וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילות לפסח: בואו לראות את הג'מבו המצרי במוזיאון הרכבת

עודכן לאחרונה: 1.4.2021 / 9:59

לקטר הירוק הענקי במוזיאון הרכבת בחיפה יש סיפור מיוחד שמתחיל אי שם בשנות ה-60, עובר במלחמת ששת הימים ונסגר עכשיו בתצוגה מיוחדת

קטר השלל המצרי במוזיאון רכבת ישראל. רכבת ישראל,
הקטר המשוחזר במוזיאון הרכבת/רכבת ישראל

כאשר אנחנו מדברים על רכבי שלל אויב במלחמה, רוב הסיכויים שתחשבו על ג'יפים, משאיות, טנקים, נגמש"ים ושאר כלי רכב צבאיים, אבל קטר?! אז כן, תתפלאו לשמוע, אבל היו גם כאלו במלחמת ששת הימים.

הכירו את ה"ג'מבו המצרי" או בשמו הרשמי G16 מתוצרת EMD שנלקח שלל במלחמת ששת הימים. הולדתו הייתה בארצות הברית, שם היה אחד מ-111 קטרים מדגם זה שנבנו עבור הרכבת המצרית בראשית שנות ה-60. הקטר הזה, שנושא את המספר 3361 סופק למצרים בסוף שנת 1961 ושירת ברחבי חצי האי סיני עד יוני 1967.

במהלך מלחמת ששת הימים ומנוסת המצרים אל מעבר לתעלת סואץ ננטש 3361 יחד עם שבעה קטרי דיזל נוספים וכמה עשרות קרונות. עם תום המלחמה, הועברו הקטרים והקרונות לשימוש רכבת ישראל. מתוך שמונת הקטרים, ארבעה היו מדגם ה-G12, אחד מדגם ה-G8 ושלושה אחרים מדגם ה-G16 הגדול ביותר שקיבל את הכינוי "ג'מבו". והכינוי התאים לו בדיוק, לעומת הקטרים החזקים ביותר של רכבת ישראל שהפיקו לכל היותר 1,400 כ"ס, ה-G16 היה הבריון השכונתי עם 2,000 כ"ס.

קטר השלל המצרי במוזיאון רכבת ישראל. רכבת ישראל,
הקטר נצבע בצבעיו המקוריים כולל דגל מצריים/רכבת ישראל

גם תזמון ההגעה של הקטרים האלו היה מצוין, כאשר ישראל הצעירה התמודדה עם עלייה משמעותית בביקוש למחצבים מהנגב שהיו לאחד מענפי הייצוא הגדולים ביותר למדינה שרעבה למטבע זר. הקטרים המצריים שירתו את רכבת ישראל במשך יותר מ-30 שנים, תוך כדי שיפור מתמיד שלהם והחלפת המנועים המקוריים לכאלו מתקדמים יותר.

קטר השלל המצרי במוזיאון רכבת ישראל. רכבת ישראל,
בתא הנהג של קטר 303 נותרו הכיתובים המקוריים ליד המתגים בערבית ואנגלית/רכבת ישראל

שלושת הקטרים האחרונים מדגם זה שופצו בסוף שנות ה-90 והקטר בתמונות שלפניכם, מספר 163 הוסיף לסחוב משאות עד שנת 2003 אז יצא לגמלאות ושנים ספורות לאחר מכן הצטרפו אליו שני אחיו.

לאחר שנים של עמידה ללא טיפול, הוחלט ברכבת ישראל לשחזר את הקטר בעל ההיסטוריה המרתקת ותהליך זה הושלם לאחרונה, כאשר הוא מוחזר למצבו המכאני והחיצוני המקורי כפי ששירת בחברת הרכבות המצרית. במהלך השחזור תוקנו נזקי חלודה לגוף הקטר ובוטלו חלק מהשינויים החיצוניים שנעשו בו בישראל. בולטת במיוחד ה'חצאית' שנוספה לשולי גופו של הקטר - חצאית זו מורכבת מלוחות פח שחיפו על הצנרת הפרוסה לאורך שלדת הקטר, והיא בוטלה סביב 1990 כדי להקל על תחזוקתו. עוד שינויים שבוצעו הם פירוק המזגן וסתימת החור בגג תא הנהג וכן החלפת הפגושים לסוג דומה יותר לזה המקורי.

הקטר נצבע בצבעיה של הרכבת המצרית, בהם עבד בחודשיו הראשונים בארץ - ירוק עם רצועה בצבעי דגל מצרים לכל אורכו. הוא יקבל שוב את מספרו הראשון בארץ - 303 - וכמו בשנת 1968, יישא גם את מספרו המצרי בספרות ערביות - ٣٣٦١.

קטר השלל המצרי במוזיאון רכבת ישראל. רכבת ישראל,
הקטר המדובר בנסיעה ראשונה מאלעריש במצרים ללוד בישראל לאחר סיום מלחמת ששת הימים. שנת 1967/רכבת ישראל

ה"ג'מבו המצרי", יחד עם שלל מוצגים אחרים מההיסטוריה הרכבתית בארץ ישראל, יוצגו במוזיאון רכבת ישראל הפתוח למבקרים בחול המועד פסח. המוזיאון ממוקם בסמוך לרציף חיפה-מזרח ההיסטורי, הרציף היחיד בעולם שממנו יצאו רכבות לשלוש יבשות שונות: אסיה (דמשק), אירופה (איסטנבול) ואפריקה (קהיר). המוזיאון כולל מגוון מוצגים המתארים את התחנות היסטוריות בסיפורה של הרכבת בישראל, מתחילת דרכו של קו הרכבת הראשון בין יפו לירושלים בשנת 1892 ולאורך למעלה מ-125 שנות פעילותה. בין הפריטים הרבים נמצאים שלטי רכבות, כרטיסי נסיעה, פנסי מסילה ומכשירי קשר עתיקים, אוסף בולי רכבות מכל העולם ותצלומים היסטוריים.

קטר השלל המצרי במוזיאון רכבת ישראל. רכבת ישראל,
לא רק טנקים ומשאיות - גם שמונה קטרי רכבת נתפסו כשלל במלחמה/רכבת ישראל

במוזיאון מוצגים קטרים וקרונות רכבת מקוריים, בהם קטר הקיטור האחרון שנותר בישראל, קרון נוסעים מפואר לאורחים רמי-מעלה (בו התארח גם ראש הממשלה הראשון - דוד בן גוריון) וקרון אמבולנס משוחזר ששימש להעברת חיילי הצבא המלכותי הבריטי הפצועים בימי מלחמת העולם הראשונה.

שעות פתיחת המוזיאון בימי חול המועד הן 08:00-15:30, כניסה אחרונה בשעה 14:30. ולרגל חופשת הפסח ייפתח המוזיאון גם ביום ו', בין השעות 09:00-13:00 כאשר כניסה אחרונה בשעה 13:00.

המבקרים נדרשים להיבדק לחום גוף, ולחתום על הצהרת בריאות וכן לעטות מסיכה כנדרש בחוק במהלך כל שהותם במוזיאון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully