וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון הר מירון: כך התנהל מבצע החילוץ מההר

עודכן לאחרונה: 2.5.2021 / 20:47

בתוך הסיקור של האירוע בהר מירון בלילה שבין חמישי לשישי, נדחק לשוליים תפקידו של מערך היסעי ההמונים שהפעיל משרד התחבורה. משרד התחבורה: "המבצע התנהל בתנאים קיצוניים של חוסר וודאות". אלו הלקחים שאפשר וצריך לקחת משם

שיירות האוטובוסים למירון 2021/דוברות משרד התחבורה

בימים שקדמו לאירוע העלייה השנתית להר מירון, נערך משרד התחבורה למבצע השינוע רחב ההיקף של מאות אלפי החוגגים שביקשו להגיע להר. במפנה הטרגי שעבר האירוע, הפכה ההתארגנות הזו לרכיב מפתח באחת מנקודות האור היחידות באסון שגבה את חייהם של 45 בני אדם. ולצד הכבוד הראוי לכוחות הביטחון והרפואה שלקחו חלק במבצע - גם למאות נהגי האוטובוס, לרכבת ישראל ומשרד התחבורה מגיעה תשומת הלב וההערכה.

ההיערכות למבצע ההיסעים בל"ג בעומר 2021. דוברות משרד התחבורה,
שרת התחבורה מירי רכב וסגן השרה ח"כ אורי מקלב בהערכת מצב של מערך ההיסעים בשבוע שעבר/דוברות משרד התחבורה

ההכנות המדוקדקות שלוו מקרוב על ידי שרת התחבורה מירי רגב וסגן השרה ח"כ אורי מקלב, כללו היערכות מוקדמת, כולל תרגול תרחישים אפשריים מהם הופקו לקחים, גיוס של מאות אוטובוסים, התאמת תנועת הרכבות, הכנת מתחמים מיוחדים לפי צבעים ומוקדי הגעה לקליטת מאות האלפים שצפויים היו להגיע אל ההר, הכנת תוכניות תנועה מעגליות סביב ההר וסדרת סיורים מקדימים. כל אלו נסגרו, תואמו ועמדו הכן כבר מבעוד יום. המשרד שהפעיל חדר מצב מיוחד במירון הפעיל עד השעה 18:00 ביום חמישי כ-650 אוטובוסים לכיוון מירון ובהם מעל ל-30 אלף מבקרים, אליהם הצטרפו במהלך השעות הבאות 270 אוטובוסים נוספים. אלו הצטרפו לעשרות שאטלים מתחנת הרכבת בכרמיאל להר מירון שהסיעו אלפי מבקרים ומאות שאטלים מחניוני הרכב הפרטי שהוקמו בסמוך להר והובילו אליו אלפי משתתפים נוספים.

ד"ר אהרון אלון, שנכח בהר משעות הערב מספר: "אנחנו נסענו לכרמיאל לרכבת וההסעה לציון הייתה מסודרת ויפה", אהרון שהספיק לצאת ממתחם קבר רשב"י דקות לתוך האירוע הספיק לרדת באחד השאטלים שכבר החלו בפינוי החירום והספיק לראות את צוותי ההצלה העושים דרכם להר. ולמרות המהומה, הצליח לרדת מההר באופן מסודר.

עוד בוואלה!

גם הבוקר עמדתם המון זמן בפקקים. זה לא ישתנה בעשור הקרוב

לכתבה המלאה
ההיערכות למבצע ההיסעים בל"ג בעומר 2021. דוברות משרד התחבורה,
נקודת ההיערכות של האוטובוסים/דוברות משרד התחבורה

עד שעות הערב המאוחרות האמירו המספרים לכ-1,000 אוטובוסים, מאות היסעי שאטלים מתחנת הרכבת וחניוני הרכב הפרטי שהתמלאו עד אפס מקום, כל העת ליוו רחפנים מהאוויר וסדרנים מהקרקע את התהליך, וסייעו במעקב אחר הזרימה של מערך ההסעים. הארגון הזה, שלעיתים נדמה שחסר כל כך בימי שגרה, יהפוך בתוך שעות לאחד מעמודי התווך באירוע המורכב שהתפתח בשעות הלילה.

את שגרת השינוע של המבקרים אל ההר וממנו שנמשכו לתוך הלילה, שלוותה בחדר מצב בו נכחה צמרת המשרד, חברות התחבורה הציבורית והרכבת, הפרו לקראת השעה 1:00 אחר חצות הידיעות על האירוע בהר. ובן רגע הפך המערך כולו מארגון תחבורה למבצע חילוץ של מאות אלפי המתפללים מההר במקביל לצורך לאפשר לכוחות ההצלה לזרום אליו לטיפול בפצועים ופינוי שלהם. כאשר ככל שנקפו השעות נרתם כל מערך ההיסעים לפינוי מהיר שלהם, כולל הנחייה של שרת התחבורה להפסיק עבודות תשתית שנערכו באותו זמן בכבישי האזור על מנת לפנות צירי תנועה חופשיים ככל האפשר.

מערך התחבורה באסון במירון. ארגון הנהגים, הסתדרות לאומית,
11 ו-12 שעות נהיגה במבצע החילוץ על ידי נהגי האוטובוסים/ארגון הנהגים, הסתדרות לאומית

ישראל גנון, יו"ר ארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית אמר ל"וואלה!רכב": "עם תחילת האסון הודענו כי נעמיד לרשות כוחות הביטחון את כלל הנהגים לצורך פינוי מסודר. מדובר היה בהצלת חיים של ממש וכמי שמאמינים שנהגי האוטובוס הם מובילי דרך, אלפי הנהגים בהר שינסו מותניים ונכנסו תחת האלונקה כדי לפנות כמה שיותר מהר את השוהים במירון. ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית המייצג את רוב הנהגים בישראל מבכה על הטרגדיה הנוראית שפקדה את עם ישראל ומתפלל לשלומם ולהחלמתם של הפצועים".

גיל דוד, נהג בחברת "אפיקים" החבר בארגון נהג במשך שעות ארוכות וסיפר כי: "מבצע ל"ג בעומר הוא מבצע עצום אליו נערכנו זמן רב. ברגע שהאסון החל, כלל הנהגים התייצבו והסיעו במשך שעות ארוכות את השוהים בהר למקום מבטחים. אני אישית נהגתי מעל 11 שעות כדי לנסות ולפנות כמה שיותר אנשים ממירון. מדובר באירוע שלא ידענו כמותו. נהגי האוטובוסים ימשיכו לעמוד תמיד לימין הנוסעים".

אל הדברים שלו מצטרף גם אורי מעיין, גם הוא חבר בארגון הנהגים ועובד בשגרה בחברה פרטית: "עבדתי מעל ל-12 שעות כדי להבטיח שכל הנוסעים יחזרו בבטחה לביתם. לצערנו מדובר באסון עצום והלב של כולנו מרוסק. רבים מהבאים לקבר רשב"י במירון עושים זאת במסירות נפש גדולה. על אף שארגון הנהגים הציבו לנו עמדות רענון מפנקות משמעותיות נאלצנו לנסוע רבות לאור המצב. אנו מקווים ששאר הפצועים יחלימו במהרה".

מערך התחבורה באסון במירון. דוברות רכבת ישראל,
31 רכבות בפרק זמן של כ-12 שעות, נוסעים בפתח תחנת הרכבת בכרמיאל ביום שישי בבוקר/דוברות רכבת ישראל

גם מערך הרכבות, כלי התחבורה המרכזי ביותר לשינוע של כמויות נוסעים גדולות, התגייס באופן מעורר הערכה. רק על מנת להבין את גודל המבצע, ערב ההילולה היערכות הרכבת כללה הוצאת 14 רכבות לאורך יום חמישי, שישי ובמוצאי שבת. אולם דקות לתוך האסון, עם ההבנה שהמשימה המרכזית היא כרגע פינוי מסודר של המגיעים להר - השתנו התוכניות לחלוטין ובהנחיית מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, הוגדרה כאמצעי התחבורה המרכזי לפינוי. המשמעות הייתה שבפועל רק בפרק הזמן מתחילת האירוע ועד יום שישי בצהריים הופעלו 22 רכבות מכרמיאל ובנוסף עוד 5 רכבות המשך מתל אביב לדרום ו-4 רכבות נוספות לירושלים, כמות כפולה כזכור מזו שתוכננה.

מערך התחבורה באסון במירון. דוברות רכבת ישראל,
מבולבלים, מנותקי קשר, חלקם לא יודעים מה עלה בגורל בני המשפחה שלהם. נוסעים ברציף במהלך הפינוי/דוברות רכבת ישראל

וההתמודדות הזו, כאשר מדובר בגוף תחבורה כמו הרכבת כללה גם מעגלים רחבים בהרבה מכלי תחבורה על גבי מסילה, החל בגיוס חירום של עובדי תחזוקה, לוגיסטיקה, הכשרת קרונות וקטרים, שינוע רכבות ריקות לתחנת כרמיאל, הקפצה של נהגים וסדרנים. אלו האחרונים התמודדו עם עשרות אלפי הנוסעים שהגיעו לתחנה, חלקם מבולבלים, מנותקי קשר עם בני משפחה וללא יכולת ליצור קשר בעקבות קריסת הרשת הסלולרית.

"ההחלטה החשובה ביותר שהתקבלה והוכחה כמוצדקת היתה הפיכת תחנת הרכבת כרמיאל לתחנה מרכזית לפיזור הנוסעים" אומרים בכירים במשרד התחבורה ל"וואלה!". "צוות חדר המצב של משרד התחבורה לא עצר ממלאכתו כל הלילה, עד לפינוי אחרון המתפללים בהר בשעות הבוקר המאוחרות".

מתכתובת שהגיעה לידי "וואלה!רכב" מסר מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר בהודעה שנשלחה לעובדים ביום שישי בצהרים את הערכתו על התגייסותם והתפקוד של החברה לאורך השעות הקשות של פינוי הנוסעים.

ההיערכות למבצע ההיסעים בל"ג בעומר 2021. דוברות משרד התחבורה,
חדר המצב של משרד התחבורה/דוברות משרד התחבורה

"המבצע התנהל בתנאים קיצוניים של חוסר וודאות, תוך שינויים של מסלול הנסיעה והיעד, וחסימות של צירים על ידי המשטרה ועל ידי באי ההילולה", מסכמים במשרד את המציאות בה מצאו את עצמם, "אין ספק, כי מדובר באירוע חריג בכל קנה מידה שניתן לו מענה מקצועי, הולם ומיידי. אנו מבקשים להודות מעומק הלב, למאות הנהגים שבמסירות מעוררת הערכה, נרתמו למבצע האדיר וסייעו בהשבת כל באי ההילולה לבתיהם, במניעת אסון נוסף ובהצלת חיים".

מערך התחבורה באסון במירון. ארגון הנהגים, הסתדרות לאומית,
סדרנים מפנים נוסעים לשאטלים בשטחי ההיערכות/ארגון הנהגים, הסתדרות לאומית

כשישקע האבק

אולם במבט קדימה, אחרי הקריאות לועדות החקירה, השינויים בנהלי העלייה וקיום האירועים. חשוב לקחת גם את הלקחים של תפקוד המערך הזה וללמוד אותם. זה רחוק מלהיראות כך ביום יום, אולם הלילה הנורא הזה היה הדוגמה הטובה ביותר לאופן שבו מערך הסעות המונים, יכול וצריך להיראות - לא כאירוע חד פעמי, לא כמענה חירום, אלא כמעשה שבשגרה. בניית תחבורה ציבורית יעילה בניהול צמוד ומקצועי של אנשי מקצוע. נהגים שרואים במקצוע שלהם שליחות וראויים להכרה ולהערכה של המדינה ורכבת שמשמשת עמוד שדרה להסעת כמויות אדירות של נוסעים במערך הזה.

כמו המסקנות על שיפור הבטיחות באירועים דוגמת ההילולה במירון, אסור שהיכולות שהופגנו למרבה הצער בנסיבות האלו יישארו שם על ההר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully