וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנית להדברת הפקקים

עודכן לאחרונה: 20.5.2021 / 21:41

פילוט ניטור תנועה רב מימדים בכביש 2 הוצג בכנס אקומושן, במסגרתו ישולבו טכנולוגיות איסוף מידע מתקדמות במטרה לפצח את עומסי התנועה המחריפים

פקקים בכביש החוף, מחלף השלום בנתניה, 2 בנובמבר 2017. שלומי גבאי
כביש החוף בין נתניה לגלילות נבחר להיות אתר הניסויים הראשון/שלומי גבאי

משתמשים בכביש החוף ביום יום? בקרוב אתם הולכים להיות חלק מניסוי ראשון מסוגו בישראל ובעולם. ב-israel living lab קוראים לזה "הכביש הדיגיטלי" - יצירה של מערך בקרה, ניתוח ותפעול תנועה חכמה בו ייקחו חלק לא פחות מ-9 חברות טכנולוגיה מתקדמות. הקונספט החדשני נחשף בכנס "אקומושן" הנערך בימים אלו על ידי הרשות לחדשנות.

זהו הכנס התשיעי של אקומושן, שנערך גם השנה בפלטפורמה וירטואלית בשל המצב הבטחוני בישראל לאחר שבשנה שעברה הייתה זו הקורונה שהעבירה את קיומו מהמימד הפיזי לזה המקוון. המיזם המשותף למכון הישראלי לחדשנות, המנהלת לתחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה ומשרד הכלכלה והתעשייה מאפשר האזנה למומחים בתחום התחבורה החכמה ובכירים בתעשיית הרכב העולמי המשתתפים בו, כמו גם פגישה עם חברות פעילות וסטארטאפים בתחום התחבורה החכמה.

מהפכת הכבישים הדיגיטליים - מרכז הבקרה בנתיבי ישראל. ., קינן כהן
שליטה ממרכז בקרה מרכזי שינתח את הנתונים מחיישני הכביש, המצלמות, כלי הרכב, אפליקציות תחבורה ציבורית ועוד/קינן כהן, .

הרעיון הוא לייצר שכבות של מידע המוזרם למרכז בקרה משלל חיישנים, מצלמות רגילות ותרמיות, אפליקציות תחבורה ציבורית, רחפנים, תרנים שיאתרו אותות בלוטות' במרחב, אפליקציות מזג אוויר ואפילו ממצלמות של כלי רכב שיהיו מקושרות למרכז המידע.

מי שירכזו את הניסוי תחת משרד התחבורה תהיינה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית וחברת נתיבי ישראל, בה פועלת מזה תקופה ארוכה חטיבת החדשנות שבראשה עומדת הילה חדד חמלניק.
"מדובר בבשורה פורצת דרך" אומרת חדד חמלניק, "הפקקים אינם גזירת גורל ובאמצעות מערכת זו תתאפשר יצירת תחבורה ציבורית זמינה ומזמינה אשר תהווה אלטרנטיבה אטרקטיבית לרכבים הפרטיים שיעמדו בפקקים, גם אם אלה פחותים".

פיילוט הרחפנים - פרויקט שינוע בדיקות רפואיות (דם וקורונה) ותרופות באמצעות רחפנים אל המרכז הרפואי זיו וממנו, 18 באוקטובר 2020. אלי אשכנזי
רחפנים יוזנקו למוקדי תאונות או תקלות תשתית וישדרו וידאו על מנת לייעל את הטיפול/אלי אשכנזי

במיזם המשותף הזה ייקחו חלק סטארטאפים בתחום האוטוטק כמו waycare(המנטרת בזמן אמת תנועה), nexar (מצלמות מקושרות המספקות מידע ויזואלי מכלי הרכב), moovit (העוקבת אחר תנועת התחבורה הציבורית), ad knight (שאוספת אותות בלוטות' באופן אנונימי ותאפשר ניהול חכם של תזמון תחבורה ציבורית), הופ-און תאפשר הבנה ולימוד של צרכי המשתמשים בתחבורה הציבורית, ADASKY (מפעילת חיישנים תרמיים המאפשרים פעולה גם בתנאי מזג אוויר קשים), saferplace עושה שימוש במצלמות המתריעות על עבירות תנועה כמו שימוש לא מורשה בנתיב תחבורה ציבורית, tomorrow הינה אפליקציית חיזוי מזג אוויר שנתוניה יוכלו לשפר את ההתרעה לנהגים על תנאי מזג אוויר שעשויים לסכן אותם, blue white robotics תפעיל צי רחפנים שבמקרה של תאונה או אירוע חריג בכביש יוזנקו לנקודה ויעבירו מידע וידאו בשידור ישיר למרכז הבקרה.

מערכת ניהול תנועה של מוביט. -, אתר רשמי
מיפוי של ביקושים לתחבורה הציבורית וייעול ההגעה שלה והזמינות על ידי מוביט/אתר רשמי, -

את שכבות המידע שיאספו תרכז מערכת שיתוף הידע והבינה המלאכותית של smart mobility living lab, ומשם יוזרמו למרכז הבקרה של נתיבי ישראל, שם תבוצע אינטגרציה של הנתונים, ניתוח שלהם וקבלת החלטות בזמן אמת של ניהול התנועה בשגרה באמצעות הכוונה של התחבורה הציבורית למוקדי ביקוש והעברת מידע לנהגים במכוניות הפרטיות לדוגמה, ובזמן אירועים כמו פגיעה בתשתיות או תאונת דרכים, לקצר את זמני התגובה לאותם אירועים.

"זהו שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין חברות פרטיות לרשויות תחבורה ציבורית במטרה להוריד את העומס בדרכים" אומרת ד"ר סמדר איצקוביץ' מייסדת ומנכ"לית isreal smart mobility living lab, "איסוף המידע בכביש יאפשר לחברת נתיבי ישראל להבין מה גורם לעומסים חריגים בכביש זה ולהחליט כיצד לפעול".

נתיב תחבורה ציבורית ברחוב ששת הימים, גבול רמת גן בני ברק 17 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
מתן עדיפות מובהקת לתחבורה ציבורית על חשבון המכונית הפרטית/ראובן קסטרו

כאמור, הפיילוט יתבצע בכביש החוף (כביש 2) במקטע העמוס שבין נתניה למחלף גלילות. הבחירה במקטע הכביש נבעה הן בשל המרכזיות שלו, העובדה שהוא משופע בתשתיות, מקביל למסילת החוף של רכבת ישראל ומהווה ציר מרכזי של תחבורה ציבורית.

פרק ההקמה של המיזם, הכולל תכנון, פיתוח והקמת המערכת כולל חיבור חשיינים, מצלמות, תשתיות וקישור לאפליקציות יארך בין שלושה לחמישה חודשים כאשר במהלך פרק זמן זה תושלם גם הקמת מערך המידע וניסויים ראשוניים באמצעות משתמשי מבחן. היעד הוא להגיע לשימוש מלא ובחינה של המערכת בתוך כחצי שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully