וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים סדר: אופניים חשמליים? רק עם תאוריה

2.12.2018 / 19:18

תוכנית שר התחבורה להסדרת הרכיבה על אופניים חשמליים יוצאת לדרך. מה-1 בינואר 2019 תאסר רכיבה על אופניים ללא מעבר תאוריה או קורס ייעודי. אנחנו שואלים את השאלות הקשות

אופניים חשמליים, רמת גן. מאי 2016. ראובן קסטרו
ישים סוף לכאוס? מקווים שכן/ראובן קסטרו

מזה שנים ארוכות שתחום האופניים החשמליים פרוץ, וגובה קורבנות רבים בנפש ואלפי פצועים. כעת, נכנס משרד התחבורה לעובי הקורה ויוצא בתוכנית שניתן לכנות "תוכנית חירום" לטיפול במצב.

משרד התחבורה מודיע כי מהיום ניתן יהיה לבצע מבחן עיוני ייעודי לרוכבי אופניים לקבלת היתר שייקרא A3. מבחן זה, מבחן תאוריה לרכב או קורס רכיבה ייעודי לאופניים חשמליים יהוו תנאי לרכיבה על אופניים חשמליים החל מ-1 לינאר 2019.

על מנת לקבל את הרישיון החדש, יעברו המבקשים מבחן עיוני בן 30 שאלות, הקשורות לחוקי התנועה, רכיבה על אופניים ושימוש בדרך. הצלחה במבחן תקנה היתר מיוחד לרכיבה.
הליך הבחינה דומה לזה המבוצע במבחן התאוריה הרגיל, הכולל הנפקת כרטיס תלמיד (טופס ירוק). מבחן התאוריה הרגיל שמעתה יתאפשר כבר מגיל 15 וחצי יאפשר גם הוא קבלת ההיתר.
לצד קיום מבחנים אלו תיאסר כאמור רכיבה על אופניים חשמליים ללא רישיון או היתר מתאים החל מ-1 בינואר 2019.

אופניים חשמליים, תל אביב, יוני 2016. ראובן קסטרו
האם משרד התחבורה ערוך? מי יאכוף?/ראובן קסטרו

שאלות ופרשנות

למשרד התחבורה מגיע כל הקרדיט על המהלך החשוב והנחוץ, אבל כמה שאלות עדיין נותרו פתוחות.

לחוקק זה קל, אבל מי יאכוף את התיקון החדש? אם משרד התחבורה בונה על כך שהאכיפה תיעשה ע"י פקחי הרשויות המקומיות, נראה כי הרוכבים הצעירים יכולים להמשיך לרכב בחודשים הקרובים ללא חשש וללא צורך לעבור את המבחן העיוני והמעשי. לדברי שמואל אלבו, יו"ר הועד הארצי של המפקחים ברשויות המקומיות שאומר ל"וואלה!רכב":
"הממשלה מוציאה חוקים אך היא לא חושבת מי יאכוף את זה. היא צריכה לבנות תשתית לאכוף את החוקים, לא לירות לכל הכיוונים בלי לחשוב על הפתרונות. לא ברור באיזו סמכות מבקשים מאיתנו לאכוף את החוק. מוסיפים לנו משימות אבל צריכים לתת לנו גם סמכויות. אנו גם כך מתנהלים בחוסר של כוח אדם, יש משימות שוטפות. צריך לתת שירות לתושבים".

גם היום את התקנות הקיימות לא אוכפים, בהיעדר אמצעי זיהוי לכלים או סנקציות חוקיות, זה כמו להחיל את חוקי התעופה האזרחית על ציפורים. עד כמה הרוכבים הצעירים חוששים מכניסת החוק לתוקף?

אוהד, רוכב אופניים בן 14: "אין מצב שאני ממתין עד שאעשה תאוריה. נראה לך? ומי יגיד לי לרדת מהם? אני רוכב על הכלי הזה שנתיים ואף אחד לא אמר לי מילה, לא פקח ולא שוטר ולא אף אחד. אז לא מפחד וממשיך לרכב"

האם מערך המבחנים העיוניים ערוך לעומס הצפוי בשל לוח הזמנים של חודש בו מאות אלפי משתמשי אופניים חשמליים יצטרכו לעמוד במבחנים אלו? מה הדין בנושא הקורקינטים החשמליים?

עמידה בחוקי התנועה היא היבט אחד וצר של הסדרת התחום. עם ההכרה באופניים חשמליים ככלי רכב יידרש המשרד לטפל בסוגיית הביטוח והתקינה של כלים אלו. וכך למשל, האם העובדה כי התנו את הרכיבה בהוצאת רישיון, מסדירה את הבעיה של אי מתן כיסוי ביטוחי לנזקי גוף?

עו"ד אסף ורשה, יו"ר ועדת נזקי רכוש ושיבוב בלשכת עורכי הדין: "לא. הבעיה נותרה ועומדת. נכון להיום, ה"פול" - התאגיד שמנהל את את המאגר לביטוחי רכב חובה, מסרב לאפשר לרוכבי אופניים חשמליים לרכוש ביטוח חובה בטענה כי אין מדובר על רכב מנועי ומשכך, אין מקום להעניק כיסוי ביטוחי למקרה של נזק גוף. משמעות הדבר היא כי רוכב האופניים חושף את עצמו לתביעות ענק ולתשלומים שיכולים להגיע גם למאות אלפים ואף מיליונים, במקרה של פגיעה בהולך רגל. אומנם, לאחרונה, השיקו מספר חברות פוליסה שנתונת מענה לנזקים שנגרמו לצד ג', אולם הכיסוי ניתן לרוכבים מעל גיל 18, הוא מוגבל בתקרת אחריות של כחצי מיליון שקל ובכל מקרה, אינו נותן מענה לנזקים שנגרמים לרוכב כתוצאה מהרכיבה".

הצעד הראשון נכון וחשוב, אסור שיהיה פופוליסטי וריק מתוכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully