וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעבוד ומשכון רכב: החור השחור של שוק המכוניות המשומשות

יואב פולס

28.10.2019 / 6:20

קניתם רכב? אז זהו, שיכול להיות שהוא לא באמת שלכם. אם הוא משועבד לא תוכלו למכור או לקנות אותו, אבל בעליו של רכב ממושכן יכול להעביר בעלות ויום אחד מגלה הקונה שהבנק יכול לקחת ממנו את המכונית

שעבוד ומשכון רכב. יח"צ,
תוודאו שאתם קונים את המכונית ולא את החובות של בעליה/יח"צ

במהלך השנים יצא לי לא מעט לקרוא ולייעץ בנושא שיעבוד ומשכון רכב, כאשר לדוברים לרוב אין מושג על מה מדובר, אז הפעם נעשה סדר אחת ולתמיד.

כאשר אתם רוכשים רכב (או רכוש אחר) ומבקשים הלוואה (סיוע במימון) מבנק או מחברת אשראי לצורך הרכישה, הגוף המממן רוצה להיות בטוח שתחזירו את ההלוואה. נכון שהוא ממש ממש סומך עליכם שתחזירו את ההלוואה, אבל ליתר בטחון הוא מבצע עוד פעולות על מנת לוודא שלא תמכרו למחרת את הרכב, תיקחו את הכסף, ותברחו לקריביים.

שעבוד ומשכון רכב. צילום מסך, צילום מסך
רישום הרכב כפי שמופיע ברשם המשכונות/צילום מסך, צילום מסך

חברת האשראי או הבנק רושם שיעבוד על הרכב במשרד הרישוי, ובנוסף מודיע לרשם המשכונות במשרד המשפטים כי רכוש X ממושכן לטובתו.

רישום השעבוד והמשכון נעשה על גבי טפסים שונים ומבוצע ברשויות שונות, ואתם חותמים על הסכמתכם / בקשתכם לרישום זה. דומה מאוד לרישום השעבוד על הבית שלכם, אם לקחתם משכנתא. באותה הדרך בדיוק, לא ניתן לבצע שינוי בבעלות על הרכוש, ללא הסכמת הגורם עבורו נרשם השעבוד והמשכון.

השעבוד המופיע על גבי רישיון הרכב הוא זה שנעשה מול משרד הרישוי. הוא נרשם לרוב און-ליין ישירות מול מחשבי משרד הרישוי, ויופיע ברישיון הרכב העדכני. לעומתו, המשכון מבוצע באמצעות טפסים הנשלחים ללשכת רשם המשכונות, ואין בכל הניירת שברשותכם שום תיעוד לרישום המשכון.

עד כאן הדברים פשוטים וברורים, ואין שום בעיה.

עוד בוואלה!

גן עדן לרמאים: הכירו את רישיון הרכב

לכתבה המלאה
שעבוד ומשכון רכב. צילום מסך, צילום מסך
רישום השיעבוד ברישיון הרכב/צילום מסך, צילום מסך

מעבירים בעלות? הבעיה מתחילה

הדברים מסתבכים כאשר אתם מבקשים למכור רכב משועבד וממושכן, או יותר מכך, כאשר אתם מבקשים לקנות רכב משועבד או ממשוכן מאדם פרטי. לגבי רכישת רכב משועבד וממושכן מחברה (חברת ליסינג לדוגמא - אתייחס בהמשך).

ראשית, איך יודעים בכלל אם הרכב משועבד או ממשוכן?
מסתכלים ברישיון הרכב העדכני. ברישיון יופיע תחת סעיף "תנאים והגבלות" הערה כי הרכב משועבד, ראו דוגמא. כאן אתם כבר יודעים כי עד להסרת ההערה המגבילה את העברת הבעלות - פשוט לא ניתן להעביר בעלות על הרכב, לא משנה איזה סיפור קורע לב תספרו לפקיד הדואר או לחברו במשרד הרישוי.

המישכון הוא כבר יותר קשה לאיתור, אבל אנחנו כאן בשבילכם, ונגלה לכם שבאמצעות הסלולרי שלכם ו-11 שקלים אתם יכולים לבדוק האם הרכב ממשוכן, כבר מהבית. כנסו לאתר משרד המשפטים 'בדיקת משכון כלי רכב', שלמו 11 שקלים, הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, וקבלו תוך שניות פלט מישכונים לרכב האמור. אל תתפתחו למתווכים למיניהם שגובים עבור אותו השירות בדיוק עשרות שקלים יותר.

עכשיו גיליתם אם יש לרכב שעבוד ומשכון, ואם אתם רוצים להתקדם בעסקת הרכישה.

חשוב לומר, אין בהיותו של רכב ממשוכן ומשועבד משום הפחתה כלשהי בערכו. האשראי הזמין היום באמצעות בנקים, חברות אשראי, חברות ליסינג וסתם מתווכים שגוזרים עליכם קופון, הוא כלי לגיטימי על מנת לסייע לאדם לרכוש רכב כפי שחפצה נפשו.
עתה, משאיתרתם רכב שעונה על כל דרישותיכם, והדבר היחיד המפריד בינכם לבין הרכב הוא עניין פשוט של שיעבוד ומשכון, כאן העניינים מסתבכים.

שעבוד ומשכון רכב. צילום מסך, צילום מסך
השלב הבא: בדיקה אם הרכב ממושכן/צילום מסך, צילום מסך

ייקח את הכסף וישאיר לכם חובות

מוכר הרכב, יבקש שתשלמו לו מיד, הוא יפקיד את הכסף בחשבונו, יחזיר את יתרת האשראי שנטל עבור הרכישה, והבנק / הגורם המממן יסיר את השעבוד / משכון.

אתם לא מסכימים בשום פנים ואופן. תהליך כזה חושף אתכם לסיכונים, החל מזה שהקונה ייעלם כאשר הכסף שלכם כבר ברשותו, דרך זה שהגורם המממן יסיר רק את השעבוד ברישיון ולא את המשכון ברשם המשכונות, ועד עיקולים שממתינים בצנרת עבור חובות אחרים של בעל הרכב.
ההמלצה שלנו - אם מעוניין המוכר למכור את הרכב, יתכבד ויבצע את כל ההכנות על מנת שניתן יהיה למכור אותו.

הבנקים וחלק מחברות המימון מחוברות כאמור למחשבי משרד הרישוי ויכולים להסיר את השעבוד בו במקום. עד שתגיעו לדואר לבצע את העברת הבעלות, הסרת השעבוד כבר עודכנה במחשבי משרד הרישוי, ולא תהיה מניעה לבצע העברת בעלות. שימו לב כי כל עוד יש שיעבוד על רישיון הרכב לא ניתן לבצע העברת בעלות.

שעבוד ומשכון רכב. צילום מסך, צילום מסך
פירוט המשכון באתר רשם המשכונות. אלו 11 שקלים שיחסכו לכם המון כאב ראש/צילום מסך, צילום מסך

ההחרגה היחידה היא מול חברות מוכרות ומסודרות, להן יש תהליך סדור של קבלת תשלום, הוצאת קבלה מפורטת, וביצוע העברת הבעלות תוך מספר ימים. חברות הליסינג וההשכרה משעבדות את כל צי הרכב שלהן לגופים מממנים, ועל כך הן נסמכות, ולכן תהליך הסרת השעבוד והמשכון מעט ארוך יותר. במקרים כאלה אנחנו ממליצים לעשות חיפוש במרשתת, עם שם החברה ומילות החיפוש "שעבוד" או "משכון", לראות אילו חברות מבצעות את ההליך מיד וללא שהות, ואילו חברות מושכות את הלקוחות ולא מבצעות את ההליך כפי שמצופה מהן.

בנוגע למשכון, ניתן לסמוך על הבנק / הגורם המממן כי יפעל ואכן ישלח לרשם המשכונות את הטפסים המתאימים לצורך הסרת המשכון. תהליך זה אורך מספר שבועות עד שהמשכון יוסר. בה בעת, ניתן לקבל מהבנק בו במקום את טפסי הסרת המשכון, ולגשת פיזית למשרדי רשם המשכונות, ולהסיר את המשכון בו במקום. תהליך זה אמנם גוזל מכם חצי יום עבודה, אבל הינו סופי וסגור, ואתם משחררים את הרכב מהמשכון הרשום.

לסיכומו של דבר - משכון ושיעבוד רכב הינם שני תהליכים משפטיים המוודאים כי לגוף המממן את רכישת הרכב יש בטחון למקרה שבעל הרכב יפסיק לשלם את חובותיו.

כאשר אתם רוכשים רכב משועבד וממושכן - מוטלת עליכם החובה לוודא כי אכן ניתן להעביר בעלות, ואתם קונים רק את הרכב ולא את החובות של מוכר הרכב.

עוד טורים ומאמרים של יואב פולס בבלוג קאר-פד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully