וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העתיד כבר כאן

מובילאיי

29.11.2018 / 17:31

אז נכון, מכוניות מעופפות לא טסות מעל הראשים שלנו (עדיין), אבל כיום ברבות מהמכוניות החדשות שלנו יש טכנולוגיה שנחשבה כדמיונית לחלוטין עד לפני כמה שנים. אלו כמה מהן

העתיד כבר כאן. אתר יצרן
העתיד כבר כאן/אתר יצרן

אם תפתחו כל גיליון של מדע פופולרי משנות ה-50 וה-60, בכל הקשור לתיאור העתיד התחבורתי שלנו, אתם יכולים למצוא רעיונות כמו מכוניות מעופפות, דרכים מהירות בנות שבעה ושמונה מסלולים עליהם דוהרות מאות אלפי מכוניות המקושרות זו לזו, מכוניות המונעות על ידי כורים אטומיים זעירים וכן הלאה. הכותרת מעל כל התחזיות האלו הייתה "החיים בשנת 2000". בפועל, אנחנו בסוף 2018 עדיין שוברים את הראש איך לעקוף את המשאית הזו שתוקעת את כל הפקק ומלכלכים את הידיים כשבודקים שמן.

אבל לא הכל אבוד, רחוק מזה, היום בהרבה מאוד מכוניות אתם יכולים למצוא מערכות שפעם נראו כמו פנטזיה פרועה. הנה כמה מהן.

העתיד כבר כאן. אתר יצרן
בקרת אקלים, רק לקבוע טמפרטורה והיא תדאג לשאר/אתר יצרן

בקרת אקלים

עד סוף שנות ה-80, אחד האביזרים שהיו בגדר חובה במכונית הישראלית היה המאוורר הקטן שישב על הדשבורד. אנחנו רחוקים משם, אפילו מזגן פשוט כבר מתחיל להיראות ארכאי כל כך, כאשר היום רוב המכוניות החדשות מצוידות בבקרת אקלים. הרעיון הוא פשוט, במקום לשחק עם בורר הקור והחום, אנחנו פשוט קובעים את הטמפרטורה הרצויה והמכונית דואגת לשלוט בעוצמת הקירור על מנת לשמור את תא הנוסעים באותה טמפרטורה מבוקשת. זה לא רק נוח, זה גם חוסך לנו דלק. אבל לא רק זה, כיום, אמנם בעיקר במכוניות יוקרה יש כבר מערכות שיודעות גם לסנן את האוויר ולהעשיר אותו ביונים חיוביים.

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית
העתיד כבר כאן. אתר יצרן
מצלמות אינפרה אדום רואות הכל/אתר יצרן

אחד האתגרים הגדולים בשליטה על המכונית, כל עוד זו נתונה בידי הנהג הוא לאפשר לו לראות טוב יותר את הדרך. ככל שהנהג יבחין מוקדם יותר בסכנות, היכולת שלו להגיב אליהן תשתפר. כל עוד תנאי הנהיגה אופטימליים זו בעיה לא גדולה, אבל מה קורה בלילה או בתנאי מזג אוויר קשים כמו ערפל?

את הפתרון לכך מטמיעות כמה יצרניות רכב, כרגע בפלח היקר יותר של השוק - אלו מצלמות האינפרה אדום. המצלמות שמצלמות בטווח שאינו ניתן לראיה על ידי העין האנושית או מצלמה רגילה, מסוגלות "לראות" את קרינת החום שפולטים עצמים או בעלי חיים ומכיוון שכך, אינה נסמכת או נדרשת לתאורה חיצונית. בעזרתן טווח הגילוי של עצמים הופך לגדול יותר משמעותית בתנאים הבעייתיים האלו.

העתיד כבר כאן. אתר יצרן
לראות הכל מול העיניים עם תצוגה עילית/אתר יצרן

תצוגה עילית

בעולם בו אנו נסמכים יותר ויותר על מערכות ניווט, מולטימדיה והיסחי הדעת שאלו מייצרים ומצד שני מתמודדים עם יותר תנועה וגורמים שדורשים את תשומת הלב שלנו, השארת העיניים של הנהג על הכביש ולאפשר לו להתרכז בנעשה מולו ולא בסביבת הנהג הקרובה, הביאה יותר ויותר יצרניות לשאול טכנולוגיה שהייתה שמורה בעיקר לטייסי קרב - התצוגה העילית.

בעזרת התצוגה הזו, מוקרנים נתוני נהיגה כמו מהירות, התראות שונות כמו אי שמירת מרחק, הוראות ניווט או אפילו השיר שמתנגן במערכת ושם המתקשר אלינו על גבי השמשה הקדמית, זאת מבלי להפריע או לחסום את שדה הראיה. זהו פתרון שאמנם מגיע כעת בעיקר במכוניות יקרות, אבל ניתן למצוא אותו גם במספר דגמים עממיים, או אפילו לרכוש ערכה כזו להתקנה על כל מכונית.

השלב הבא של המערכות הללו יהיה למשל שילוב שלהן עם מערכת הניווט כך שיוכלו "לסמן" על גבי השמשה את היעד או הנתיב המתאים.

העתיד כבר כאן. אתר יצרן
תפעול במחוות יד, כבר לא צריך לגעת/אתר יצרן

תפעול במחוות יד

אם אתם רואים נהג שמחווה תנועות מוזרות עם הידיים אל עבר הקונסולה המרכזית במכונית לידכם, אין צורך להיבהל - סביר להניח שהוא מפעיל את מערכת השמע של המכונית - אבל ללא מגע יד אלא רק בעזרת מחוות ידיים.

השלב שקדם לטכנולוגיה הזו, היה הצורך לשפר את תפעול מערכות המולטימדיה של המכונית. מכיוון שכאשר היה נדרש הנהג למצוא איש קשר בספר הטלפונים, או להקיש כתובת במערכת הניווט ואולי אפילו לקבוע תחנה ברדיו, הוא נאלץ או להקיש ספרות בלוח או לבחור באותיות באמצעות חוגה. השינוי הגיע לפני כעשור, כאשר מספר יצרניות יוקרה שילבו במכוניות שלהן משטח מגע עליו ניתן היה "לכתוב" עם האצבע את האות, הספרה, או לשלוט בסמן על המסך. ממש כמו במחשב נייד.

הצעד הבא היה לוותר על אותו משטח מגע ולעבור לתפעול באמצעות תנועות ידיים או אצבעות. רוצים להגביר ווליום? סובבו את האצבע ימינה, לענות לשיחה? נופפו בה לשמאל, להקטין את תצוגת המפה או לצאת מתפריט המידע? פשוט בצעו תנועת "צביטה" כמו במסכי מגע. הטכנולוגיה אמנם בחיתוליה ולא ברור האם היא תישאר. בעיקר כי אותה מחליפה טכנולוגיה נוספת - זו של תפעול קולי, בה ממש משוחחים עם המכונית.

מובילאיי.
מובילאיי

התראה מוקדמת

גם בתחום הבטיחות, שלפני עשרות שנים הורכב ממזל ותושיית הנהג, ביצעה התעשייה זינוק אדיר. אבל לא רק ברמת ההגנה על הנוסעים בזמן התאונה, אלא גם ביכולת לצפות אותה מראש. מזעור המחשבים, שכלול המצלמות והשילוב של שני אלו ביחד, הביא ליצירת יכולות חדשות. טכנולוגיה כזו בדיוק משמשת מערכות בטיחות מתקדמות כמו של "מובילאיי" העושה שימוש במצלמה המותקנת בשמשה הקדמית ו"רואה" את הדרך, זו מחוברת למעבד שיודע לזהות חריגות כמו סטייה מנתיב, אי שמירת מרחק, התפרצות הולך רגל או רוכב אופניים לנתיב ואפילו שלטי מהירות ומציג אותם לנהג בתור התראה.

המערכת הזו, שעברה שיפורים לאורך השנים, מציגה את דגם ה-"630" שלה, המתקדם ביותר ומכיל את כל התפקודים שהוזכרו. בצד התועלת הזו, היא גם מערכת שחוסכת כסף. החל בזיכוי של 1,500 שקלים באגרות הרישוי של המכונית ובנוסף הנחה בחברות הביטוח למכוניות המצוידות במערכות הבטיחות הללו.

  • עוד באותו נושא:
  • מובילאיי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully