וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים ומכוניות: 30 אחוזים לא סומכים על מכונאית, אבל יותר מהן קונות מכוניות

וואלה!רכב

8.3.2020 / 12:44

לרגל יום האישה נערך עבור פורטל "גלגלים" סקר המברר את ההבדל בין המינים בנוגע לטיפול ברכב במוסך. ונתוני טרייד מוביל חושפים עלייה משמעותית באחוז הנשים שקונות מכוניות ברשת

תקלות חורף במכונית/צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

בוידאו: תקלות החורף הנפוצות במכוניות שלכם

יום האישה שחל היום אמנם מואפל על ידי כל נושאי הקורונה ואקטואליית הפוליטיקה המקומית, אבל בכל זאת, מבט לתחום הרכב מהזווית הנשית פותח צוהר לשינויים שעובר העולם הזה גם מבחינת הגישה של הנשים אליו, הן בהיבט של קניית מכוניות והן בהיבט של תחזוקה שוטפת שלהן.

סקר שערכה חברת "מאגר מוחות" עבור פורטל גלגלים וכן נתונים אודות הרגלי הקנייה של נשים ברשת טרייד מוביל מספקים הצצה לזווית הזו.

מה נשים רוצות?

על פי נתוני חברת טרייד מוביל, במהלך העשור האחרון עלה אחוז הנשים שקונות מכוניות ברשת מרמה של 5.5 אחוזים בשנת 2010 ל-17 אחוזים בשנת 2020. לפי נתוני החברה המכוניות האהובות ביותר על נשים הן פיג'ו 208, קיה נירו, קיה ספורטאז', מרצדס A קלאס, סיטרואן C3 וסובארו פורסטר. דווקא בתחום העדפת הצבעים הן לא הולכות לכיוונים יצירתיים מדי ונשארות בטעם הכללי המוכר של לבן-שחור-כסוף.

לדברי שגיב מגר מנכ"ל טרייד מוביל העליה נובעת מתהליכי שקיפות בתהליך מכירת הרכב וכן השתדלות החברה שבמוקדי המכירות משובצות גם מנהלות מכירות לצד הפיכת המוקדים האלו לידידותיים יותר למשפחות.

אחוז הנשים שקונות מכונית. צילום מסך, צילום מסך
אחוז הנשים שקונות מכוניות בעצמן במגמת עלייה/צילום מסך, צילום מסך

נשים לא חוששות מהמוסך, עד הזוגיות

עוד נתונים בנוגע לפערים בין נשים לגברים בכל הקשור לתחזוקת כלי הרכב מגיעים מסקר שנערך עבור פלטפורמת "גלגלים" להשוואת מחירי חלפים וטיפולים לרכב. הסקר שבוצע על ידי "מאגר מוחות" הקיף 504 נסקרים בגילאי 20 ומעלה שבבעלותם מכונית פרטית.

ראשית נשאלו הנסקרים האם הם נוהגים לקחת את הרכב למוסך או שמישהו אחר לוקח אותו עבורם?
91% מהגברים לוקחים את הרכב בעצמם למוסך. 6% העידו כי בת זוגם עושה זאת, ו-3% העידו כי אדם אחר עושה זאת עבורם. לעומת זאת, רק 63% מדווחות כי הן לוקחות את הרכב למוסך בעצמן. שאר הנשים ענו כי הן נותנות לבן זוגן (30%) או למישהו אחר (7%) לקחת עבורם את הרכב למוסך.

ומה קורה כאשר הנסקר/ת לא בזוגיות? אז, הפער בין המינים מצטמצם דרמטית.
84% מהנשים מעידות כי הן לוקחות את הרכב בעצמן למוסך ורק 16% העידו כי אדם אחר דואג להן לכך. 87% מהגברים שלא בזוגיות מעידים כי הם לוקחים בעצמם את הרכב למוסך, ורק 13% העידו כי אדם אחר דואג לכך.

מהפך: הקוריאניות אמינות יותר. יח"צ, ניר בן טובים
שני המינים חוששים להגיע למוסך, גברים חוששים יותר שיעבדו עליהם/ניר בן טובים, יח"צ

שני המינים לא מעוניינים לקחת את הרכב למוסך במידה שווה. גם גברים וגם נשים נרתעים מכך בגלל שהם אינם מבינים בנושאים טכניים. גברים אף חוששים יותר מנשים שיגבו מהם מחיר גבוה מדי.

כאשר נשאלו הנסקרים האם היית רוצה לקחת את הרכב למוסך?
הנתונים בין שני המינים זהים, ועם יתרון קל לנשים - רק כ-20% היו ברצון לוקחים את הרכב (18% מהגברים ו-21% מהנשים) וכ-80% היו מוותרים על התענוג (82% מהגברים ו-79% מהנשים).

כשהתבקשו לציין מה הסיבה להימנעות שלהם עולה כי הסיבה העיקרית אצל שני המינים היא כי הם אינם מבינים בנושאים טכניים. מעל למחצית הנשים (54%) הודו בכך לעומת כשליש (36%) מהגברים. נתון מעניין נוסף הוא שגברים חוששים יותר מהנשים שיגבו מהם מחיר גבוה מדי בגלל חוסר הידע - 32% לעומת רק 21% בקרב הנשים. רק 2% מהנדגמים העידו כי הסיבה העיקרית שמונעת מהם לקחת את הרכב למוסך היא ניסיון לא טוב בעבר.

גבר או אישה - הדבר המפריע לנסקרים יותר מכל הוא חוסר השקיפות במוסך. אז מה יכול לשפר במידה רבה את החוויה שלהם להגיע למוסך?

בשאלה זו קיימת תמימות דעים אצל שני המינים. רוב הנסקרים העידו כי שקיפות והסברים ברורים לגבי הטיפול (71% מהגברים ו-67% מהנשים) הם שיגרמו לשיפור החוויה. שאלנו גם האם הימצאות של נשים עובדות במוסך תשפר את ההרגשה? רק 2% מהגברים ענו בחיוב, לעומת 7% מהנשים.

סקר מרקטסט על מוסכים מורשים. אתר יצרן
אלו דווקא הנשים שפחות סומכות על מכונאיות/אתר יצרן

אחוות נשים? עד שזה מגיע לליפט

נתון מפתיע נוסף שעולה מהסקר הוא שהסטריאוטיפ על נשים ומוסכים חזק יותר אצל הנשים מאשר אצל הגברים.

כאשר נשאלו האם לדעתם נשים חוששות יותר מגברים להגיע למוסך מעלה הסקר שגם אם אין בכך אמת, הסטריאוטיפ שולט - קונצנזוס בקרב הנשאלים (87%), מתוכם 85% גברים ו-90%(!) נשים סבורים שנשים חוששות יותר להגיע למוסך מאשר גברים.

הסיבות העיקריות לכך שהנשאלים חושבים שנשים חוששות יותר מגברים לבקר במוסך היא התפיסה לפיה נשים לא מבינות בתחום (68%) וכי העיסוק ברכב ובמוסכים נתפס עניין לגברים בלבד (16%). גם כאן נשים וגברים ענו בפילוח זהה.

לשאלה באיזו מידה את/ה מבין/ה או לא מבין/ה בכלי רכב ובטיפול בהם, 44% מהנשים העידו על עצמן שהן לא מבינות בכלי רכב ובטיפול בהם, לעומת רק 21% אצל הגברים. כמחצית מהנשאלים והנשאלות חושבים שהם מבינים במידה בינונית. 28% מהגברים מעריכים שהם מבינים מאוד, לעומת 9% מהנשים.

אם כך, האם ההבנה בכלי רכב נחשבת לתכונה גברית?
שוב, קונצנזוס בין המינים - למעלה ממחצית המשיבים, גם הגברים וגם הנשים העידו שמדובר בתכונה "גברית" (54% מהגברים ו-50% מהנשים). המחצית השנייה (49% אצל נשים ו-45% אצל גברים) רואים בהבנה בכלי רכב תכונה גם נשית וגם גברית.

השוואתי: רנו קליאו RS טרופי מול פיג'ו 208GTI. קינן כהן, ניר בן טובים
פיג'ו 208: חביבת הנשים כמשומשת/ניר בן טובים, קינן כהן

לגבי השאלה מה הם חושבים על אישה שעובדת כמכונאית במוסך, מסתבר ששליש מהנשאלים לא סומכים על מכונאית אישה.
גם בשאלה זו הדעות של שני המינים זהות כמעט לחלוטין. רק ל-21% אין דעה בעניין. 75% מהנשאלים מעריכים אישה שעובדת כמכונאית במוסך, 4% לא מעריכים. יחד עם זאת, כשהם נשאלו :האם את/ה סומכ/ת על מכונאיות שיטפלו ברכבך? גם ב-2020, 30%(!) מהגברים ו-29%(!) מהנשים לא סומכים על מכונאית אישה. רק 70% מהגברים ו-71% מהנשים כן סומכים.

רוב המשיבים גם נשים וגם גברים 84% היו שמחים אם היו מעסיקים יותר נשים כמכונאיות. עם זאת, 16% העידו כי לדעתם העסקת נשים כמכונאיות במוסכים פוגעת במקצועיות הטיפול , 21% מהנשאלים היו גברים ו 12% נשים.

את תוצאות הסקר מסכמת סיגל עוז מנכ"לית "גלגלים": "ההפתעה הכי משמעותית מבחינתנו היא התפיסה הזהה של נשים וגברים לגבי המקום של נשים בעולם הרכב, ומדובר בהפתעה שלילית. בעולם שבו כשליש מהגברים והנשים מעידים שלא יסמכו על מכונאית אישה שתטפל ברכבם, האחריות למצב ולשינוי מונחת לפתחם של שני המינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully