וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראלי דקאר יוצא לדרך ביום ראשון הקרוב

כתב: רמי גלבוע. צילום: ASO Dakar

1.1.2021 / 9:00

הראלי הקשה בעולם ייערך גם השנה במדבריות ערב הסעודית. למרות הקרבה הגיאוגרפית והתהפוכות המדיניות, נראה כי גם השנה נצפה בו באמצעות המחשב והרשתות החברתיות

ראלי דקאר 2021 יוצא לדרך. ASO Dakar,
רוב הסיכויים הם ששוב נראה X-RAID mini על דוכן המנצחים, האם יהיה זה סאינס או פטרהאנסל?/ASO Dakar

מארגני הדקאר וממשלת סעודיה עשו מאמצים עליונים לקיים את הראלי המיתולוגי גם בעידן הקורונה - נערכו בדיקות קורונה מקדימות וכל המשתתפים נכנסו לבידוד בעיר ג'דה (במדבר זה יותר קל), תהיה אטימה מלאה של חניוני הלילה - בראלי דקאר 2021 משתתפים 563 צוותים אבל שיירת הראלי כוללת כ-2,500 אנשי סיוע, מנהלה, תקשורת וכיו"ב. 144 אופנוענים יזנקו לדרך ביום ואחריהם 83 מכוניות מרוץ, 46 רכבי צד-בצד, 46 משאיות, 23 טרקטורונים ו-24 כלי רכב קלאסיים.

ראלי דקאר 2021 יוצא לדרך. ASO Dakar,
12 ימים ו-7,500 קילומטרים קשוחים, כולל מרתון של יומיים. שימו לב כמה קרובה אילת לנקודה הצפונית של המסלול/ASO Dakar

מסלול הראלי

מסלול 2021 יהיה חדש לחלוטין, הוא מתחיל ומסתיים בעיר ג'דה. לפני המשתתפים משתרעים 7,646 קילומטרים (מתוכם 4,767 קטעי דירוג מדודים), שיחולקו ל-12 קטעי דירוג. קטע הדירוג הארוך ביותר ייערך יום לפני הסיום, 511 קילומטרים מפרכים ותובעניים לאדם ולמכונה. ביום הרביעי יעברו המתחרים 813 קילומטרים הכוללים קטע דירוג של 340 קילומטרים, גם זה יום קשה כל הדעות. מסלול השנה שעברה היה ארוך וחייב קצב נהיגה גבוה מאוד - השנה החליטו המארגנים להוריד את הקצב, ומכאן נגזר מרחק מקוצר במקצת. עדיין, אתגר אדיר לכל הדעות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ראלי דקאר 2021 יוצא לדרך. ASO Dakar,
גם נאסר אל עטייה ו-דה-ויליירס זוממים על פודיום, עם הטויוטות הדרום-אפריקניות/ASO Dakar

הכוכבים הגדולים

שיירת הדקאר כוללת מאות מתחרים אלמוניים אבל תשומת הלב מרוכזת, כמובן, באלופי המדבר. מנצח השנה שעברה קרלוס סאיינס הספרדי ו'מר דקאר' הצרפתי סטפן פטרהאנסל, הם הפייבוריטים הגדולים. באמתחתם מונחים 16 נצחונות בדקאר, הם השועלים המנוסים ביותר, שניהם נוהגים בקבוצת X-RAID mini JCW team. לבאגי שלהם אין קשר עם ה-MINI שאתם מוצאים ברחובות תל אביב. לרכב המירוץ הנעה אחורית ומנוע דיזל בשרני. כמו לכל רכב בעל הנעה אחורית (ולא 4X4), לבאגי שלהם יש הקלות חשובות בגודל הצמיגים, היכולת לנפח והוריד את לחץ האוויר בצמיגים תוך כדי נסיעה, ועוד.

ראלי דקאר 2021 יוצא לדרך. ASO Dakar,
פטרהאנסל ניצח בראלי דקאר 13 פעמים, על אופנועים ומכוניות/ASO Dakar

האיום הראשי על סאיינס ופטרהאנסל מגיע מכיוון קבוצת Toyota Gazoo הדרום אפריקנית; נאסר אל עטייה וג'ינייל דה ויליירס ינסו להוביל את 'טנדרי' הטויוטה 4X4 לניצחון, נאסר כבר ניצח בשלושה מרוצי דקאר, והוא חזק מאוד בדיונות. ג'ינייל ניצל בדקאר בשנת 2009 עם קבוצת פולקסווגן ובעל הישג נוסף: מעולם לא פרש מהמרוץ, ועלה 8 פעמים על הפודיום.

ראלי דקאר 2021 יוצא לדרך. ASO Dakar,
המדבר הסעודי צופן מראות מדהימים, למי שיוכל להציץ מדי פעם על הנופים שמסביב/ASO Dakar

מתחרה נוסף על הבכורה הוא סבסטיאן לואב הצרפתי; לואב הוא נהג הראלי המעוטר ביותר בעולם, מאחוריו לא פחות מתשעה נצחונות באליפות העולם בראלי. ב-2016 הצטרף לואב לקבוצת פיג'ו בדקאר, ולמד שהמדבר אינו דומה במאומה למסלולי הראלי שהכיר. לואב היה מהיר להדהים, עלה פעמיים על הפודיום, אבל עדיין לא ניצח במרוץ הדקאר. השנה הוא מזנק לדרך עם רכב חדש לחלוטין, 'האנטר פרודרייב' של קבוצת Bahrain raid Extreme. זהו באגי בנזין 4X4 חדש לחלוטין, נראה מה יצליחו לעשות השנה. שותפו לקבוצה הוא נאני רומה הספרדי, שועל דקאר וותיק.

ראלי דקאר 2021 יוצא לדרך. ASO Dakar,
קמאז תכתיב את הטון בקטגוריית המשאיות, צפויים קרבות סוערים בתוך הקבוצה/ASO Dakar

התותחים הכבדים של כל שנות הדקאר משתתפים בקבוצת משאיות המרוץ; השליטה הבלתי מעורערת היא קבוצת קמאז הרוסית, משאיות 'קמאז מסטר' הכחולות מרחפות מעל שאר המשתתפים. הקרבות במשקל כבד מרתקים את קהל צופי הראלי, ובשנה שעברה ניצח במרוץ אנדריי קארגינוב. משאיות הענק טסות בקלילות בין הררי הדיונות, זה מחזה מדהים הרווי בקרבות צמודים.

ראלי דקאר 2021 יוצא לדרך. ASO Dakar,
פורשה 911 מתייצבת למרוץ הקלאסיקות, עם מנוע 3.0 ליטר וכריזמה נצחית/ASO Dakar

דקאר קלאסיק

עם כל הכבוד לתותחים הכבדים (הספקי מנועי המשאיות מתקרבים ל-1,000 כ"ס, מכוניות המרוץ מייצרות קרוב ל-300 כ"ס ומומנט גבוה מאוד), תשומת ליבי תהיה ממוקדת השנה בקבוצת מתחרים הרבה יותר צנועה - אלו משתתפי קטגוריית Classic השמורה לרכבי מרוץ ומשאיות שהשתתפו בעבר במרוצי הדקאר, ושנות ייצורם קודמות ל-1999. 24 צוותים נרשמו לקטגוריה הקלאסית, חלקם נוהגים במכוניות חלומותינו - פורשה 911, פיג'ו 205 טורבו-16, ריינג' רוברים קשישים, מרצדס G, פאג'רו, פטרול, יש אפילו שמועות על רנו 4 או רנו 20 המתחבאות בין רשימות המשתתפים.

ראלי דקאר 2021 יוצא לדרך. ASO Dakar,
טנדר פיג'ו 504 'פנוי להובלות'/ASO Dakar

כיאות לגבירות קשישות ומכובדות, הקלאסיות לא יזנקו למרוץ מהירות מקובל. הן תחולקנה לשתי קבוצות על פי יכולותיהן המוטוריות והמרוץ יהיה סוג של 'מסע מטרה', בו צריך לשמור על קצב תנועה המוכתב על ידי המארגנים. יהיה להן מסלול משלהן, אבל הקלאסיות יגיעו מדי ערב לחניון הלילה של הדקאר. אין ספק שאחת המקסימות ביותר היא ה-911 המדהימה, העתק מושלם של ה-911 בה ניצח רנה מטג' בראלי פריס-דקאר 1984.

ראלי דקאר 2021 יוצא לדרך. יצרן, אתר יצרן
רנו 20 בדקאר, לחיה הרעה הזו היה מנוע 1.6 ליטר טורבו, הנעה כפולה והיא הגיעה ל-200 קמ"ש/אתר יצרן, יצרן

הבטיחות מעל לכל

מסלול השנה שעברה היה מהיר מדי, שני רוכבי אופנוע קיפחו את חייהם במהלך הדקאר. לאור זאת נקטו המארגנים בכמה צעדים שיגבירו את בטיחות המשתתפים, בלי לפגום בתחרותיות המרוץ. מסלול המרוץ חדש לגמרי השנה, והוא טכני ואיטי יותר; לא עוד יוכלו המתחרים לדהור קילומטרים ארוכים עם דוושה מוצמדת לרצפה. כדי להכביד על הנווטים יחולקו למשתתפים ספרי הדרך, רבע שעה לפני הזינוק. בשנים קודמות חולק הספר ביום שלפני, זה נתן יתרון עצום לקבוצות הגדולות, שיכלו לנתח את המסלול ולהעניק לנהגיהן יתרון גדול.

ראלי דקאר 2021 יוצא לדרך. ASO Dakar,
קרב קשוח על שני גלגלים. נקווה למרוץ שקט יותר, השנה/ASO Dakar

מגבלות נוספות הוטלו על רוכבי האופנועים - הם יוכלו להחליף רק שישה צמיגים במהלך המרוץ, זה יווסת את הקצב. בנוסף יחויבו הרוכבים בלבישת אפוד מתנפח לצמצום עוצמת הפגיעות, במקרה של תאונה. ברכבי המרוץ יותקנו מערכות שישמיעו צפירת אזהרה לקראת הגעה למעבר מסוכן, תאונה, או קטע המוגבל למהירות 90 קמ"ש (הרכבים המובילים יכולים להגיע למהירות 180 קמ"ש בשבילים הפתוחים). במירוץ המרתון בן היומיים לא תותר החלפת צמיגים, בכלל.

ראלי דקאר 2021 יוצא לדרך. ASO Dakar,
דקאר אינו רק מרוץ מפרך, זוהי אופרציה אדירה בה מעורבים אלפי אנשים, מאות כלי רכב, עשרות מטוסים ומסוקים/ASO Dakar

דקאר ירוק?

במהלך השנים מתרבים הדיבורים על כניסת אנרגיות חלופיות לדקאר - זה מעניין וחשוב, ומסייע לצמצם את הביקורת על עצם קיום האירוע. הדיבורים יפים, אבל נראה שמכוניות ירוקות יגיעו למדבר רק לקראת 2023-2024. אודי מצהירה על כוונה רצינית להשתתף עם רכב חשמלי, כך גם קבוצת GCK עם e-Blast 1 החשמלי. נחיה ונראה. בשלב זה מסתפקים המארגנים בשימוש אינטנסיבי באנרגיה סולארית ירוקה, בחלק מחניוני הלילה.

ראלי דקאר 2021 יוצא לדרך. ASO Dakar,
קמאז לא לבד/ASO Dakar

איך נעקוב אחרי דקאר 2021?

דקאר הוא אירוע תקשורתי מהגדולים בעולם. מאות צלמים וכתבים עוקבים אחרי האירוע באמצעות מסוקים, רכבי עיתונות ושאר אמצעים. Red Bull היא ספונסרית ראשית לאירוע, והיא תומכת בחלק גדול מהצוותים המובילים (קמאז, מיני, טויוטה גאזו ואחרים); בערוץYoutube של רד-בול יעלו מדי יום סרטונים המתמקדים ברכבים להם היא מסייעת, אלו הכוכבים הגדולים של דקאר - אבל רד-בול מספיק נדיבה כדי להקצות זמן מסך גם למשתתפים אחרים. ערוץ הכבלים יורוספורט משדר מדי יום סיקור איכותי על המרוץ וכך גם France TV , RTVE, RTL ועוד. כמובן שיש עדכונים סביב השעון גם בחשבון האינסטגרם ודף הפייסבוק של הדקאר ולמי שממש רוצה להיות מעודכן אפשר גם להוריד את אפליקציית המירוץ שמעדכנת בזמן אמת. אני כבר מתכונן לבלות את שעותיי במעקב אחרי גיבורי המדבר, זוהי ההצגה הגדולה של תחילת כל שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully