וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה זה SUV אמיתי? תחגרו, אנחנו מניעים ולוקחים אתכם איתנו

ערן אביבי בשיתוף סמלת, בשיתוף סמלת

21.1.2020 / 7:40

יש לא מעט בלבול בין קרוסאובר לבין רכב 4X4 אמיתי שטורף את השטח ומספק יציבות ובטיחות בכביש. ערן אביבי נכנס לסובארו XV crosstrex כדי להדגים לכם מהו SUV ומהם היתרונות שלו. היה קשה לנו להוציא אותו ממנו

צילום: עידו שחם, עריכת וידאו: דפי מקל

כולם רוצים לנסוע ב-SUV, כולם רוצים למכור SUV, כולם רוצים להיות כמו כולם? אבל האם לכולם יש באמת את מה שכולם רוצים - SUV אמיתי?

אתם שואלים מה זה SUV אמיתי? או, על זה בדיוק אני רוצה לדבר אתכם!

ישנם הרבה מאפיינים ל-SUV ואחד החשובים בהם זאת מערכת הנעה כפולה, מה שאנחנו קוראים לו 4 על 4. בשטח אני די בטוח שברור לכולנו כמה הנעה כפולה חשובה ותורמת, אבל מה לגבי נהיגת כביש, האם גם שם היא באה לידי ביטוי?

ובכן קודם כל - כן, הנעה כפולה חשובה מאוד גם בכביש. מתי? בעיקר ברגעים בהם אני מבקש מהרכב שלי לספק אחיזה כאשר התנאים מאתגרים. זה יכול להיות סיבוב או שינוי כיוון מהיר תוך כדי האצה, וכמובן כאשר האחיזה בכביש נמוכה בגלל גשם, חול, בוץ, קרח וכו'.

מה שברור זה שאני לא תמיד יודע מתי אני אצטרך את העזרה הזאת, ולכן, טוב שהיא תהיה זמינה לי כל הזמן.

ועכשיו, בואו נבין לעומק את גודל התרומה שלה. לצורך ההדגמה הבאנו לכאן את ה-XV crosstrex של סובארו, רכב שיש לו הנעה כפולה סימטרית, שהיא סטנדרטית בכל דגמי רכבי הפנאי שטח כבר מגרסת הכניסה.

יאללה, בואו נתחיל להניע.

נהיגת שטח עם סובארו XV crosstrex. עידו שחם
ה-XV crosstrex של סובארו/עידו שחם

ברכב בעל הנעה קדמית הכוח מהמנוע עובר לגלגלים הקדמיים בלבד. סוג הנעה זה אומנם זול יותר לייצור, אך יש לו גם חסרונות כשהבולטים בהם קשורים להיגוי ולהאצה. כמו לבני אדם, גם לגלגלים קשה לעשות שני דברים במקביל, להאיץ את הרכב ובמקביל לספק אחיזה לטובת היגוי. בנוסף לזה, בזמן האצה נוטה משקל הרכב לאחור וכך לגלגלים הקדמיים יש פחות אחיזה ופחות יכולת להאיץ את הרכב.

ברכב בעל הנעה אחורית הכוח מהמנוע עובר לגלגלים האחוריים בלבד. כאן ישנו יתרון ביכולת ההאצה, בזכות העובדה שמשקל הרכב נוטה לאחור, מה שעוזר לגלגלים האחוריים לקבל אחיזה טובה יותר. החיסרון הגדול נמצא כאשר תנאי האחיזה פחות טובים, מפני שהכוח מגיע מהחלק האחורי, והרבה יותר קל לאבד שליטה ולהחליק בזמן האצה או בסיבוב.

ברכב בעל הנעה כפולה, כלומר 4 על 4, כל הגלגלים מקבלים כוח מהמנוע, מה שמאפשר להעביר את הכוח לקרקע בצורה יעילה יותר, לעומת רכבים בעלי הנעה קדמית או אחורית. העניין הוא שברוב הרכבים בעלי הנעה כפולה, הגלגלים הקדמיים מקבלים יותר כוח מאשר האחוריים, מה שעוזר מבחינת צריכת דלק אך פחות מועיל מבחינת אחיזה, בגלל אותן סיבות עליהן דיברתי קודם.

ברכב בעל הנעה כפולה סימטרית, כל עוד האחיזה טובה, כל גלגל מקבל את אותה כמות של כוח מהמנוע, מה שמאפשר לצמיגים לשמור על אחיזה רציפה עם הכביש. וברגע שהתנאים הופכים לחלקלקים או כאשר הרכב פונה, המערכת יודעת להעביר לכל גלגל בדיוק את כמות הכוח איתה הוא יכול להתמודד. המערכת הסימטרית יעילה יותר ממערכת הנעה כפולה רגילה, בזכות חלוקת הכוח האפקטיבית בין כל הגלגלים. מה שבעצם המערכת הזאת עושה, זה שילוב בין היתרונות של הנעה קדמית ואחורית מבחינת היגוי ואחיזה בכביש יבש או חלקלק.

יתרון נוסף למערכת ההנעה הסימטרית נמצא בתכנון שלה, המנוע, הגיר והכל מכלולי ההנעה (דיפרנציאלים) נמצאים על ציר אחד מרכזי. זה מאפשר לשמור על איזון טוב יותר של השלדה תחת עומסים ועל מרכז כובד נמוך, ושני אלה חשובים מאוד בסיבובים, כולל שינויי כיוון מהירים כמו בחמיקה ממכשול בדרך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

חושבים שיש לכם SUV? כנראה שאתם טועים

בשיתוף סמלת

ומה קורה כאשר בכל זאת יש איבוד אחיזה?

ברכבים בעלי הנעה לציר יחיד, קדמי או אחורי, המצב יותר מורכב כי אין את הציר השני שיעזור לפתור את הבעיה. ברכבים בעלי הנעה כפולה רגילה, הציר האחורי יצטרף לעזרה אך התהליך לוקח זמן שלפעמים אין לנו אותו. וכאן נמצא שוב יתרון להנעה הסימטרית, כי מראש הכוח מחולק בין כל הגלגלים באופן שווה ובהתאם לרמת האחיזה באותו רגע נתון. וזה נכון בכביש יבש או רטוב, בדיוק כמו שזה נכון בשטח כשנכנסים להצלבה, חול, בוץ או דרדרת.

לסיכום, אין ספק שרכב עם הנעה כפולה בטוח יותר מרכב עם הנעה קדמית או אחורית בזכות האחיזה הטובה יותר. ואם כבר הנעה כפולה אז עדיף מערכת סימטרית, כדוגמת המערכת ברכבי הפנאי שטח של סובארו. מערכת שיודעת לחלק את הכוח באופן אפקטיבי בין כל הגלגלים, כדי לקבל את התנהגות מאוזנת ובטוחה בכל תנאי הדרך. וזה כמובן רלוונטי עבור כל נהג ונהגת, מנוסים או חסרי ניסיון.

אז סעו בשלום ונתראה בסרטון הבא.

רק בסובארו 4X4 כסטנדרט ללא תוספת מחיר: לפרטים הקליקו כאן

ערן אביבי בשיתוף סמלת, בשיתוף סמלת
  • עוד באותו נושא:
  • suv
  • סובארו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully