאה מכך הוא לקה בזעזוע שהותיר לו טראומה נפשית.

תאונות דרכים ופיצויים - המדריך המלא. יח"צ,
תאונות דרכים ופיצויים - המדריך המלא/יח"צ

מי זכאי לפיצוי? את מי תובעים?

חוק הפלת"ד הינו חוק הקובע אחריות מוחלטת. המשמעות היא כי כל נפגע בתאונת דרכים, זכאי לפיצוי ללא בחינת שאלת האחריות/האשם בתאונה.

בהתאם לחוק הפלת"ד יש להבחין בין כמה סוגי נפגעים:
א. אם הנפגע היה נהג ברכב בשעת התאונה - עליו לתבוע את ביטוח החובה של הרכב בו נהג.
ב. אם הנפגע היה נוסע ברכב בשעת התאונה- עליו לתבוע את ביטוח החובה של הרכב שבו הוא נסע.
ג. אם הנפגע היה הולך רגל בשעת התאונה- עליו לתבוע את ביטוח החובה של הרכב שפגע בו.

חשוב לציין כי אדם אשר נפגע בתאונת דרכים לא יכול לתבוע את נהג הרכב הפוגע בנזיקין באופן אישי היות וחוק הפלת"ד מאפשר לנפגע לתבוע רק את חברת הביטוח שמבטחת את הרכב בביטוח חובה.

בנוסף, לפי חוק הפלת"ד, במקרים מסוימים כאשר אדם הנפגע בתאונת דרכים סובל מפגיעות קשות והדבר אינו מאפשר לו ולמשפחתו לקיים אורח חיים תקין היות והוא אינו יכול לשוב לעבודתו, ניתן להגיש בקשה לחברת הביטוח ל"תשלום תכוף" שהינו למעשה מקדמה לצורכי המחיה של הנפגע ושל משפחתו, וזה יקוזז מסכום הפיצוי הסופי שיפסק לתובע בסיום ההליך המשפטי.

כמו כן, במידה וברשות הנפגע פוליסת תאונות אישיות ו/או פוליסת אובדן כושר עבודה, קיימת אפשרות לבדוק האם הוא זכאי לפיצוי על פי תנאי הפוליסות, ללא כל קשר לפיצוי לו הוא זכאי בגין פגיעתו בתאונת הדרכים.

גבר בן 50 נדרס למוות על ידי משאית ה-7 ביולי 2018. מד"א
האם היפגעות ממטען שנפל ממשאית ייחשב לתאונת דרכים?/מד"א

כאשר המתנתי ברחוב, נפגעתי כתוצאה מתכולה של משאית ממנה הורד ציוד למדרכה. האם זו תאונת דרכים?

כן, לפי חוק הפלת"ד, אדם שנפגע כתוצאה ממטען שנפל מרכב בין אם הוא נוסע ובין אם הוא עומד, הרי שהמקרה הינו תאונת דרכים ואותו אדם זכאי לפיצוי בגין פגיעותיו מפוליסת ביטוח החובה של הרכב שממנו נפל מטען.

אמי נפגעה קשות על ידי רוכב קורקינט חשמלי, בעודה פוסעת על המדרכה. לאמי נקבעה נכות בשיעור 80% ונקבע לה אובדן כושר עבודה מלא לצמיתות. האם היא תוכל לתבוע את רוכב הקורקינט?

במקרה זה לא מדובר בתאונת דרכים. סעיף 1 בחוק הפלת"ד מגדיר מהו כלי רכב אשר ייחשב כ"רכב מנועי". בנסיבות העניין, בהתאם לחוק הפלת"ד, קורקינט חשמלי אינו נחשב כלי רכב מנועי ולכן אין אפשרות לתבוע פיצוי לפי חוק זה וזוהי ההלכה שיצאה מבית המשפט העליון.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי ניתן לתבוע את נהג הקורקינט החשמלי בנזיקין על פי פקודת הנזיקין.

רכב ללא ביטוח - האם ניתן לתבוע פיצויים?

קיימים מקרים מיוחדים בהם נוסע ו/או הולך רגל נפגעו בתאונת דרכים מרכב שאין ברשותו פוליסת ביטוח חובה ואין באפשרותם לתבוע פיצוי בגין נזקיהם כתוצאה מהתאונה. לפיכך, הוקמה "קרנית"- קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים אשר מפצה נפגעי תאונות דרכים, שאינם יכולים לקבל פיצויי מחברות ביטוח בנסיבות הבאות:
א. זהות הנהג שאחראי אינה ידועה - פיצוי במקרה של תאונות "פגע וברח".
ב. הנוהג ברכב נהג ללא ביטוח או עם ביטוח שאינו מכסה את הנזק שנגרם לנפגע.

קורקינט סגווי ES2. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
קורקינט אינו מוגדר ככלי רכב, ולא תוכלו לתבוע פיצויי תאונת דרכים/מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

בדרך לעבודה הייתי מעורב בתאונת דרכים, האם עליי לתבוע במסגרת פלת"ד או במסגרת תאונת עבודה?

במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, הנפגע יכול לפעול בכמה דרכים בכדי לממש את זכויותיו.
הדרך הראשונה היא להגיש תחילה תביעה לדמי פגיעה והכרה בתאונת עבודה למוסד הביטוח הלאומי (או בקיצור "המל"ל"). לאחר קבלת מכתב ההכרה יש להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה. בעקבות הגשת התביעה יזומן הנפגע לוועדה רפואית מטעם המל"ל אשר תקבע את שיעור נכותו הצמיתה. בהתאם לקביעת המל"ל, יוכל הנפגע להגיש את תביעתו לבית המשפט על סמך אחוזי הנכות שנותרו כתוצאה מהתאונה.

הדרך השנייה היא להגיש תחילה תביעה לבית המשפט. עם הגשת התביעה לפי חוק הפלת"ד, ימנה בית המשפט מומחה רפואי מטעמו ו/או מומחים רפואיים בכל התחומים אשר בהם נפגע התובע ואלו יחוו את דעתם הרפואית אודות שיעור נכותו הצמיתה בהתאם לפגיעותיו כתוצאה מהתאונה.

חשוב לציין, כי במקרה של תאונת דרכים שהינה תאונת עבודה רצוי מאוד להתייעץ עם עו"ד מנוסה, היות והחלטות המל"ל או התנהלות לא נכונה מול מומחה בית המשפט עלולות להשפיע על קביעת שיעור הנכות הצמיתה של הנפגע והיקף זכאותו לפיצוי בגין פגיעתו בתאונת הדרכים.

תאונות דרכים ופיצויים - המדריך המלא. יח"צ,
לעיתים הקרבות המרים מתרחשים מול הגופים שאמורים לפצות אותנו/יח"צ

נפגעתי בתאונת דרכים, כיצד עליי לפעול?

במידה ונפגעת בתאונת דרכים יש לנהוג לאחר התאונה באופן הבא:
א. תיעוד אירוע התאונה- חשוב מאוד לתעד את שעת אירוע התאונה, נסיבותיה, מיקומה הגאוגרפי, פרטי ביטוח רכבים מעורבים, שמות הנהגים המעורבים בתאונה ושמות עדי ראיה.

ב. לפנות לטיפול רפואי ראשוני סמוך להתרחשות התאונה- חשוב מאוד לקבל טיפול רפואי ראשוני סמוך לאירוע תאונה ואף להזעיק אמבולנס במידת הצורך. חשוב לציין בפני הצוות הרפואי בבית החולים/ קופת החולים על מעורבות בתאונת דרכים. החשיבות לקבלת טיפול סמוך לתאונה היא מכיוון שלעיתים הפגיעות הגופניות אינן מופיעות ישר לאחר קרות התאונה ובמהלך הזמן יכולה להיות החמרה במצבו של הנפגע. כדי שניתן יהיה לייחס החמרה זו למצבו הרפואי של הנפגע יש לדווח סמוך ככל הניתן לאירוע התאונה על הפגיעות שנגרמו לנפגע.

ג. הגשת תלונה בתחנת המשטרה - לאחר איסוף המסמכים הרפואיים הראשוניים יש לגשת לתחנת המשטרה הקרובה ולדווח על מעורבות בתאונת דרכים לשם קבלת "טופס מידע על נתוני תיק תאונת דרכים".

ד. דיווח על כלל הפגיעות בתאונה - לאחר התאונה יש לדווח באופן רציף על כלל הפגיעות שנגרמו, אפילו הקלות ביותר ובכך למנוע פגיעה במימוש הזכויות של הנפגע בעתיד.

ה. שמירת קבלות ותיעוד הוצאות- חשוב מאוד לשמור קבלות ולתעד הוצאות בגין נסיעות, טיפולים רפואיים ופרא- רפואיים, תרופות ועזרים רפואיים.

תביעת פיצוי בגין תאונת דרכים עשויה להיות הליך ביורוקרטי ומשפטי לא פשוט, היות ומעורבים מספר גורמים אותם ניתן לתבוע. הגורמים האלו, למרות שמטרתם היא לסייע, ינצלו כל אפשרות לצמצם את סכום הפיצויים או להכביר דרישות שונות ומשונות. על כן, במידה והיית מעורב בתאונת דרכים, מעבר לפניה לקבלת טיפול רפואי, ולפני שתטבע בניירת, פנה להתייעצות עם גורם מקצועי, סוכן ביטוח או עו"ד, שינחה אותך כיצד לפעול על מנת לקבל את מלוא זכויותך ואת הפיצויים המגיעים בעקבות התביעה.


עו"ד מיכאל ברנד עוסק בתביעות תאונות דרכים ונזיקין במשרד פייל ושות' עורכי דין המתמחה בתביעות ביטוח ורשלנות רפואית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully