וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי פאניקה: חמישה מצבי חירום בכביש

וואלה!NEWS בשיתוף מובילאיי

27.11.2018 / 8:08

הנהיגה שלנו מורכבת מעשרות או אפילו מאות החלטות המתקבלות בזמן קצר, ושטעות בשיקול הדעת עלול להוביל להחלטה שגויה בעלת השלכות קשות. הנה חמישה מצבי חירום שכדאי להכיר ולשנן מראש וגם דרך אחת למנוע אותם

מחדל החקירה של תאונת הדרכים. יח"צ,
מחדל החקירה של תאונת הדרכים/יח"צ

שגרת היום יום שלנו המורכבת מפרקי נהיגה, בין אם קצרים או בין אם ממושכים - גורמת לרובנו להתייחס לנהיגה כאל מעשה שלא דורש יותר מדי תשומת לב. אולם מעבר לסכנה של שקיעה בתוך ההרגלים האוטומטיים שלנו, היא גם מרחיקה מאיתנו את המודעות למצבי החירום שכן עשויים להתפתח. אמנם, אלו מקרים נדירים למדי, אבל כאשר אלו מתרחשים, קצת הבנה ואפילו ידע שנשאר לנו אי שם בתת המודע יכולים להיות ההבדל בין לצאת מזה בזמן או להתמודד עם השלכות אחרות לגמרי.

1. בלימת חירום - בכל הכוח!

כביש בין עירוני, יום גשום, המגבים מפנים את הטיפות מהשמשה והחימום נלחם בטמפרטורות הנמוכות מדי. לפתע מצב חירום, רכב שסוטה לנתיב שלכם, מטען שנופל ממשאית, הרכב שלפניכם בולם בעוצמה ואתם מבינים שאתם צריכים לבלום. מה עושים? תתפלאו, אבל עבור רוב האנשים התשובה בכלל לא ברורה. "הרכב יתהפך", "מישהו יפגע בי", "אני מפחד לאבד שליטה" ועוד תשובות שבסופן יושב נהג שפשוט לא בולם או בולם שלא בעוצמה ראויה.

הפתרון: במצב חירום, יש לבלום בעוצמה המירבית. לחיצה חזקה והחלטית על הבלמים שתביא להפחתת מהירות או עצירת המכונית במהירות ובמרחק הקצרים ביותר. מערכת ה-ABS מונעת החלקה של המכונית ללא שליטה וגם מכוניות שאינן מצוידות במערכת זו ובמקרה הקיצוני ביותר יחליקו יעשו זאת תוך כדי הפחתת מהירות ובעקבותיה מהירות פגיעה נמוכה יותר במכשול.

2. להתחמק בזמן - לחפש את הנתיב

תרחיש נוסף שגורם לנהגים לקפוא, הוא הצורך לבצע תמרון חירום של חמיקה לנתיב אחר תוך כדי בלימה. גם נהגים שהצליחו להתגבר על החשש מבלימה חזקה, לרוב יקפאו עם מבטם על המכשול ולא יבצעו פעולת התחמקות ממנו.

הפתרון: נסו לתרגל את המבט שלכם ככלי להוביל את המכונית לאן שתרצו. זו יכולה להיות היציאה מהכיכר, הירידה מהמחלף או ההשתלבות בכביש המהיר. השימוש במבט ככלי עזר לנהיגה יהפוך לטבע שני ועשוי לסייע מאוד במקרה חירום

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

3. בלימה בסיבוב - האימה

אולי אפילו יותר מבלימה בקו ישר, בלימה באמצע סיבוב, בטח על כביש רטוב הוא אחד מתרחישי האימה הגדולים של הנהגים בכביש. יש בו מידת מה של צדק, המכונית שגם ככה מתמודדת עם כוחות הצד של הפניה נדרשת להתמודד עם כוחות הבלימה המערערים את חלוקת המשקל שלה. אולם, גם פה נחלצות לעזרתנו שתי מערכות בטיחות, את אחת מהן ה-ABS כבר פגשנו, השנייה היא בקרת היציבות האלקטרונית, שהינה חובה בכל מכונית חדשה שעלתה על הכביש מאז ינואר 2010.

הפתרון: גם במקרה חירום בסיבוב, מבט אל עבר היציאה מהפניה - יביא אתכם לכוון את המכונית אל עבר הנתיב הנכון, ובמידת הצורך בלימה חזקה והחלטית.

4. אין בלמים - איך עוצרים?

זה ללא ספק אחד ממצבי החירום המפחידים ביותר בכביש, הרגע שבו בתגובה ללחיצה על הבלמים מקבלים האטה חלושה, או חלילה היעדר מוחלט של האטה. הסיבות לאובדן של יכולת הבלימה יכולות להיות מגוונות. החל בחימום יתר של הבלמים ועד כשל מכאני במערכת הבלימה או התגבור שלה. אבל חשוב לזכור - יש מה לעשות.

הפתרון: בשלב הראשון, צריך לזכור, לרוב אובדן יכולת בלימה יגיע בהדרגתיות עם סימנים מקדימים. ברגע שמבחינים בירידה בעוצמת הבלימה או הידלקות של נורת התראה, יש להתחיל בתהליך ההאטה של המכונית. השיטה הטובה ביותר היא לעשות שימוש בתיבת ההילוכים, גם במכונית עם תיבת הילוכים אוטומטית, ניתן להוריד הילוכים באמצעות שימוש בתיבה וכאשר מגיעים למהירות של לא יותר מ-50 קמ"ש משיכה איטית מאוד של בלם היד - לא בבת אחת. רק כאשר המהירות כבר נמוכה מאוד ניתן להיעזר בעצמים כמו גדר בטיחות שלאורכה ניתן להתחכך.

5. פנצ'ר - להישאר בשליטה

האחיזה והשליטה שלנו במכונית, נגזרת בסופו של דבר מהאחיזה שמספקים לנו הצמיגים. פנצ'ר פתאומי, בניגוד לירידת אוויר איטית יכול לנבוע מפיצוץ בצמיג שחוק או פגיעה בעצם בכביש שגורם בבת אחד לאיבוד האוויר. הדבר המרכזי שצריך לזכור במצב כזה, הוא להשתדל לצמצם את הזעזוע באחיזה שהמכונית כבר חווה למינימום.

הפתרון:
בשלב הראשון יש לאתר מקום אליו נוכל לסטות ולהוביל את המכונית כדי לעצור בבטחה. בשלב השני יש להפחית את המהירות בהדרגתיות. בלימה חזקה מדי בשלב הזה, בו לשלושה מהצמיגים רמת אחיזה גבוהה יותר, עלולה לגרום לאיבוד שליטה במכונית. את אותו הכלל יש ליישם בהסטה של ההגה והמכונית הצידה, יש להימנע ככל האפשר מפעולות היגוי חדות שיערערו את האחיזה הנמוכה לכתחילה של המכונית. זו למעשה הסיטואציה היחידה בה נדרש הנהג לאחוז בחוזקה בהגה כדי למנוע מהמכונית "למשוך" הצידה לכיוון הלא רצוי.

מערכת התראה מובילאיי. יח"צ,
מערכת התראה מובילאיי/יח"צ

הפתרון הטוב ביותר - מניעה

למרות שכל המצבים שמנינו כרגע הינם מצבי חירום בלתי צפויים. נהיגה מודעת ובעלת שולי ביטחון גדולים ככל האפשר יעניקו לנו את מירב מרווח התמרון כדי לצמצם את ההשלכות של היקלעות למצב כזה. התקנת מערכות בטיחות מתקדמות כמו מובילאיי, מאפשרת לא רק את ההתראה כאשר משהו משתבש, אלא גם מסייעת להטמיע הרגלי נהיגה נכונים יותר לאורך זמן. כאלו שמרחיבים את מעטפת הבטיחות שלנו בנהיגה.

המערכת, המוכרת על ידי משרד התחבורה כמערכת מצילת חיים, זוכה לסבסוד של המדינה בגובה של 1,500 שקלים, אותם מקבלים מתקיני המערכת בדמות הנחה באגרת הרישוי. להנחה זו יש לצרף את ההנחה שמעניקות חברות הביטוח השונות למכוניות המצוידות במערכת זו. המערכת מתריעה על מקרים של סטייה מנתיב, אי שמירת מרחק, התפרצות של הולכי רגל או רוכבי אופניים לנתיב הנסיעה וכן קוראת שלטי מהירות.

  • עוד באותו נושא:
  • מובילאיי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully