וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וולוו: חלוצת בטיחות הילדים לא מפסיקה לרגע

וואלה!רכב

9.11.2020 / 9:30

מיוחד לשבוע הבטיחות בדרכים: ראיון עם ד"ר לוטה יעקבסון, מומחית עולמית בתחום בטיחות ילדים בחברת וולוו. מבט אחורה, להווה ולעתיד של בטיחות ילדים ברכב

מושבי בטיחות בוולוו. יצרן, אתר יצרן
מאז שנות ה-60 משקיעה וולוו בבטיחות ילדים במכוניות שלה/אתר יצרן, יצרן

החיים במדינה מפגרת הם קשים, אבל עבור ילדים גם החיים עצמם במדינה כזו הם בסימן שאלה. ובכל הקשור לעניין שמגלה המדינה בבטיחות ילדים - אנחנו חיים במדינה שמפגרת משמעותית אחרי העולם. לפני כשבועיים מגישים הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וארגוני בטיחות נוספים למשרד התחבורה שורת המלצות בנוגע להעלאת רמת הבטיחות של ילדים במכוניות. בין ההמלצות שגובו על ידי מרכז המחקר של הכנסת: העלאת הגיל לישיבה נגד כיוון הנסיעה אצל פעוטות לשנתיים, שימוש בבוסטר מגיל 10 ולהגביל הושבת ילד במושב הקדמי לגיל 13 ומעלה ועוד.

תשובת סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה לסיבה שההמלצות נדחו כמעט במלואן (להוציא הגבלת הגיל במושב הקדמי שתקודם) הייתה: "אי נוחות לילדים ולהיסח דעת של הנהג". העלות של חוסר הנוחות הזו והעיכובים בשל היעדר ממשלה מתפקדת: 12 ילדים בשנת 2020 עד כה. ובעוד המשרד מקדם חקיקה קקיונית ובלתי ישימה כמו חיוב התקנים ומערכות למניעת שכחת ילדים במכונית שמהווים חלק קטן מאוד ממקרי המוות והפציעה, גם כאן, האחריות היא בידיים של ההורים.

וכל עוד האחריות הזו בידי ההורים, מידע וידע הם הצעד הראשון בדרך לבטיחות טובה יותר לילדים במכונית. כיצד לשמור על בטיחות הילדים בעת נסיעה במכוניות, מאיזה גיל מותר לילדים לשבת עם הפנים קדימה ועד מתי הם מוכרחים לשבת נגד כיוון הנסיעה, איזה סוג מושב כדאי לקנות ואיך ייראו מושבי הבטיחות לילדים בעתיד?

על השאלות האלו עונה בראיון מיוחד ל"וואלה!רכב" ד"ר לוטה יעקובסון - מומחית עולמית בתחום בטיחות ילדים של חברת וולוו, שמסבירה לרגל חגיגות 50 שנות בטיחות של יצרנית הרכב השוודית על היסודות של בטיחות ילדים בנסיעה ומה צפוי בשנים הבאות.

מושבי בטיחות בוולוו. יצרן, אתר יצרן
ד"ר לוטה יעקבסון, מומחית עולמית בתחום בטיחות ילדים בחברת וולוו/אתר יצרן, יצרן

איך הכל התחיל? ההיסטוריה של מושבי הבטיחות לילדים

בטיחות הילדים ברכבים נולדה למעשה בשנת 1964 עם האב-טיפוס הראשון של מושב להגנה על ילד במכונית. הוא הומצא על ידי פרופסור ברטיל אלדמן מהאוניברסיטה הטכנולוגית צ'אלמרס בגטבורג, שוודיה. הוא קיבל השראה מהאופן שבו האסטרונאוטים שוגרו לחלל בשנות ה-60. בעקבות זאת הוא העלה את הרעיון של שימוש במושב הפונה לאחור, כי הוא מגן על ראשו וצווארו של הילד במקרה של התנגשות חזיתית. כך הוא פיתח את המושב הראשון לילדים שתוכנן אי פעם תוך חשיבה על הבטיחות ברכב, ואב הטיפוס הראשון נבחן בשנת 1964. הוא נבחן בסיועה של חברת וולוו, במכונית PV444 מתוצרתה, ונכנס לייצור לראשונה בשנת 1967.

מושבי בטיחות בוולוו. יצרן, אתר יצרן
אב הטיפוס של מושב הבטיחות מראשית שנות ה-60/אתר יצרן, יצרן

ציון הדרך השני התרחש 11 שנים מאוחר יותר בשנת 1978, אז הומצא מושב הגבהה ("בוסטר"), מושב שאובטח במקומו באמצעות חגורת הבטיחות והומצא על ידי וולוו. מטרת המושב, אז כמו היום, להגביה את הילד כך שנקודות המגע של חגורת הבטיחות "יישענו" על העצמות מהכתף, מפתח הלב והאגן.

ציון דרך נוסף, שהוא למעשה בן 30 כיום, הוא מושבי ההגבהה המובנים שהמציאה חברת וולוו בשנת 1990. "למרות שהשימוש בהם לא התפשט כל כך ליצרנים אחרים במשך השנים, אני צופה שבעתיד הם יתפסו מקום חשוב בעיקר משום שהתחבורה העתידית כוללת פתרונות גמישים יותר" אומרת ד"ר לוטה יעקובסון. "אתה מחליף מכוניות, אתה נוסע במכונית אחת ואז עובר למכונית אחרת. וכאשר יש בהן מושבי בטיחות מובנים, כמו מושב ההגבהה הזה, הדבר יקל על אנשים בעתיד".

מושבי בטיחות בוולוו. יצרן, אתר יצרן
הניסויים בוולוו PV444/אתר יצרן, יצרן

ילדים עד גיל 4 נגד כיוון הנסיעה, ילדים מעל גיל 4 עם כיוון הנסיעה

בכל הקשור לבטיחות ילדים בזמן נסיעה, ישנם שני עקרונות עיקריים להגנה על הילד ברכב. עבור הילדים הקטנים ביותר, יש להגן על הצוואר והראש. ועבור ילדים מעט יותר מבוגרים, שמסוגלים לנסוע עם הפנים קדימה ולהשתמש במערכות הריסון של המבוגרים, יש צורך בהתאמה לחגורות הבטיחות.

לכן הילדים הצעירים ביותר חייבים לנסוע במושב הפונה לאחור. זה נכון בעיקר עבור ילדים עד גיל ארבע, פשוט בגלל שעד גיל זה משקל הראש ביחס ליכולת השרירים לתמוך בו בעת תאונה נמוך, במילים אחרות, הצוואר שלהם חלש מדי מכדי לתמוך בראש. לכן עליך להגן עליהם כשהם פונים לאחור. בערך בגיל ארבע הם יכולים כבר לשבת כשהם פונים קדימה, ואז יש להשתמש במושב בטיחות עם רתמות המקבעות אותם למקומם ורק בשלך מאוחר יותר במושב הגבהה שממקם אותם בצורה נכונה לשימוש בחגורת הבטיחות.

"התנגשות חזיתית בעוצמה גבוהה אינה נפוצה מאוד, אבל אין אפשרות לדעת אם אנו עשויים להיות מעורבים בהתנגשות כזו" מסבירה ד"ר יעקבסון, "אם היא מתרחשת והילד נחשף לה, העובדה שהוא יושב במושב הפונה לאחור עושה את ההבדל בין חיים למוות".

מושבי בטיחות בוולוו. יצרן, אתר יצרן
אב טיפוס מתקדם יותר משנות ה-70 המוקדמות/אתר יצרן, יצרן

איזה סוג מושב מתאים לאילו ילדים?

בדרך כלל מתחילים עם מושב לתינוק (המכונה גם "סלקל"). זהו מושב קטן שניתן גם לקחת אותו איתך ולשאת את הילד בו. הילדים יכולים להישאר בו בערך עד גיל שנה כמעט. לאחר גיל שנה מחליפים את מושב התינוק במה שנקרא מושב בטיחות לילדים שיש לו רתמה משלו והוא מחובר לרכב. להגנה הטובה ביותר, הילד צריך לשבת בו כשהוא פונה לאחור. למרות שקיימים מושבים כאלה הפונים קדימה, כדי להשיג את ההגנה הטובה ביותר על הילד, המושב הפונה לאחור עדיף.

מושבי בטיחות בוולוו. יצרן, אתר יצרן
אב הטיפוס של הבוסטר הראשון/אתר יצרן, יצרן

כאשר הילדים מעל גיל ארבע, הם גדולים וחזקים מספיק כדי לנסוע כשהם פונים קדימה ומשתמשים במערכות הריסון של הרכב, כלומר חגורת בטיחות למבוגרים בעלת שלוש נקודות עיגון. אבל הם זקוקים למתאם - מושב הגבהה ("בוסטר") שמגביה אותם למצב שבו החגורה ממוקמת על החלקים החזקים של הילד. על הילדים להמשיך להשתמש במושב הגבהה עד שהם מגיעים לגובה של כ-140 ס"מ, ובכל מקרה מעל לגיל 10, תלוי בסוג המכונית. כך או כך, מומחי בטיחות ילדים ממליצים לאפשר לילדים לשבת במושבי בטיחות ככל שהמושב מתאים למשקל וגובה הילד.

מושבי בטיחות בוולוו. יצרן, אתר יצרן
היום אף אחד כבר לא יושיב ככה ילדים/אתר יצרן, יצרן

מדוע ילדים בגיל 4 ומטה חייבים לנסוע כשהם נגד כיוון הנסיעה, למרות שבישראל מותר להם לנסוע עם הפנים קדימה?

"אני חושבת שהמסר החשוב ביותר לכל הורה או לכל מי שמסיע ילדים ברכב הוא האופן שבו הילדים בנויים בפועל. לילדים יש צוואר פגיע שהוא נעשה מפותח רק אחרי מספר שנים. הוא פשוט לא חזק. החוליות, עצמות הצוואר אינן חזקות והראש כבד מאוד בהשוואה לשאר חלקי הגוף. אז אם אנשים מבינים שלילד יש מבנה אנטומי שונה מאוד מזה של מבוגר, ויודעים שהדרך הטובה ביותר להגן על הילד היא למעשה לתמוך בילד מאחורי הגב והראש יחד, ולמזער את תנועת הצוואר".

"במדינות רבות הילדים יושבים כשהם פונים לאחור עד גיל שנה, ולאחר מכן הם יושבים עם הפנים קדימה. בשוודיה, אנחנו לא עושים זאת. אנחנו פשוט לא משתמשים במושבים כאלה. אנו רואים כעת שמדינות אחרות בעולם הולכות בעקבותינו ומשאירות את הילדים כשהם פונים לאחור לתקופות ארוכות יותר. כך שאנחנו מתקדמים לעבר עולם בטוח יותר לילדים במכוניות".

מושבי בטיחות בוולוו. יצרן, אתר יצרן
העתיד יאתגר בעיקר בסוג המכונית שננהג בה והאופן בו נשתמש בה/אתר יצרן, יצרן

"חזון הבטיחות של וולוו, שקובע שאף אחד לא ייפצע קשה או ייהרג ברכב חדש של וולוו, מדגיש את העובדה שכולם חשובים. כולם חשובים, מפני שאחרת לא נגיע לאפס פצועים קשה והרוגים".

אז באיזה אופן מאתגר אותנו העתיד של בטיחות ילדים במכוניות? זו שאלה שהתשובה עליה טמונה במבנה השימוש שלנו במכונית בעתיד. "ישנם אתגרים במכוניות העתידיות מבחינת האופן שבו אנחנו נשתמש במכוניות. בעתיד אנשים רבים יותר ישתמשו באותה מכונית כאשר הם יחלקו מכוניות משותפות, או ישתמשו במכוניות שונות מיום אחד למשנהו בהתאם לצרכים שלהם. דבר זה מציב אתגרים ביחס לנוחות השימוש ולדרך שבה עושים דברים.

מושבי בטיחות בוולוו. יצרן, אתר יצרן
הקונספט של המושב המתנפח/אתר יצרן, יצרן

יש להתייחס גם להגנה על ילדים במכוניות העתידיות מסוג זה שיהיו משותפות לכמה משתמשים. זהו דבר מאתגר מכיוון שאנחנו צריכים גם לפתח סוגים חדשים של מערכות מיגון שהם מעבר למערכות המיגון של ימינו". אחד הרעיונות האלו מוצג בקונספט של היצרנית למושב בטיחות מתנפח נייד וקל משקל. המושב בעל משאבה אינטגרלית מתנפח ומרוקן את עצמו בתוך 40 שניות, מתאים לילדים בגילאי 3-4 ועד גובה מטר ומתקפל לתיק נשיאה קומפקטי.

חזון הבטיחות של וולוו, שקובע שאף אחד לא ייפצע קשה או ייהרג ברכב חדש של וולוו, מדגיש את החשיבות של כך שכולם חשובים. כולם חשובים, מפני שאחרת לא נגיע לאפס פצועים קשה והרוגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully