וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכוי גבוה פי 16 למוות בתאונה על דו גלגלי: נתוני הקטל נחשפים

25.9.2020 / 9:01

בדיון הראשון של ועדת המשנה לבטיחות בדרכים חושפת מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים את הנתונים העגומים אודות תמותת אופנועים בישראל. יו"ר הועדה ח"כ בועז טופורובסקי: מצב חירום שחייבים לטפל בו

תאונת אופנוע בכביש 465 באזור בנימין, 26 במאי 2017. דוברות מד"א, מד"א
זינוק של כ-40 אחוזים בהרוגים על דו גלגלי ביחס לשנה שעברה/מד"א, דוברות מד"א

על רקע כל סערת הקורונה, קל היה לא לשים לב לדיון הראשון של ועדת המשנה לבטיחות בדרכים בכנסת שהתקיים השבוע. הועדה, שבראשה עומד ח"כ בועז טופורובסקי ופועלת תחת ועדת הכלכלה, פתחה את דיוניה במצב הקשה של נתוני ההיפגעות של רוכבי דו גלגלי בכבישים.

מתחילת השנה נהרגו בכבישים 52 רוכבי ונוסעי כלים דו גלגליים, מדובר בזינוק של 40 אחוזים ביחס לנתון של השנה שעברה. הזינוק המדאיג בנתון זה מגיע על אף תקופת הסגר, יתרה על כך, דווקא בתקופה זו נרשמה עלייה במספר הנפגעים ובה נרשמו 50 אחוזים מסך מקרי המוות.

בין הנתונים שהוצגו, הצביעו בועדה על המעורבות הגבוהה מאוד של בני המגזר הערבי בתאונות הדרכים. 34 אחוזים מקרב הנפגעים הם בני המגזר הערבי בעוד חלקם הכולל באוכלוסייה עומד על 20 אחוזים בלבד. ח"כ אימאן חטיב יאסין קראה לשפר את ההסברה והאכיפה בקרב האוכלוסייה הערבית והצביעה על פערי תשתיות שקיימים ביישובים הערביים. לנקודה זו התייחס גם נועם בגינסקי, ראש מחלק תנועה במשרד לבטחון פנים, שההתמודדות עם המגזר הערבי קשה בשל חוסר משמעת והפקרות הבא לידי ביטוי ברכיבה פרועה וללא קסדות.

ועדת המשנה לבטיחות בדרכים. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת,
ח"כ בועז טופורובסקי ו-52 הקסדות המייצגות הרוג דו"ג השנה/שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

דיוני הועדה התרכזו בארבעה מישורים של הטיפול בקטל של רוכבי הדו גלגלי: תשתיות, הכשרת רוכבים, הסברה ואכיפה. נושא התשתיות היה המרכזי בו עסקה הועדה בדיון זה, עם דגש להתקנת מיגון לחלק התחתון של מעקות הבטיחות. התצורה הקיימת של המעקות הבנויים כך שפס ההגנה מורכב על גבי כולנסאות אנכיים מביא לכך שגם תאונת החלקה קלה, שולחת את הרוכב אל עמודים אלו שלמעשה פועלים כגיליוטינה. 12 רוכבים נהרגו השנה מפגיעה בעמודים אלו ועשרות רבות נפצעים ברמות קושי חמורות כולל קטיעת איברים בעקבות הפגיעה בהן. מזה מספר שנים מתקינה נתיבי ישראל פס הגנה תחתון אלסטי וסופג אנרגיה מתחת לגובה מעקה המתכת, אולם כפי שעולה מהנתונים, הפער עדיין עצום. רחלי טבת ויזל מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "מאז אמצע 2019 ובמהלך 2020 לא ניתן תקציב להשלמת המיגון. אני מרימה דגל אדום - מדובר בפעולה דחופה שחייבים לתעדף ולמצוא לה תקציב".

לדברי אושרית קלפוס, מנהלת תקציבי הפיתוח במשרד התחבורה, ישנו חוסר של 15 מיליון שקלים להשלמת ההתקנות. בתגובה התייחס נציג אגף התקציבים באוצר, אריאל הבר, לטענות על המחסור בתקציבים ואמר כי השמיכה תמיד קצרה. לדבריו, "בתוך תקציב של כמעט 1.4 מיליארד שקל בשנה צריך למצוא גם 15 מיליון לטובת מיגון המעקות. קלפוס הגיבה ואמרה: "הכסף גם ככה לא מספיק ליישום כל התקנות. שיגידו לנו איזה תקנות לא ליישם ב-2021".

עוד בוואלה!

16 הרוגים בשבוע האחרון, 38 באוגוסט: הקורונה לא עוצרת את תאונות הדרכים

לכתבה המלאה
מנכ?לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עו?ד רחלי טבת ויזל. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מערכת וואלה! NEWS
רחלי טבת ויזל, מנכ"לית הרלב"ד/מערכת וואלה! NEWS, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

בנוסף למעקות הקטלניים, התייחסו בועדה לנושא השימוש בצבעים בעלי מקדם אחיזה נמוך בכבישים, בעיקר ברשויות המקומיות. שכן למרות שישנו תקן לצבע שאינו מחליק, השימוש בו הוא וולנטרי - מה שמעקר מתוכן את השיפור שהיה אמור להביא לבטיחות הרוכבים.

בתחום הכשרת הרוכבים, ציין אפי רוזן, ראש אגף הרישוי במשרד התחבורה כי בתקופה האחרונה שונו התבחינים לקבלת רישיון נהיגה לדו גלגלי לנהגים בעלי רישיון לרכב. עד כה, יכלו להסתפק אלו במבחן שליטה בלבד שנערך במגרש תחום, אך מעתה יכלול המבחן המעשי גם רכיבה בכביש. כמו כן, לאחר שנים של הוראת רכיבה מיושנת (כולל הנחייה לאיתות עם היד בטרם פנייה עד לפני שנים ספורות), בחודשים האחרונים הוכן מסמך הוראות נהיגה חדש שיסדיר את הנושא. המסמך טרם הוצג ותוכנו לא ידוע.

ועדת המשנה לבטיחות בדרכים. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת,
דיוני ועדת המשנה/שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

בתחומי הכשרת הרוכבים ציינה טבת ויזל כי: "הדבר הנוסף שיש לעשות - הוא תכנית הכשרה לרוכבים. לרלב"ד ישנה תכנית הכשרה מוכנה לרוכבים מתקדמים שגובשה לאחר מיקרים ובשיתוף הרוכבים עצמם. התכנית מתמקדת בתפיסת הסכנה של הרוכב והימנעות שלו מכניסה למצבים מסכני חיים. מדובר בתכנית מצילה חיים ובכדי להשיק אותה אנו זקוקים ל-2 מליון שח בלבד! שאנו לא מצליחים לגייס".

ברור לי שהמציאות התקציבית קשה, אבל גם במציאות הזו יש דברים שצריך וחייב לתעדף מפני שהם מצילי חיים וזה אחד מהם"

מעבר חציה. ניר בן טובים
מעברי חציה וסימוני כביש עם צבע חלקלק - התקן וולנטרי, החרטא מחויבת/ניר בן טובים

תחום נוסף שעלה לדיון על ידי אליקו אלג'ם יו"ר מועדון האופנועים הישראלי ושדרן הספורט אלי אילדיס שהינו רוכב בעצמו הוא ההיבט של המיסוי ויוקר המחירים של ציוד המיגון לרוכבים ועלויות הצמיגים. מחירי מעילים, כפפות הגנה וקסדות העשויים להגיע לאלפי שקלים כל אחד, גורמים לרוכבים, בעיקר על כלים קטנים וזולים להתפשר ולוותר על כל מה שלא מחויב על פי חוק (קסדה בלבד). בדומה לכך, גם עלויות הצמיגים, שמגיעות לכ-600 שקלים לצמיג בקטנוע קטן, גורמות לרוכבים "למשוך" צמיגים עד רמה מסכנת חיים או לקנות צמיגים משומשים כדי לחסוך בעלויות. משם הדרך לנפילה קצרה והעלויות של ויתור על המיסוי בטלות בשישים לעומת העלויות למשק במקרה של תאונה.

יצוין כי ההטבות היחידות כיום הן הטבות מיסוי ברכישת קטנועים ואופנועים חדשים עם מערכות בטיחות, אולם אלו פרומיל מכמות הכלים הכללית שנעה על הכבישים ולראייה בשנים בהן ההטבה נהוגה לא נרשם של שינוי במצבת הנפגעים.

ועדת המשנה לבטיחות בדרכים. באדיבות המצולם, באדיבות המצולמים
אלי אילדיס: עלויות הצמיגים מביאה רוכבים לחסוך בנקודה הכי קריטית/באדיבות המצולמים, באדיבות המצולם

היו"ר טופורובסקי סיכם ואמר כי צריך למצוא את אותם 15 מיליון השקלים. הוא הוסיף כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר הטיפול גם בחינוך ובהסברה וגם בטיפול בתשתיות, ותעשה הכל כדי למצוא את התקציב הדרוש לטיפול במעקות הבטיחות. "צריך לעשות כל מה שניתן כדי להפחית את הסיכוי שאנשים יפגעו שלא לצורך, זו עבודת קודש ואנחנו לא נרפה ממנה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully