וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיתוח הטכנולוגי שימנע שכחת ילדים?

20.5.2020 / 10:06

צוות סטודנטים מהמחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל פיתח אפליקציה המקנה הרגלי התנהגות למניעת שכחת ילדים. למי יש סיכוי גבוה יותר לשכוח ילד במכונית ועוד 5 שיטות פשוטות לצמצום הסיכון

שכחת ילדים במכונית. יח"צ,
הקיץ ואיתו החום מעלים את הסיכון לנזק חמור ואף מוות, וזה יכול לקרות לכל אחד/יח"צ

גל החום והחזרה לשגרה הם שילוב קטלני בכל הנוגע לסכנת שכחת ילדים במכונית. כ-30 ילדים מתו ומאות נפגעו באופן חמור בשנים האחרונות בעקבות מקרי שכחה במכונית. על פי הנתונים של עמותת "ידידים" בשנת 2018 בלבד חולצו 1,104 ילדים מכלי רכב נעולים (אולם לא כל המקרים הם בהכרח כתוצאה משכחה). הסיבות שמובילות למצב הזה הן מגוונות, היסח דעת, שינוי בשגרת היום ועוד. הן קורות לאורך כל השנה אם כי בחודשים החמים הסיכון לנזק גבוה משמעותית. המשותף לכולן - אסון שנופל על המשפחה.

מספר פתרונות טכנולוגיים והתנהגותיים פותחו כדי להתמודד עם התופעה. החל מחיישנים המזהים חגירה ואי פתיחה של חגורת הבטיחות בסיום נסיעה ועד חיישני תנועה ונפח המתריעים על הימצאות ילד ברכב לאחר היציאה ממנו. פתרונות כאלו ניתן למצוא בכלי רכב שונים של ג'נרל מוטורס או יונדאי. גם פתרונות כמו חיישני קרבה בין מפתחות המכונית לכיסא הבטיחות קיימים בשוק.

צוות סטודנטים מהמחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל לקח על עצמו את האתגר לתקוף את הבעיה הזו מכיוון אחר לגמרי. הצוות הכולל את אלכסנדרה פישמן, ארבל נתן, אינה יעקובוב ואלעד מוצני, כולם בשנה ג' של המחלקה, הונחה על ידי ד"ר עמוס עזריה, מרצה במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטה.

הצוות פיתח אפליקציה מבוססת אנדרואיד המזהה הפסקת נסיעה באמצעות מערכת GPS, מד תאוצה וחיבור למערכת הבלוטות' ברכב. בסיום הנסיעה היישום מפנה שאלה לנהג האם זכר להוציא את הילד מהמושב. בשונה מאמצעים טכנולוגיים אחרים, היישום שלא רק משמש לתזכורת, נועד בראש ובראשונה להביא לשינוי התנהגותי והטמעת הרגלים, כך שהוא מספק פתרון גם אם הנהג עושה שימוש ברכב אחר ואינו תלוי בקיומה של מערכת או אמצעי פיזי שעלולים לגרור פיתוח תלות בהם.

אפליקציה למניעת שכחת ילדים במכונית. יח"צ אוניברסיטת אריאל,
צוות הפיתוח של האפליקציה, סטודנטים בשנה ג במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל/יח"צ אוניברסיטת אריאל

כדי לבדוק את יעילות האפליקציה ואת היכולת שלה לייצר דפוסי התנהגות, התנסו 15 נסיינים באפליקציה במשך שבועיים. לאחר מכן נערך ניסוי בו השתתפו 15 הנסיינים שהתנסו באפליקציה ועוד קבוצה של 15 משתתפים שלא עשו שימוש באפליקציה. במהלך הניסוי בו האפליקציה לא הייתה פעילה, הונחה בובה במושב האחורי (ללא ידיעת הנהג) ולצד הנהג ישב נוסע שהסיח את דעתו בזמן הנסיעה. התוצאות היו משכנעות מאוד, מתוך הקבוצה שלא עשתה התנסתה כלל באפליקציה, רק 6 נהגים הבחינו בבובה. מתוך הקבוצה שעשתה שימוש באפליקציה בעבר, 10 מתוך 15 הנסיינים הבחינו בבובה, להזכירכם, היא הונחה שם ללא ידיעתם, כך שהמסקנה היא שיעילות הקניית אותם הרגלי ההתנהגות היא לא רק אפשרית אלא גם מוכחת.

אגב, באמצעות הנתונים שנאספו, ינסה צוות המחקר לבנות מאפייני סיכון לשכחת ילדים ברכב לשימוש עתידי. אולם כבר עכשיו אפשר לומר שמהניסוי עלתה מסקנה נוספת - שוויון מוחלט בין המינים ביכולת לזהות את הבובה.

לדברי המפתחים, האפליקציה שנמצאת כרגע בפיתוח תהייה זמינה להורדה לציבור הרחב בתוך מספר חודשים.

אפליקציה למניעת שכחת ילדים במכונית. יח"צ צילום מסך,
תזכורות באפליקציות כמו פנגו או וויז/יח"צ צילום מסך

שלא נדע: 5 שיטות שיסייעו לכם להימנע משכחת ילדים

1. התרעות באפליקציות שימושיות
אפליקציות נהיגה שונות בהם אנחנו עושים שימוש יכולות לסייע במניעת שכחת ילדים. כך למשל יישום החנייה פנגו החל להפעיל לאחרונה התרעה בולטת, הקופצת למסך האפליקציה עם הפעלת החניה עם המשפט "הורים, תעיפו מבט לאחור, אל תשכחו אותי". גם יישומון הניווט הפופולארי וויז מעלה התרעה דומה בסיום נסיעה. אולם אלו תלויים בשימוש באפליקציה, אולם כל תוספת היא מבורכת.

2. הדבר היקר לכם מכל
הנחת התיק או למהדרין - הטלפון הנייד במושב האחורי ליד הילד, גם זו שיטה פשוטה מאוד ויעילה לוודא שלא תצאו בלי להעיף מבט במושב האחורי. הבעיה היחידה איתה - אם במהלך הנסיעה תרצו לשלוף מסטיק, מגבון, משקפי שמש או כל דבר אחר מהתיק - התעסקות במה שהולך במושב האחורי בזמן נהיגה היא להחליף סיכון אחד בסיכון אחר לתאונה.

3. הדוב יזכיר
פתרון פשוט אחר הוא לשים באופן קבוע בובה במושב הבטיחות או במושב האחורי של המכונית, ברגע שחוגרים את הילד, העבירו את הדובי למושב הקדמי. בסיום הנסיעה, הבובה במושב הקדמי תזכיר לכם שמישהו נמצא מאחור.

4. כמה פשוט - ככה יעיל
מיתר גומי פשוט, או שרוך הגומי בצורת הקפיץ שאנחנו מחברים למחזיק המפתחות של הילדים יכולים להיות פתרון פשוט, יעיל וזול מאוד. את הקצה האחד של השרוך או המיתר מחברים לכיסא הבטיחות ואת הצד השני שלו שמים סביב ידית ההילוכים או בלם היד (במידה והוא לא חשמלי). באופן זה בכל סיום נסיעה, כאשר תעבירו את ידית ההילוכים ל-P או תמשכו את בלם היד, תזכרו שמישהו חגור מאחור.

5. אחריות סביבתית
עוברים במגרש החניה של הסופר? ליד גני ילדים? סתם ברחוב, זרקו מבט שני לתוך מכונית עם כסא בטיחות, מאות ילדים ניצלו במהלך השנים בזכות עירנות של עוברי אורח שהבחינו בילדים הנעולים במכונית. בעלי חנויות במרכזי קניות ובכלל? שימו שלט גדול ובולט בפתח החנות "לא השארנו אף אחד ברכב?" אותו הכלל תקף גם למקומות עבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully