וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוהרים למשומשות: הקורונה עשתה טוב לטרייד אין

9.9.2020 / 11:46

אחרי ירידה משמעותית בחודשי הסגר של מרץ-אפריל, ולמרות המשבר הכלכלי, במגרשי הטרייד אין הגדולים מדווחים על תנועה ערה של לקוחות. מה רוב האנשים קונים שם? ולמי יש עכשיו כסף לפרארי 488?

המשומשות המבוקשות ביותר. יח"צ,
מרץ ואפריל היו קשים, אבל מאז נרשמת התאוששות/יח"צ

בעוד נתוני המסירות של מכוניות חדשות התייצבו בחודשים האחרונים, אך עדיין נמצאים בפער של כ-18 אחוזים ביחס לתקופה המקבילה ב-2019 - שוק המשומשות, לפחות כפי שמשתקף מנתוני חברות הטרייד אין הגדולות - נראה יציב הרבה יותר.

היקף העסקאות הגדול יותר (שוק המשומשות מוערך בכ-750-800 אלף מכוניות בשנה), טווח המחירים רחב יותר, אפשרויות המימון הגמישות- אלו גורמים שתמיד היו בשוק המשומשות, אבל למצב השוק הזה בחציון הראשון של 2020 הצטרפו גורמים נוספים.

מגיפת הקורונה והשפעותיה ניכרות בשוק המשומשות, כאשר יותר ויותר משפחות מחפשות כיצד להוזיל את הוצאות אחזקת הרכב ובוחרות באפשרות של מכונית משומשת על פני חדשה, מחליפים את הרכב השני בבית לקטן יותר, מחזירים רכב צמוד שקיבלו מהעבודה, מחפשים אלטרנטיבה זולה לנסיעה בתחבורה הציבורית המדבקת עד יעבור זעם. ולסיום יש גם את אלו שמצאו את עצמן עם סכום כסף שיועד במקור לטיול המשפחתי לחו"ל וכעת מופנה לרכישה או החלפה של המשפחתית.

מגרש חניה למכוניות בונדד בנמל אילת. קובי ליאני
שוק המכוניות החדשות ביציבות, שוק המשומשות מטפס בעקביות/קובי ליאני

דרור פולוס, סמנכ"ל הכספים של אוטודיל מסביר כי בנטרול החודשים מרץ ואפריל בהם חלו מגבלות סגר ופעילות כלכלית - נרשמה עלייה של 5 אחוזים בהשוואה לשנה הקודמת. לפי הניתוח שלו, הדבר מצביע על מגמה של מעבר השוק מרכב חדש לכזה של רכב משומש בעקבות המגיפה. אישור מסוים לדבריו ניתן למצוא ברמת הקיפאון היחסי של מסירות הרכב החדש בחודשיים האחרונים.

לביקושים האלו יש גם אישור מנתוני חברת אוטו סנטר, שם מדווחים על עלייה של 7 אחוזים בחודשים שלאחר הסרת המגבלות. על פי הנתונים שלהן ניתן לזהות במדויק את הקפיצה - אם במאי במהלך היציאה נרשמה ירידה של 3.8 אחוזים ביחס לתקופה המקבילה ב-2019 חודש יוני מזנק עם עלייה של 33.6 אחוזים ואחריו יולי שהיה נמוך יותר ב-5.3 אחוזים ביחס למקבילו ב-2019. נמוך, אבל עדיין ביחס לירידה בפעילות העסקית שעבר כלל המשק, מדובר במספרים נמוכים מאוד.

עוד בוואלה!

האמת מאחורי מספרי המסירות של המכוניות החדשות

לכתבה המלאה
משומשות בחציון הראשון של 2020 - ימי מלאי ממוצעים. צילום מסך, צילום מסך
ימי מלאי ממוצעים במגרשים על פי נתוני טרייד מוביל/צילום מסך, צילום מסך

אלי צדוק, מנהל חברת אוטו סנטר, מסביר: "לצד המהלך החדש איתו יצאנו בשוק הרכב, בו ניתן לבצע רכישה של רכב ולדחות את התשלומים בשלושה חודשים תוך התחייבות לרכישה חוזרת לאחר שלוש שנים, פגשנו לקוחות שחזרו לשוק התעסוקה לאחר החל"ת, מה שאפשר להם להחליף רכב בעסקת טרייד אין. ראינו גם לא מעט לקוחות 'שישבו על הגדר' בחודשיים של הסגר ולאחר שהמשק נפתח בחזרה הם התקדמו לביצוע העסקה. לקוחות ליסינג שהחזירו את רכבם והעדיפו לממש רכישה על הרכב בו הם נוהגים".
 
"נקודה נוספת הוא החשש שקיים בציבור מנסיעה בתחבורה הציבורית, שהביא אותנו לפגוש לקוחות חדשים שחיפשו חלופה לרכב משומש בתקציב בו המנעד רחב. כל אלה הגדילו את כמות הרכישות לאחר היציאה מהסגר ואפשרו לשוק הרכב לחזור לשגרה שוטפת".

מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
הג'יפונים והקרוסאוברים ממשיכים ומטפסים בפופולריות גם במשומשות/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

אימות נוסף לכך שהשוק הפך לשוק של הזדמנויות ומציאות זולות אפשר למצוא בנתוני רשת טרייד מוביל. מניתוח של גרף ימי המלאי של היצרניות השונות, ניתן לראות איך בשנת 2020 מתקצרים משמעותית ימי המלאי של יצרניות שבעבר "בילו" תקופות משמעותיות במגרשים. כך למשל פיאט שבעבר דגמיה חיכו בממוצע 23 ימים לקונה ירדו השנה ל-19 ימים, מיצובישי מ-25 ל-19, סיאט מ-16 ל-12, פולקסווגן מ-27 ל-23 שברולט מ-19 ל-15. זאת בעוד יצרניות מבוקשות יחסית שמרו על אותו מספר ימים או הראו ירידה בהתעניינות וימי מלאי ארוכים יותר. גם באוטודיל מדווחים כי מאז ה"חזרה לשגרה" בחודש יוני, נתוני המלאי במגרשים התקצרו ביחס לתקופות המקבילות אשתקד.

כמו בשוק המכוניות החדשות, מכל הרשתות דיווחו לנו על עלייה בביקוש לג'יפונים וקרוסאוברים. חלקם של אלו מגיע ל-34 אחוזים במכירות אצל אוטודיל ו-41 אחוזים בטרייד מוביל. הנגיסה נעשית בכל הסגמנטים האחרים, ממכוניות מיני סופר מיני ועד המשפחתיות שבשתי הרשתות מתייצבות על 24 אחוזים מכלל המכירות.

משומשות בחציון הראשון של 2020 - מגמות סגמנטים. צילום מסך, צילום מסך
מגמות בסגמנטים בשוק המשומשות על פי נתוני אוטודיל/צילום מסך, צילום מסך

המבוקשות והמתייבשות

לפני שנצלול לנתונים האלו, יש לציין שתי עובדות חשובות, הן חברת טרייד מוביל והן אוטודיל ואוטו סנטר משמשות כזרוע טרייד אין של יבואניות רכב בולטות, "מאיר" יבואנית וולוו והונדה במקרה של אוטו סנטר, מותגי "צ'מפיון מוטורס" במקרה של אוטודיל ואצל טרייד מוביל אלו קיה, סובארו, סוזוקי, פיג'ו, סיטרואן, טויוטה ואחרות. כך שהנתונים נגזרים במקרים מסוימים ממלאי כלי רכב, מבחר, מגוון, רמות מחירים וגם אינטרסים ויש להביט עליהם מבעד למשקפיים האלו.

מעבר לנתוני הביקוש שנגזר מימי המלאי במגרש ולפער באחוזים ממחיר המחירון למחיר המכירה בפועל כפי שעולים מנתוני רשת טרייד מוביל, ברשת אוטו דיל מאפשרים הצצה פרטנית למתרחש בכל אחד מהסגמנטים.

מכוניות מיני

שנתון מוביל: 2017
נסועה ממוצעת: 13,000 ק"מ
ימי מלאי ממוצעים: 16
נמכרת הכי מהר: קיה פיקנטו (8 ימים)
נמכרת הכי לאט: שברולט ספארק (47 ימים)
מחיר ממוצע: 36 אלף שקלים
הנמכרת ביותר: פיאט 500 (30 אחוזים מהמכירות)

מכוניות סופר מיני

שנתון מוביל: 2017
נסועה ממוצעת: 15,000 ק"מ
ימי מלאי ממוצעים: 12
נמכרת הכי מהר: פולקסווגן פולו (5 ימים)
נמכרת הכי לאט: פיג'ו 208 (29 ימים)
מחיר ממוצע: 53 אלף שקלים
הנמכרת ביותר: סיאט איביזה (39 אחוזים)

מכוניות משפחתיות

שנתון מוביל: 2017
נסועה ממוצעת: 18,000 ק"מ
ימי מלאי ממוצעים: 47
נמכרת הכי מהר: טויוטה קורולה (13 ימים)
נמכרת הכי לאט: פורד פוקוס (71 ימים)
מחיר ממוצע: 51 אלף שקלים
הנמכרת ביותר: סקודה אוקטביה (34 אחוזים)

משפחתיות גדולות

שנתון מוביל: 2016
נסועה ממוצעת: 19,000 ק"מ
ימי מלאי ממוצעים: 37 ימים
נמכרת הכי מהר: פולקסווגן פאסאט (14 ימים)
נמכרת הכי לאט: אופל אינסיגניה (52 ימים)
מחיר ממוצע: 96 אלף שקלים
הנמכרת ביותר: סקודה סופרב (34 אחוזים)

ג'יפונים וקרוסאוברים

שנתון מוביל: 2017
נסועה ממוצעת: 16,000 ק"מ
ימי מלאי ממוצעים: 29 ימים
נמכרת הכי מהר: סקודה ייטי וסיאט אטקה (6 ימים)
נמכרת הכי לאט: סובארו פורסטר (48 ימים)
מחיר ממוצע: 110 אלף שקלים
הנמכרת ביותר: אודי Q5 וקיה ספורטאז' (9 אחוזים)

משומשות בחציון הראשון של 2020 - אחוזי מכירה מתחת למחירון. צילום מסך, צילום מסך
פער בין מחיר המחירון למכירה על פי נתוני טרייד מוביל/צילום מסך, צילום מסך

יש כסף

הנתון המפתיע ביותר במבט ראשון של תקופת הקורונה הוא הקפיצה הגדולה של סגמנט היוקרה בשוק הרכב המקומי. הנתונים מצביעים כי לשכבת אוכלוסייה מסוימת, הקורונה הייתה מכה קלה בכנף ואפילו פחות מכך. מעבר לנתוני הזינוק במסירות מכוניות הפרימיום החדשות עליו סיפרנו לכם. מסתבר שגם בשוק המשומשות יש הרבה כסף שמחפש להפוך לגלגלים. מחלקת היוקרה של אוטודיל מהווה 23 מסך המכירות בחברה, שווי רכב ממוצע בה עומד על 330 אלף שקלים ובחציון הראשון של 2020 נמכרו 80 כלי רכב בשווי העולה על חצי מיליון שקלים - עלייה של 5 אחוזים ביחס ל-2019.

פרארי 488 GTB. אתר יצרן
פרארי 488 ב-1,550,000 שקלים ואסטון מרטין DB11 בסכום דומה נמכרו השנה/אתר יצרן

מפתיע אף יותר הוא נתון אחד של מחלקת הסופר פרימיום, שם נמכרו 18 מכוניות בשווי ממוצע של 830 אלף שקלים. בתקופה המקבילה ב-2019 נמכרו 19 מכוניות כאלו - פער של מכונית אחת בתקופה שכנראה תסמן את נקודת הכניסה למיתון בן כמה שנים. מי אמר ימי פומפיי האחרונים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully