וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שכדאי לדעת על הטבת המיסוי הירוק שנכנסת לתוקף

דובי בן גדליהו

1.4.2019 / 9:30

דגמי המיני, היברידיות, משפחתיות רבות ואף מספר דגמי קרוס-אובר קומפקטיים יהנו מההטבה שתיכנס היום לתוקף מי עוד יהנה? האוצר, שצפוי לרשום במהלך מרץ קפיצה משמעותית בהכנסות המדינה ממסים, על פי הערכות בשיעור של 1.5-2.5 מיליארד שקל

מיצובישי אאוטלנדר PHEV החדש בישראל. קינן כהן, ניר בן טובים
מיצובישי אאוטלנדר/ניר בן טובים, קינן כהן

היום (1 באפריל) ייכנס לתוקף עדכון "המיסוי הירוק" על כלי רכב חדשים. במסגרת נוהל המיסוי מעודכנת אחת לשנתיים הנוסחה, שעל פיה משוקללות רמות המזהמים השונים של כלי הרכב ונקבע "ציון ירוק" שקובע את גובה זיכוי מס הקנייה לכל רכב, בין אפס ל-15 אלף שקלים. העדכון שמבוצע השנה הוא הקיצוני ביותר שבוצע מאז נקבע מנגנון המיסוי בתחילת העשור. משמעותו היא שדגמי רכב פופולריים רבים יזכו להטבת מס נמוכה משמעותית מזו שקיבלו עד היום, וכתוצאה יעלה מס הקנייה הריאלי המוטל עליהם.

עיקר ההשפעה צפויה להיות על כלי רכב זולים וירוקים יחסית, שהיו הנהנים העיקריים עד כה מהטבת המס הירוק. ביניהם כל דגמי המיני, משפחתיות רבות ואף מספר דגמי קרוס-אובר קומפקטיים. בנוסף, מספר דגמים היברידיים, בעיקר מכוניות מנהלים ורכבי פנאי, יאבדו את זכאותם להטבת מס לכלי רכב היברידיים (תקרה של 30% מס קנייה במקום 82%). לעומת זאת דגמים מזהמים ודגמי יוקרה רבים, שממילא לא נהנו מהטבת המס, לא אמורים להיות מושפעים משמעותית, אם בכלל, מעדכון המס הירוק וזאת מכיוון ששיטת המס כוללת רק "פרס" על זיהום מופחת ללא "קנס" על זיהום מוגבר.

בנוסף, רוב דגמי היוקרה עם הנעה היברידית נטענת ("פלאג-אין") ימשיכו לקבל את הטבת המס הקיימת על כלי רכב היברידיים. כלי רכב כאלה הם הנמכרים ביותר בפלח היוקרה בשנים האחרונות וגובה הטבת המס עליהם מגיע לעיתים למאות אלפי שקלים.

העדכון הנוכחי נועד להתאים את נוסחת המס הירוק הישראלית לשיטת החדשה והמחמירה למדידת המזהמים, שנכנסה לתוקף בשנה שעברה באירופה, והוא פורסם השנה בהתרעה קצרה יחסית ככל נראה במטרה להקשות על יבואני הרכב להיערך מראש לשינויים ולבצע בשיתוף עם היצרנים התאמות ברמות הפליטה. עם זאת, יבואני הרכב נערכו מראש לגל מאסיבי של שחרורי רכב חדש מהמכס ועל פי הערכות במהלך חודש מרץ שוחררו מהמכס מעל 60 אלף כלי רכב עם הטבות המס הקיימות. מדובר במלאי טיפוסי של שלושה חודשים ועובדה זו צפויה למתן את עליית המחירים הצפויה, לפחות בחודשים הקרובים.

עוד גורם ממתן הוא החולשה היחסית של המכירות בשוק הרכב ברבעון האחרון של השנה, שגרמה להצטברות מלאים גדולים מהצפוי וללחץ להורדה ישירה או עקיפה של המחירים. מבדיקת "גלובס" עולה כי ערוצי מכירת הרכב ב"אפס קילומטרים" של חברות הליסינג ממשיכים להציע דגמי מפתח בהנחות של 10%-20% ואפילו יותר מהמחירונים הרשמיים וזאת למרות עדכון "המס הירוק".

לצד הלקוחות, שיעמדו בפני התייקרות בעלויות כלי הרכב והביטוח, ייאלצו גם משתמשי הליסינג לספוג התייקרות בשווי השימוש החודשי שנגזר ממחירי המחירון הרשמיים של כלי הרכב שיתייקרו כעת.

עם זאת מהמהלך יהיו גם כמה "מרוויחים" ובראשם האוצר, שצפוי לרשום במהלך מרץ קפיצה משמעותית בהכנסות המדינה ממסים, על פי הערכות בשיעור של 1.5-2.5 מיליארד שקל, שעשוי לשפר את תמונת הגירעון בתקציב בטווח הקצר עם זאת בענף מציינים שזו סטייה נקודתית וכי היא תבוא על חשבון ירידה משמעותית בהכנסות ממס קניה על רכב בשני הרבעונים האחרונים של השנה. עוד מרוויחים גדולים מהמהלך הן חברות הליסינג, שירכשו מהיבואנים כלי רכב במחיר שלפני עדכון המס הירוק אך יתמחרו את חוזי הליסינג בהתאם למחירים העדכניים והגבוהים יותר. בנוסף ייהנו חברות הליסינג מהגדלת ערך צי הרכב שלהן בספרים, שמשוערך בהתאם למחירי המחירון.

יצוין כי בעת ההודעה על עדכון המס הירוק בתחילת השנה הודיעה רשות המסים כי תבחן את תוצאות המהלך בשטח, ככל הנראה ביוני, ובהתאם תחליט האם לבצע עדכונים והתאמות נוספות במיסוי הירוק. ברשות המסים מוטרדים בחודשים האחרונים מהזינוק המשמעותי בחלקם היחסי של כלי הרכב ההיברידיים העממיים מכלל המכירות - כמעט 30% מהשוק על פי הערכות - ומתכוונים לגבש מהלכים נספים שיסננו מרשימת ההטבות חלק מהדגמים הפופולריים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully