וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיוב התקנת מערכות התרעה לשכחת ילדים: לא למהר לציית

עודכן לאחרונה: 30.5.2021 / 17:32

הם יפצירו בכם למהר לקנות את המערכות האלו, יאיימו עליכם בקנסות ויזהירו מהאכיפה. אבל אין שום סיבה להצטייד במערכות ההתרעה אותן מחייבות התקנות, לפחות לא עם כניסתן לתוקף ב-1 באוגוסט

בווידאו: הסבר על שימוש במערכת למניעת שכחת ילדים ברכב/מערכת וואלה!

בשבועות והחודשים הקרובים אתם צפויים למתקפה תודעתית ושיווקית רחבה בכל חזית אפשרית. בשידורי רדיו, בטלוויזיה, באתרי אינטרנט, בפיד שלכם בפייסבוק אתם תופצצו בקריאות המזרזות אתכם להצטייד בבהילות במערכות התרעה למניעת שכחת ילדים במכונית. מערכות שעל פי תקנות התעבורה יחויבו כל מי שמסיעים ילד עד גיל 4 במכוניות להצטייד בהן עד מועד כניסתן לתוקף ב-1 באוגוסט.

אבל מה שלא יספרו לכם שם, שגם אם התקנות האלו תוקנו בחיפזון ותוך ליקויים - ההמלצה החד משמעית היא לא למהר לציית להן.

התקן מניעת שכחת ילדים במכונית. ShutterStock
הכוונה טובה, הדרך לשם משובשת/ShutterStock
השרה מירי רגב נכנסה היום לתפקידה כשרת התחבורה והבטיחות בדרכים, 18 במאי 2020. ששון תירם, אתר רשמי
שרת התחבורה מירי רגב שקידמה את התקנות: "אני שמחה לבשר כי המאמץ הוכתר בהצלחה"/אתר רשמי, ששון תירם

האזרח ישלם המדינה תרוויח

אישור התקנות החפוז עורר התנגדויות רבות הן בקרב גורמים מקצועיים, פוליטיקאים ממפלגות שונות ובראשם שר התחבורה לשעבר בצלאל סמוטריץ' שהתנגדותו נדחתה על הסף בידי הוועדה, וכמובן הציבור שחש ובצדק כי המדינה מטילה עליו תקנות שמטרתן טובה, אולם הוא לא נרתם אליהן כראוי ובעיקר מסתכל עליהן כעוד סוג של מס - ובמידה רבה של צדק.

למרות שכל מקרה מוות מצער כתוצאה משכחת ילדים במכוניות, המספרים היבשים מדברים על 25 ילדים שנשכחו במכונית בעשור האחרון וכן 462 מקרי אשפוז כתוצאה מכך. מקרי מוות ופציעה כתוצאה מטביעה ביתית, חנק ונפילות נמצאים הרבה לפני כן ברשימה, שלא לדבר על מקרי מוות ופציעה בתאונות דרכים כתוצאה מאי חגירה. שוב, התחושה היא שהמדינה רצה למצוא פתרון בדמות גלגול האחריות וההוצאה על ההורים.

עוד בוואלה!

ועדת הכלכלה דנה בחובת התקן נגד שכחת ילדים ברכב, אך הדרך לשם ארוכה

לכתבה המלאה
טקס חילופי שרים במשרד התחבורה בירושלים 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
התנגד באופן נמרץ: שר התחבורה לשעבר בצלאל סמוטריץ'/ראובן קסטרו

ומדובר בהוצאה לא מבוטלת, בישראל כמיליון ילדים מתחת לגיל 4 והשיעור הממוצע של משפחות המחזיקות רכב ולהן שני ילדים מתחת לגיל 6 עומד על 79 אחוזים, גם לאחר הפחתות והנחות סטטיסטיות, מדובר על מאות אלפי משפחות שיידרשו להוציא סכומים של מאות שקלים וזה לפני מכפלות הרכב השני בבית או המכונית של סבא וסבתא המסיעים את הנכדים.

יונדאי פאליסייד. רמי גלבוע
יונדאי פאליסייד ובהמשך דגמים נוספים ועממיים יותר יצוידו בשנים הקרובות במערכות אלו כסטנדרט/רמי גלבוע

כמה כסף תוציאו? ובכן, המחיר של ארבע המערכות המאושרות כרגע על ידי משרד התחבורה (ועוד 9 שנמצאות בתהליכי אישור ואמורות להיות מאושרות במהלך חודש יוני) נע בין 299 ל-500 שקלים. זאת בעוד שעלותן של מערכות פשוטות יותר, אך אינן עומדות בדרישות הייחודיות של משרד התחבורה יכול לנוע בין כמה עשרות שקלים ל-150 שקלים. מיותר לציין - סבסוד למערכות אלו אין וגם הזיכוי המקסימלי לו זכאיות מכוניות בהן מותקנות מערכות כאלו כסטנדרט מגיע לכל היותר ל-250 שקלים. מדוע המדינה ממעטת לזכות מערכת מקורית וממהרת לחייב הוצאה של מערכת באופן פרטי? אנחנו לא מופתעים.


גם נושא האכיפה עדיין לא ברור. גם אם נידרש להציג אישור מקוריות או הוכחה לרכישה של המערכת, כיצד והאם ייקבע השוטר כי המערכת תקינה ופעילה? האם נידרש להציג ספח תעודת זהות המעיד על גיל הילד של השכנים שאספנו מהצהרון? כמה מהר יתפתח שוק פעיל וסוער של סחר במערכות "דחליל" שאינן פעילות? לא ברור.

מחסום של משטרת התנועה כביש 2 מחלף בית ינאי לצפון במהלך סגר חגי תשרי, 19 בספטמבר 2020. שלומי גבאי
מי יאכוף, איך יאכפו - עדיין אין תשובות/שלומי גבאי

ארוכה הדרך לדו"ח

אבל אם צלחתם את כל ההתנגדויות האלו והשלמתם עם הגזירה, ההמלצה החד משמעית היא לא למהר ולרכוש את המערכות האלו, לפחות לא בארבעת החודשים הקרובים.

אמנם, התקנות עצמן ייכנסו לתוקף ב-1 באוגוסט 2021, אולם אלו יהיו בבחינת "אות מתה" במציאות, זאת בשל העובדה כי האכיפה בפועל לא תתחיל עד ה-1 בינואר 2022. זאת אומרת שאם יש לכם ילד שבטווח הזמן הזה יוצא מההגדרה המחייבת - התקנות האלו כלל אינן רלוונטיות עבורכם. ואם יש לכם ילד בטווח זה, לא תיקנסו על היעדר המערכת.

תקנות התעבורה: מערכות למניעת שכחת ילדים. צילום מסך, צילום מסך
יש זמן, תחילת האכיפה: 1.1.2022/צילום מסך, צילום מסך

יתרה מכך, כתנאי לתחילת האכיפה עד ה-1 בדצמבר יידרש משרד התחבורה להציג לוועדת הכלכלה את נתוני ההיענות לתקנה ואת ההיערכות של המשטרה לאכיפה. לא מופרך לשער שאם אלו לא יספקו את חברי הועדה, היישום של התקנות יתעכב.

למעשה, אלמלא העובדה שלצד 250 השקלים של הקנס יירשמו לחובת המפירים את התקנה גם 4 נקודות חובה ברישיון, הבחירה הכלכלית יותר הייתה להסתכן בקנס.

בנוסף, במידה ועד אז יוגשו ערעורים של אזרחים על התקנות לבג"ץ עשוי זה האחרון לפסול אותן ולהביא לשינוי משמעותי או ביטול שלהן. מוצא נוסף עשוי להיות מינוי של שר/ת תחבורה תחת ממשלה חדשה שבסמכותם יהיה לשנות (ולהכניס סבסוד של המדינה למשל), לבטל או לעכב את כניסת התקנות הללו לתוקף. ולבסוף, תקנות אלו תוקנו באופן זמני בלבד לשנתיים ובשלב הראשון יהיו בתוקף עד ה-31 ביולי 2023.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully