וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה בערפל: ככה עושים את זה נכון

יואב פולס, car pad

6.1.2021 / 9:39

הערפל שאנחנו פוגשים בבקרים האחרונים מחייב התאמה של הנהיגה לתנאי הדרך. ריכזתי לכם כמה טיפים חשובים שיסייעו לכם להגיע בביטחה לאן שתרצו

בווידאו: ערפילי בוקר/צילום: ראובן קסטרו

הערפל שיורד על הארץ בשעות הבוקר של הימים האחרונים הביא עימו תמונות מרהיבות מכל רחבי הארץ. לנהגים שבנינו הוא מביא עימו גם מעט סיכונים ומחייב התאמה של אופן הנהיגה לתנאי הכביש, גם אם זה כביש 4 או כביש 1 הרחבים והטובים.

הערפל מבטל למעשה את היכולת שלנו לראות רחוק, ולתכנן את הנהיגה בהתאם. דמיינו שאתם בכביש מהיר במהירות של 90 קמ"ש, ומרחוק רואים אורות בלימה של כלי רכב, בכל המסלולים. אתם מבינים שלפניכם האטה או פקק תנועה, ומתאימים את מהירות הנסיעה לפי הנדרש. בערפל אתם לא מקבלים את המידע הזה מראש אלא רק כאשר אתם כבר ממש קרובים, ונדרשים לבלימה אגרסיבית. כך גם הנהג שלפניכם, וכך גם הנהג שנוסע מאחוריכם.

מבחן דרך: יגואר F טייפ. קינן כהן, ניר בן טובים
תנאי הראות המוגבלת מצמצמים את המרחק בו ניתן לזהות ולהגיב לסכנה/ניר בן טובים, קינן כהן
ערפל ברחוב מנחם בגין בתל אביב, 5 בינואר 2021. ראובן קסטרו
הערפל בימים האחרונים דורש שינוי בתפיסת הנהיגה/ראובן קסטרו

1. מתאימים את מהירות הנסיעה לתנאי הערפל:

הערפל שמורכב מטיפות מים זעירות, אינו אחיד בצפיפות. יש מקומות בהם הוא סמיך יותר, ואז הראות מצומצמת לכמה מטרים / עשרות מטרים קדימה, ויש שהוא דליל יותר והראות נפתחת לכמה מאות מטרים קדימה. בהתאמת המהירות לתנאי הערפל אתם צריכים להביא בחשבון שבקצה שדה הראיה שלם יש רכב עומד או חלילה אדם. האם אתם מספיקים לבלום בבטחה? אם לא, האטו! אם כן - סעו. המהירות בתנאי ערפל היא לא קבועה וכאמור משתנה בהתאם למרחק אותו אתם רואים.

2. למען השם, הדליקו אורות ערפל

אורות ערפל אחוריים הם מזמן לא איבזור מותרות כמו בסובארו 1.3DL משנת 1982. הם קיימים בכל רכב מודרני מזה שנים רבות. אור (אם יחיד) או אורות הערפל נראים משמעותית יותר רחוק מהאורות הרגילים של הרכב. אור הערפל האחורי נועד לסייע לנהג שנוסע מאחוריכם לראות אתכם בזמן ובמקום בו אתם נמצאים, ובכך מסייע לו שלא להתנגש בכם. זה לא מבזבז מצבר / חשמל / נורה.מרבית המכוניות המודרניות מצוידות גם באור ערפל קדמי, הדליקו אותו. הוא מסייע לכם לראות יותר טוב את הכביש במידת הצורך.

פנס ערפל. יואב פולס, קינן כהן
פנס ערפל אחורי, אנא למדו איך מפעילים אותו והשתמשו בו/קינן כהן, יואב פולס

3. אל תדליקו אורות דרך גבוהים

אורות הדרך הגבוהים שעוזרים לנו מאוד לראות את הכביש בתנאי חשכה, לא עוזרים בתנאי ערפל, ולמעשה מאירים את טיפות המים הקטנות ומסנוורים אתכם בחזרה.

4. יצאתם מהערפל - כבו את אורות הערפל

גם הקדמיים וגם האחוריים. יש לזה מתג. אל תשאירו אותם דולקים כי 'אולי עוד מעט יהיה עוד ערפל'. גם הקדמיים ובעיקר האחוריים - מאוד מסנוורים את הנהגים שמולכם או מאחור. כבו את האורות.

5. להתגבר על הליקויים

הערפל מצמצם לנו חלק את שדה הראייה המסייע לנו לנהיגה, ולכן אני ממליץ לפצות על אותו מחסור נקודתי:

- התמקדו בנהיגה יותר מהרגיל. בערפל כמו בימים האחרונים אני מכבה את מערכת השמע. לא מוסיקה, לא טלפונים, לא חדשות ולא דיווחי תנועה. כל אלו הם 'צרכני קשב' אותו אני צריך עכשיו במקסימום האפשרי על מנת להתמקד בנהיגה ובנעשה בכביש, מלפני, מצדדי ומאחורי.
- חלונות פתוחים מעט והאזינו יותר לנעשה בחוץ. זיכרו שאתם לא במהירות 120 קמ"ש אלא במהירות נמוכה משמעותית, אז גם רעשי הרוח נמוכים משמעותית, ולא חייבים לפתוח את החלון עד הסוף, אפשר רק קצת, גם כדי להקשיב וגם כדי להכניס אוויר טרי.

מבחן דרך: ב.מ.וו סדרה 1 (118i). קינן כהן, קינן כהן
אורות ערפל - רק בזמן הנהיגה בערפל, זה מסנוור, מסוכן ולא חוקי/קינן כהן, קינן כהן

6. כמו תמיד: סבלנות

גלו סבלנות לנהגים אחרים בכביש. זו עצה טובה גם ביומיום, ורלוונטית מאוד גם לתנאי הערפל. לא כולם עם חושים חדים כמו שלכם, ולכן גם אם יש לכם חושים של כלבי ציד, תנו כבוד למשתמשים האחרים בכביש, וגלו כלפיהם סבלנות. אגרסיביות מצידכם לא תגרום להם לנסוע יותר מהר אלא רק תגרום להם לעשות טעויות בנהיגה שעלולות לגרום לתאונה.

יש לכם עצות נוספות? מוזמנים להוסיף.

עוד כתבות ובלוגים של יואב פולס ב-car pad

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully