וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם עבירות תנועה? רכב הליסינג ומקום העבודה שלכם בסכנה

14.8.2019 / 8:56

החדשות הרעות: "נוהל 14" הופך את גיליון ההרשעות שלכם להמלצה האם להמשיך להעסיק אתכם בעבודה ולאפשר לכם לנהוג ברכב חברה. החדשות הטובות: קציני הבטיחות עמם שוחחנו מצהירים "הוא מסורבל ובלתי ניתן ליישום"

נוהל 14. צילום מסך, עיבוד תמונה
מתוך חוזר משרד התחבורה/עיבוד תמונה, צילום מסך

הרעיון מאחורי מה שמכונה "נוהל 14" היה טוב, נכון, אפילו חשוב מאוד. להעניק גישה למידע אודות רישיון הנהיגה והעבר התעבורתי של נהגים בחברה לקציני הבטיחות בתעבורה, אלו האמונים על בטיחות כלי הרכב והנהיגה בהם בחברות וארגונים גדולים. זאת על מנת להעריך את רמת המסוכנות שלהם ולדווח לבעל המפעל על ממצאי הבדיקה שבוצעה.

אלא שמבדיקה של "וואלה!רכב" עולה כי לא זאת בלבד שהנוהל אינו מיושם כלל, התהליך כולו פגום, מחורר ונעדר כל קשר למטרותיו המקוריות. קציני הבטיחות עמם שוחחנו במהלך התחקיר הצביעו כולם על שלל כשלים בנוהל והלינו על כך שלמרות רצונם לשפר את רמת הבטיחות, הוא בעיקר עול בירוקרטי ובסופו מתקבל תוצר לא רלוונטי, שאינו שמיש או תואם את מטרת ורוח הנוהל ובעיקר, שאין שום דרך ליישם אותו בפועל.

מרוב טפסים לא רואים את היער

מעיון בהוראת משרד התחבורה כפי שהופצה לקציני הבטיחות בתעבורה מתחילים להבין את הבעיה. מתוך חמישה עמודי הנוהל, מלאי המלל, אודות ההרשאות הנדרשות, הליך ההצהרה, קבלת האישור לבקשת מידע, אופן בקשת המידע, העברת המידע, סוג המידע המתקבל - רק סעיף אחד קטן מפרט מה ייעשה קצין הבטיחות עם זה כאשר הוא התקבל. מתוך הנוהל:

המלצת קצין הבטיחות בתעבורה :
על סמך בדיקתו של קצין הבטיחות בתעבורה על המידע לגבי הנהג עליו להעביר המלצות מנומקות בכתב לבעל המפעל בדבר המשך העסקתו של הנהג באותו מפעל. בנוסף, על קצין הבטיחות לדווח לבעל המפעל על הממצאים החריגים הבאים :
(א) רישיון הנהיגה של הנהג אינו בתוקף או אינו מתאים לנהיגה ברכב של המפעל שבו הוא מיועד לנהוג או נוהג.
(ב) פסילת רשיון נהיגה - פסילת רשיון הנהיגה לרבות התליה לפי הפקודה והגבלת הרישיון.
קיבל בעל מפעל דיווח כאמור חייב הוא להפסיק את נהיגתו של הנהג ברכב של המפעל לאלתר.


ממבט באותו מידע נכסף הנמסר ממשרד התחבורה, ניתן להבין עד כמה הנוהל הזה מחטיא את מטרתו. בפני קצין הבטיחות, כזכור, זה שאמור לקבל החלטה אודות העסקת העובד עומד המידע הבא: תוקף הרישיון, דרגות הרישיון, היתרים והגבלות, נקודות חובה ברישיון עם ציון תאריך העבירה ומספר הנקודות שנרשמו לנהג.

מדוע נדרשים קציני הבטיחות לעבור את כל מסכת האישורים והטרטור של משרד התחבורה על מנת לקבל מידע שאת רובו הם יכולים לקבל ממבט על רישיון הנהיגה של העובד? לא ברור. גם את מספר הנקודות שנזקפו לחובת הנהג יכול כל אחד לבדוק בעצמו באתר משרד התחבורה באמצעות "תדפיס נקודות חובה לנהג".

רשיון נהיגה חדש. משרד התחבורה,
הנתונים זמינים לכל אחד, אז למה הסרבול?/משרד התחבורה

גם אם נקבל את בקשת משרד התחבורה לאופן זה של העברת הנתונים, אנחנו עדיין רחוקים מתמונת מצב מהימנה. שכן על סמך מידע בסיסי זה על קצין הבטיחות להחליט אודות רמת המסוכנות של הנהג. האם קצין הבטיחות הוסמך להעריך מסוכנות על סמך נקודות החובה? לא. האם ישנו רף עליון של ניקוד הפוסל אדם מלנהוג במכונית החברה? לא. נקודות החובה באמת מתארות מסוכנות נהג? לא.

רגע, למה לא? נסביר, נניח שבפלט המחשב מצוין כי לנהגת יש 6 נקודות חובה ברישיון. ב-6 נקודות אלו יזכו אתכם מגוון רחב של עבירות, אחת מהן היא נסיעה שלא בימין הדרך והשנייה היא חציית קו הפרדה רצוף. שתיהן עבירות תנועה, בהחלט. אבל רמת המסוכנות שיש לכל אחת מהן שונה לחלוטין. דוגמה נוספת? מה אם בפלט המידע מופיע כי לנהג יש 8 נקודות? זו יכולה להיות מהירות הגבוהה ב-25 קמ"ש מהמותר בכביש בין עירוני (לצורך העניין 116 קמ"ש בכביש 4) וזה יכול להיות מעורבות בתאונת דרכים שבה נחבל אדם או התנהגות שגרמה נזק לאדם. שוב, שתי עבירות תנועה, ושוב רמת מסוכנות שונה לחלוטין. מה עם 10 נקודות? גרימת מוות ברשלנות, הפקרה אחרי פגיעה, מהירות מעל 40 קמ"ש בדרך שאינה עירונית, אבל גם אי מתן זכות קדימה - כולן עבירות תנועה, אבל נשאלת השאלה הפשוטה. כאשר בפלט המחשב מופיע המספר בלבד, כיצד ללא ידיעת העבירה עצמה, יוכל קצין הבטיחות להעריך את מסוכנות הנהגת שלפניו. התשובה -הוא לא, ממש לא.

אבל אתם יודעים מה, הלכנו רחוק, אם לנהג נרשמה פסילה בשל חוב להוצאה לפועל. האם יש דבר וחצי דבר בין זה לבין מסוכנות הנהיגה? לקצין הבטיחות, שוב, אין שום דרך לדעת.

לדברי עו"ד קרן צחי חיים, לשעבר תובעת במשטרת ישראל, מומחית בדיני תעבורה:
לקציני הבטיחות יש תפקיד משמעותי ביותר בניהול הסיכון שטמון בשימוש בכלי רכב במסגרת מקומות עבודה. אולם הנוהל במתכונתו הנוכחית משבש באופן חמור וחסר אחריות את היכולת שלהם לבצע את תפקידם. פירוט סוגי העבירות בעברם התעבורתי של הנהגים מהווה מידע הכרחי שיש להביא בפני קציני הבטיחות, על מנת שאלו יוכלו להעריך את מידת מסוכנותו של הנהג ולהמליץ בהתאם לכך על קבלתו לעבודה או המשך העסקתו.

המשומשות המבוקשות. יח"צ,
לחברה עם מאות כלי רכב נדרשו עד לאחרונה אלפי בדיקות נהגים/יח"צ

הטרטור והסרבול

גם מהתהליך שסופו הוא טופס המידע לא חוסכים קציני הבטיחות עמם שוחחנו ביקורת. לטענתם, המערכת שמפעיל משרד התחבורה מסורבלת, סובלת מכשלים טכניים רבים, קורסת לעיתים קרובות בזמן התהליך ועוד. היא גם מאפשרת הזנת עד 5 נהגים בכל הגשת בקשה, עכשיו שערו את כמות העבודה שמשקיע קצין בטיחות בחברה בעלת 300, 400, 500 בעלי היתרי נהיגה, פלוס בני משפחתם וקיבלתם פקיד שרק הקלדת הפרטים ומעבר עליהם זו העבודה שלו במשרה מלאה. כמובן שעל כל בדיקה כזו גם נדרשים לשלם, אבל השקלים הבודדים שהיא עולה הם לא העניין, אלא הצורך לעשות את זה באמצעות כרטיס אשראי שהחברה צריכה להנפיק, או להתחשבן עם קצין הבטיחות על מאות הגשות בקשת בדיקה שעשה בכרטיסו האישי בעלות של שקלים בודדים בכל פעם...

ניצנים של הבנה כי המנגנון הזה אינו יעיל ואינו ישים, מתקבלים כאשר ימים ספורים לאחר פניית "וואלה!רכב" למשרד התחבורה בנושא נוהל 14 ויישומו, מפיץ תחום קציני בטיחות במשרד חוזר מיוחד, המיועד לקציני הבטיחות. החוזר מצהיר כי הוא פוטר מבדיקה אודות נהגים הנוהגים או המיועדים לנהוג ברכב שאינם עובדי החברה (בני משפחה).

טענות נוספות בנוגע למערכת נוגעות לחוסר העדכניות שלה. אחד מקציני הבטיחות עמם שוחחתי, סיפר לי כי ערך בדיקה תקופתית לאחד מעובדי החברה שלו. פלט המחשב של הנקודות שלו יצא זהה לזה שהתקבל עם תחילת עבודתו בחברה. אלא מה, מכיוון שדוחות התנועה והעבירות המבוצעות עם מכוניות החברה מגיעות גם הן לקצין הבטיחות ומתועדות. הוא ידע בוודאות שלנהג נוספו נקודות באותו פרק זמן, אך אלו לא מופיעות בפלט וזו לא הייתה הפעם היחידה.

יכולים להמליץ עד מחר

לכאורה, יגיד קצין הבטיחות "למה לי כאב הראש הזה, יש לי כל כך הרבה דרכים לנטר ולשפר את רמת הבטיחות בצי הרכב שלנו, אני את זה - לא עושה". הבעיה היא שבמידה ותתרחש תאונת דרכים ולחובת הנהג הפוגע נקודות חובה ברישיון, שלא דווחו למעסיק, האצבע המאשימה תופנה לקצין הבטיחות שעשוי למצוא את עצמו בבעיה לא קטנה.

מה עם השלב הבא? דיווח קצין הבטיחות אודות מסוכנות הנהג? בואו תשמעו סיפור.
"בחברה הקודמת בה עבדתי, שהיא חברת הייטק גדולה מאוד ומצליחה," מספר לי קצין בטיחות שהתראיין לכתבה, "התקבל לעבודה סמנכ"ל מכירות חדש. פלט המחשב הראה כי לחובתו מספר גבוה של נקודות ברישיון, נקודות מכל הסוגים. לי היה ברור שהאיש הוא פצצה מתקתקת, ניגשתי למנכ"ל והגשתי לו את חוות דעתי על מסוכנות הנהג".

כזכור, בסעיף הוראת הנוהל מופיע המשפט הבא:
" קיבל בעל מפעל דיווח כאמור חייב הוא להפסיק את נהיגתו של הנהג ברכב של המפעל לאלתר."

מה אתם חושבים שקרה במקרה של קצין הבטיחות? לא נשאיר אתכם במתח - "המנכ"ל לא התבלבל ואמר לי בצורה הכי ברורה שיש - האיש הזה מכניס לנו רווח נקי של מאות אלפי דולרים בחודש. מבחינתי הוא יכול לנהוג איך שהוא רוצה".

בואו ניקח גם תרחיש אחר, שבעקבות המלצת קצין הבטיחות נשללת מהעובד המכונית שלו, או במקרה אחר הוא גם מפוטר מעבודתו. אם חשבתם שלקצין הבטיחות יש הגנה בפני תביעות על גרימת פיטורין או הרעת תנאי העבודה - אתם טועים.

אם הגעתם עד כה עם תחושת ייאוש, זה נכון, למרבה הצער לקצין הבטיחות, אין את היכולת, הסמכות, ההכשרה ושום כלי אמיתי לעשות שימוש באותו "נוהל 14". זו גם השורה התחתונה של הסיפור הזה, נוהל שמאחוריו כוונה טובה, רעיון נכון שנופל קורבן לבירוקרטיה, סרבול ובסופו של דבר גלגול האשמה על הש"ג, או במקרה הזה על הקצין, קצין הבטיחות.

מצלמת מהירות. קובי ליאני
הנקודות ברישיון הן על נהיגה במהירות מופרזת או תחת השפעת אלכוהול? לקצין הבטיחות אין איך לדעת/קובי ליאני

תגובות

פנינו למשרד התחבורה לבקשת תגובה בנושאים אשר הועלו בכתבה. בין היתר, שאלנו אודות תקפות הנוהל לגבי עובדים שאינם מועסקים כנהגים בחברה, אלא מקבלים רכב כחלק מתנאי ההעסקה.
- האם לקציני הבטיחות הסמכה הנוגעת להערכת מסוכנות של נהג? ואם לא, על סמך מה הם מבססים את המלצותיהם?
- כיצד יכול להעריך קצין רכב את מסוכנות הנהג רק על פי נקודות החובה ללא ציון העבירה?
- היה והמליץ קצין הבטיחות שלא לאפשר לעובד לנהוג, אך המעסיק מתעלם מהמלצה זו, האם יש לו דרכי פעולה אחרות?
- קציני בטיחות העלו טענות אודות הסרבול, התקלות, חוסר המענה, העדכניות והתמיכה במערכת המידע. האם תחום קציני בטיחות מודע לעניין?

תגובת משרד התחבורה:

נוהל 14 מתייחס לכל מי שנוהג, במסגרת היותו נהג בחברה או ברכב שקיבל מטעם החברה.

קציני הבטיחות בחברה חשופים למידע התעבורתי ולהיקף הנקודות שיש לכל נהג. היקף הנקודות מבטא את חומרת העבירה, ולפיכך גם את רמת המסוכנות של הנהג.

במידה ואזהרתו של קצין הבטיחות אינה מתקבלת או מטופלת בצורה ראויה בחברה, ביכולתו לפנות, גם באופן אנונימי, לרשות הרישוי.

בימים אלה פועל משרד התחבורה לשכלול המערכת והרחבת היקף פעילותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully