וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: אפשר להציל את נהגי המוניות

רן ברודר, פיוצ'ר מוביליטי

18.8.2020 / 21:12

תקופת הקורונה מביאה אתגרים לא פשוטים למקומות העבודה, חלקם יכולים להוות הזדמנות ליישום פתרונות תחבורה חכמים לעובדים. וגם, איך אובר יכולה להיות פתרון למצוקת נהגי המוניות. רן ברודר, ממלא מקום מנכ"לית פיוצ'ר מוביליטי מציג את החזון שלהם

הפתרון לתחבורה חכמה: אובר ושאטלים למקומות עבודה. יצרן, אתר יצרן
מכונית אוטונומית נסיונית של אובר, איך החברה יכולה לסייע לנהגי המונית/אתר יצרן, יצרן

לפני כשבועיים התקיים דיון בוועדת הכלכלה על אפשרות תגבור מערך התחבורה הציבורית באמצעות חברות היסעים פרטיות. זהו צעד נכון, אך חלקי ולא מספיק. מונחת בפנינו הזדמנות לייצר שינוי אדיר בהגעה לעבודה ובהפחתת הרכבים הפרטיים.

מעסיקים רבים במשק הבינו את הנזק הנגרם להן באובדן שעות עבודה בעקבות הפקקים, והחלו לתמרץ את עובדיהם להגיע לעבודה בהסעה מאורגנת ("שאטל"). חברות טכנולוגיה מוכרות כגון Ride, Via ו-Moovit מבצעות אופטימיזציה למסלול כך שיגיע מהר ככל הניתן ליעד תוך איסוף עובדים בנקודות הקרובות למקום מגוריהם. השאטל מהיר, נח לעבודה גם במהלך הנסיעה, מפחית את סיכוני ההדבקות בקורונה ביחס לתחבורה ציבורית, ומאפשר גמישות רבה. מעסיקים אלה יגלו שמערכת המס מחשבת נסיעות אלה כהטבה לעובדים.

"קו הקיץ", שירות הסעות חינמי של עיריית הרצליה, 2 ביולי 2016. שלומי גבאי
הסעות עובדים מאורגנות למקומות העבודה יכולות לחסוך למדינה, למעסיק, ולעובד הרבה מאוד כסף וזמן/שלומי גבאי

המציאות הישראלית שונה מרב מדינות העולם שעדכנו את מערכת המס בהתאם. בארה"ב, הסעות פטורות ממס עד לגובה של 270$ לעובד בחודש כל עוד הן עומדות בקריטריונים מוסכמים. גם בבריטניה השירות לא נחשב כהטבה לעובד. ההכנסות ממיסים הן פרוטות לעומת אפשרויות הצמיחה של המשק עם הטמעת שאטלים חכמים למקום העבודה.

במהלך פשוט, ניתן לאפשר בתקנות המס הכרה בהוצאות הסעות עובדים, מבלי שיחשבו כהטבה לעובדים, בתנאי שברכב ישנם יותר מ-3 עובדים והנסיעות הן למטרת הגעה לעבודה וחזרה לבית בלבד.

עוד בוואלה!

"מצב הישרדותי": חברות האוטובוסים ומשרד התחבורה ידונו בסיוע כלכלי

לכתבה המלאה
מחאת נהגי המוניות בירושלים בעקבות החלטת שר האוצר משה כחלון להפחית את תעריפי הנסיעה ב-12%, 14 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ', אתר רשמי
תחום המוניות ספג מכה קשה מאוד בתקופת הקורונה, אבל יש איך לעזור לו/אתר רשמי, נועם מושקוביץ'

בעניין אחר, בישראל ישנן 23,000 מוניות "ספיישל" שנפגעו קשה מההאטה במשק וההגבלות על כמות הנוסעים ברכב. וישנם דיווחים על ירידה של 30%-50% בביקושים ונהגים רבים שנשארו מחוסרי עבודה.

בעת האחרונה גובשו מהלכי תמיכה רבים ע"י הממשלה אך דווקא שוק המוניות לא זכה להתייחסות. מומחים טוענים שנגיף הקורונה יישאר בצורה כזו או אחרת בשנים הקרובות, מדובר בבשורה עגומה לנהגי המוניות שהכנסתם תשחק ומחיר הרישיון ("מספר ירוק") ילך ויפחת, ללא יכולת למכור אותו ולקבל כסף נזיל בעקבות מצב השוק. לכן מוצע מתווה סיוע לבעלי הרישיונות בו המדינה תשקיע מיליארד שקלים לרכישה של 4,000 רישיונות מידי בעלי המוניות שהכנסתם נפגעה. כך, לנהגי המוניות המעוניינים בכך ישתחרר סכום לא מבוטל של כ-240 אלף שקלים, מספר המוניות יקטן בכמעט 20% וכך מחיר הרישיון לא ייפגע ובמקביל כמות הנסיעות תתחלק מחדש בין נהגי המוניות הקיימים ותאפשר הכנסה נאותה. במקביל, יש להיטיב עם בעלי המוניות ולפטור אותם מתשלום פער המס בעת המרת המונית לרכב פרטי.

מחאת נהגי המוניות בירושלים בעקבות החלטת שר האוצר משה כחלון להפחית את תעריפי הנסיעה ב-12%, 14 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
קנייה של מספרים ירוקים על ידי המדינה תעלה את הביקוש למוניות/נועם מושקוביץ

על מנת לאפשר ניידות מקסימלית לתושבים המרוחקים מהמרכז מוצע לאפשר פעילות של Uber Pool בישובים הנמצאים כ-15 ק"מ ממרכזי מטרופולין תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע. ישובים אלה נעדרים תחבורה ציבורית יעילה, והסיכון שנוסעים שעד כה נסעו בתחבורה ציבורית יעברו כעת להשתמש בשירותי Uber קטנים ממילא. לצד אפשרות הפעילות, יש לחייב את החברה לעשות כל שביכולתה להעלות את מקדם המילוי ברכביה ולכן יש למסות כל נסיעה בסך 3 שקלים, אשר יפחת ככל שמקדם המילוי ברכב יגדל.
המתווה יאפשר לבעלי המוניות הזקוקים בכך כסף נזיל, יעלה את הביקושים למוניות וישמר את מחיר המספר הירוק. במקביל הוא ירחיב את אפשרויות הניידות של תושבי הפריפריה תוך איזון התחרות עם המוניות ע"י מערכת מיסוי חכמה.

גילוי נאות: בעבר הייתה אובר שותפה בפעילות פיוצ'ר מוביליטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully