וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מושבי בטיחות: סכנה גדולה לקטנים

18.3.2019 / 5:00

לא מבררות את אופן ההתקנה הנכון, לא מתייחסות למבחני ריסוק ומשקיעות פחות בילד השני. סקר של מועדון הצרכנות "מאמא גורו" חושף פערי ידע מדאיגים בקרב אימהות לילדים כאשר זה מגיע למושבי בטיחות

מושבי בטיחות לילדים. וולוו, אתר יצרן
חוסר ידע, או חוסר עניין - התוצה הסופית היא אחוז נפגעים גבוה בקרב ילדים/אתר יצרן, וולוו

ילדים הינם פלח האוכלוסייה הפגיע ביותר בתאונות דרכים. הנתון הזה לא נובע רק מחוסן גופני פחות טוב מאשר מבוגרים, אלא בחלקו הגדול בשל בחירה, שימוש וטיפול לא נכון באמצעי הבטיחות שאמורים להשאיר אותם בטוחים במכונית במקרה של תאונה. מדי שנה נהרגים בישראל כ-30 ילדים בתאונות דרכים, החלק הגדול ביותר (קרוב ל-40 אחוזים) הינם פעוטות בגילאי שנה עד ארבע שנים. השיעור הגבוה ביותר מבין מדינות אירופה החברות במועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ה-ETSC).

על פי דו"ח של עמותת אור ירוק, בבחינה של הילדים שנפגעו בתאונות דרכים לפי סוג הנפגע מעלה כי בעשור החולף מרבית הילדים (75%) נפגעו כנוסעים ברכב, כ-2,300 ילדים מדי שנה בממוצע. כחמישית מהילדים (22%) נפגעים כהולכי רגל - 670 ילדים בממוצע מדי שנה והשאר כרוכבי אופניים.

מושבי בטיחות לילדים. יח"צ, אתר יצרן
זה לא מסובך, זה חשוב ואף אחד לא יעשה את זה במקומכם/אתר יצרן, יח"צ

אחת הסיבות לכך היא ששיעורי השימוש באמצעי בטיחות בישראל (מושבי בטיחות וחגורות בטיחות) עומדים על 87 אחוזים בקרב ילדים בגילאי 0-15. נתון זה הינו נמוך יחסית בהשוואה למדינות ארגון ה-ETSC, שבחלק גדול מהן נרשם שיעור חגירה של למעלה מ-95%. אך גם שם, על פי סקר שפורסם בשנה שעברה בבריטניה, רבים מההורים פשוט לא מודעים לאופן השימוש הנכון במושבי הבטיחות.

מועדון הצרכנות של האימהות " מאמא גורו" ערך לאחרונה סקר מקיף בקרב 2,578 אימהות במטרה לברר שורה של היבטים שקשורים לאמצעי בטיחות ומודעות צרכנית טרום רכישתם. עיקרי ממצאי הסקר מובאים כאן ומצביעים באופן ברור על פערי ידע משמעותיים בנושא.

עוד באותו נושא

מדריך: כך תבחרו את מושב הבטיחות המתאים לתינוק שלכם

לכתבה המלאה
מושבי בטיחות לילדים. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
מושבי בטיחות לילדים/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

בתגובה לממצאי הסקר אומרים במועדון 'מאמאגורו' כי מצער לגלות שאנשים מוציאים עשרות אלפי שקלים ולעיתים מאות אלפים על כלי רכב חדש, משקיעים במערכות מולטימדיה או בצבע הרכב אבל מזלזלים באמצעי בטיחות בסיסיים שיכולים להציל את החיים של הילדים שלהם.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נתוני הסקר מדאיגים מאוד ומצביעים על היעדר מודעות והבנה בקרב הציבור על הסכנות שבאי הסעת הילד באופן בטוח. ישראל נמצאת בראש המדינות המפותחות (OECD), בשיעור מותם של ילדים בתאונות דרכים. חייבים להגביר את ההסברה ובעיקר למקד אותה כדי שכולם יבינו כי מושב בטיחות יכול לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. במקביל, חייבים להגביר את הנראות והנוכחות המשטרתית בכבישים באמצעות תוספת של נידות ושוטרים כדי למנוע מנהגים להתעסק עם הטלפון הנייד בזמן נהיגה".

מושבי בטיחות לילדים. יח"צ, אתר יצרן
בדקו את התקן על פיו בנוי הכיסא ואל תוותרו על הדרכה מקצועית/אתר יצרן, יח"צ

כיסאות בטיחות כללי זהב:

1. התאימו את הכיסא לגיל ומשקל הילד. ציון טווח הגובה והמשקל מופיע במפרט המושב. ילד שגובהו חורג מגובה משענת הגב למשל, עלול לסבול מפציעה מסוכנת מסוג "צליפת שוט" במקרה של פגיעה מאחור.

2. מבין שלל תקני הבטיחות למושבי בטיחות זה האירופי שנקרא i-Size הינו העדכני והמתקדם ביותר והיחיד שבודק את עמידות המושב גם בפגיעת צד.

3. השאיפה היא להושיב את הילד עם הגב לכיוון הנסיעה עד גיל מאוחר ככל האפשר. באופן זה במקרה של תאונה מושב הבטיחות תומך במפרקת, חוליות הצוואר והגב של הילד באופן הטוב ביותר.

4. מעבר ממושב בטיחות לבוסטר (מגביה) אינו קשור לגיל הילד, אלא לגובהו. ילד שגם בישיבה על בוסטר לא חגור באופן הנכון - אינו מתאים למעבר לסוג זה של התקן בטיחות. החגורה צריכה לעבור משקע הכתף, דרך עצם החזה ולמותן.

5. השתמשו בהתקני העיגון של כלי הרכב, בין אם אלו מסוג ISOFIX שנמצאים בבסיס המושב או LATCH הנמצאים בגב המושבים בנוסף לחגורות הבטיחות

6. בחורף הקפידו לחגור את הילדים ללא המעילים העבים שלהם. אלו גורמים לילד להיראות כאילו הוא חגור, אך למעשה מאפשרים תנועה שלו גם עם החגורות עליו. באופן זה הוא יכול להשתחרר מהכיסא בכוחות עצמו או להיזרק ממנו במקרה של תאונה.

7. שימו אותם במושב האחורי. לא רק בגלל הסכנה בכרית אוויר לא מנותקת. המושב לצד הנהג הוא המקום המסוכן ביותר במכוניות והחשוף ביותר לתאונות. בנוסף, ילד במושב הקדמי הינו היסח דעת בלתי פוסק לנהג.

8. קיבלתם מושב במתנה? הפשיטו את כיסוי הבד ובדקו את שלמות הקלקר, הספוגים, האבזמים וחלקי הפלסטיק השונים. כמו כן, בדקו את תוקף המושב. אם התוקף פג, אין להשתמש בו.

9. הקפידו לקבל הדרכה מקצועית ממוכר שהוסמך לכך בחנות ממנה אתם רוכשים את המושב.

10. הוצאה והכנסה יומיומית של הילד מהמושב או תזוזות שלו בעת ניקוי הרכב למשל, גורמות לעיתים להתרופפות של הרתמות והעיגון שלו עם חגורת הבטיחות. עשו לכם תזכורת חודשית לבדוק האם המושב עדיין מקובע היטב למקומו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully