וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטוח החובה מתייקר במאות שקלים? אז נוסעים בלי

וואלה!רכב

10.12.2018 / 6:57

בשורה רעה לכיס של כולנו: החל מתחילת שנת 2019, פרמיית פוליסת החובה לרכב מנועי פרטי - מסחרי עד 4 טון צפויה להתייקר בשיעור של 7%. בתוך כך ממשיכים המאמצים שלא לייקר את הביטוח לרוכבים שכבר כיום עשרות אלפים מהם אינם מבוטחים כלל

הונדה PCX125 במבחן. ראובן סביו, ניר בן טובים
עשרות אלפי רוכבים ללא ביטוח, העלאת הפרמיה לא תשפר את המצב/ניר בן טובים, ראובן סביו

במרוצת השנתיים האחרונות הוזלה פרמיית ביטוח החובה בשיעור של 7% לאחר שנמצא כי במאזן של קרנית, קיים עודף של 1.1 מילארד שקל. קרנית הינה תאגיד ציבורי שהוקם מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שחלק מפרמיית ביטוח החובה מופרש לקרן, למימון פעולותיה. הסכום הגדול שהצטבר בקופתה, שנבע בין היתר ממאות מיליוני שקלים שהפורשו על ידי המבוטחים לאורך השנים, הושב במלואו למבוטחים במהלך שנת 2018. את האצבע המאשימה על התייקרות הפוליסה, צריך להפנות גם לכנסת - זו החליטה כי בעלי המכוניות הפרטיות יסבסדו עוד יותר את תשלומי הביטוח של רוכבי האופנועים.


רוכבי הדו גלגלי הקימו קול צעקה גדולה על גובה הפרמיה אותה הם משלמים, דבר שהוביל בין היתר את הוועדה בכנסת, שיזמו ח"י יצחק וקנין, איתן כבל ומיקי זוהר, לקבוע כי אין מקום לייקר אותה מעבר לכך. על כן, הוחלט כי נהגי הרכבים יסבסדו את רוכבי האופנועים באמצעות העמסה בשיעור של 8.5%, במקום 6.5% כפי שהיה נהוג קודם לכן. בכך למעשה, נמנעה עליה נוספת של הפרמיה הגבוהה גם כך שמשלמים רוכבי הדו"ג.


אחת מהבעיות שעמדו בפני חברי הוועדה היא מספר רוכבי הדו גלגלי שאינם מצויידים בביטוח חובה בגלל התעריפים הגבוהים. עלויות ביטוח החובה לרוכבים צעירים עומדות היום על 5,000-4,000 שקל לשנה, גם למי שרוכבים על כלים חלשים יחסית בנפח 125 סמ"ק בלבד.על פי נתוני רשות שוק ההון, מתוך 130,000 רוכבים בישראל - 52,000 נוסעים ללא ביטוח, מדובר על שיעור של 40%. חברות הביטוח מצידן טוענות כי מדובר על ענף הפסדי - המאגר הישראלי לביטוח חובה (ה"פול"), מבהיר כי ב 2016 הם רשמו הפסד בסך של 427 מיליון שקל, מהם 380 מיליון בגלל ביטוחי רוכבים. מנגד, הוועדה שדנה בנושא טענה בעבר כי שולי הרווח של חברות הביטוח בענף פוליסות החובה לרכב גבוהים ולכן, יש מקום להעביר אחוזים גבוהים יותר מגביית הפרמיות של כלי רכב פרטיים, למימון עליות ביטוחי החובה של כלי רכב דו-גלגליים.

תאונות דרכים ופיצויים - המדריך המלא. יח"צ,
לוקחים את הסיכון ומשלמים על זה ביוקר, אבל זה לא חייב להיות כך/יח"צ

לוקחים את הסיכון ומשלמים ביוקר

עו"ד אסף ורשה, מומחה בדיני ביטוח ונזיקין, מסביר כי במרוצת השנים האחרונות נפגעו רוכבים רבים בתאונת דרכים אך לא היו מצויידים בביטוח חובה, דבר שדרדר לא מעטים מהם לתוך תהום פיננסית עמוקה. המשמעות של היעדר ביטוח חובה היא כי המבוטח נאלץ לספוג את ההשלכות של אובדן כושר העבודה ולשאת בעלויות הנלוות של שיקום מתאונה. אומנם, בנסיבות בהן התאונה נגרמה בשל רשלנות צד ג, עומדת לרשות הרוכב אפשרות להגיש תביעת נזיקין, אולם בית המשפט אינו מחוייב לקבל את תביעתו.


ניר ברטל מרשות שוק ההון, הרגולטור של חברות הביטוח, גילה בדיון בכנסת כי רבים מהם נוסעים ללא ביטוח בגלל התעריפים הגבוהים. "נכון להיום יש 130 אלף אופנועים בישראל, ואנו כמובן מוטרדים מזה ש־40% מהם נוסעים ללא ביטוח, היות שמדובר בכלי הרכב הכי מסוכן בישראל".


יו"ר הוועדה, ח"כ רחל עזריה, הסבירה את ההחלטה בכך שהיא צפויה להגביר את שיעור המבוטחים בקרב רוכבי האופנועים: "שמענו בדיוני הוועדה על נהגים רבים שמסכנים את חייהם ונוסעים ללא ביטוח, בגלל המחיר היקר. בטווח הזמן הקרוב הביטוח לאופנועים צפוי לעלות אף יותר, והחוק הזה נועד למנוע את ההתייקרות".

עוד באותו נושא

קטסטרופת הביטוח של סמים ונהיגה

לכתבה המלאה
עו"ד אסף ורשה. רגב כלף,
עו"ד ורשה: "בית המשפט אינו מחויב לקבל את תביעת הנזיקין של רוכב לא מבוטח"/רגב כלף

פתרונות יצירתיים לסימפטומים

תיקון החוק הקובע את רכיב ההעמסה בביטוחי הרכב ל-8.5% נכנס לתוקף כבר בחודש יולי האחרון, אך רוב החברות יפעילו את זה רק בשנת 2019. המצב יימשך עד אמצע שנת 2020 - אז תופחת ההעמסה לשיעור קבוע של 8%.


בדיון שהתקיים בכנסת לפני חודשים אחדים הביע אסף מיכאלי נציג רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דאגה מהכמות הגדולה של המשתמשים ברכב דו־גלגלי ללא ביטוח חובה, והציע לאפשר להם בטווח הארוך פוליסה מוזלת, שמושפעת כיום הן מהמחיר והן מבעיית האכיפה. נציג האוצר תמך בהגדלת טווח ההעמסה כדי להימנע מזעזועים בשוק. אולם בשורה התחתונה, כל עוד לא תתגבש במשרדי התחבורה, התשתיות והאוצר ההבנה כי הוזלת הביטוחים לרוכבי הדו גלגלי תועיל למשק, תשפר את מצב העומסים על הכבישים והחניות בערים הגדולות - השינוי הזה לא יגיע.

אבל רגע, זה יטיב עם האזרחים. אז תשכחו מזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully