וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלת המסתובבת של המכוניות המסוכנות בישראל

עודכן לאחרונה: 8.7.2021 / 7:28

במכתב לשרת התחבורה החדשה פונים שוב איגוד המוסכים ואיגוד השמאים בבקשה לסתום את הפרצה שמחזירה לכביש מכוניות מסוכנות שנמכרות לקונים תמימים. "הנחות רגולטיביות לבעלי הון"

אולי הפעם? סוגיית מכוניות ה"אובדן להלכה" מונחת שוב לפתחה של שרת התחבורה, הפעם זו השרה הנכנסת מרב מיכאלי. אחרי קדנציות ויותר מעשר שנים שהסכנה הזו לא טופלה בהן, באיגוד המוסכים ואיגוד השמאים מקווים שהשרה החדשה תיעתר לבקשתם לתקן את התקלה המתמשכת.

הכירו את "מכוניות הקומבינה", אלו שהמדינה במו חוסר המעש שלה מאפשרת להעלות מחדש על הכביש לאחר שהיו מעורבות בתאונות קשות. המכוניות האלו צצות במגרשים, במודעות מכירה תמימות בלוחות האינטרנטיים או בפייסבוק, עומדות ברחוב עם שלט "למכירה", אבל חלק מהמכוניות האלו הן אסון על גלגלים, עבודת טלאים של תיקון לא מפוקח ותאונה שממתינה להתרחש. עבור הלקוח התמים שמוותר על בדיקה לפני קנייה, שמסונוור מהמחיר האטרקטיבי מאוד שצמוד לה, או סתם מתפתה להאמין למוכר - עלולה האמת להתגלות מאוחר מדי.

שיקום רכב לאחר אבדן מוחלט על ידי חלקי רכב גנובים. יחידת אתג"ר, חטיבת דובר המשטרה
כלי הרכב מנוסרים, מורכבים ומועלים על הכביש - פשיטה של יחידת אתג"ר של המשטרה/חטיבת דובר המשטרה, יחידת אתג"ר

אז איך זה עובד? מכונית עוברת תאונת דרכים, חברת הביטוח מחליטה שהנזק שנגרם לה הינו בשיעור שאינו מצדיק תיקון שלה (עד 60 אחוזים מערך הרכב), מעדיפה לפצות את המבוטח, והמכונית עצמה נמכרת על ידי חברת הביטוח לסוחרים.

אלו בתורם, כך אומרים באיגוד המוסכים מעבירים את המכוניות לשטחים (תוך עבירה על החוק) או למוסכים לא מורשים בישראל, שם הן "מתוקנות" באופן שאינו מפוקח, תוך שימוש לעיתים בחלקים גנובים, ללא תיקון וכיול של כריות אוויר במקרה שאלו הופעלו בתאונה. לאחר הטיפול הזה חוזרת המכונית לשוק, ובהיעדר כל רישום או תיעוד לעבר שלה, היא ממתינה לקונה התמים שיפסיד את כספו במקרה הטוב, או ימצא עצמו מעורב בתאונה במקרה הגרוע.

תאונת דרכים בשכונת הר חומה במזרח ירושלים, 23 באפריל 2021. איחוד הצלה
אם הן יחזרו לכביש, לכם לא תהייה שום אפשרות לדעת על ההיסטוריה שלהן/איחוד הצלה

מזה יותר מעשור מנסים האיגודים לדחוף את הפוליטיקאים לחקיקה שתשים סוף להפקרות הזו. אחד הרעיונות היה חובת דיווח על מכוניות שהוגדרו "אובדן להלכה", הקמת מאגר מידע פתוח באינטרנט בו יוכל רוכש רכב לבדוק האם המכונית שהוא עומד לקנות הייתה מעורבת באירוע בטיחותי כלשהו. ב-2008 כבר מחוקקים חברי הכנסת גלעד ארדן ואמנון כהן את "חוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות)", אלא שהנוסח שאושר מחורר כולו ונעדר את שני המרכיבים החשובים שהוזכרו. " משרד התחבורה העדיף את האינטרס של חברות הליסינג, משרד המשפטים התנגד מסיבות של צנעת הפרט של המוכר, משרד האוצר והמפקח על הביטוח גם הוא העדיף את האינטרס של חברות הביטוח" אמר בזמנו על המהלך הזה רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים. ניסיון נוסף נעשה ב-2011, אז הכריז משרד התחבורה כי מכונית שהוגדרה כ"אובדן להלכה" תצוין עובדה זו ברישיון הרכב, חודשיים לאחר מכן, בלחץ חברות הביטוח - הוא התקפל מכוונה זו.

טקס | חילופי שרים במשרד התחבורה. משרד התחבורה, ירושלים 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
הפעם הכדור בידים שלה, שרת התחבורה מרב מיכאלי/ראובן קסטרו

כעת כאמור, מנסים האיגודים לגייס את שרת התחבורה על מנת לשוב ולקדם את החוק הזה ולעצור את הסידור ממנו נהנות חברות הביטוח, המכניסות כמה גרושים על המכוניות השבורות, מרוויחים המוסכים הפיראטיים או אלו בשטחי הגדה, מרוויחים הסוחרים ורק האזרח הפשוט מפסיד. ואנחנו חשבנו שתפקיד המדינה להגן דווקא עליו ולא על בעלי ההון והעבריינים.

"לו צלח מאבקינו", כותבים רונן לוי מאיגוד המוסכים ויהודה יגן יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים, "צרכן ישראלי הרוכש רכב משומש יהיה מוגן - צרכנית ובטיחות. אנו מאמינים כי בידי הממשלה החדשה היכולת להביא חקיקה ואכיפה יעילה שתבלום את הפשיעה הכלכלית בתחום התיקון והסחר בכלי רכב בישראל מחד ושתגן על הצרכן הישראלי מאידך וללא עלויות תקציביות מכבידות".

עוד בוואלה!

מאחורי המודעה הזו עומד נוכל עם גרוטאה: ככה תזהו אותו

לכתבה המלאה
מכונית אחרי תאונה. קינן כהן
כמה מהמכוניות האלו חוזרות לכביש ומסכנות את כולם?/קינן כהן

בינתיים נחזור על ההמלצות הקבועות שלנו: נתקלתם במכונית זולה באופן מחשיד שנמכרת ב-30-40 אחוזים מתחת למחיר המחירון? תשלפו מחושים רגישים מאוד ובצעו את הפעולות הבאות: בקשו מהמוסכניק שלכם לבדוק ולחוות דעה על המכונית, או לפחות לשלוח לו לעיון את דו"ח מכון הבדיקה או לשוחח ישירות עם בעל הרכב (שזה תמיד טוב). בקשו מבעל הרכב, או אפילו הציעו לו תמורת תשלום להוציא עבורכם את היסטורית הביטוח והטיפולים מהמוסך (פעולה שהחוק מאפשר רק לו לעשות). אם הוא מסרב או מתחמק - כנראה שיש לו סיבה מספיק טובה.

עד אז, במצב הנוכחי של החוק הריק מתוכן, אנחנו יכולים לסמוך רק על עצמנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully