וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבריינים בחסות החוק

מאמר אורח: גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים

עודכן לאחרונה: 7.4.2021 / 8:26

קומץ של מאות משאיות מתוך עשרות אלפים, מסכנות אותנו ואת משפחותינו בתנועה יומיומית בכבישי הארץ. כל זאת, תוך התעלמות מופגנת מצד משרד התחבורה שלא מפעיל את סמכותו ואחריותו למניעת התופעה

בווידאו: ליקויים במשאיות/צילום: אור ירוק

על פי דו"ח מבקר המדינה שפורסם באוקטובר 2020 - 27% מההרוגים בעשור האחרון היו בתאונות בהן מעורבים כלי רכב כבדים משאיות, אלו המספרים, חד וחלק. אחת הסיבות לכך, על פי דו"ח המבקר היא העובדה שהפיקוח והאכיפה על הענף אינם מספקים.

ואכן, למרות דיוני ראווה שהתקיימו בוועדת הכלכלה ובמשרדי הממשלה השונים ולמרות הקמתה של היחידה המיוחדת לאכיפת רכב כבד ביוזמת מועצת המובילים - אין שינוי באכיפה ובהרתעה. המדינה טוענת שהיחידה חילקה כ - 20,000 דו"חות, גם פקחי העירייה יכולים לתת דוחות, השאלה היא באילו דוחות מדובר? חשובה האיכות ולא הכמות - האם אותם דוחות ניתנו בגין עבירות מסכנות חיים?

רכב כבד בכבישי ישראל. ראובן קסטרו
במקרה של הובלת משקל חריג, החיסכון הוא בכסף והתשלום בחיי אדם/ראובן קסטרו

החיסכון בכסף, העלות בחיי אדם

אחת מאותן עבירות מסכנות חיים השכיחות בקרב נהגי הובלה, היא נהיגה תוך הובלת משקל חריג מעל המותר לפי תקנות התעבורה (סעיף 85 א'), במטרה לחסוך בעלויות ההובלה - ההיגיון הכלכלי ברור - הובלת יותר משקל בפחות נסיעות שמהווה חיסכון משמעותי עבור חברת ההובלה בעיקר בנסיעות מרוחקות. אולם ברור לכל כי הובלת מטען בניגוד לתנאי הרישיון מסכנת את הנהגים ואת משתמשי הכביש בסביבתם, כאשר הנהגים מתקשים לשלוט במשאית שמועמסת במשקל עודף.

עוד בוואלה!

"לא ראיתי מחדל עמוק מזה": הוועדה לביקורת המדינה דנה בתחום הרכב הכבד

לכתבה המלאה

בשנים האחרונות התרחבה התופעה של הובלת משקל בניגוד לתנאי הרישיון באמצעות שימוש בנתמכים בעלי ארבעה סרנים. הסיבה לפופולאריות הגואה? בשנת 2015, הפחיתה המדינה את משקל המטען המותר להובלה ברכב כבד מ-54 טון ל-50 טון. זאת בכדי לא להרוס תשתיות וכן להביא ליציבות ולבטיחות של הרכב. משק ההובלה השקיע מיליונים בכדי להצטייד על פי התקנות החדשות, אולם בדלת האחורית, משרד התחבורה אישר שימוש במשאיות עם נתמכי ארבעה סרנים המיועדים אך ורק להובלת מטען אשר חורג בגודלו מהמשאית ואיננו ניתן לחלוקה וגם אז יש לנסוע עם ליווי מקדימה ומאחורה בלבד. לצערי, יש מי שמנצל את הפרצה תוך שימוש באותם נתמכים להובלת מטען כללי (ולא חורג), כך למעשה מתאפשרת הובלת מטען מעל למשקל המותר בחוק ובניגוד לתנאי הרישיון.

התופעה מהווה עבירה פלילית והיא פוגעת בבטיחות, פוגעת בתשתיות ויוצרת מציאות של תחרות בלתי שוויונית עבור חברות הובלה שומרות חוק, מול תופעה של הובלת מטען העולה לעיתים ב - 150% על המשקל המותר.

רכב כבד בכבישי ישראל. ראובן קסטרו
ההבטחות להידוק הפיקוח נותרו על הנייר/ראובן קסטרו

עבריינות בחצר האחורית של משרד התחבורה

חמור מכך - משאיות אלה יוצאות לאור היום מנמלי הים, אשר כפופים למשרד התחבורה. זוהי סכנה מוחשית ויומיומית לציבור משתמשי הכביש. קציני הבטיחות של הנמלים, של המפעלים ושל חברות ההובלה - הגורמים שאמורים לפקח על בטיחות המשאית, עוצמים עיניים ולמרות כל ההתראות, הדיונים והסיכומים, משרד התחבורה לא נוקט עמדה. כיצד ייתכן שמשרדי הממשלה או חברות ממשלתיות עוברות על החוק ואף אחד ממנהליהם לא נושא באחריות?

מטה מועצת המובילים נפגש לאחרונה עם השר לביטחון פנים, ח"כ אמיר אוחנה והציג בפניו את חומרת התופעה. השר הבטיח כי יחידת האכיפה המיועדת לרכב כבד תרכז מאמץ במיגור התופעה בשילוב יחידת המודיעין של משטרת התנועה. עוד סוכם, כי בנוסף להאשמת הנהג, המשטרה ומשרד התחבורה יפעילו אחריות שילוחית לפי סעיף 20 לחוק שירותי הובלה, על מנהלי חברת ההובלה ומוסר המטען ויוסבר לחברות ההובלה על מדיניות האכיפה החדשה.

אני מקווה שלא מדובר בהבטחת בחירות בלבד. מצב זה של הפקרות מתמשכת לא יכול להימשך, שאם לא כן יהיה שינוי בקטל בכבישים ודו"ח המבקר יישאר כהמלצה בלבד. הגיע הזמן לשים כץ לתופעה כדי שאתם תוכלו לנסוע בביטחה מאחורי משאית ויפה שעה אחת קודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully