וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוסעים לעבודה בתחבורה ציבורית? מגיע לכם כסף

וואלה!רכב

17.12.2018 / 12:12

בעוד רכב צמוד מהעבודה עדיין מהווה פנטזיה מקומית, גם למי שמגיע בתחבורה ציבורית ואפילו באופניים - מגיעים סכומי כסף לא קטנים מהמעסיקים, אבל אלו לא ששים "לפתוח את הכיס". וואלה!רכב ודוד סלע עושים סדר

נתצים תחבורה ציבורית בצומת מעריב באזור בניית הרכבת הקלה, אוגוסט 2016. ראובן קסטרו
מגיעים באוטובוס או אפילו באופניים? אתם זכאים לתשלום/ראובן קסטרו

כל עובד שנדרש להשתמש בתחבורה ציבורית על מנת להגיע למקום העבודה, זכאי באופן עקרוני לקבלת החזר ממעסיקו בגין הוצאה זו. על פניו מדובר על חוק שהיישום שלו פשוט, אולם בפועל, במרוצת השנים התגלעו אין ספור מחלוקות בין הצדדים. על מנת לחסוך טרחה ומשאבים שכרוכים בעימות, להלן הסוגיות העיקריות שהיוו את סלע המחלוקת כמו גם תשובות שמבהירות מה הן הזכויות והחובות של המעסיק והעובד.

מה ההבדל בין אחזקת רכב להוצאות נסיעה?

"אחזקת רכב" אינו רכיב שכר שהוגדר בחוק/צו ההרחבה ועל כן המעסיק אינו מחויב לשלם לעובד החזר עבור הוצאות אחזקת רכבו הפרטי. לצד זאת, לרשות הצדדים עומדת האפשרות לכלול במסגרת חוזה אישי סעיף שמסדיר את אופן התשלום בגין כך. מנגד, כאשר מדובר על הוצאות נסיעה, למעסיק אין שיקול דעת בנושא והוא מחויב לשלם לעובד החזר, שגובהו משתנה מעת לעת. נכון להיום, צו ההרחבה קובע השתתפות מקסימלית של המעסיק עד לתקרה מקסימלית 22.60 שקלים ליום עבודה. אולם אין הוא מחויב לשלמה, אלא יכול להסתפק בתשלום מחיר מוזל של כרטיס נסיעה בתחבורה ציבורית, כמו רב קו חודשי. כמובן שאם העובד מקבל ממקום העבודה רכב צמוד, אין המעסיק מחויב לשלם לו בנוסף גם הוצאות החזר נסיעה.

האם גם מי שמועסק במשרה חלקית זכאי להחזר הוצאות נסיעה מלא?

כן. גם עובד שמועסק במשרה חלקית זכאי לקבל החזר הוצאות נסיעה. צו ההרחבה קבע זאת באופן מפורש והדבר אינו נתון לשיקול דעתו של המעסיק.


אני מגיע באופניים למקום העבודה, האם המעסיק נדרש לשלם לי החזר הוצאות נסיעה?

בהחלט. אופניים נכללים תחת הגדרת כלי תחבורה ולפיכך, העובד זכאי לקבל החזר. לצד האמור, המחוקק פטר את המעסיק לשלם החזר נסיעה במידה ובית העסק ממוקם במרחק של עד 500 מטרים מביתו של העובד. בנוסף, ייתכן מצב בו בשל גילו של העובד או מצבו הרפואי, יידרש המעסיק לשלם לו החזר הוצאות נסיעה אף שזה מתגורר במרחק קטן יותר.

האם המעסיק רשאי לשלם לי שכר שכולל בתוכו כבר את החזר הוצאות הנסיעה?

המעסיק רשאי לשלם שכר הכולל בתוכו כבר את הוצאות הנסיעה, אך זאת בכפוף להתקיימותם של שני תנאים. ראשית, שיעור השכר בניכוי הוצאות הנסיעה אינו נמוך משכר המינימום. כמו כן, צריך להיחתם הסכם בין הצדדים, קודם לכניסתו לתפקיד, שקובע כי השכר כולל בתוכו גם את הוצאות הנסיעה.

האם המדינה רשאית לגבות ממני מס על החזר הוצאות הנסיעה המשולמות לי?

כן. החוק קובע כי החזר הוצאות נסיעה מהווה הכנסה לצרכי מס ולפיכך על המעסיק לנכות ממנו את הסכומים הנדרשים לתשלום דמי ביטוח בריאות, למס הכנסה ולדמי ביטוח לאומי.

האם המעסיק מחויב לשלם לי שכר עבור זמן הנסיעה אל העבודה?

באופן עקרוני, שעות הנסיעה של עובד אל מקום העבודה ובחזרה לא מהוות שעות עבודה בגינן העובד זכאי לקבלת שכר, למעט אם נקבע אחרת בהסכם העבודה. לצד זאת, ככל שמדובר על מקרה בו העובד נדרש להגיע ראשית כל אל הלקוח ולא למקום העבודה, שעות הנסיעה בדרך אליו עשויות להיחשב כשעות עבודה.

האם המעסיק מחויב לשלם לעובד החזר עבור שימוש בכביש אגרה?

בהיעדר הסכם בין הצדדים שמסדיר סוגיה זו, אין המעסיק מחויב לשאת בתשלום האגרה בגין השימוש בכבישים בהם הנסיעה כרוכה בתשלום.

האם המעסיק נדרש לשלם בנוסף להוצאות הנסיעות גם את עלות החניון?

לא, אלא אם הדבר סוכם מראש ובכתב בין הצדדים. בכל מקרה אחר, הדבר תלוי ברצונות הטוב של המעסיק.

העובד מגיע למקום העבודה באמצעות טרמפ שניתן לו ע"י חבר שמתגורר בסמוך אליו. האם במקרה זה המעסיק פטור מחובת תשלום החזר נסיעות?

אין זה מעיינינו של המעביד באיזה כלי תחבורה משתמש העובד כדי להגיע למקום עבודתו. הצו נוקט בלשון "תחבורה" ולאו דווקא תחבורה ציבורית. לפיכך, זכאי העובד להחזר הוצאות הנסיעה וממנה, על פי הקבוע בצו ההרחבה. למעשה, גם אם העובד מגיע למקום עבודתו במכוניתו של עובד אחר מאותו מקום עבודה או הוא נוסע ב"טרמפ" - המעסיק מחויב לשלם לו החזר הוצאות.

האם המעסיק מחויב לשלם לעובד החזר נסיעות מוגדל בגין עבודה ביום שבת?

גם כאשר לא קיימת תחבורה ציבורית והעובד נאלץ להוציא סכומים גבוהים על מנת להגיע למקום עבודתו, לא חלה חובה על המעסיק לשלם לו מעבר לקבוע בצו ההרחבה.


האם המעסיק רשאי להתנות את תשלום החזר הנסיעות בהמצאת קבלות על שימוש בתחבורה ציבורית?

המחוקק לא קבע התנייה כזו ולפיכך אין המעסיק רשאי לעכב את תשלום ההחזר עד להמצאת קבלות
מה הדין במקרה בו העובד מסרב להצעת המעסיק להגיע למקום העבודה באמצעות הסעה מאורגנת?
במקרה כזה, העובד לא יהיה זכאי להחזר הוצאות נסיעה לעבודה וממנה ובלבד כי המעסיק דואג להסעה מסודרת שכוללת נקודות מפגש ואיסוף קבועות וכן זמני איסוף ופיזור קבועים. כמובן שאם העובד מוסע לכיוון אחד בלבד - הוא יהיה זכאי עד למחצית מסכום ההחזר.

מה הדין במקרה בו העובד נעדר ממקום עבודתו לעניין תשלום החזר נסיעות?

ע"פ צו ההרחבה עובד הנעדר מעבודתו לא יהיה זכאי לקבל החזר הוצאות נסיעה בגין תקופת היעדרותו.

האם המעסיק רשאי לשלם לעובד פנסיונר החזר הוצאות נסיעה על פי התעריף המוזל לו הוא זכאי?

העובד זכאי להשתתפות מעבידו בהוצאות הנסיעה, בהתאם למחיר הנסיעה המוזל שניתן לפנסיונרים. ההיגיון שעומד מאחורי זה הוא כי יש לשלם לעובד החזר בגובה ההוצאות בהם נשא, בכפוף לתקרה המקסימלית.

הכותב הוא מנכ"ל מכללת חשב שעוסקת בהכשרת כוח אדם מקצועי בתחומי החשבונאות והמיסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully