וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורסמו מחקרי IIHS אודות יעילות מערכות בטיחות פסיביות ואקטיביות

וואלה!רכב

6.12.2018 / 10:32

ה-IIHS מכון המחקר של חברות הביטוח בארצות הברית ערך סדרת ניסויים על מנת לבדוק את מידת ההשפעה של מערכות בטיחות מתקדמות, והפערים בין מערכות פסיביות ואקטיביות. במכוניות ישנות לעומת זאת תרומת המערכת קריטית

מחקר IIHS מערכות בטיחות מתקדמות. יצרן, אתר יצרן
מחקרים מראים, מערכות בטיחות מכל סוג מורידות בעשרות אחוזים את הסיכוי לתאונה/אתר יצרן, יצרן

בדיקות שנערכו בדגמי GM משנות הדגם 2013 עד 2015 המצוידים במערכות בטיחות מתקדמות כולל בלימה אקטיבית בנוסף למערכות התראה בלבד, בהשוואה לאלו שאינם מצוידים במערכות אלו, העלו כי נרשמה ירידה של 43 אחוזים בתאונות חזית אחור שדווחו למשטרה וירידה של 64 אחוזים בתאונות חזית אחור עם נפגעים.

אולם בעוד המספרים המרשימים האלו הם של מערכות אקטיביות, פער הרבה פחות משמעותי נמצא במכונית בהן המערכות היו רק מהסוג המתריע, ללא בלימה אוטומטית. שם ההפחתה הייתה של 17 אחוזים בכלל תאונות החזית-אחור ושל 30 אחוזים בתאונות עם נפגעים.

התוצאות האלו למעשה מאששות את הקביעה שעלתה ממבחנים קודמים שערך המכון עם הונדה, FCA, מרצדס, וולוו וסובארו, שם נמצא כי שילוב של מערכת התראה עם מערכת בלימה אקטיבית הביאה להפחתה של 50 אחוזים בכלל תאונות חזית אחור ו-56 אחוזים בתאונות אלו עם נפגעים לעומת מכוניות בהן הותקנו רק מערכות התראה ללא בלימה.

עורכי המחקר ציינו בסיכום:
"זו הוכחה לכך שמערכות למניעת התנגשות עובדות, הן עובדות טוב אפילו יותר כאשר הן אינן נשענות אך ורק על הנהג".

מחקר IIHS מערכות בטיחות מתקדמות. יצרן, אתר יצרן
מערכות בטיחות פסיביות הן פתרון מצוין למכוניות ישנות יותר שלא צוידו בהן מהמפעל, כך לפי המחקר/אתר יצרן, יצרן

משפרים סיכויים במכוניות הישנות

במחקר נוסף שפרסם המכון האמריקני שבועיים קודם לכן הוא מתייחס גם לתרומה של מערכות פסיביות לבטיחות, בעיקר של כלי רכב ישנים יותר אשר בתקופת ייצורם מערכות אלו לא היו זמינות.
במסגרת המחקר חבר ה-IIHS לחברת מובילאיי הישראלית וצייד 22 כלי רכב של נסיינים כאשר ב-17 מהם נוספו גם מערכות ניטור נהיגה על מנת לנתח את הממצאים לא רק על פי התרשמות אישית, אלא כזו המגובה בנתונים. הנסיינים נהגו במכוניות במשך 12 שבועות בהם נערך המחקר, כאשר הם מחולקים לשתי קבוצות, הראשונה כזו שמאפייני הנהיגה שלה עירוניים וכזו שעיקר הנהיגה שלה מחוץ לעיר.

כאמור, צוידו המכוניות במערכות ההתראה של מובילאיי מהדור האחרון ה"630" עם התראות סטייה מנתיב, אי שמירת מרחק, התראת הולכי רגל והצגת תמרורי מהירות. במשך ארבעת השבועות הראשונים המערכות היו פעילות אך לא התריעו בפני הנהגים אלא רק תיעדו את מספר ההתראות שהיו נותנות. בשמונת השבועות שלאחר מכן נהגו הנסיינים במכוניות עם המערכות פעילות, כאשר בכל שבוע קיבלו "ציון בטיחות" בהתבסס על מספר וסוג ההתראות שקיבלו.

תוצאות המחקר היו ברורות. אך גם בתוכן עם הבדלים בין שתי הקבוצות. אצל כל הנהגים נרשם שיפור משמעותי בנהיגה בכל היבט. כמות ההתראות בפני התנגשות ירדה בשיעור של 45 אחוזים אצל נהגים מחוץ לעיר וב-30 אחוזים אצל נהגים עירוניים. בתחום של סטייה מנתיב למשל המגמה הייתה הפוכה, כאשר נהגים עירוניים הפחיתו 70 אחוזים מההתראות לעומת 54 אחזי הפחתה אצל נהגים מחוץ לעיר. התראות אי שמירת מרחק ראו הפחתה של 63 אחוזים לנהגים מחוץ לעיר ו-39 אחוזים לנהגים עירוניים.

"נהגים נהגו באופן בטוח יותר לאורך תקופת הניסוי" אומרים החוקרים, "הם השתמשו באיתות באופן תכוף יותר, שמרו על יותר מרחק ובלמו באופן פחות חריג. המקום היחיד בו לא נרשם שינוי משמעותי היה בתחום מהירות הנסיעה למרות התראות המערכת". תוצאות המחקר, כך אומרים ב-IIHS משמעותיות בעיקר לשתי אכלוסיות. הראשונה היא נהגים צעירים שלרוב המכונית הראשונה שלהם אינה חדשה ומאובזרת בטכנולוגיה הבטיחותית המתקדמת ביותר וכן ציי רכב בהם כלי רכב ישנים יחסית או ברמת אבזור נמוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully