וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: AIWAYS U5

עודכן לאחרונה: 23.3.2021 / 0:54

לכאורה, זה עוד מתחרה חדש בקבוצת הג'יפונים הקומפקטיים. בפועל הוא אחר מכל מה שנוסע פה בינתיים. נהיגה ראשונה באחד ממבשרי המהפכה החשמלית הסינית

AIWAYS U5/יצרן

הבחור התקרב אלי נרגש כשהוא בוחן את הרכב שעמד מחובר לעמדת הטעינה "תגיד, זה טסלה?" הוא שאל אותי, ואני התחלתי להסביר שזו לא טסלה ושזה רכב של חברה חדשה יחסית שהוקמה ב-2017, "אה, כי הוא לא היה מוכר לי" ואז אמרתי לו שהוא בכלל מסין - כאן ההפתעה הייתה מוחלטת.

אבל הנה דוגמה מצוינת למנגנון שמופעל אצלנו בראש מול התמורות שעוברת תעשיית הרכב - אם זה חשמלי ומרשים - זה כנראה טסלה (וכל הכבוד לה על ההישג התודעתי הזה) ואם זה מרשים ועשוי היטב - זה לא יכול להיות סיני.

והנה ארזתי לכם פחות או יותר את הסיפור של AIWAYS U5. קרוסאובר חשמלי מרשים במראהו וטיבו, תוצרת חברה חדשה וצעירה שבסיסה בסין שלפחות להערכתי הולך לעורר הרבה מאוד עניין מקומי.

גדול וירוק

הוא קודם כל אחר מאוד, בעיקר בחזית האטומה שלו ששונה מכל מה שנע בכבישים. והשונות והבולטות הזו מושכות לפחות לעת עתה המון מבטים ושאלות אודותיו. המימדים הנדיבים שלו בהחלט תורמים לכך. AIWAYS U5 גדול משמעותית מפיג'ו 3008 או קיה ספורטאז' ובעולמות הסקודה קודיאק. הרוחב פחות או יותר סטנדרטי ובגובה הוא בהחלט בחור תמיר על 170 הס"מ שלו.

עדיין מבחוץ, כמו כל בחור חדש בשכונה, קודם כל עושים סיבוב על הפאנלים, חלקי הגומי והמרכב ואז עושים עוד סיבוב ואחד שלישי אבל המסקנה ברורה איכות ההרכבה הכללית מצוינת, הצביעה בהחלט מרשימה.

מבחן דרך: AIWAYS U5. קינן כהן
גם עם צללית שגרתית יחסית הוא מעורר המון תשומת לב/קינן כהן

ואז נכנסים פנימה לתא הנוסעים שברמת הגימור הגבוהה פרימיום קודם כל מרשים עם ריפודי עור על מושבים נדיבים מאוד (בד ברמת הגימור סטנדרט), מחושמלים, מחוממים, עם כיוון תמיכה לגב התחתון, גג שמש פנורמי, דלת תא המטען חשמלית, תאימות לאפל (ובעתיד לאנדרואיד), טעינה אלחוטית ועוד. ואחרי חוש הראיה מתחיל המישוש, כאן המגמה מעורבת עם דיפון העור וחומרים רכים בחלק העליון של תא הנוסעים לעומת פלסטיקה נוקשה ופשוטה ככל שיורדים למטה.

יש פה מאמץ להקנות לעיצוב הפנים מראה נקי והייטקי, זה עובד מבחינת המראה, זה פחות עובד בפרקטיקה. גימור השחור פסנתר למשל צובר אבק והוא סיוט עבור אלו שחייבים את תא הנוסעים שלהם מלוקק והוא חלום לאנשי מז"פ עם כמות טביעות האצבעות שהוא צובר. על מזבח העיצוב הזה מוקרבת גם חלק מהנדסת האנוש, שכן את הרוב המכריע של הפעולות נדרשים לבצע ממסך המגע הגדול אך לא מאוד מרשים ברזולוציה שלו בגודל 12.3 אינץ'. פתיחת גג השמש, שינוי עוצמת הבלימה הרגנרטיבית, רגישות תיקון הסטייה מנתיב, אפילו כיבוי הרכב נעשה דרך תפריט במסך (או אחרי היציאה עם לחיצה על כפתור הנעילה בשלט). בכפתור תאורת החירום מה שמכונה "תאורת דאבל פארקינג" מצאתי בסוף על התקרה, ברמת הגימור פרימיום השליטה על מערכת המיזוג נעשית מפאנל נפרד, שממוקם למטה מדי ודורש ממש הסטה של העיניים. מתחתיו יש את התא עם משטח הטעינה האלחוטית, שקע 12V ושקע USB, רק צריך לוודא שהטלפון מספיק קטן כדי שיוכל להיכנס לשם.

מבחן דרך: AIWAYS U5. קינן כהן
תא הנוסעים מרווח ומאובזר/קינן כהן

יש תאים בכמות סבירה, החל מהדלתות, בקונסולה המרכזית, מתחת ל"גשר" בין הנהג והנוסע, אבל מפתיע לגלות שתא כפפות אין. במקום בו אתם רגילים לראות אותו אתם מסתכלים על שתי קוביות מתכת, בחברה מסבירים שזה בעצם מאפשר לאבזר את המכוניות בכל מיני התקנים כמו קופסאות אחסון, שולחן מתקפל, וו תלייה ובאחת מתערוכות הרכב גם אובזר במתקן שהוא ארון עם ערכת איפור קומפלט. בימי המבחן הנעימים גג השמש הענק שמקבל וילון לא אטום לחלוטין לא חימם את תא הנוסעים יתר על המידה, אבל בחודשי הקיץ זה עלול להיות יותר מדי. מה שכן, היתרון במכונית כמו ה- AIWAYS U5 ומשהו שאנחנו עוד נראה יותר ויותר שהרבה מאוד מהדברים האלו כמו מורכבות התפריטים במסך המולטימדיה והעיצוב שלו הם פתירים בעדכונים מרחוק, פשוט מחברים את הרכב לרשת האינטרנט ובתוך זמן קצר יש לכם ממשק חדש, הטמעה של פיצ'ר המאפשר למזג את הרכב בטרם ההגעה אליו מרחוק - מתבקשת.

מבחן דרך: AIWAYS U5. קינן כהן
יש מקומות בהם הנדסת האנוש מוקרבת על מזבח העיצוב הנקי/קינן כהן

המעבר למושב האחורי משחרר איזה "וואוו" לא חרישי, כי עם 280 ס"מ בבסיס הגלגלים הישיבה פה היא מרווחת ברמות של מכוניות סאלון גדולות מאוד. גם אחרי שני מבוגרים גבוהים מלפנים, מבוגר במידות 175 ס"מ יושב פה על מלא-מלא מאחורה. הרצפה השטוחה והמושב הרחב יכניסו גם שלושה מתבגרים בכיף. אבל תהייה להם רק יציאת מיזוג אחת לא מתכווננת ושקע USB אחד. הנפח הרשמי של תא המטען הוא 432 ליטרים, אבל אני לא מבין את שיטת המדידה שלו, כי לפחות לעין ועל פי כמות הדברים ששמתי בו מדובר ביותר מזה. יש לו שקע 12V, אבל ווי תליה וטבעות עיגון היו מתקבלים בברכה. בחזית ה- AIWAYS U5 במקום של ה"אין מנוע" יש תא נוסף קטן יחסית, מעין אמבטיית פלסטיק שתקלוט בשמחה נעלי ריצה מבוצבצות ובגדי ים רטובים בלי לעשות עניין.

מבחן דרך: AIWAYS U5. קינן כהן
מרווח רגליים חסר תחרות בקבוצת המחיר שלו/קינן כהן

נוסע רחוק

זוכרים את הכיבוי מהתפריט? אז גם ההנעה פה היא לא שגרתית, אין כפתור, פשוט לוחצים על הברקס והוא מתעורר. המנוע החשמלי מספק 204 כ"ס ו-32.1 קג"מ וכדרכם של מנועים חשמליים הוא עושה את זה באופן מיידי, מיידי מאוד. מהר מאוד מבינים שגם במצב נורמל העסק פה דורש רגל מרחפת על הדוושה במצב ECO מתקבלות התגובות הלניאריות יותר. ההנעה היא קדמית והביצועים הם בהחלט טובים עד כדי זריזים להפתיע ברכב לא קטן כמוהו. הנתונים הרשמיים הם 7.5 עד 7.8 שניות ל-100 בהתאם לרמת הגימור ומהירות מירבית של 163 קמ"ש.

מבחן דרך: AIWAYS U5. קינן כהן
תא מטען שגדול ממספר הליטרים המוצהר שלו/קינן כהן

למרות המימדים החיצוניים, ה- AIWAYS U5 מתמרן יפה מאוד בעיר, מה שלא עושה התצפית הגבוהה יעשו מצלמות 360 מעלות שמוקרנות על המסך הגדול ובאיכות טובה למדי. כבר בתחילת התנועה לצד השקט של מכונית חשמלית צריך להתרגל להמהום החשמלי שהוא משמיע, לא מדובר במשהו מטריד ואחרי 10 דקות כבר שכחתי שהוא שם. בתנועה האיטית בכבישים העירוניים השבורים הוא לא סינן לגמרי את השיבושים וחישוקי ה-19 אינץ' בחתך 50 לא עוזרים פה. מה שכן, ברגע שמגיעים למהירות של כ-50 קמ"ש העסק מתחיל לעבוד ומשם הוא רק צובר שבחים. למי שמחבב מתלים רכים צפויה פה חווית הנסיעה של הריחוף מעל שברים וגלי אספלט. ב- AIWAYS הצליחו לעקוף את מכשלת המשקל של כלי רכב חשמליים ועם 1,770 ק"ג שהם לא הרבה לחשמלי מלא בגודל שלו, הוא גם לא דורש הקשחה מוגזמת של המתלים.

מבחן דרך: AIWAYS U5. אתר יצרן
הסוללות נמוכות וממורכזות בשלדת המכונית/אתר יצרן

הנאה מנהיגה זה מושג קצת גדול על רכב כזה, אבל בואו, זה לא שהאנשים שקונים מכוניות כאלו הם בוגרי פיג'ו 306XSi שמחפשים את אותה תחושה מופלאה בסדר? עם מתלה רב חיבורי מאחור ומרכז כובד נמוך שמרוכז באמצע הרכב, כל עוד לא עושים דברים מטומטמים לגמרי הוא לא יסבך אתכם בצרות. רמת האחיזה מאוד גבוהה, היציבות מצוינת וגם כאשר מתחילה מצוקת אחיזה האיבוד הוא מאד הדרגתי ועם המון סימנים מוקדמים. המחיר של רכות המתלים באה לידי ביטוי בשינויי כיוון מהירים, ההגה נעדר כל פידבק כך שכל העסק פה מאותת לכם להרים את הרגל מדוושת החשמל ולהסתכל על הנוף.

מבחן דרך: AIWAYS U5. קינן כהן
הופעה נאה ולא מצועצעת גם מאחור/קינן כהן

ושווה להסתכל על הנוף כי כאשר יוצאים איתו מחוץ לעיר מגלים רכב מאוד נעים לנסיעה, שקט באופן מפתיע לכזה שבו אין רעש מנוע ש"ממסך" את רעשי הכביש והרוח. אגב, אם תסתכלו יותר מדי על הנוף המכונית תבקש מכם לשמור את העיניים על הכביש ואם תפתחו את הפה ותדמו פיהוקים רבים, היא תציע לכם לעצור בצד, יש גם התרעה על עישון, אבל לא ניסיתי - זה קורה בגלל מצלמה קטנה שנמצאת בצד שמאל ומנטרת את התנהגות הנהג (אל דאגה, אפשר לכבות את זה). מצלמה נוספת מתחת למראה המרכזית כרגע אינה פעילה ובעתיד תשמש לצרכים כמו זיהוי פנים של הנהג ברכב והתאמה של מאפייני הנהיגה המועדפים עליו, התראה מפני שכחת ילדים ועוד.

שתי אלו מצטרפות לסוללה ארוכה של מערכות בטיחות מתקדמות. בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטומטית, התרעת התנגשות, תיקון סטייה מנתיב, זיהוי שלטי מהירות, התרעה על רכב ב"שטח מת", זיהוי תנועה חוצה ועוד. יחד עם זאת, יצויין כי במבחן הריסוק של Euro NCAP זכה ה- U5בציון לא טוב של שלושה כוכבים. בשניים מתוך שלושה סעיפים שפגעו בציון שלה; פעולת כרית האוויר הצידית ומערכת הזיהוי של רוכבי אופניים אמרה החברה כי היא הכניסה שינויים ושיפורים בעקבות המבחן. הסעיף השלישי של ציון נמוך במקרה של פגיעה בהולכי רגל לא נעשה שינוי.

מבחן דרך: AIWAYS U5. אתר יצרן
סידור אופקי של שקע הטעינה, לא נוח/אתר יצרן

עם סוללת ה-63 קווט"ש מצהיר ה-U5 על טווח של 400-410 ק"מ על פי תקן WLTP. טעינה מלאה משקע ביתי רגיל אורכת 10 שעות וטעינה מ-20 ל-80 אחוזים מעמדת DC אורכת 35 דקות בלבד. בתנאי הנהיגה המעורבים שלנו הגיע הטווח הריאלי בתנאי העולם האמיתי פלוס לכ-350-370 ק"מ בקלות. מה שאומר שהוא בהחלט יותר ממספק לכל צרכי הנהיגה הסבירים והפחות סבירים של הנהג הממוצע. היכולת שלו לקבל עד 90 קילוואט בעמדות טעינה מהירה אומרת שגם אם צריך להאריך טווח, עצירה לקפה, שירותים והתמתחות קלה או אפילו השלמה קטנה בסופר יוסיפו טווח מכובד של 100-150 ק"מ במהירות. אני העפלתי לראש הגלבוע עם 145 ק"מ וכעבור הפסקת קפה, מעבר על מיילים והודעות וטעינה בעמדת 50 קילוואט כבר היינו מוכנים לצאת חזרה עם 96 אחוזי סוללה ו-360 ק"מ של טווח. אפרופו טעינה, לא ברור לי למה, אבל ב- AIWAYSהחליטו ששקע הטעינה שלהם יהיה במצב אופקי ולא אנכי, זה נשמע כמו משהו קטן, אבל אם תחשבו על האופן בו מחזיקים את ידית הטעינה כמו ידית תדלוק, זה אומר שצריך לחבר אותה בתנועה מאוד לא טבעית, היעדר אינדיקציה של תאורה לטעינה סמוך לשקע גם חסרה לי.

מבחן דרך: AIWAYS U5. קינן כהן
האפשרות שלו לקלוט טעינה מהירה מאוד, מאפשרת להמשיך בדרך גם לאחר הפסקה קטנה/קינן כהן

סיכום

הסיפור של הסיכום פה הוא פשוט. ה- AIWAYS U5הוא קודם כל רכב מרשים, מרשים בפני עצמו ומרשים בתור דגם ראשון של יצרנית שקמה רק ב-2017. אמנם, הוא מגיע ממותג לא מוכר וגם תחת כנפי "קבוצת בליליוס" יבואנית שפעילה שנים בתחום האוטובוסים, האנרגיה, הנדל"ן ועוד אבל לא מוכרת ללקוח הפרטי. אבל הוא כן נכנס בתזמון מצוין כאשר ההייפ החשמלי בשיאו ובשנה שבה אנחנו נראה כמות חסרת תקדים של כלי רכב חשמליים. והוא, בניגוד לאחרים שם "בין כוונות" את אחת הקטגוריות החמות ביותר בשוק.

במחיר של ,157,500 שקלים לגרסת הסטנדרט ו-172,500 אלף לגרסת הפרימיום, הוא מאגף מלמעלה ומלמטה את קבוצת ה-SUV-C (קארוק, ספורטאז', 3008 ושות') במימדים של הקטגוריה מעל וכמובן היתרונות החשמליים שלו. ובנוסף, הוא לפחות לעת עתה נטול מתחרים ישירים והקרוב ביותר להצעה שלו הוא ה-MG EHS שהינו פלאג אין במחיר ומימדים דומים.

מבחן דרך: AIWAYS U5. קינן כהן
חייב להיכנס לרשימת הקניות שלכם/קינן כהן

לגופו של רכב, בצד היתרונות יש לו נוחות נסיעה מעולה, מרווח יוצא מן הכלל, אבזור וכמובן החיסכון האדיר בעלויות האחזקה שלו לעומת רכב בנזין, 8 שנות האחריות לסוללה והמחשב ו-5 שנים לרכב, עמדת הטעינה הכלולה במחיר ומעל לאלו הטווח המרשים מאוד בתנאי אמת. לשלילה, הוא עדיין לא מהוקצע דיו בהיבט של הנדסת האנוש ועניין שלושת כוכבי הריסוק עומדים לו לרועץ. את אלו הראשונים ניתן לפתור בעדכונים שיעבור הדגם, אבל את שיפור התוצאה במבחני הריסוק עוד נצטרך לראות באם ייבחן בשנית בעתיד. ויש לו את הזמן למקצה הזה או לפחות לחלקו עד תחילת מועד השיווק הרשמי ביוני השנה. וגם עם הכוכבית הזו, זה עדיין רכב שחייב להיכנס לסל הקניות למי שנמצא בשוק למכונית בסגמנט הזה ויש לו את הסיכוי הטוב ביותר לפרוץ את מחסום התודעה.

מבחן דרך: AIWAYS U5. קינן כהן, קינן כהן
מוצר מרשים מאוד לניסיון הבכורה של יצרנית חדשה לחלוטין/קינן כהן, קינן כהן

על הצד הטכני: AIWAYS U5

הספק/סל"ד (כ"ס): 204
מומנט/סל"ד (קג"מ): 32.1
תיבת הילוכים: הילוך בודד

מידות:
אורך (ס"מ): 468
רוחב (ס"מ): 187
גובה (ס"מ): 170
בסיס גלגלים (ס"מ): 280
תא מטען (ליטרים): 432

ביצועים:
תאוצה 0-100: 7.8 שניות
מהירות מירבית: 163 קמ"ש

מתחרים:
כרגע אין

מחיר:
172,500 שקלים (מבחן), 157,500 (בסיס)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully