וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגש ראשון: אופני השטח החשמליים של KTM

15.2.2019 / 7:42

הכירו את ה-KTM MACINA KAPOHO LT 272. כאן, המספר אינו נפח המנוע בסמ"ק, אלא שם הדגם של אופני השטח החשמליים של החברה האוסטרית

נעים להכיר: KTM קאפוהו 272. ראובן סביו, ניר בן טובים
ה-KTM קאפוהו 272 מתגלים כאופניים קשוחים וקשיחים מאוד/ניר בן טובים, ראובן סביו

לפני קצת יותר משנה קיבלתי למבחן את אופני הקאפוהו 272, שהם אחד מדגמי הקצה של אופני השטח החשמליים של KTM מאז, במקרים רבים ברכיבה בשטח אני תוהה מה הייתי יכול לעשות? האם הייתי מצליח לטפס כאן? וכיצד הייתי מרגיש עם הקאפוהו במקרים אלו?

בשנה האחרונה יותר ויותר אופני שטח חשמליים מסתובבים בסינגלים בארץ ובעולם ואפילו בתערוכת מילאנו האחרונה, אופני שטח חשמליים הוצגו בגאווה גם בתצוגות של מרבית היצרנים הגדולים. לאור כל זה, אין ספק שאופני השטח החשמליים מחוללים שינוי בכל הקשור לרכיבה על אופניים בשטח. כדי לבדוק עד כמה באמת אופני השטח החשמליים יכולים להרחיב את גבולות ההנאה מרכיבה בשטח, או שמדובר בעצם רק בכלי למפונקים ועצלנים. החלטנו לקחת את הדגם החדש של הקאפוהו 272 למבחן של שלושה חודשים, שבמהלכם נרכוב על האופניים במסלולים מגוונים ומאתגרים ואולי גם עם רוכבים שעד היום לא העזנו לרכוב לצידם בכדי לענות על השאלות הללו.

במפגש הפתיחה, נערוך היכרות עם הפן הטכני של האופניים בכתבה הבאה נביא את רשמי הרכיבה הראשונים.

נעים להכיר: KTM קאפוהו 272. ראובן סביו, ניר בן טובים
לא רק שקע הטעינה, כל המכלולים והכבלים מוסתרים ומוגנים בתוך שלדת האופניים/ניר בן טובים, ראובן סביו

אופניים חשמליים, זה בכלל טוב?

בשנים האחרונות אנחנו עדים להתפתחות עצומה בכל הקשור לכלי רכב חשמליים בכלל ולאופניים חשמליים בפרט. בגלל רשלנות של מוסדות המדינה וחוסר משמעת וכבוד לזולת מצד הרוכבים, האופניים החשמליים זכו לדימוי שלילי במיוחד בקרב מרבית האוכלוסייה. אין ספק שייקח זמן רב לתקן את הטעויות שעשו הרשויות בתחילת דרכם של האופניים החשמליים בישראל ולשנות את התדמית השלילית, אבל אין ברירה, כי ללא ספק האופניים החשמליים הם הפתרון היעיל ביותר להתניידות עירונית.

אופני ה-KTM קאפוהו שייכים לקטגוריה אחרת לחלוטין של האופניים החשמליים ובנויים בכדי להגדיל את גבולות ההנאה ברכיבה בשטח עבור רוכבים מנוסים, ולהנגיש אותה גם לרוכבים שעד היום לא יכלו לעמוד בכך מבחינה גופנית. כמובן שאופניים אלו יכולים גם לשמש בתור כלי תחבורה עירוני מעולה ואף יותר מכך, אך יש לקחת בחשבון שהם עולים הרבה ונראים מאוד מפתים...

עוד באותו נושא

מהפכה: רכיבת מבחן על אופני שטח חשמליים

לכתבה המלאה
נעים להכיר: KTM קאפוהו 272. ראובן סביו, ניר בן טובים
הגלגל הקדמי גדול יותר מהאחורי, ממש כמו באופנועי שטח/ניר בן טובים, ראובן סביו

מה חדש?

שלדה, בולמים, גלגלים, סוללה, בלמים ועוד שלל חלקים חדשים גורמים לקאפוהו החדשים להיות שונים לחלוטין מהדגם הקודם. למרות זאת, המנוע מתוצרת BOSCH נותר כמעט זהה למנוע הקודם פרט לכמה שינויים פנימיים בעיקר ביחידת הבקרה. אחד מהחידושים העיקריים הם מידות הגלגלים השונות מלפנים ומאחור, כאשר מלפנים מורכב גלגל 29 אינץ' עם צמיג ברוחב 2.3 ומאחור +27.5 אינץ' עם צמיג 2.8 שמנמן. שילוב זה זכה לשם Dimmix והוא מזכיר את מה שנהוג באופנועי השטח, שבהם הגלגל הקדמי הוא בקוטר הרבה יותר גדול מהאחורי. המטרה היא להשיג יכולת דריסה גבוהה של מכשולים ואחיזה טובה של הגלגל המניע האחורי מבלי לשלם על כך בהיגוי מערפל המאפיין גלגלים שמנים מלפנים. שינוי משמעותי נוסף היא הסוללה החדשה בקיבולת של 13 אמפר/שעה שמגדילה משמעותית את טווח הנסיעה.

נעים להכיר: KTM קאפוהו 272. ראובן סביו, ניר בן טובים
מנוע מתוצרת בוש הגרמנית, המובילה כיום את תחום המנועים לאופניים חשמליים/ניר בן טובים, ראובן סביו

קצת (או.קיי, הרבה) טכנולוגיה

כאמור, יחידת ההנעה שבמקרה זה היא גם בהחלט מהנה, המורכבת על אופני ה-KTM קאפוהו, מיוצרת על ידי חברת בוש הגרמנית. מרבית יצרני האופניים הגדולים והחשובים עושים שימוש במערכות של בוש באופני ההרים, הכביש והעיר החשמליים והאיכותיים שלהם. היחידה שאותה בחרו אנשי KTM להרכיב על אופני הקאפוהו, היא המילה האחרונה בתחום זה לאופני ההרים והיא בעלת ביצועים ויכולות ייחודיים, שעד היום לא היו מוכרים בתחום. שמה של המערכת הוא Performance line CX והיא כוללת שלושה חלקים עיקריים: המצבר, יחידת המנוע-תמסורת ויחידת הבקרה הכוללת את החיישנים, מתג השליטה שעל הכידון והצג הדיגיטאלי.

אומנם מדובר במנוע בעל הספק של 250 וואט כמתחייב מהתקן ומתח של 36 וולט, אך הנתון הקובע בשטח הוא המומנט וכאן הקאפו מפתיע בגדול עם תוספת של 75 ניוטון למטר למומנט הגדול ממילא שהרוכב מעביר דרך הדוושות.

נעים להכיר: KTM קאפוהו 272. ראובן סביו, ניר בן טובים
צג המידע אודות רמת הסוללה, מצב המנוע, הטווח ועוד/ניר בן טובים, ראובן סביו

חשוב להבין שהתערבות המנוע החשמלי מתקבלת רק כאשר הרוכב מדווש ולכן מדובר רק בסיוע במקרה הצורך ולא תחליף לכוח שהרוכב מעביר לדוושות. כל הרכיבים החשמליים חבויים היטב בתוך האופניים ומוגנים מפני חדירת מים ולא דורשים תשומת לב מיוחדת ברכיבה או טיפולים מיוחדים לאחר הרכיבה.

מערכת המתלים כוללת מזלג קדמי של FOX בקוטר 34 מ''מ ומהלך של 150 ומאחור בולם FLOAT DPX2, המעניק מהלך של 160 מ''מ לגלגל האחורי. הגלגלים בנויים מנאבות של DT SWISS במידת ה-BOOST שהיא רחבה יותר מהסטנדרט, בכדי להתאים גם לצמיגי ה-27.5+ השמנמנים. גם החישוקים הם מתוצרת DT SWISS וגם הם רחבים מהסיבה שציינתי קודם ומגיעים במקור בתצורת טיובלס.

נעים להכיר: KTM קאפוהו 272. ראובן סביו, ניר בן טובים
בולם קדמי עם 150 מ"מ מהלך מתוצרת FOX/ניר בן טובים, ראובן סביו

חשוב לציין שהגלגלים הם מסדרת Hybrid של DT SWISS והם בנויים בצורה חזקה יותר בכדי להתאים לביצועים ולמשקל של האופניים החשמליים. מערכות ההילוכים של שימאנו ברמת XT עם מצמד, כאשר הקסטה האחורית היא בעלת 11 הילוכים. גלגל השיניים הקדמי הוא חלק מהמערכת של BOSH וניתן גם לבחור בגלגלי שיניים במידות שונות בהתאם לסגנון הרכיבה. KTM בחרו עבור אופני הקאפוהו החשמליים מכלולים איכותיים ועמידים ולאו דווקא קלים ונוצצים במיוחד, זו ללא ספק בחירה נכונה בהתייחס ליכולות האופניים בירידות ובביצועי יחידת ההנעה החשמלית.

נעים להכיר: KTM קאפוהו 272. ראובן סביו, ניר בן טובים
גם הבולם האחורי של FOX, כאן מסוג FLOAT עם 160 מ"מ מהלך/ניר בן טובים, ראובן סביו

יוצאים קבוע

כפי שניתן לראות מהתמונות את הרכיבות הראשונות על האופניים עשיתי במדבר יהודה בגלל תנאי הבוץ הקשים של סופי השבוע האחרונים. לאורך המסלול אתגרתי את עצמי ואת אופניים במספר עליות שמעולם לא העזתי לעשות עם אופני שטח רגילים והתוצאות היו מפתיעות מאוד לטובה. בהילוך הנמוך ניתן לטפס כמעט בכל שיפוע והמגבלות היחידות הן האחיזה של הגלגל האחורי, היכולת של הרוכב לשמור על שיווי המשקל תוך כדי הדיווש והימנעות מפגיעה של הפדלים במדרגות הסלע.

נעים להכיר: KTM קאפוהו 272. ראובן סביו, ניר בן טובים
מכלולים חזקים, עמידים ולאו דווקא קלים ונוצצים/ניר בן טובים, ראובן סביו

כדי לבדוק עד כמה באמת אופני הקאפוהו החשמליים מצליחים להרחיב את גבולות ההנאה מהרכיבה החלטתי שברכיבה הבאה אחנה בצומת אלמוג ואתחיל את היום בעלייה חזרה עד מעלה אדומים ורק לאחר מכן אהנה מהמסלול המדהים חזרה למטה. בנוסף לכך גם טיפוס החרמון עשויה להיות אפשרות מעניינת ולשמחתי אני מרגיש שההתלהבות מאפשרויות הרכיבה החדשות שנפתחו לפני היא גדולה בהרבה ממה שציפיתי. אבל, כדי לשמוע איך היה תצטרכו לחכות לפעם הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully