וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם מערכת בטיחות ובלי רדיו: הדברים שייעלמו בקרוב מהמכונית שלנו

וואלה! NEWS בשיתוף מובילאיי, וואלה! NEWS בשיתוף מובילאיי

6.12.2018 / 8:33

השמשות, הרדיו, הגלגל החלופי המפתחות ועוד רכיבים שאנחנו מכירים מהמכוניות שלנו הולכים להיעלם בעתיד הקרוב, בעוד שהטכנולוגיה ממציאה להם חלופות והופכת את המכונית לנוחה ובטוחה יותר. איך, למה ומה דווקא יישאר?

גבר נוהג במכונית ונעזר בג'י פי אס. ShutterStock
המכונית שלנו משתנה כל הזמן/ShutterStock

המבוגרים ביניכם אולי זוכרים את הצ'וק, אותה ידית קטנה שמשיכה שלה ליוותה כל פעולת התנעה של המכונית בבוקר. כבר יותר משני עשורים שהאביזר הזה נעדר לחלוטין מעולם הרכב, ומסיבה פשוטה מאוד - הוא כבר לא היה רלוונטי. ההתקדמות הטכנולוגית שהביאה לנו את מערכות ההזרקה הפכה אותו למיותר לגמרי. הטכנולוגיה ממציאה לנו אביזרים חדשים ומעלימה אחרים. מערכת הבטיחות של מובילאיי לדוגמה, היא אביזר בטיחות שלפני 20 ו-30 שנים היה נחשב למדע בדיוני, ואילו כיום מערכת בטיחות זו שמתריעה על אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב, הופכת לחלק בלתי נפרד מהמכוניות בהווה ובעתיד. אז ממש כמו אותו צ'וק, שהיה חלק בלתי נפרד מהמכונית, גם רכיבים אחרים שאנחנו מכירים היום ייעלמו בשנים הקרובות, אלו חלק מהם.

גלגל רזרבי

בראשית ימי המכוניות הוא היה תלוי על אחורי המכונית, אחר כך נכנס לתא המטען, בשלב הבא הפך הגלגל החלופי מגלגל בגודל מלא למצומצם המתאים למרחקים קצרים והיום יותר ויותר מכוניות מחליפות אפילו אותו בערכת ניפוח. אבל בעתיד, גם זה כנראה ילך ויעלם. דווקא יצרניות הצמיגים, אלו שפרנסתן תלויה בהמשך התלות שלנו במוצר שלהן, מנסות כל העת לפתח צמיג שיהיה חסין לפנצ'רים ויוחלף רק כתוצאה מבלאי. הפתרונות נעים בין צמיג שאת החוזק המבני שלו יקבל ממבנה פנימי דמוי חלת דבש או מחיצות גומי שישאירו אותו קשיח.

החלפת צמיג. ShutterStock
יצרניות הצמיגים מנסות כל העת לפתח צמיג שיהיה חסין לפנצ'רים ויוחלף רק כתוצאה מבלאי/ShutterStock

שמשות

אז אין צורך להיבהל, שמשות לרכב עדיין יישארו שם ולא נצטרך לנהוג עם משקפי אבק, אבל החומרים והטכנולוגיות שיוטמעו בהן יהיו אחרים לגמרי. בשנים הקרובות אנחנו נראה מכוניות עם שמשות בעלות רמת בהירות משתנה בהתאם לתאורה החיצונית. כאלו שבאור שמש ישיר של אוגוסט ידעו להפוך לכהות ולסנן אור בוהק. או להפוך לאטומות לחלוטין כאשר המכונית חונה כדי למנוע מתא הנוסעים להפוך לכבשן. עוד טכנולוגיות שנראה הן שמשות המשלבות תצוגת נתונים או התראות שונות בהקרנה על גבי השמשה.

רדיו

גם הרדיו שמלווה אותנו שנים ארוכות הולך לשנות את פניו לחלוטין. הוא כבר עושה את זה היום והמגמה הזו תתחזק בשנים הקרובות. עם השתלטות רכיבים סלולריים על המכונית והפיכה שלה למרכז שידור וקליטה של נתונים, גם הזרמת המדיה תעבור מגלי רדיו המוגבלים בכיסוי ובטווח לשידור על גבי רשתות סלולריות. היתרון הוא היכולת שלכם להאזין לא רק לתחנות רדיו מקומיות אלא גם לכאלו המשדרות ממדינות אחרות, זה, לצד שירותי VOD של מוזיקה ממש כמו בבית.

אילוסטרציה. ShutterStock
הרדיו מתחלף במרכז מולטימדיה ונתונים/ShutterStock

מפתחות

איפה המפתחות? השאלה המהדהדת הזו, שנשאלת תמיד ברגע הכי לחוץ של הבוקר ושולחת אותנו לחיפוש יסודי בכיס המכנסיים מאתמול, במעיל, בארון, בתיק ובסוף נמצאים בין הכריות של הספה - הולכת להיות לא רלוונטית. כבר היום יגואר ולנד רובר מציעות צמיד יד שמחליף את המפתחות לצורך פתיחה והנעה של המכונית. בהמשך כל זה ייעשה מהטלפון הנייד שלנו, אותו המכונית תזהה. אבל לא רק זיהוי, ופתיחה, אלא גם עדכון של המכונית בזהות הנהג, העדפות המוזיקה, כיוון המושב והמראות שלו והיעד אליו הוא כנראה נוסע במערכת הניווט.

מערכות בטיחות

הזינוק הטכנולוגי קדימה לא ישנה דבר אחד, הכביש, לפחות בעתיד הנראה לעין הולך להישאר סביבה מאתגרת מאוד לנהיגה. בתחום הזה הטכנולוגיה היא הקטר שמוביל את תעשיית הרכב קדימה, ולמכוניות שלנו נוספים עוד ועוד אביזרי בטיחות - והם כאן כדי להישאר. כיום לרוב המכוניות יש מערכת התראה לשטח מת, מערכת ABS שמאפשרת לשלוט בהיגוי גם בבלימה חזקה ומערכות ניטור מתקדמות. מערכות אלה מתקדמות עם הזמן ועוברות שינויים שמתאימים אותן לתנאים המשתנים שנוצרים בכבישים.

דוגמה לכך היא מערכת הבטיחות של מובילאיי, העושה שימוש במצלמה מיוחדת ומעבד תמונה כדי לייצר ניטור של הדרך מלפנים ולהתריע על מצבים של אי שמירת מרחק, סטייה מנתיב או קרבה של הולכי רגל. עידוד השימוש במערכות האלו נתמך גם על ידי המדינה, המסבסדת 1,500 שקלים מעלות התקנת המערכת בדמות הנחה באגרת הרישוי של המכונית. בנוסף להנחה זו, חברות הביטוח מאפשרות הנחה של 10-15 אחוזים בתעריפי הפוליסה למי שיתקין את מערכת הבטיחות של מובילאיי.

וואלה! NEWS בשיתוף מובילאיי, וואלה! NEWS בשיתוף מובילאיי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully